abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217310859
Ik ben wat gaan graven op Eye Film Player, en ik dacht dat sommigen van jullie misschien geïnteresseerd zouden zijn in de geanimeerde korte films van Monique Renault: https://player.eyefilm.nl/nl/films/monique-renault

Het is gek om te bedenken hoeveel we nog moeten doen op sociaal vlak als het gaat om vrouwenrechten (en het patriarchaat in het algemeen), en om te beseffen dat de kritische gedachten die Renault in haar animaties heeft verwerkt, die zo ver teruggaan, nog steeds niet aan bod komen in de huidige "feministische dialoog". Haar ideeën over nucleaire oorlog en hoe het patriarchaat ervoor zorgde dat het bleef profiteren en onderdrukken, zelfs nadat vrouwen arbeidersrechten kregen (kapitalisme is nauw verweven met het patriarchaat), zijn fascinerend (Borderline I & II). En al haar andere geanimeerde korte films zijn zo indrukwekkend en scherp, ik denk dat meer mensen bewust moeten worden van dit werk, om deze redenen alleen al. Ze pakt ook op slimme wijze onderwerpen aan zoals huwelijk, religie (autoriteit in het algemeen), de mannelijke blik, en zelfs roken binnen de popcultuur en de invloed daarvan op vrouwen...

Jullie kunnen jullie zelf zeker ook in zo'n rabbit hole verliezen. Interessant om te beseffen dat er zoveel ongekende en onbekende Nederlands film parels zijn op het internet,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')