https://nos.nl/artikel/25(...)ent-erdogan-opgepaktquote:Burgemeester van Istanbul Imamoglu, rivaal van president Erdogan, opgepakt
De Turkse politie heeft de burgemeester van Istanbul, Ekrem Imamoglu, opgepakt op verdenking van omkoping, fraude, leidinggeven aan een criminele organisatie en hulp bieden aan een terroristische organisatie.
Imamoglu is een belangrijke tegenstander van de Turkse president Erdogan. Naast de burgemeester zijn nog ongeveer honderd anderen opgepakt. Volgens CNN waren er tientallen politieagenten bij het huis van de burgemeester om de arrestatie te verrichten.
Later deze week kiest de grootste Turkse oppositiepartij CHP de nieuwe leider. Verwacht werd dat Imamoglu die verkiezing zou winnen. De oppositie spreekt dan ook van politiek gemotiveerde repressie.
In een videoboodschap op X zegt Imamoglu dat hij niet zal opgeven en dat hij zal "blijven opstaan tegen onderdrukking".
Universiteitsdiploma
Gisteren werd het universiteitsdiploma van Imamoglu al onwettig verklaard door de Universiteit van Istanbul vanwege "onvolkomenheden". Zonder universiteitsdiploma kunnen kandidaten zich niet verkiesbaar stellen tot president. Imamoglu noemde het afpakken van zijn diploma illegaal.
De autoriteiten hebben enkele wegen rondom Istanbul afgesloten en de komende vier dagen zijn demonstraties in de stad verboden.
Imamoglu is sinds 2019 burgemeester van Istanbul. Vorig jaar maart versloeg hij in lokale verkiezingen in Istanbul de AK-partij van Erdogan. Ook in de hoofdstad Ankara won de zittende burgemeester van oppositiepartij CHP.
De volgende presidentsverkiezingen staan gepland in 2028.
quote:
quote:Lale Gül haalt uit naar Nederlandse Turken: 'Waarom woon je dan hier?!'
10:18
Video
Het is onrustig in Turkije sinds de arrestatie van Ekrem Imamoglu, de populaire burgemeester van Istanbul.
Hij wordt beschuldigd van corruptie en fraude, maar zijn aanhangers geloven daar niets van.
Opiniemaker Lale Gül gelooft er ook helemaal niks van, ze vertelt bij Nieuws van de dag wat er volgens haar aan de hand is.
quote:Zweedse journalist opgepakt in Turkije omdat hij Erdogan zou hebben beledigd
Een Zweedse journalist is donderdag opgepakt in Turkije op verdenking van deelname aan een terroristische organisatie en het beledigen van president Recep Tayyip Erdogan. Kaj Joakim Medin reisde deze week naar Turkije om verslag te doen van de ontwikkelingen in het land.
Sinds de burgemeester van Istanboel Ekrem Imamoglu vorige week werd opgepakt, is het onrustig in Turkije. Demonstranten denken dat Erdogan oppositieleider Imamoglu heeft laten arresteren om hem uit de weg te ruimen. Verwacht werd dat Imamoglu het bij de volgende presidentsverkiezingen succesvol op kon gaan nemen tegen de zittende president.
Medin is donderdag opgepakt, volgens SVT kort nadat hij in Turkije was geland. Hij zit op dit moment nog vast. De journalist, die voor de krant Dagens ETC werkt, bericht al jaren over het land. Dat wilde hij nu opnieuw gaan doen.
Medin is opgepakt in een onderzoek dat werd gestart na een protest in de Zweedse hoofdstad Stockholm in 2023. Tijdens dat protest werd een pop, die leek op Erdogan, opgehangen bij het stadhuis. Turkse aanklagers hebben inmiddels vijftien mensen in beeld vanwege onder meer het organiseren of promoten van het protest. Medin is een van hen.
Hoofdredacteur Andreas Gustavsson van Dagens ETC zegt dat Medin niets heeft misdaan en wordt gestraft omdat hij zijn werk als journalist uitvoert.
Eerder deze week werd een journalist van de BBC Turkije al uitgezet, nadat hij uren had vastgezeten. Hij kreeg te horen dat hij een "bedreiging voor de publieke orde" zou zijn.
https://www.nu.nl/buitenl(...)hebben-beledigd.html
Waarom heb je geen vertrouwen in Imamoglu? Ik weet weinig van Turkije.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 01:35 schreef HiZ het volgende:
Ik ben van mening dat de huidige president van zijn pensioen mag gaan genieten.
Waar het de toekomst van Turkije betreft heb ik volledig geen vertrouwen in CHP of Imamoglu. Ik hoop dat de geëngageerde Turkse jeugd iets beters weet voort te brengen.
Hij is vooral populair omdat hij de stijl van Erdogan heeft overgenomen. Daarnaast is hij alleen progressief te noemen als je de jaren twintig van de vorige eeuw hoog in het vaandel hebt.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 01:54 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom heb je geen vertrouwen in Imamoglu? Ik weet weinig van Turkije.
deze is zo sterk die gaat niet meer weg , net chavez of Castro , of Poetinquote:Op zaterdag 29 maart 2025 13:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hij is vooral populair omdat hij de stijl van Erdogan heeft overgenomen. Daarnaast is hij alleen progressief te noemen als je de jaren twintig van de vorige eeuw hoog in het vaandel hebt.
