abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217355322
Ben nog relatief jong (in de dertig) en dus wordt overal bonds afgeraden. Maar ik vraag me dus af met de volgende aanname:

Ik zou prima kunnen leven van 1-2% van mn totale net worth elk jaar. Waarom ik niet flink in obligaties zou gaan.

Hoe zou je dit structureren (verschillende expiraties, currencies?).

Wil echt graag risk off. En ja ik weet dat inflatie alsnog me de das om kan doen, maar elke beleggings keuze is een trade-off.

Of mis ik iets? Heb momenteel 75% van mijn geld in fixed deposits en dat levert me ongeveer 4x mijn uitgaven op (niet in Nederland en in USD, voor context). Ga nu verhuizen naar een land waar mijn COL waarschijnlijk x 0.25 gaat en kan de bank rekeningen houden vooralsnog. Maar 't levert een goed procent minder op dan obligaties zouden.
pi_217355416
Was die fatfire movement niet bestaande uit paycheck to paycheck amerikanen die zichzelf groot hielden op reddit
pi_217355501
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 11:58 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Was die fatfire movement niet bestaande uit paycheck to paycheck amerikanen die zichzelf groot hielden op reddit
Kan best, maar daar heb ik het toch niet over. Ik heb een bedrag waarmee ik in principe nooit meer hoef te werken als ik niets geks doe. Normaal is het advies dan index etf, maar mijn bedrag is zo groot dat ik geen 4% wr nodig heb maar slechts 1%. En ik zou ook graag de volatiliteit van aandelen en de verwachte upside inruilen voor minder rendement maar meer zekerheid.
pi_217355532
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 12:06 schreef conradstrughold het volgende:

[..]
Kan best, maar daar heb ik het toch niet over. Ik heb een bedrag waarmee ik in principe nooit meer hoef te werken als ik niets geks doe. Normaal is het advies dan index etf, maar mijn bedrag is zo groot dat ik geen 4% wr nodig heb maar slechts 1%. En ik zou ook graag de volatiliteit van aandelen en de verwachte upside inruilen voor minder rendement maar meer zekerheid.
Dan kan je toch ook spaarrekeningen aanhouden. Risk free en makkelijk 1% te realiseren.
pi_217355545
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 12:11 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dan kan je toch ook spaarrekeningen aanhouden. Risk free en makkelijk 1% te realiseren.
Die 1% is wel 'na inflatie' en dat kan ik niet voorspellen natuurlijk maar iig begrijp ik dat rente op de bank altijd lager is dan die van een goed gestructureerd obligatie boek dus ik laat liever geen geld liggen.
pi_217357188
Als je relatief jong bent en genoeg geld hebt om nooit te hoeven werken en je hebt financiële vragen: zoek dan een professional op om mee te kijken. Over zulke bedragen ga je toch geen advies aan een stel onbekenden op Fok! vragen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217357748
Hoezo. Het is niet dat ik een antwoord blind opvolg. En er zijn genoeg mensen met verstand van zaken hier. Liever dat dan iemand betalen die me troep wilt aansmeren.

quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 15:03 schreef Hanca het volgende:
Als je relatief jong bent en genoeg geld hebt om nooit te hoeven werken en je hebt financiële vragen: zoek dan een professional op om mee te kijken. Over zulke bedragen ga je toch geen advies aan een stel onbekenden op Fok! vragen?
pi_217361744
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 15:57 schreef conradstrughold het volgende:
Hoezo. Het is niet dat ik een antwoord blind opvolg. En er zijn genoeg mensen met verstand van zaken hier. Liever dat dan iemand betalen die me troep wilt aansmeren.
[..]

Dus wel geld hebben, maar te beroerd zijn goed advies te zoeken terwijl je het zelf niet goed weet. Zeer ongeloofwaardig, wat mij betreft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217362476
Ok was weer genieten van alle afgunst hier. Mijn god. Tip van flip: misgunnen werkt averechts. Have fun staying poor.
pi_217364271
:')
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_217364300
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 15:03 schreef Hanca het volgende:
Onzin, daar is een forum voor. Inspiratie.
pi_217364302
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 22:08 schreef conradstrughold het volgende:
Ok was weer genieten van alle afgunst hier. Mijn god. Tip van flip: misgunnen werkt averechts. Have fun staying poor.
Reddit en tweakers zit de Fire-community
pi_217364482
Jeetje, nog nooit van deze afkorting gehoord.
Maar blijkbaar val ik ook in deze doelgroep :D ... geinig.
pi_217373168
quote:
10s.gif Op zondag 13 april 2025 11:45 schreef conradstrughold het volgende:
Ben nog relatief jong (in de dertig) en dus wordt overal bonds afgeraden. Maar ik vraag me dus af met de volgende aanname:

Ik zou prima kunnen leven van 1-2% van mn totale net worth elk jaar. Waarom ik niet flink in obligaties zou gaan.

Hoe zou je dit structureren (verschillende expiraties, currencies?).

Wil echt graag risk off. En ja ik weet dat inflatie alsnog me de das om kan doen, maar elke beleggings keuze is een trade-off.

Of mis ik iets? Heb momenteel 75% van mijn geld in fixed deposits en dat levert me ongeveer 4x mijn uitgaven op (niet in Nederland en in USD, voor context). Ga nu verhuizen naar een land waar mijn COL waarschijnlijk x 0.25 gaat en kan de bank rekeningen houden vooralsnog. Maar 't levert een goed procent minder op dan obligaties zouden.
Hangt ook van het land af waar je heen verhuisd. In NL zijn obligaties voor de belastingdienst investeringen en betaal je meer belasting als op een spaarrekening en zo kunnen er meer factoren zijn.

Obligaties kunnen ook minder waard worden als de rente stijgt. Geloof op lange termijn is aandelen historisch gezien beter mits goed verspreid.

Zeker als je relatief jong bent laat je geld liggen op deze manier. Over het algemeen ga je voor een mix van assets in dit soort situaties.
pi_217375781
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 22:08 schreef conradstrughold het volgende:
Doei opschepper :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')