abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217194005
Afgelopen maandag hebben wij een pandje bekeken. Dit is helemaal naar wens van mijn vrouw; groot genoeg om 3 á 4 massagekamers en een receptie te huisvesten en op een ideale locatie (pal naast een winkelcentrum, gratis parkeren, seniorenwoningen boven, etc.).

Zij heeft de afgelopen drie jaar haar salon in de achtertuin gehad, maar onze tuin is niet groot genoeg voor een grotere salon (althans, niet in de zin dat er ook nog wat tuin overblijft), dus zij wil, nee dróómt – eigenlijk al langere tijd – groter. Die boot heb ik altijd afgehouden, omdat ik dat veel te spannend vind. Ik heb liever vastigheid en zekerheid en met een eigen winkel heb je dat gewoon niet.

Maar sinds een tijdje – vanwege verschillende redenen – ben ik om en heb ik er veel meer vertrouwen in gekregen. De verhuurder wil mijn vrouw graag in dat pand; prima website, al een aantal jaar een bedrijf opgebouwd, dus naamsbekendheid en goede recensies, tegenover twee andere partijen. Pand heeft bestemming dienstverlening. Wij wilden eigenlijk goed de tijd nemen, minimaal een halfjaar en rustig wat pandjes bekijken, maarja, het gaat waarschijnlijk anders lopen.

Nu is de vraag: waar moeten wij aan denken, behalve financiering voor een flinke verbouwing? Hoe pak je zoiets aan? Wat is de volgorde? Wat moet je aan denken als het misgaat? Etc. etc. Alle tips zijn welkom!
Ik vind dit echt mega-spannend, maar soit. Als het een succes wordt – en daar ben ik de afgelopen maanden wel van overtuigd geraakt –, spin ik daar ook garen bij natuurlijk.
pi_217194146
dat is bijzonder lastig te beantworoden zonder inzicht in je business..
heb je een boekhouder die momenteel je administratie doet of doe je alles zelf?
dit omdat je vaak met een boekhouder die nu al je zaken regelt ook afspraken kan maken om samen prognoses op te stellen

heb je dat niet dan zou ik dat voor jezelf doen..
mijn eerste stap zou namelijk zijn om een drietal scenarios op te stellen;

scenario 1) wat als de nieuwe locatie mensen afschrikt en de business terugloopt. hoeveel kun je financieel hebben? wat is daar het backup plan voor? zowel om het te bekostigen als om de business terug te krijgen?
scenario 2) wat als de nieuwe locatie niet voor extra business zorgt? dus de status quo qua inkomsten blijven gehandhaafd. wat betekend dat financieel?
scenario 3) wat als de beoogde groei niet alleen behaald wordt maar binnen 2 jaar is er alweer krapte? wat is het plan dan?

de veelgemaakte fouten die ik voorbij zie komen zijn
1)omdat er ruimte voor groei is wordt aangenomen dat groei bewerkstelligd wordt
2)zogauw je als ondernemer groeit worden vaak de kosten die bij groei horen vergeten en de inkomsten ruim geteld. zo moet er vaak extra apparatuur aangeschaft worden ivm. hogere slijtage, personeel (niet alleen de dood van elke onderneming maar die gaan vele malen slechter met je spullen om en delen niet je werk instelling), huisvestingkosten e.d.
3)als de groei harder gaat dan verwacht zitten sommige ondernemers nog vast aan afspraken die al gemaakt zijn, evenals als groei niet bewerkstelligd wordt. hoe lang is je huurovereenkomst bijv? werken vauit een locatie is anders als vanuit huis, al was het alleen maar vanwege de afstand. ook kan er een concurrent vlakbij komen en dan hebben je klanten ineens meer keus. die kans is veel kleiner vanuit huis

gewoon een paar gedachtes...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_217195075
Zoals ik het lees, is het onderdeel van een groter complex? Hou dan rekening met de VvE en dat je voor sommige zaken die je misschien wil toestemming zult moeten vragen aan de VvE.
Dat kan iets zijn als lichtreclame, een afvoerbuis van airo of mechanische ventilatie, etc.

Als er iets verkeerd gaat met de verbouwing of je hebt anderszins pech wat niet direct op te lossen is, kun je inkomstenderving hebben. Denk aan een groot probleem met een riool wat niet direct op te lossen is en waardoor er een aantal dagen tot weken niet te werken valt. Bereken hoeveel pech je zelf kunt opvangen of dat het wellicht interessant is om je hiertegen te verzekeren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 27 maart 2025 @ 12:59:44 #4
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_217195670
Je hebt naast huurkosten inderdaad kosten voor onderhoud (service) en VvE-zaken. Ik zou vooral goed opletten welke huurtermijn en eventule verlenging jullie afspreken. Gangbaar is 5 vijf jaar en 5 jaar verlengen, maar in de regel is zoiets wel onderhandelbaar.
Voor de rest is het allemaal niet zo spannend, lijkt me.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_217195749
VvE heb je alleen kosten aan als je het pand koopt, niet als je het huurt.

Kijk ook goed in de huurovereenkomst hoe je huurt, welke kosten voor jullie zijn, hoe het zit met reeds aanwezige zaken, eventuele cv-ketel, verplichtingen voor huurder etc.
pi_217196045
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 12:59 schreef goed_volk het volgende:
Je hebt naast huurkosten inderdaad kosten voor onderhoud (service) en VvE-zaken. Ik zou vooral goed opletten welke huurtermijn en eventule verlenging jullie afspreken. Gangbaar is 5 vijf jaar en 5 jaar verlengen, maar in de regel is zoiets wel onderhandelbaar.
Voor de rest is het allemaal niet zo spannend, lijkt me.
Vind ik wel, ik ben een man van vastigheid. Vannacht deels wakker gelegen. Maar tegelijkertijd wil ik ook niet in de weg staan van de droom van mijn vrouw.

We zouden inderdaad iets aangaan voor 5 jaar. Verhuurder had zelfs aangegeven bij hen het geld te lenen dat nodig is voor de verbouwing. Is dit laatste gangbaar?

quote:
7s.gif Op donderdag 27 maart 2025 11:30 schreef miss_sly het volgende:

Als er iets verkeerd gaat met de verbouwing of je hebt anderszins pech wat niet direct op te lossen is, kun je inkomstenderving hebben. Denk aan een groot probleem met een riool wat niet direct op te lossen is en waardoor er een aantal dagen tot weken niet te werken valt. Bereken hoeveel pech je zelf kunt opvangen of dat het wellicht interessant is om je hiertegen te verzekeren.
Hmm, goeie, maar salon staat nog altijd in de tuin. Die hebben we als back-up ;)
pi_217196933
Tegenover die extra kosten moeten ook extra inkomsten staan. Je hebt straks 3 a 4 massagekamers. Die wil (en moet) je ook (deels) vol hebben. Daarvoor heb je meer klanten nodig, maar ook (meer) personeel. Is dat laatste er?

Wat voor massagesalon wordt het en in welke regio?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_217198040
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 13:43 schreef DjVero het volgende:

[..]
Vind ik wel, ik ben een man van vastigheid. Vannacht deels wakker gelegen. Maar tegelijkertijd wil ik ook niet in de weg staan van de droom van mijn vrouw.

We zouden inderdaad iets aangaan voor 5 jaar. Verhuurder had zelfs aangegeven bij hen het geld te lenen dat nodig is voor de verbouwing. Is dit laatste gangbaar?
[..]
Hmm, goeie, maar salon staat nog altijd in de tuin. Die hebben we als back-up ;)
Je hebt je tuinhuis als backup en dat is fijn. Maar al het materiaal, stoelen, etc. staat dadelijk in het nieuwe pand.

