Damn,een goede reactie van je. mooi!quote:Op zaterdag 29 maart 2025 07:51 schreef Hyaenidae het volgende:
Om hoeveel pk vermogenswinst gaat het? En is het groot blok met genoeg reserves of en vrij kleine benzine turbo die meteen zowat op de limiet zit met stage 1.
Ik heb alleen maar goede reacties.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:37 schreef Mr-Proper het volgende:
[..]
Damn,een goede reactie van je. mooi!
Zolang het maar 200pk+ is met 450Nm en een acceleratie van 3.0 tot 100 is. En premium merk.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik heb alleen maar goede reacties.
En vooral geen Frans merk.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:50 schreef Mr-Proper het volgende:
[..]
Zolang het maar 200pk+ is met 450Nm en een acceleratie van 3.0 tot 100 is. En premium merk.
2 wielers maar dat is niet mijn spul,ook niet het jouwe.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:59 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
En vooral geen Frans merk.
Maar voor 3s naar 100 kom je er niet met 200pk, dan ga je naar 500+.
Ik heb ook chiptune. Hij rijdt daardoor ook zuiniger, en meestal doe ik rustig aan.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 23:49 schreef waw_cb het volgende:
Dag,
Vandaag heb ik bij een fatsoenlijke allround-garage een occasion gekocht. Merk/type noem ik vanwege herkenbaarheid even niet, maar prijs ruim 14.000 voor een auto uit 2015, dus redelijk premium.
Na de eerste kilometers thuis het mapje met boekjes, oude garage-rekeningen, apk-rapporten etc. bekeken, en daar bleek een envelop tussen te zitten met daarin een chiptuning-certificaat op kenteken.
Kostte EUR 275, dus zal wel stage1 zijn. Ook de vermelde vermogens- en koppelwinst komt daarmee overeen.
Nou kun je zeggen "mooi, dat heb je er dan fijn bij", maar eigenlijk weet ik niet wat ik ervan moet denken.
De vorige eigenaar heeft dit dus laten uitvoeren, en dat zal niet voor de grap zijn. Hoogstwaarschijnlijk zijn die extra pk's ook gebruikt en dat heeft gevolgen voor de technische staat. Daar staat chiptuning ook bekend om: het is niet alleen positief, maar het houdt ook technische risico's in.
Het feit dat gechiptuned is, was niet vermeld in de omschrijving op de site van de dealer. Daar stond ook het originele aantal pk's vermeld. Kennelijk wist de dealer er niet van, of werd het achtergehouden.
Hoorde dit tot mijn eigen onderzoeksplicht of is dit een soort "verborgen gebrek" waar ik de dealer voor aansprakelijk kan stellen. En dan nog: wat wil ik ermee? Een lagere prijs eisen vanwege te verwachten hogere onderhoudskosten? Hoe moet ik dat in getallen vatten? Of gewoon lekker rijden en zien wat er gebeurt?
Wat zouden jullie doen?
Volgens mij was dit gewoon een gevalletje van cognitieve dissonantie of niet? Veel plezier met je nieuwe waggie!quote:Op zaterdag 29 maart 2025 17:37 schreef waw_cb het volgende:
Hier TS weer.
Het gaat om een Audi A4 automaat 8 bak, 170 pk, 320 Nm. Getuned naar 202 pk, 380 Nm.
Vandaag een rondje Nederland gedaan. Ik denk dat ik wel blij aan het worden ben.
Vermogenswinst ligt (net) onder de 20% dus geen herkeuring nodig.
Maar ik blijf erbij dat ik het van te voren had willen weten.
Overigens denk ik dat de dealer het oprecht niet wist...
Dank voor alle reacties, ik heb wat meer vertrouwen gekregen.
Het risico op hogere onderhoudskosten neem ik op de koop toe, leuk kost wat en het rijdt fantastisch.
Nein man.quote:
Nein, die 100-limiet is ons opgelegd door de vorige regering, omdat die niet de ballen hadden om de boeren aan te pakken die de boel 'verkloten', en dus een rekentechnisch kunstje hebben toegepast om op papier de uitstoot richting de EU te drukken. Er zijn al lang en breed onderzoeken geweest die aantonen dat het geen ene reet uitmaakt.. we hebben het over fracties van procenten, en daardoor draait de hele infrastructuur al een jaartje met de handrem erop.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 13:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nein man.
Chiptuning zorgt meestal voor betere motorprestaties. Niet alleen vermogen, maar ook betere verbranding waardoor brandstof naar verhouding beter benut wordt. Of je per kilometer zuiniger gaat rijden is geheel afhankelijk van je rechtervoet. De reden dat auto's standaard onderpresteren is vanwege de uitstoot van stikstofoxiden die toenemen bij een hogere verbrandingstemperatuur.
Stikstofoxiden zijn erg goed voor snelgroeiende gewassen zoals brandnetels, bramen en hennepMaar we willen sociaal zijn naar traaggroeiende gewassen in Natura 2000 gebieden die overwoekerd worden door snelgroeiende gewassen. Daarom is er nu een limiet van 100 km/u op snelwegen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |