waw_cb | vrijdag 28 maart 2025 @ 23:49 |
Dag, Vandaag heb ik bij een fatsoenlijke allround-garage een occasion gekocht. Merk/type noem ik vanwege herkenbaarheid even niet, maar prijs ruim 14.000 voor een auto uit 2015, dus redelijk premium. Na de eerste kilometers thuis het mapje met boekjes, oude garage-rekeningen, apk-rapporten etc. bekeken, en daar bleek een envelop tussen te zitten met daarin een chiptuning-certificaat op kenteken. Kostte EUR 275, dus zal wel stage1 zijn. Ook de vermelde vermogens- en koppelwinst komt daarmee overeen. Nou kun je zeggen "mooi, dat heb je er dan fijn bij", maar eigenlijk weet ik niet wat ik ervan moet denken. De vorige eigenaar heeft dit dus laten uitvoeren, en dat zal niet voor de grap zijn. Hoogstwaarschijnlijk zijn die extra pk's ook gebruikt en dat heeft gevolgen voor de technische staat. Daar staat chiptuning ook bekend om: het is niet alleen positief, maar het houdt ook technische risico's in. Het feit dat gechiptuned is, was niet vermeld in de omschrijving op de site van de dealer. Daar stond ook het originele aantal pk's vermeld. Kennelijk wist de dealer er niet van, of werd het achtergehouden. Hoorde dit tot mijn eigen onderzoeksplicht of is dit een soort "verborgen gebrek" waar ik de dealer voor aansprakelijk kan stellen. En dan nog: wat wil ik ermee? Een lagere prijs eisen vanwege te verwachten hogere onderhoudskosten? Hoe moet ik dat in getallen vatten? Of gewoon lekker rijden en zien wat er gebeurt? Wat zouden jullie doen? | |
PzKpfw | vrijdag 28 maart 2025 @ 23:52 |
Niet zeiken, gebruik die extra pk's! Gas op die krukas!! | |
einzeinz | zaterdag 29 maart 2025 @ 00:11 |
Doorverkopen | |
SnodeSnuiter | zaterdag 29 maart 2025 @ 00:58 |
Heeft pedaalemmer een ban? | |
fespo | zaterdag 29 maart 2025 @ 01:03 |
Boekjes had je natuurlijk moeten inlezen. Er was zover nu bekend niks verborgen. | |
Hyaenidae | zaterdag 29 maart 2025 @ 07:51 |
Om hoeveel pk vermogenswinst gaat het? En is het groot blok met genoeg reserves of en vrij kleine benzine turbo die meteen zowat op de limiet zit met stage 1. | |
ToT | zaterdag 29 maart 2025 @ 08:10 |
Gewoon een dikke gouden ketting om je nek hangen nu je een Sjonniebak hebt. Heeft-ie veel km gereden? Zo nee, dan zal het toch wel meevallen? Extra onderhoudskosten zal wel meevallen als je je eigen rijstijl wat in de gaten houdt? Mocht hij veel km gedraaid hebben, dan kan het wel een dingetje zijn. Eventueel ff wat laten nakijken door een erkende garage? Zal niet zo enorm veel kosten. Is het een modelletje wat veel gebruikt wordt met straatraces enzo? Woon je bij de Duitse grens in de buurt? Het kan gewoon van iemand geweest zijn die af en toe ff lekker wat wil optrekken met woon-werkverkeer. Is de auto verder her en der gepimpt, of valt het verder wel mee? | |
TheFreshPrince | zaterdag 29 maart 2025 @ 08:50 |
Chiptuning op zich is natuurlijk geen "verborgen gebrek". Het enige wat van belang is, is hoe er voorheen met de auto is omgegaan maar je kan een auto zonder chiptuning ook met koude motor in de toeren jagen. Als de auto goed rijdt en niet overmatig veel olie verbruikt zou ik me er geen zorgen over maken. | |
Golf8 | zaterdag 29 maart 2025 @ 10:14 |
is het een Golf 8???? | |
mvdejong | zaterdag 29 maart 2025 @ 10:38 |
Chiptuning hoeft niet nadelig te zijn, bij VW verviel (in ieder geval een tijd) de garantie niet voor stage 1 en 2 chiptuning van bepaalde Passat-modellen door gecertificeerde bedrijven. | |
Mr-Proper | zaterdag 29 maart 2025 @ 14:37 |
Damn,een goede reactie van je. mooi! | |
Mr-Proper | zaterdag 29 maart 2025 @ 14:42 |
Kan motor of versnellingsbak upgrade zijn,als de chipper bekent is bij of via de dealer hoeft het geen probleem te zijn. Met een beetje geluk is het te achterhalen wie wat gedaan heeft aan je auto. Licht een beetje aan het merk auto natuurlijk. | |
Hyaenidae | zaterdag 29 maart 2025 @ 14:45 |
Ik heb alleen maar goede reacties. | |
Mr-Proper | zaterdag 29 maart 2025 @ 14:50 |
Zolang het maar 200pk+ is met 450Nm en een acceleratie van 3.0 tot 100 is. En premium merk. | |
Hyaenidae | zaterdag 29 maart 2025 @ 14:59 |
En vooral geen Frans merk. Maar voor 3s naar 100 kom je er niet met 200pk, dan ga je naar 500+. | |
Mr-Proper | zaterdag 29 maart 2025 @ 15:04 |
2 wielers maar dat is niet mijn spul,ook niet het jouwe. | |
Mr-Proper | zaterdag 29 maart 2025 @ 16:20 |
Maar het gaat om TS...sorry. | |
gekoeldnetzolekker | zaterdag 29 maart 2025 @ 16:42 |
Golf 8 uit 2015 ? Zeker | |
hangtime | zaterdag 29 maart 2025 @ 16:52 |
Ik heb ook chiptune. Hij rijdt daardoor ook zuiniger, en meestal doe ik rustig aan. Als die warm is, dan trap ik nog wel eens door, maar dan is die ook echt niet zuinig meer ![]() Kan mij niet voorstellen dat de onderhoudskosten ineens omhoog vliegen daardoor. Lekker rijden is sowieso belangrijker. | |
waw_cb | zaterdag 29 maart 2025 @ 17:37 |
Hier TS weer. Het gaat om een Audi A4 automaat 8 bak, 170 pk, 320 Nm. Getuned naar 202 pk, 380 Nm. Vandaag een rondje Nederland gedaan. Ik denk dat ik wel blij aan het worden ben. Vermogenswinst ligt (net) onder de 20% dus geen herkeuring nodig. Maar ik blijf erbij dat ik het van te voren had willen weten. Overigens denk ik dat de dealer het oprecht niet wist... Dank voor alle reacties, ik heb wat meer vertrouwen gekregen. Het risico op hogere onderhoudskosten neem ik op de koop toe, leuk kost wat en het rijdt fantastisch. | |
Hyaenidae | zaterdag 29 maart 2025 @ 19:21 |
En ook een beetje om ons. | |
ForumGek | zondag 30 maart 2025 @ 08:29 |
Volgens mij was dit gewoon een gevalletje van cognitieve dissonantie of niet? Veel plezier met je nieuwe waggie! | |
ACT-F | zaterdag 17 mei 2025 @ 13:53 |
Nein man. Chiptuning zorgt meestal voor betere motorprestaties. Niet alleen vermogen, maar ook betere verbranding waardoor brandstof naar verhouding beter benut wordt. Of je per kilometer zuiniger gaat rijden is geheel afhankelijk van je rechtervoet. De reden dat auto's standaard onderpresteren is vanwege de uitstoot van stikstofoxiden die toenemen bij een hogere verbrandingstemperatuur. Stikstofoxiden zijn erg goed voor snelgroeiende gewassen zoals brandnetels, bramen en hennep ![]() ![]() | |
Sounddragon | zondag 18 mei 2025 @ 08:51 |
Het enige wat een beetje bijzonder is, is de prijs van de chiptuning... doorgaans hebben VAGjes een DSG bak, die ook 'gechipt' moet worden op het nieuwe vermogen ivbm de koppeling, en dat kost ongeveer net zo veel als de chiptuning zelf, en dus kost het chippen van een VAG auto doorgaans zo ongeveer het dubbel van wat er bij TS op de rekening staat, wat mij doet vermoeden dat de bak niet gedaan is.. | |
Sounddragon | zondag 18 mei 2025 @ 09:19 |
Nein, die 100-limiet is ons opgelegd door de vorige regering, omdat die niet de ballen hadden om de boeren aan te pakken die de boel 'verkloten', en dus een rekentechnisch kunstje hebben toegepast om op papier de uitstoot richting de EU te drukken. Er zijn al lang en breed onderzoeken geweest die aantonen dat het geen ene reet uitmaakt.. we hebben het over fracties van procenten, en daardoor draait de hele infrastructuur al een jaartje met de handrem erop. | |
ACT-F | zondag 18 mei 2025 @ 15:37 |
Het scheelt 2 promille ![]() | |
SuperNeger | maandag 19 mei 2025 @ 09:23 |
Chiptuning is beetje controversieel maar niet per definitie slecht. Heeft de auto een trekhaak? Het wordt ook vaak gedaan door mensen met zware campers. Tevens betekent meer vermogen niet per se dat er altijd hard gereden wordt. Als je auto lekker rijdt bij halfgas i.p.v. overal vol gas te moeten rijden om een beetje door te rijden is dit misschien zelfs beter voor de motor zelfs | |
SuperNeger | maandag 19 mei 2025 @ 09:24 |
Dealer weet het niet. Mijn auto is ook gechipped (ook onder de 20%) en niemand wist iets, mijn garage, officiële merkdealer. Ze komen er niet achter tenzij ze er specifiek naar op zoek gaan of jij ze dit verteld (of een chip keurings rapport in je auto bewaard wat sowieso niet zo slim is mocht je ooit een ongeval hebben of zo). Veel plezier met je auto. Gewoon goed warm later worden en 98 tanken. |