abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217214742
Dag,

Vandaag heb ik bij een fatsoenlijke allround-garage een occasion gekocht. Merk/type noem ik vanwege herkenbaarheid even niet, maar prijs ruim 14.000 voor een auto uit 2015, dus redelijk premium.

Na de eerste kilometers thuis het mapje met boekjes, oude garage-rekeningen, apk-rapporten etc. bekeken, en daar bleek een envelop tussen te zitten met daarin een chiptuning-certificaat op kenteken.
Kostte EUR 275, dus zal wel stage1 zijn. Ook de vermelde vermogens- en koppelwinst komt daarmee overeen.

Nou kun je zeggen "mooi, dat heb je er dan fijn bij", maar eigenlijk weet ik niet wat ik ervan moet denken.
De vorige eigenaar heeft dit dus laten uitvoeren, en dat zal niet voor de grap zijn. Hoogstwaarschijnlijk zijn die extra pk's ook gebruikt en dat heeft gevolgen voor de technische staat. Daar staat chiptuning ook bekend om: het is niet alleen positief, maar het houdt ook technische risico's in.

Het feit dat gechiptuned is, was niet vermeld in de omschrijving op de site van de dealer. Daar stond ook het originele aantal pk's vermeld. Kennelijk wist de dealer er niet van, of werd het achtergehouden.

Hoorde dit tot mijn eigen onderzoeksplicht of is dit een soort "verborgen gebrek" waar ik de dealer voor aansprakelijk kan stellen. En dan nog: wat wil ik ermee? Een lagere prijs eisen vanwege te verwachten hogere onderhoudskosten? Hoe moet ik dat in getallen vatten? Of gewoon lekker rijden en zien wat er gebeurt?
Wat zouden jullie doen?
  vrijdag 28 maart 2025 @ 23:52:12 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217214760
Niet zeiken, gebruik die extra pk's! Gas op die krukas!!
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_217214876
Doorverkopen
Cindy De Vuyst
pi_217215088
Heeft pedaalemmer een ban?
pi_217215110
Boekjes had je natuurlijk moeten inlezen.


Er was zover nu bekend niks verborgen.
pi_217215716
Om hoeveel pk vermogenswinst gaat het? En is het groot blok met genoeg reserves of en vrij kleine benzine turbo die meteen zowat op de limiet zit met stage 1.
pindazakje
pi_217215770
Gewoon een dikke gouden ketting om je nek hangen nu je een Sjonniebak hebt.
Heeft-ie veel km gereden? Zo nee, dan zal het toch wel meevallen?
Extra onderhoudskosten zal wel meevallen als je je eigen rijstijl wat in de gaten houdt?
Mocht hij veel km gedraaid hebben, dan kan het wel een dingetje zijn. Eventueel ff wat laten nakijken door een erkende garage? Zal niet zo enorm veel kosten.

Is het een modelletje wat veel gebruikt wordt met straatraces enzo?
Woon je bij de Duitse grens in de buurt?

Het kan gewoon van iemand geweest zijn die af en toe ff lekker wat wil optrekken met woon-werkverkeer.
Is de auto verder her en der gepimpt, of valt het verder wel mee?
pi_217216000
Chiptuning op zich is natuurlijk geen "verborgen gebrek".

Het enige wat van belang is, is hoe er voorheen met de auto is omgegaan maar je kan een auto zonder chiptuning ook met koude motor in de toeren jagen.

Als de auto goed rijdt en niet overmatig veel olie verbruikt zou ik me er geen zorgen over maken.
pi_217216712
is het een Golf 8????
  zaterdag 29 maart 2025 @ 10:38:19 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_217216991
Chiptuning hoeft niet nadelig te zijn, bij VW verviel (in ieder geval een tijd) de garantie niet voor stage 1 en 2 chiptuning van bepaalde Passat-modellen door gecertificeerde bedrijven.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_217219432
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 07:51 schreef Hyaenidae het volgende:
Om hoeveel pk vermogenswinst gaat het? En is het groot blok met genoeg reserves of en vrij kleine benzine turbo die meteen zowat op de limiet zit met stage 1.
Damn,een goede reactie van je. mooi!
pi_217219484
Kan motor of versnellingsbak upgrade zijn,als de chipper bekent is bij of via de dealer hoeft het geen probleem te zijn. Met een beetje geluk is het te achterhalen wie wat gedaan heeft aan je auto.
Licht een beetje aan het merk auto natuurlijk.
pi_217219518
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:37 schreef Mr-Proper het volgende:

[..]
Damn,een goede reactie van je. mooi!
Ik heb alleen maar goede reacties.
pindazakje
pi_217219543
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:45 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik heb alleen maar goede reacties.
Zolang het maar 200pk+ is met 450Nm en een acceleratie van 3.0 tot 100 is. En premium merk.
pi_217219584
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:50 schreef Mr-Proper het volgende:

[..]
Zolang het maar 200pk+ is met 450Nm en een acceleratie van 3.0 tot 100 is. En premium merk.
En vooral geen Frans merk.
Maar voor 3s naar 100 kom je er niet met 200pk, dan ga je naar 500+.
pindazakje
pi_217219606
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:59 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
En vooral geen Frans merk.
Maar voor 3s naar 100 kom je er niet met 200pk, dan ga je naar 500+.
2 wielers maar dat is niet mijn spul,ook niet het jouwe.
pi_217220380
Maar het gaat om TS...sorry.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 16:42:21 #18
416439 gekoeldnetzolekker
25+ belegen, snap je?
pi_217220694
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 10:14 schreef Golf8 het volgende:
is het een Golf 8????
Golf 8 uit 2015 ? Zeker
Stats:
Bench 145
Squat 250
Deadlift 280
pi_217220752
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 23:49 schreef waw_cb het volgende:
Dag,

Vandaag heb ik bij een fatsoenlijke allround-garage een occasion gekocht. Merk/type noem ik vanwege herkenbaarheid even niet, maar prijs ruim 14.000 voor een auto uit 2015, dus redelijk premium.

Na de eerste kilometers thuis het mapje met boekjes, oude garage-rekeningen, apk-rapporten etc. bekeken, en daar bleek een envelop tussen te zitten met daarin een chiptuning-certificaat op kenteken.
Kostte EUR 275, dus zal wel stage1 zijn. Ook de vermelde vermogens- en koppelwinst komt daarmee overeen.

Nou kun je zeggen "mooi, dat heb je er dan fijn bij", maar eigenlijk weet ik niet wat ik ervan moet denken.
De vorige eigenaar heeft dit dus laten uitvoeren, en dat zal niet voor de grap zijn. Hoogstwaarschijnlijk zijn die extra pk's ook gebruikt en dat heeft gevolgen voor de technische staat. Daar staat chiptuning ook bekend om: het is niet alleen positief, maar het houdt ook technische risico's in.

Het feit dat gechiptuned is, was niet vermeld in de omschrijving op de site van de dealer. Daar stond ook het originele aantal pk's vermeld. Kennelijk wist de dealer er niet van, of werd het achtergehouden.

Hoorde dit tot mijn eigen onderzoeksplicht of is dit een soort "verborgen gebrek" waar ik de dealer voor aansprakelijk kan stellen. En dan nog: wat wil ik ermee? Een lagere prijs eisen vanwege te verwachten hogere onderhoudskosten? Hoe moet ik dat in getallen vatten? Of gewoon lekker rijden en zien wat er gebeurt?
Wat zouden jullie doen?
Ik heb ook chiptune. Hij rijdt daardoor ook zuiniger, en meestal doe ik rustig aan.
Als die warm is, dan trap ik nog wel eens door, maar dan is die ook echt niet zuinig meer ;)
Kan mij niet voorstellen dat de onderhoudskosten ineens omhoog vliegen daardoor.
Lekker rijden is sowieso belangrijker.
pi_217221116
Hier TS weer.

Het gaat om een Audi A4 automaat 8 bak, 170 pk, 320 Nm. Getuned naar 202 pk, 380 Nm.
Vandaag een rondje Nederland gedaan. Ik denk dat ik wel blij aan het worden ben.
Vermogenswinst ligt (net) onder de 20% dus geen herkeuring nodig.
Maar ik blijf erbij dat ik het van te voren had willen weten.
Overigens denk ik dat de dealer het oprecht niet wist...

Dank voor alle reacties, ik heb wat meer vertrouwen gekregen.
Het risico op hogere onderhoudskosten neem ik op de koop toe, leuk kost wat en het rijdt fantastisch.
pi_217222129
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 16:20 schreef Mr-Proper het volgende:
Maar het gaat om TS...sorry.
En ook een beetje om ons.
pindazakje
pi_217225500
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 17:37 schreef waw_cb het volgende:
Hier TS weer.

Het gaat om een Audi A4 automaat 8 bak, 170 pk, 320 Nm. Getuned naar 202 pk, 380 Nm.
Vandaag een rondje Nederland gedaan. Ik denk dat ik wel blij aan het worden ben.
Vermogenswinst ligt (net) onder de 20% dus geen herkeuring nodig.
Maar ik blijf erbij dat ik het van te voren had willen weten.
Overigens denk ik dat de dealer het oprecht niet wist...

Dank voor alle reacties, ik heb wat meer vertrouwen gekregen.
Het risico op hogere onderhoudskosten neem ik op de koop toe, leuk kost wat en het rijdt fantastisch.
Volgens mij was dit gewoon een gevalletje van cognitieve dissonantie of niet? Veel plezier met je nieuwe waggie!
Fingerspitzgefühl
  zaterdag 17 mei 2025 @ 13:53:43 #23
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217661909
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:58 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Heeft pedaalemmer een ban?
Nein man.

Chiptuning zorgt meestal voor betere motorprestaties. Niet alleen vermogen, maar ook betere verbranding waardoor brandstof naar verhouding beter benut wordt. Of je per kilometer zuiniger gaat rijden is geheel afhankelijk van je rechtervoet. De reden dat auto's standaard onderpresteren is vanwege de uitstoot van stikstofoxiden die toenemen bij een hogere verbrandingstemperatuur.

Stikstofoxiden zijn erg goed voor snelgroeiende gewassen zoals brandnetels, bramen en hennep :7 Maar we willen sociaal zijn naar traaggroeiende gewassen in Natura 2000 gebieden die overwoekerd worden door snelgroeiende gewassen. Daarom is er nu een limiet van 100 km/u op snelwegen :')
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 18 mei 2025 @ 08:51:02 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_217675060
Het enige wat een beetje bijzonder is, is de prijs van de chiptuning... doorgaans hebben VAGjes een DSG bak, die ook 'gechipt' moet worden op het nieuwe vermogen ivbm de koppeling, en dat kost ongeveer net zo veel als de chiptuning zelf, en dus kost het chippen van een VAG auto doorgaans zo ongeveer het dubbel van wat er bij TS op de rekening staat, wat mij doet vermoeden dat de bak niet gedaan is..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 18 mei 2025 @ 09:19:56 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_217675236
quote:
6s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 13:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Nein man.

Chiptuning zorgt meestal voor betere motorprestaties. Niet alleen vermogen, maar ook betere verbranding waardoor brandstof naar verhouding beter benut wordt. Of je per kilometer zuiniger gaat rijden is geheel afhankelijk van je rechtervoet. De reden dat auto's standaard onderpresteren is vanwege de uitstoot van stikstofoxiden die toenemen bij een hogere verbrandingstemperatuur.

Stikstofoxiden zijn erg goed voor snelgroeiende gewassen zoals brandnetels, bramen en hennep :7 Maar we willen sociaal zijn naar traaggroeiende gewassen in Natura 2000 gebieden die overwoekerd worden door snelgroeiende gewassen. Daarom is er nu een limiet van 100 km/u op snelwegen :')
Nein, die 100-limiet is ons opgelegd door de vorige regering, omdat die niet de ballen hadden om de boeren aan te pakken die de boel 'verkloten', en dus een rekentechnisch kunstje hebben toegepast om op papier de uitstoot richting de EU te drukken. Er zijn al lang en breed onderzoeken geweest die aantonen dat het geen ene reet uitmaakt.. we hebben het over fracties van procenten, en daardoor draait de hele infrastructuur al een jaartje met de handrem erop.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')