Overigens is niet heel gangbaar om geld te leven van de pandeigenaar. Ik zou daar mee uitkijken, want je zit dan ook aan hem vast.
pi_217198568
quote:
7s.gif Op donderdag 27 maart 2025 17:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je hebt je tuinhuis als backup en dat is fijn. Maar al het materiaal, stoelen, etc. staat dadelijk in het nieuwe pand.

Overigens is niet heel gangbaar om geld te leven van de pandeigenaar. Ik zou daar mee uitkijken, want je zit dan ook aan hem vast.
eens met punt 1, maar met punt 2 niet helemaal;

het is niet ongebruikelijk als er verbeteringen in het pand gebeuren waar ook de pand eigenaar profijt van heeft dat dat dan in samenspraak gebeurd met de pandeigenaar en indien er een kans bestaat dat de huurder dan ergens op gaat beknibbelen, dat dan de verhuurder zegt, joh, doe het nou goed, zorg dat het goed smoelt en goed gedaan wordt en dat tekort vul ik aan en verrekenen we met een lening of een huurprijs.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_217198893
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:31 schreef baskick het volgende:
Tegenover die extra kosten moeten ook extra inkomsten staan. Je hebt straks 3 a 4 massagekamers. Die wil (en moet) je ook (deels) vol hebben. Daarvoor heb je meer klanten nodig, maar ook (meer) personeel. Is dat laatste er?

Wat voor massagesalon wordt het en in welke regio?
Ze heeft een soort van personeel, twee Thaise dames. Die kunnen - en willen - zo mee.

Het gaat dus om een Thaise massage-salon (met droom tot uitbreiding in de nog verdere toekomst lol) in Veenendaal e.o.

Maar goed, we hebben vanavond besloten deze te laten gaan en ons goed voor te bereiden. Dit is te snel gegaan. Makelaar vond het erg jammer, maar begreep het wel.

[ Bericht 8% gewijzigd door DjVero op 27-03-2025 19:26:49 ]
pi_217199281
Bedankt voor het meedenken iig!
  vrijdag 28 maart 2025 @ 11:40:56 #12
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_217205780
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 13:43 schreef DjVero het volgende:

Dat is gewoon een slimme manier om jullie in de tang te nemen. persoonlijk zou ik niet gaan lenen bij degenen waar ik ook nog van huur, veel te afhankelijk.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_217207014
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 11:40 schreef goed_volk het volgende:

[..]
Dat is gewoon een slimme manier om jullie in de tang te nemen. persoonlijk zou ik niet gaan lenen bij degenen waar ik ook nog van huur, veel te afhankelijk.
Ik volg niet hoe dit een slim plan van de verhuurder zou zijn? Als de salon niet gaat lopen en de huurder failliet wordt verklaard dan riskeert de verhuurder het mislopen van 1. de huur en 2. de aflossing van de lening. Met alleen een huur contract loopt hij slechts 1. mis. In welke zin heeft hij hen in de tang door beide kontrakten aan te gaan ?
pi_217207291
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 13:45 schreef jaco het volgende:

[..]
Ik volg niet hoe dit een slim plan van de verhuurder zou zijn? Als de salon niet gaat lopen en de huurder failliet wordt verklaard dan riskeert de verhuurder het mislopen van 1. de huur en 2. de aflossing van de lening. Met alleen een huur contract loopt hij slechts 1. mis. In welke zin heeft hij hen in de tang door beide kontrakten aan te gaan ?
Wellicht kan hij makkelijker de huur verhogen, maar je zit toch al wel vast aan het pand als je het gaat verbouwen met geleend geld, bij wie je het ook leent.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217224649
Kan dat uit? De hogere kosten tov de eventuele extra opbrengsten? Er zit ook wat gemak aan werken vanuit huis.
Ondanks dat deze kans te snel is gegaan is het wel handig om een en ander door te rekenen. Mijn gevoel is dat het financieel nauwelijks interessant is, tenzij het echt goed loopt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')