Britse merken zien enorm potentieel in de Chinese markt, zegt bedrijfsleiderNaarmate de Chinese consumentenmarkt zich ontwikkelt, worden Chinese consumenten ook snel volwassener.
LONDEN, 12 april (Xinhua) — Britse bedrijven hebben aanzienlijke kansen in de enorme Chinese consumentenmarkt, waar hun merken en producten een hoog vertrouwen genieten. Dat zei Mark Clayton, voorzitter van de British Chamber of Commerce South China, in een recent interview met Xinhua.
![202504134b6805fb340b42fc992851725e747fa2_CbsbeeE007002_20250413_CBMFN0A001.JPG]()
Clayton wees op het aanzienlijke kapitaal, het potentiële verkoopvolume en het onbenutte marktaandeel dat nog steeds aanwezig is in de dynamische Chinese consumentensector.
Hij merkte op dat China actief werkt aan een verschuiving van zijn economische groeimodel richting consumptie, weg van de traditionele afhankelijkheid van productie en infrastructuur. "Er zijn hier (in China) veel beleidsmaatregelen ingevoerd om mensen aan te moedigen meer te besteden," aldus Clayton, een ervaren zakenman met 20 jaar werkervaring in China.
De enorme omvang van de Chinese markt is een sterke stimulans voor Britse ondernemingen, voegde hij eraan toe. "De middenklasse hier is groter dan de gehele bevolking van het Verenigd Koninkrijk."
![202504134b6805fb340b42fc992851725e747fa2_CbsbeeE007002_20250413_CBMFN0A002.JPG]()
Terwijl de Chinese consumentenmarkt evolueert, worden Chinese consumenten ook snel volwassener. "Ze worden steeds verfijnder in hun denken en in wat ze kopen," zei Clayton. Hij wees op een verschuiving van prijsgevoeligheid naar een diepere waardering voor merkverhalen en persoonlijke verbondenheid met merken.
Claytons opmerkingen kwamen voorafgaand aan de vijfde China International Consumer Products Expo, waarbij het Verenigd Koninkrijk dit jaar het eregastland is en een grootschalig Brits paviljoen presenteert.
In totaal nemen 27 Britse merken deel aan de expo, waarvan meerdere ook vertegenwoordigd zijn in de e-commercezone in samenwerking met Chinese platforms. Het evenement vindt plaats van 13 tot en met 18 april op Hainan, de zuidelijke eilandprovincie van China.
Clayton benadrukte de kracht van de Britse delegatie dit jaar. "We hebben de minister van Handelsbeleid aanwezig, evenals de Britse ambassadeur in China die met het handelsteam naar het zuiden vliegt."
Hij benadrukte dat de actieve betrokkenheid van de Britse Labour-regering bij China nieuwe deuren heeft geopend voor Britse merken in de Chinese markt.
Clayton herinnerde zich ook een recent bezoek aan China door een grote Britse handelsdelegatie, waaronder meerdere regionale burgemeesters. Voor velen was het de eerste keer dat ze het land bezochten—een ervaring die volgens hem hun beeld van China aanzienlijk kan veranderen.
Volgens de Britse ambassade in Peking is het thema van het Britse paviljoen dit jaar: "Where Heritage Meets Modern Excellence", waarmee een mix van traditie en innovatie wordt getoond, terwijl bezoekers een interactieve ervaring wordt geboden.
"Brits vakmanschap, design en kwaliteit behoren tot de grootste verkoopargumenten voor consumenten wereldwijd. China is de op één na grootste consumentenmarkt ter wereld. Het is ook de vijfde grootste handelspartner van het VK. Er liggen dus grote samenwerkingskansen in de consumentensector," aldus de ambassade.