abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217310975
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 11:03 schreef knoopie het volgende:

Aluminium gaat op den duur kapot by een cyclische belasting. Altijd. De vraag is alleen of het binnen de levensduur van de rest van de auto is, of daarna pas.

Vrij relevante vraag, nietwaar? Het zou mij werkelijk niets kunnen schelen als deze 5 jaar na de economische levensduur stuk gaat en die van staal pas 50 jaar later.

Dat staal een langere levensduur heeft dan aluminium was al bekend (mij zelfs al en ik heb als het hierover gaat alleen maar algemene kennis). Daar had deze Teslahatende YouTuber geen domme test voor hoeven te doen. Jij snapt ook best dat hij suggereert alsof er een probleem is met die trekhaak/de belasting daarvan. En dat is simpelweg niet zo.

Iedere auto kun je slopen. Boeie.
pi_217311043
Bekijk deze YouTube-video

Op 5:55 nog een mooie test. Zal ook wel niet aan de gestelde testnormen voldoen?
pi_217311095
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 11:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Vrij relevante vraag, nietwaar? Het zou mij werkelijk niets kunnen schelen als deze 5 jaar na de economische levensduur stuk gaat en die van staal pas 50 jaar later.

Dat staal een langere levensduur heeft dan aluminium was al bekend (mij zelfs al en ik heb als het hierover gaat alleen maar algemene kennis). Daar had deze Teslahatende YouTuber geen domme test voor hoeven te doen. Jij snapt ook best dat hij suggereert alsof er een probleem is met die trekhaak/de belasting daarvan. En dat is simpelweg niet zo.

Iedere auto kun je slopen. Boeie.
Economische levensduur?

Er rijden heel wat autos op de weg die dat punt voorbij zijn.

Dat de manier van belasten in de praktijk niet zal voorkomen is duidelijk in de video uitgelegd.
Maar ook situaties waarbij het gewicht van de aanhanger wèl op de trekhaak drukt.

En dan is de vraag van wat heb je liever: een auto waarbij dit tot ver na de economische levensduur geen probleem vormt, of eentje die de grenzen op zoekt en onder bepaalde omstandigheden veel eerder zou kunnen breken?

De Cybertruck rijdt nog niet zo lang op de weg.
De tijd zal het moeten leren hoeveel zwakker het geworden is na verloop van tijd.
pi_217311184
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 11:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Vrij relevante vraag, nietwaar? Het zou mij werkelijk niets kunnen schelen als deze 5 jaar na de economische levensduur stuk gaat en die van staal pas 50 jaar later.
Dat is wel een probleem als het na vijf jaar gebeurt. Want het kan dan heel goed onverwacht gebeuren, terwijl die Cybertruck met een aanhanger net voor jou rijdt... De gemiddelde auto in Nederland is 10 jaar oud ondertussen, dus ik verwacht van zekerheidsrelevante onderdelen die je niet kan vervangen, dat ze net zo lang houden.
quote:
Dat staal een langere levensduur heeft dan aluminium was al bekend (mij zelfs al en ik heb als het hierover gaat alleen maar algemene kennis). Daar had deze Teslahatende YouTuber geen domme test voor hoeven te doen. Jij snapt ook best dat hij suggereert alsof er een probleem is met die trekhaak/de belasting daarvan. En dat is simpelweg niet zo.

Iedere auto kun je slopen. Boeie.
Dat weet je helemaal niet of dit in de praktijk een probleem gaat zijn. Dus bij voorbaat weer roepen dat het allemaal niet zo erg is, alleen maar omdat het Tesla in een slecht daglicht stelt is ontzettend naïef van je.

Maar laten we het vergelijken met een gewone auto. Een gewone trekhaak aan een stalen frame kan makkelijk 2000kg piekbelasting aan. Toch zijn die trekhaken maximaal tot 75kg kogeldruk toegelaten. Dus een factor van 27 tussen piekbelasting en maximale kogeldruk in de praktijk.

Bij de cybertruck is de piekbelasting 4500kg volgens de test. Dus als je een stalen frame zou hebben en de conservatieve veiligheidsfactor gebruikt, kom je op een maximale kogeldruk van 167kg. Bij aluminium moet je minstens een dubbele veiligheidsfactor aanhouden bij een cyclische belasting. Waarschijnlijk eerder het viervoudige, afhankelijk van de levensduur die je specificeert. Dan kom je dus op een maximale kogeldruk van 75kg.
Dat rijmt zich niet met de gespecificeerde 11.000 pounds trekgewicht van de cybertruck. Dat is waar het probleem zit. Tesla doet alsof het een "worktruck for real work people" (woorden van Musk zelf) is, maar dat is het dus niet.

Edit: Volgens Tesla chief engineer voor de cybertruck Wes Morrill zelf is de maximale kogeldruk in verticale richting maar 160lbs of 72kg. Dus ze hebben bij hun "worktruck" dezelfde kogeldruk als een middenklasser. _O- https://www.torquenews.co(...)0-lb-tow-rating-isnt
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217311233
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:01 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is wel een probleem als het na vijf jaar gebeurt. Want het kan dan heel goed onverwacht gebeuren, terwijl die Cybertruck met een aanhanger net voor jou rijdt... De gemiddelde auto in Nederland is 10 jaar oud ondertussen, dus ik verwacht van zekerheidsrelevante onderdelen die je niet kan vervangen, dat ze net zo lang houden.
[..]
Dat weet je helemaal niet of dit in de praktijk een probleem gaat zijn. Dus bij voorbaat weer roepen dat het allemaal niet zo erg is, alleen maar omdat het Tesla in een slecht daglicht stelt is ontzettend naïef van je.

Maar laten we het vergelijken met een gewone auto. Een gewone trekhaak aan een stalen frame kan makkelijk 2000kg piekbelasting aan. Toch zijn die trekhaken maximaal tot 75kg kogeldruk toegelaten. Dus een factor van 27 tussen piekbelasting en maximale kogeldruk in de praktijk.

Bij de cybertruck is de piekbelasting 4500kg volgens de test. Dus als je een stalen frame zou hebben en de conservatieve veiligheidsfactor gebruikt, kom je op een maximale kogeldruk van 167kg. Bij aluminium moet je minstens een dubbele veiligheidsfactor aanhouden bij een cyclische belasting. Waarschijnlijk eerder het viervoudige, afhankelijk van de levensduur die je specificeert. Dan kom je dus op een maximale kogeldruk van 75kg.
Dat rijmt zich niet met de gespecificeerde 11.000 pounds trekgewicht van de cybertruck. Dat is waar het probleem zit. Tesla doet alsof het een "worktruck for real work people" (woorden van Musk zelf) is, maar dat is het dus niet.

Edit: Volgens Tesla chief engineer voor de cybertruck Wes Morrill zelf is de maximale kogeldruk in verticale richting maar 160lbs of 72kg. Dus ze hebben bij hun "worktruck" dezelfde kogeldruk als een middenklasser. _O- https://www.torquenews.co(...)0-lb-tow-rating-isnt
Ik heb gezegd dat de test onzinnig is.

Verder kan ik helemaal niet gaan zonder de Cybertruck zelf te testen. Snap je dat nou echt niet?

Producten in een kwaad daglicht stellen met stomme tests kan iedereen.
pi_217311245
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 11:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Economische levensduur?

Er rijden heel wat autos op de weg die dat punt voorbij zijn.

Dat de manier van belasten in de praktijk niet zal voorkomen is duidelijk in de video uitgelegd.
Maar ook situaties waarbij het gewicht van de aanhanger wèl op de trekhaak drukt.

En dan is de vraag van wat heb je liever: een auto waarbij dit tot ver na de economische levensduur geen probleem vormt, of eentje die de grenzen op zoekt en onder bepaalde omstandigheden veel eerder zou kunnen breken?

De Cybertruck rijdt nog niet zo lang op de weg.
De tijd zal het moeten leren hoeveel zwakker het geworden is na verloop van tijd.
Je kan met deugdelijke tests werken als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent hierin.

En verder hebben we in Nederland een APK, waar de pauperhaak onder valt.
pi_217311254
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 11:44 schreef Vliegbaard het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Op 5:55 nog een mooie test. Zal ook wel niet aan de gestelde testnormen voldoen?
Zoals gezegd: je kan iedere auto slopen als je dat wil.
pi_217311290
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb gezegd dat de test onzinnig is.

Verder kan ik helemaal niet gaan zonder de Cybertruck zelf te testen. Snap je dat nou echt niet?

Producten in een kwaad daglicht stellen met stomme tests kan iedereen.
Ik heb je nu twee keer uitgelegd dat er een bewezen relatie is tussen maximale kracht en de levensduur bij cyclische belasting. Dus een maximale belastingstest om de levensduur af te leiden is juist wel een heel zinnige test die ook vaak gedaan wordt, omdat het nu eenmaal veel sneller gaat dan 200.000km rijden testen.

En dat die relatie tussen max en cyclisch bij aluminium wezenlijk slechter is dan bij staal is ook een bewezen feit. Dus deze test is wel zinnig en laat ook overduidelijk zien dat een cybertruck ook bij normale belasting eerder kapot gaat dan de referentie.
En zoals ik in mijn vorige post schreef is de Tesla chief engineer Wes Morrill het met mij eens, want die heeft uitgelegd dat de Cybertruck een maximale kogeldruk van 72kg mag hebben. En dat is net genoeg voor twee ebikes op je twinny load, maar ronduit belachelijk als je het als een "worktruck" wil verkopen.

Het zou je sieren, en de rest van de tijd een stuk geloofwaardiger maken, als af en toe als je er overduidelijk naast zit gewoon eens zou toegeven dat je er naast zit.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217311310
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je kan met deugdelijke tests werken als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent hierin.

En verder hebben we in Nederland een APK, waar de pauperhaak onder valt.
Oh ja? De trekhaak wordt altijd op belasting getest bij de APK? _O-

Zoals ik net al zei; je zou de rest van de tijd een stuk geloofwaardiger en sympathieker over komen als je af en toe als je er overduidelijk naast zit dat gewoon eens toegeeft.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217311330
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:20 schreef knoopie het volgende:

[..]
Oh ja? De trekhaak wordt altijd op belasting getest bij de APK? _O-

Zoals ik net al zei; je zou de rest van de tijd een stuk geloofwaardiger en sympathieker over komen als je af en toe als je er overduidelijk naast zit dat gewoon eens toegeeft.
Dan moeten ze röntgenfoto's maken denk ik
Hoe zie je anders dat de sterkte van het aluminium is afgenomen?
pi_217311377
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 12:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dan moeten ze röntgenfoto's maken denk ik
Hoe zie je anders dat de sterkte van het aluminium is afgenomen?
De trekhaak met 10 ton belasten.
pi_217311395
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 12:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dan moeten ze röntgenfoto's maken denk ik
Hoe zie je anders dat de sterkte van het aluminium is afgenomen?
Nou, tot nu toe is er volgens mij nog nooit een auto geweest met een aluminium subframe waar een trekhaak aan werd gehangen. Dus tot nu toe heeft nog geen apk-station ervaring opgedaan met het testen van aluminiumsterkte. Zelfs in het theoretische geval dat het onderdeel van de apk keuring zou zijn.

De meest praktische methode bij een ingebouwd subframe is waarschijnlijk ultrasoon testen. Al is zelfs dat moeilijk, als je ziet hoe verstopt het subframe zit. De enige andere methode is destructief.
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:35 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De trekhaak met 10 ton belasten.
Dus dat. :P
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217311412
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:35 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De trekhaak met 10 ton belasten.
Hij bezweek bij 4,5 ton?
pi_217311415
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 12:41 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hij bezweek bij 4,5 ton?
Dan komt hij dus niet door de keuring :+
pi_217311423
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zoals gezegd: je kan iedere auto slopen als je dat wil.
Op zich wel vermakelijk en leerzaam.

Wel zonde van beide autos.

Zo trekt hij zomaar enkele strips van de auto.
Daarvoor is er een terugroepactie geweest. Die zaten niet goed vastgeplakt.

Op een aantal punten doet de truck het verrassend goed. En op bepaalde punten juist verbazend slecht.
pi_217311438
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 12:41 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hij bezweek bij 4,5 ton?
Volgende keer als je in de werkplaats bent maar eens goed opletten. Ze hebben speciaal voor het testen van trekhaken altijd een Aziatische mannetjesolifant in een hoekje staan. Geen Afrikaanse olifant natuurlijk, want die zijn te zwaar.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217311502
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:17 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ik heb je nu twee keer uitgelegd dat er een bewezen relatie is tussen maximale kracht en de levensduur bij cyclische belasting. Dus een maximale belastingstest om de levensduur af te leiden is juist wel een heel zinnige test die ook vaak gedaan wordt, omdat het nu eenmaal veel sneller gaat dan 200.000km rijden testen.

En dat die relatie tussen max en cyclisch bij aluminium wezenlijk slechter is dan bij staal is ook een bewezen feit. Dus deze test is wel zinnig en laat ook overduidelijk zien dat een cybertruck ook bij normale belasting eerder kapot gaat dan de referentie.
En zoals ik in mijn vorige post schreef is de Tesla chief engineer Wes Morrill het met mij eens, want die heeft uitgelegd dat de Cybertruck een maximale kogeldruk van 72kg mag hebben. En dat is net genoeg voor twee ebikes op je twinny load, maar ronduit belachelijk als je het als een "worktruck" wil verkopen.

Het zou je sieren, en de rest van de tijd een stuk geloofwaardiger maken, als af en toe als je er overduidelijk naast zit gewoon eens zou toegeven dat je er naast zit.
Nee, het is een onzinnige test en zoals ik al eerder schreef: dat staal in dezen duurzamer is, wist iedereen al vooraf.

De CT lijkt mij ook totaal niet bedoeld als een werktruck, maar veel eerder als een lifestyle product zoals de SUV. Ik heb ook nooit de gedachte gehad dat de Cayenne Turbo die ik had bedoeld was om het terrein meer in te gaan. Net als bij de CT zaten daar bij aflevering banden op die zich als een vis in het water voelen op asfalt.
pi_217311504
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 12:43 schreef Wantie het volgende:

[..]
Op zich wel vermakelijk en leerzaam.

Wel zonde van beide autos.

Zo trekt hij zomaar enkele strips van de auto.
Daarvoor is er een terugroepactie geweest. Die zaten niet goed vastgeplakt.

Op een aantal punten doet de truck het verrassend goed. En op bepaalde punten juist verbazend slecht.
Volgens mij zijn deze test nogal luguber en een hele sterke overdrijving van de inzet in de praktijk.

Maar ik afgaande op de test zou ik ook niet zien waarom deze beide auto's, de Cubertruck en de F150, in dezelfde werkgebieden zou worden ingezet. Ik ben er niet echt van overtuigd dat de Cybertruck echt een werkpaard is. Zi het zelf meer als een soort cult-wagen. Afhankelijk van hoe je hem toe wilt passen kan het best een nuttige bak zijn.
pi_217311511
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:20 schreef knoopie het volgende:

[..]
Oh ja? De trekhaak wordt altijd op belasting getest bij de APK? _O-

Zoals ik net al zei; je zou de rest van de tijd een stuk geloofwaardiger en sympathieker over komen als je af en toe als je er overduidelijk naast zit dat gewoon eens toegeeft.
Hij wordt meegenomen bij de APK. Punt. Dat is wat ik schreef en dat is simpelweg correct.
pi_217311523
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 12:43 schreef Wantie het volgende:

[..]
Op zich wel vermakelijk en leerzaam.

Wel zonde van beide autos.

Zo trekt hij zomaar enkele strips van de auto.
Daarvoor is er een terugroepactie geweest. Die zaten niet goed vastgeplakt.

Op een aantal punten doet de truck het verrassend goed. En op bepaalde punten juist verbazend slecht.
Maak jij je ook zo druk om het feit dat bij de Mach-E het dak (ook verlijmd!) eraf kan vliegen? Of vind je dat ok, want geen Musk?
pi_217311560
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:58 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Volgens mij zijn deze test nogal luguber en een hele sterke overdrijving van de inzet in de praktijk.

Maar ik afgaande op de test zou ik ook niet zien waarom deze beide auto's, de Cubertruck en de F150, in dezelfde werkgebieden zou worden ingezet. Ik ben er niet echt van overtuigd dat de Cybertruck echt een werkpaard is. Zi het zelf meer als een soort cult-wagen. Afhankelijk van hoe je hem toe wilt passen kan het best een nuttige bak zijn.
Zo simpel is het toch?

Heel Nederland staat vol met SUV's met voorwielaandrijving. Daar moet je eens een keer het terrein mee ingaan... Kun je direct een bevriende boer bellen om je uit de blubber te trekken.

Die Cayenne van mij kon tenminste nog een beetje in het terrein uit de voeten (mits je er banden onder legde waar ik nog nooit een Cayenne mee rond heb zien rijden).

Overigens: vrijwel alle sportauto's die in Nederland verkocht worden zijn ongeschikt om zonder aanpassing te worden gebruikt op het circuit. Een paar rondjes lukt wel, maar echt langdurig vol jagen op een circuit... nope.
pi_217311722
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 13:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zo simpel is het toch?

Heel Nederland staat vol met SUV's met voorwielaandrijving. Daar moet je eens een keer het terrein mee ingaan... Kun je direct een bevriende boer bellen om je uit de blubber te trekken.

Die Cayenne van mij kon tenminste nog een beetje in het terrein uit de voeten (mits je er banden onder legde waar ik nog nooit een Cayenne mee rond heb zien rijden).

Overigens: vrijwel alle sportauto's die in Nederland verkocht worden zijn ongeschikt om zonder aanpassing te worden gebruikt op het circuit. Een paar rondjes lukt wel, maar echt langdurig vol jagen op een circuit... nope.
Inde basis is het wel zo simpel ja. Maar dan alleen als we het hebben over bepaalde tests en hoe zinvol deze zijn. Nou ben ik niet natuurkundig afgestudeerd maar ik kan nog wel inschatten dat een aluminium frame in een auto bekleed met RVS panelen geen heel goed idee is als je een "truck" wilt maken.
Maar goed; wat heb je aan een truck waarmee je geen fatsoenlijke aanhangwagen kan trekken voor langere tijd? Wat heb je aan een SUV waarmee je niet off-road kan? Wat heb je aan een sportwagen Als de maximum snelheid 100 km/u is. Wat heb je aan een acceleratiesnelheid (0-100) van 2,1 seconden als dat alleen betekent dat je sneller bij het volgende rode licht, rotonde of kruispunt staat te wachten?

Ik geloof zelf niet zo dat er nou veel bouwvakkers zijn die een Cybertruck kopen als werkauto als die al bijna 2 keer zoveel kost als een truck die wél gemaakt is voor bepaalde klussen. Ik geloof ook niet dat mensen een Model S kopen om er het circuit mee op te gaan.

Maar ook hier weer, de Tesla cybertruck is een over geprijsde auto, net als de meeste Tesla's.
pi_217311816
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 13:22 schreef Vliegbaard het volgende:

Maar ook hier weer, de Tesla cybertruck is een over geprijsde auto, net als de meeste Tesla's.
Dat je de CT een nutteloze auto vindt en te duur voor wat hij biedt, dat kan. Het is niet alsof daar nu echt referenties bij te pakken zijn.

Maar de overige Tesla's bieden ten opzichte van referenties simpelweg meer voor minder. Dus om Tesla's in zijn algemeenheid te duur te noemen, dat is gewoon raar.
pi_217311843
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Hij wordt meegenomen bij de APK. Punt. Dat is wat ik schreef en dat is simpelweg correct.
En hoe wordt bij de APK dan zeker gesteld dat de trekhaak en het subframe waar ze aan hangen nog veilig is? Bij een stalen frame is het relatief simpel. Als het verroest is, dan is het niet goed meer. En als het verbogen is, dan is het ook niet meer goed, want ooit overbelast. Vermoeiing is geen thema.

Hoe doen ze dat bij een aluminium subframe? Ultrasoon checken? Of uitbouwen en röntgen? _O-
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217311852
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, het is een onzinnige test en zoals ik al eerder schreef: dat staal in dezen duurzamer is, wist iedereen al vooraf.

De CT lijkt mij ook totaal niet bedoeld als een werktruck, maar veel eerder als een lifestyle product zoals de SUV. Ik heb ook nooit de gedachte gehad dat de Cayenne Turbo die ik had bedoeld was om het terrein meer in te gaan. Net als bij de CT zaten daar bij aflevering banden op die zich als een vis in het water voelen op asfalt.
Ik zag net nog een youtube video van iemand die een CT met kar van 5000 kilo door de bergen reed.
Die was wat gestresst omdat hij nog 1% batterij had, maar gezien de afstand die hij nog moest leek me dat geen probleem.
Ik denk dat die op 0% nog wel 20 mijl kan rijden.

Anyway: hij wordt als truck verkocht en gebruikt, en tijdens de demonstratie werd de onverwoestbaarheid van de CT geëtaleerd.
Dat schept verwachtingen.

quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 13:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maak jij je ook zo druk om het feit dat bij de Mach-E het dak (ook verlijmd!) eraf kan vliegen? Of vind je dat ok, want geen Musk?
Jij vindt beide heel normaal kennelijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')