Turkije moet afkicken van de gewoonte van sterke leiders.
De stijl is nationalistische, opzwepende speeches? Verder, de jaren '20 van de vorige eeuw vanuit een Europees of Turks perspectief? Verder weet ik niet zo goed wat ik me precies bij die jaren moet voorstellen. We kwamen net uit een grote oorlog en Turkije kwam net uit de transitie van het Ottomaanse Rijk natuurlijk.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 13:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hij is vooral populair omdat hij de stijl van Erdogan heeft overgenomen. Daarnaast is hij alleen progressief te noemen als je de jaren twintig van de vorige eeuw hoog in het vaandel hebt.
Valt mee relatief gezien, absoluut zijn het er vrij veel. Nog geen 1% van de bevolking. Erdoğan zit nog veilig in zijn paleisje.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 17:21 schreef MissButterflyy het volgende:
Nu.nl meldt dat wel honderdduizenden Turken de straat op zijn gegaan vandaag om te protesteren tegen de opsluiting van de burgemeester.
Dat zijn wel heel veel mensen.
Morgen begint het suikerfeest en heeft zo'n beetje het hele land een week vakantie. Daarna is er meteen een examenperiode aan de universiteiten.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 17:21 schreef MissButterflyy het volgende:
Nu.nl meldt dat wel honderdduizenden Turken de straat op zijn gegaan vandaag om te protesteren tegen de opsluiting van de burgemeester.
Dat zijn wel heel veel mensen.
Ik weeg mijn woorden op een goudschaaltje en ga daarom niet vrijuit je vragen beantwoorden. Maar ik herinner me een tijd in Turkije vóór de AKP ook en een tijd waarin de AKP juist de partij was die stond voor meer vrijheid en welvaart en die beloftes ook voor een goed deel waar maakte.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 16:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De stijl is nationalistische, opzwepende speeches? Verder, de jaren '20 van de vorige eeuw vanuit een Europees of Turks perspectief? Verder weet ik niet zo goed wat ik me precies bij die jaren moet voorstellen. We kwamen net uit een grote oorlog en Turkije kwam net uit de transitie van het Ottomaanse Rijk natuurlijk.
Sorry als ik je met vragen bombardeer maar ik probeer wat helderheid voor mezelf omtrent deze situatie te krijgen.
Helder, dankjewel.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 18:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik weeg mijn woorden op een goudschaaltje en ga daarom niet vrijuit je vragen beantwoorden. Maar ik herinner me een tijd in Turkije vóór de AKP ook en een tijd waarin de AKP juist de partij was die stond voor meer vrijheid en welvaart en die beloftes ook voor een goed deel waar maakte.
De mix van giftige xenofobie, inclusief tegenover interne 'Anderen' die ik aantref bij de CHP en de geallieerde partijen veroorzaakten bij de laatste verkiezingen dat ik niet ongelukkig was met de winst van Erdogan. Nota bene een man waarvan ik vind, dat een kwart eeuw aan de macht wel genoeg is geweest.
Altijd een goed begin.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 13:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
...
In Noord Korea en Myamar ookquote:Op zaterdag 29 maart 2025 13:03 schreef HiZ het volgende:
Het kan nog altijd door verkiezingen. Waarbij je kunt zeggen dat Erdogan het de oppositie niet makkelijk maakt.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 18:36 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Altijd een goed begin.
Kan dat door verkiezingen, of laat Erdogan dat niet gebeuren?
hier zijn de verkiezingen ook erg verdeeldquote:Op zaterdag 29 maart 2025 20:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het kan nog altijd door verkiezingen. Waarbij je kunt zeggen dat Erdogan het de oppositie niet makkelijk maakt.
Maar aan de andere kant maakt de oppositie het wel makkelijk voor Erdogan. Ze zijn meestal zodanig verdeeld dat ze sowieso geen kans maken en meestal zijn ze ook politiek geen aantrekkelijk alternatief. De laatste twee 'rivalen' waren een gezichtsloze bureaucraat waarvan ik de naam niet eens meer weet en de windvaan Kilicdaroglu die in de tweede ronde plotseling veranderde in een wannabe-demagoog met een zo racistische agenda dat Wilders er een puntje aan had kunnen zuigen.
Erdogan's volgers doen dat dan ook niet. Die gebruiken eerder de term 'Reis'. Wat eerder iets als 'roerganger' betekent, met de connotatie van leider.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 19:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In Noord Korea en Myamar ook
Het is begonnen door een gekozen president Sultan te gaan noemen , dat slaat bnergens op,
net als men Poetin opeens Tsaar gaat noemen dan hijs je een gekozen iemand op een paard
Of dat wij Schoof opeens Koning gaan noemen , maar dat zou de koning niet pikken denk ik
nou schoof is geen leider, Rutte ook niet , ook geen reis, wilders ook nietquote:Op zaterdag 29 maart 2025 20:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Erdogan's volgers doen dat dan ook niet. Die gebruiken eerder de term 'Reis'. Wat eerder iets als 'roerganger' betekent, met de connotatie van leider.
Erdolf denkt ook: zolang het bij protesten blijft en ze geen opstand doen, helemaal best.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |