https://www.ad.nl/buitenl(...)-bij-hotel~a202c341/quote:Doodstraf geëist tegen Luigi Mangione, die topman Amerikaanse zorgverzekeraar doodschoot bij hotel
Amerikaanse justitie gaat de doodstraf eisen tegen Luigi Mangione. De man wordt ervan beschuldigd Brian Thompson, topman van verzekeraar UnitedHealth, op 4 december buiten een hotel in Manhattan te hebben doodgeschoten.
Buitenlandredactie 01-04-25, 17:45 Laatste update: 19:17
De politie opende een klopjacht op de schutter en arresteerde Mangione vijf dagen later in een McDonald’s in Pennsylvania. De 26-jarige Mangione wordt in New York verdacht van elf feiten, waaronder moord en moord met terroristisch motief.
In Pennsylvania was hij aangeklaagd voor lichtere vergrijpen, zoals verboden wapenbezit. Volgens zijn advocaat Karen Friedman Agnifilo zijn de aanklachten overdreven en zal hij zich voor iedere rechter verweren.
‘Onschuldige man’
De federale aanklacht betreft moord met gebruik van een vuurwapen, waarop de doodstraf staat. De moord op Brian Thompson, ‘een onschuldige man en vader van twee jonge kinderen’, was een ‘voorbedachte, koelbloedige moord die Amerika schokte’, zei de officier in een verklaring.
Na ‘zorgvuldige overweging’ heeft de officier de federale aanklagers de opdracht gegeven om de doodstraf in deze zaak te eisen. Daarbij wil de officier ‘het plan van president Trump uitvoeren om gewelddadige misdaad te stoppen en Amerika weer veilig te maken’, zegt hij.
Notitieboekje
De 26-jarige Mangione had volgens de politie een manifest bij zich toen hij werd opgepakt. Daarin zou hij zijn frustraties over het Amerikaanse zorgsysteem en de verzekeraars hebben beschreven. Mangione klaagde volgens de politie dat de Verenigde Staten het duurste zorgsysteem ter wereld hebben, maar dat de levensverwachting sterk achterblijft bij andere westerse landen. Dat zou hij wijten aan grote bedrijven die winst boven het welzijn van patiënten plaatsen.
Hoewel veel publieke figuren, onder wie president Joe Biden, de moord hebben veroordeeld, heeft Mangione ook veel bijval gekregen. De moord zorgde voor veel commotie in de VS. In New York verschenen er ‘Wanted’-posters met gezichten van ceo’s op muren. Websites verkochten ook koopwaar met betrekking tot Mangione, die steun kreeg via sociale media.
De meeste berichten op de site van een inzamelingsactie weerspiegelen een diepe frustratie die veel Amerikanen delen over het Amerikaanse gezondheidszorgsysteem. Er kwamen tienduizenden dollars aan donaties binnen.
Mangione heeft onschuldig gepleit op een aanklacht van de staat. Op de federale aanklacht heeft hij nog niet gereageerd.
Hoe zit dat?
In de Verenigde Staten kunnen verdachten zowel op het niveau van de staten als op federaal niveau vervolgd worden voor misdaden. The New York Times meldde eerder al dat er federale aanklachten in de maak zijn waarvoor ook de doodstraf geëist kan worden. In New York kan hij hooguit levenslang krijgen.
Toen Mangione werd aangehouden in Pennsylvania, had hij een vuurwapen, munitie en valse documenten bij zich. Daarom wordt hij daar verdacht van wapenbezit en vervalsing.
‘Dit is afschuwelijk’
Het Witte Huis heeft de moord op Thompson veroordeeld. ,,Het is duidelijk dat dit afschuwelijk is. Geweld om enige vorm van hebzucht van bedrijven te bestrijden is onacceptabel”, antwoordde een woordvoerder op een vraag over de moordzaak.
Ja maak het nog duidelijker dat dit proces politiek gemotiveerd isquote:In de Verenigde Staten kunnen verdachten zowel op het niveau van de staten als op federaal niveau vervolgd worden voor misdaden. The New York Times meldde eerder al dat er federale aanklachten in de maak zijn waarvoor ook de doodstraf geëist kan worden. In New York kan hij hooguit levenslang krijgen.
Zou je er nog steeds tegen zijn als iemand je familie zou vermoorden? Ik ben benieuwd hoe diep dat principe dan zit.quote:Op dinsdag 1 april 2025 22:20 schreef thedeedster het volgende:
Kruisig hem, dan heb je een echte martelaar.
(Disclaimer; voor wie het niet direct door heeft; dit is sarcastisch, ik ben gewoon principieel tegen de doodstraf)
Ja. Dat noemen we principieel. Dan ga je niet plotseling wat anders doen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 22:25 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Zou je er nog steeds tegen zijn als iemand je familie zou vermoorden? Ik ben benieuwd hoe diep dat principe dan zit.
Dat is ook zo want voor een enkele moord wordt zelden de doodstraf geëist, laat staan gegeven. In welke staat met de doodstraf dan ook. Het wil wel voorkomen bij het vermoorden van hulpverlenersquote:Op dinsdag 1 april 2025 22:21 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Ja maak het nog duidelijker dat dit proces politiek gemotiveerd is
Naja zolang je beseft dat je irrationeel bent zodra het je familie betreft... Lijkt me een normale reactie?quote:Op dinsdag 1 april 2025 22:25 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Zou je er nog steeds tegen zijn als iemand je familie zou vermoorden? Ik ben benieuwd hoe diep dat principe dan zit.
Altijd handig.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:17 schreef Zoddie het volgende:
Hij wordt wel als voorbeeld gebruikt zo.
Met name door zijn helden status in veel kringen wat ook wel apart is om te zien.
Vraag me af als het een kelder neckbeard was geweest of er dan ook zo'n heldenstatus gecreëerd zou worden en zoveel documentaires meteen uit zijn gekomen.
Amerika in 15 minuten · Episodequote:
Klopt, het gaat ook om de impact van zo'n daad. je kan wel sympathie hebben voor die gast, maar voor eigen rechter spelen is nog steeds not done. Spreek je zo iemand vrij dan zet je de deur wagenwijd open.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:32 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
kijken ze naar wie de vermoorde persoon is? Ik krijg de indruk dat als hij een willekeurige doodschoot hij deze straf niet had gehad namelijk.
Dan hoef je toch nog geen doodstraf te geven? Gevangenisstraf desnoods levenslang is dan toch ook een optie?quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:36 schreef Hathor het volgende:
[..]
Klopt, het gaat ook om de impact van zo'n daad. je kan wel sympathie hebben voor die gast, maar voor eigen rechter spelen is nog steeds not done. Spreek je zo iemand vrij dan zet je de deur wagenwijd open.
Zit wel een verschil tussen vrijspraak en de doodstraf natuurlijk. Deze pipo verdient zeker levenslang. En de doodstraf zal me ook niet verbazen. Het blijft wel bijzonder.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:36 schreef Hathor het volgende:
[..]
Klopt, het gaat ook om de impact van zo'n daad. je kan wel sympathie hebben voor die gast, maar voor eigen rechter spelen is nog steeds not done. Spreek je zo iemand vrij dan zet je de deur wagenwijd open.
Dat dus, met zo'n mening dat het niet zou kunnen zou je iemand als Hitler ook niet mogen straffen met de dood.quote:Op dinsdag 1 april 2025 22:25 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Dit is gewoon een casus waarbij het vast staat wie de dader is en bij moord met verbedachte rade, is de passende straf simpelweg de doodstraf.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:38 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Dan hoef je toch nog geen doodstraf te geven? Gevangenisstraf desnoods levenslang is dan toch ook een optie?
overigens ben ik wel voor de doodstraf an sich maar niet bij 1-op-1.
Niet iedereen in de VS die iemand heeft vermoord krijgt ook de doodstraf. Hij had het niet moeten doen, buiten kijf dit dat maar ik vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden. Dus of nu een peuter vermoord wordt of de president bij wijze van, allebei dezelfde straf.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is gewoon een casus waarbij het vast staat wie de dader is en bij moord is de passende straf simpelweg de doodstraf.
De meeste moorden worden gepleegd uit een opwelling op in de relationele sfeer, hier gaat het om een moord met voorbedachte rade, vandaar de doodstraf.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:54 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Niet iedereen in de VS die iemand heeft vermoord krijgt ook de doodstraf. Hij had het niet moeten doen, buiten kijf dit dat maar ik vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden. Dus of nu een peuter vermoord wordt of de president bij wijze van, allebei dezelfde straf.
quote:Op woensdag 2 april 2025 07:26 schreef MissButterflyy het volgende:
Hij zit vast in New York? Daar wordt de doodstraf toch niet meer gegeven of is dat ondertussen alweer veranderd?
Staat gewoon allemaal in de OP.quote:In de Verenigde Staten kunnen verdachten zowel op het niveau van de staten als op federaal niveau vervolgd worden voor misdaden. The New York Times meldde eerder al dat er federale aanklachten in de maak zijn waarvoor ook de doodstraf geëist kan worden. In New York kan hij hooguit levenslang krijgen.
Ik principieel niet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 22:20 schreef thedeedster het volgende:
ik ben gewoon principieel tegen de doodstraf
Daarom bepaalt een rechter de straf en doen we niet aan ordinaire lynchpartijen. Ik kan me voorstellen dat de ouders van de slachtoffers van Robert M hem het liefst levend zouden willen villen, maar dat is nog geen reden om dat soort straffen ook daadwerkelijk op te leggen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 22:25 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Amerika heeft al honderden onschuldige mensen vermoord met de doodstraf. Als je moord echt erg vindt zou je ook tegen zijn.quote:Op dinsdag 1 april 2025 22:25 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Hij was al populair voor foto's uitkwamen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:17 schreef Zoddie het volgende:
Hij wordt wel als voorbeeld gebruikt zo.
Met name door zijn helden status in veel kringen wat ook wel apart is om te zien.
Vraag me af als het een kelder neckbeard was geweest of er dan ook zo'n heldenstatus gecreëerd zou worden en zoveel documentaires meteen uit zijn gekomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |