abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217185788
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 12:15 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit is nog maar het begin natuurlijk. De hele Toeslagen afdeling moet gesaneerd worden.
De afdeling toeslagen is natuurlijk ergens ook gewoon de dupe van slechte politieke keuzes die nu nog steeds niet aangepakt zijn (het bestaan van toeslagen)
pi_217185821
Bron voor die toeslagen: https://nos.nl/artikel/25(...)vergoeding-toeslagen

Dat er veel mis is gegaan bij die vergoedingen is duidelijk. Komt ook door de zeer asociale figuren die bewust van die vergoedingen aanvragen terwijl ze er geen recht op hebben. Zonder kinderen toch vergoeding voor de kinderopvangtoeslag aanvragen, bijvoorbeeld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 26 maart 2025 @ 12:29:26 #53
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217185830
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 12:13 schreef KaheemSaid het volgende:
Pff ik word soms zo moe van dat jullie zijn dom nee jullie zijn dom van de polarisatie. In plaats van samen zoeken naar goede probleemdefinities of het verkennen waar iedereen in het vraagstuk staat is het alleen maar “nee jullie snappen er niks van”.

Ik vind het enorm ongezellig en jammer en ben best wel bang voor wat het doet met de maatschappij en politiek. De voorbeelden zijn niet heel vrolijk.
Links en rechts gaan gewoon niet samen. Ik vind linkse mensen raar en linkse mensen vinden mij raar. Dat zijn de kaders waarin ik mij moet begeven. Het is niet anders.
Science matters
pi_217185848
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 12:25 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De afdeling toeslagen is natuurlijk ergens ook gewoon de dupe van slechte politieke keuzes die nu nog steeds niet aangepakt zijn (het bestaan van toeslagen)
Het bestaan van toeslagen kun je niet aanpakken zonder een stelselwijziging in de belastingen en dat kan de belastingdienst gewoon niet aan momenteel, dus dat die toeslagen nog bestaan is wel terecht. Alleen de kinderopvangtoeslag zou je kunnen oplossen door de kinderopvang gratis te maken, maar het gevolg zal een explosie van de al bestaande wachtrijen zijn. Moet je je kind straks 2 jaar voor de geboorte al opgeven...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217185944
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 12:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het bestaan van toeslagen kun je niet aanpakken zonder een stelselwijziging in de belastingen en dat kan de belastingdienst gewoon niet aan momenteel, dus dat die toeslagen nog bestaan is wel terecht. Alleen de kinderopvangtoeslag zou je kunnen oplossen door de kinderopvang gratis te maken, maar het gevolg zal een explosie van de al bestaande wachtrijen zijn. Moet je je kind straks 2 jaar voor de geboorte al opgeven...
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 22:09 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Tsja. Ben je daar nou blij mee dan? De basishouding bij jou en de meesten is toch onwil. Het instrument om je erachter te verschuilen is dan: kan niet, mag niet. Het begint met dat je gewoon ontkent dat er een probleem is en dat we dat aan moeten pakken.
Er zijn legio’s aan plannen, ideeën, bouwstenen en wat al niet meer. Het is gewoon een politieke keuze om geen keuzes te maken omdat het electoraal veel fijner is om alleen jou doelgroep te plussen en voor niemand moeilijke keuzes te maken.

Ik vraag mijn ten zeerste af of de capaciteit er ooit zal zijn wanneer wr geen keuzes maken. Misschien moet er gewoon een begin gemaakt worden door een doel te hebben per 2030 een nieuw stelsel dat
a. Het einde van de toeslagen betekent
b. Alle regelingen die nauwelijks werken afschaft (en dan ook echt alle)
c. Simpeller is.

Dan begin je gewoon met 100+ zetels steun aan zo’n plan te werken.
pi_217185954
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 12:28 schreef Hanca het volgende:
Bron voor die toeslagen: https://nos.nl/artikel/25(...)vergoeding-toeslagen

Dat er veel mis is gegaan bij die vergoedingen is duidelijk. Komt ook door de zeer asociale figuren die bewust van die vergoedingen aanvragen terwijl ze er geen recht op hebben. Zonder kinderen toch vergoeding voor de kinderopvangtoeslag aanvragen, bijvoorbeeld.
Komt vooral door de politiek die, overspoeld door schuldgevoel, de ene royale regeling op de andere stapelde. En uiteindelijk in paniek maar besloot om Jan en alleman een sloot geld te geven met een lichte toetsing.

En dus kwamen in het kielzog van de echte slachtoffers een hele rij nep-slachtoffers mee. Dat is ook toen al gewoon keurig opgeschreven door bijvoorbeeld Jesse Frederik, maar de politiek heeft daar bewust de ogen voor gesloten.
pi_217185968
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 12:41 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]
Er zijn legio’s aan plannen, ideeën, bouwstenen en wat al niet meer. Het is gewoon een politieke keuze om geen keuzes te maken omdat het electoraal veel fijner is om alleen jou doelgroep te plussen en voor niemand moeilijke keuzes te maken.

Ik vraag mijn ten zeerste af of de capaciteit er ooit zal zijn wanneer wr geen keuzes maken. Misschien moet er gewoon een begin gemaakt worden door een doel te hebben per 2030 een nieuw stelsel dat
a. Het einde van de toeslagen betekent
b. Alle regelingen die nauwelijks werken afschaft (en dan ook echt alle)
c. Simpeller is.

Dan begin je gewoon met 100+ zetels steun aan zo’n plan te werken.
Die bouwstenen zijn er en die 100+ zetels zijn er makkelijk. Maar de mogelijkheid is er simpelweg gewoon niet, voor 2028 kan de belastingdienst geen stelselwijziging invoeren. Dit is echt gewoon een kwestie van: de hele Kamer wil het, maar uitvoeringstechnisch gewoon echt nog niet mogelijk.

En het kabinet dat die stelselwijziging kan gaan invoeren (het volgende of die daarna) zal dat gewoon als onderdeel van de onderhandeling hebben. De PvdA gaat zich nu echt nog niet vastleggen als ze denken dat ze straks mee aan tafel zitten.

Wees blij dat ze het niet met de huidige samenstelling van de Kamer doen. PVV, BBB e.d. hebben dan buitensporig veel invloed. Ook de VVD ziet dat in en heeft de stelselwijziging daarom bewust geparkeerd.

Doorgerekende voorbeelden, gemaakt door Van Weyenberg en Grinwis, liggen er. Bouwstenen door het ministerie ook. De volgende stap is concreet worden, maar dat heeft 4 jaar voor invoering nog niet zo veel zin.

Edit: het is 2029, 2028 is nodig voor box 3.
https://nos.nl/l/2540774

Nu een concreet plan schrijven heeft dus echt nog niet zo veel zin. En de CU had een concreet plan in haar verkiezingsprogramma, het is dus ook weer geen jaren werk als je een heel ministerie achter je hebt.

[ Bericht 10% gewijzigd door Hanca op 26-03-2025 13:02:47 ]
pi_217186188
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 12:29 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Links en rechts gaan gewoon niet samen. Ik vind linkse mensen raar en linkse mensen vinden mij raar. Dat zijn de kaders waarin ik mij moet begeven. Het is niet anders.
Is deze integratie ook mislukt?
pi_217186223
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 12:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die bouwstenen zijn er en die 100+ zetels zijn er makkelijk. Maar de mogelijkheid is er simpelweg gewoon niet, voor 2028 kan de belastingdienst geen stelselwijziging invoeren. Dit is echt gewoon een kwestie van: de hele Kamer wil het, maar uitvoeringstechnisch gewoon echt nog niet mogelijk.

En het kabinet dat die stelselwijziging kan gaan invoeren (het volgende of die daarna) zal dat gewoon als onderdeel van de onderhandeling hebben. De PvdA gaat zich nu echt nog niet vastleggen als ze denken dat ze straks mee aan tafel zitten.

Wees blij dat ze het niet met de huidige samenstelling van de Kamer doen. PVV, BBB e.d. hebben dan buitensporig veel invloed. Ook de VVD ziet dat in en heeft de stelselwijziging daarom bewust geparkeerd.

Doorgerekende voorbeelden, gemaakt door Van Weyenberg en Grinwis, liggen er. Bouwstenen door het ministerie ook. De volgende stap is concreet worden, maar dat heeft 4 jaar voor invoering nog niet zo veel zin.

Edit: het is 2029, 2028 is nodig voor box 3.
https://nos.nl/l/2540774

Nu een concreet plan schrijven heeft dus echt nog niet zo veel zin. En de CU had een concreet plan in haar verkiezingsprogramma, het is dus ook weer geen jaren werk als je een heel ministerie achter je hebt.
De herziening in 2001 heeft idd ook maar een jaar gekost, uitgezonderd al het voorwerk. Hopen we maar dat er dan momentum gecreëerd gaat worden.
pi_217186229
Coalitiepartijen kunnen ook nog wmb goede besluiten nemen:
https://www.nd.nl/varia/v(...)oolniveau-leerlingen

Brede brugklassen zie ik echt helemaal niks in. We hebben al HAVO/VWO en VMBO/HAVO klassen die vrij breed zijn, voor als je een grensgeval bent.

Mijn dochter bloeit helemaal op nu ze zich eindelijk niet meer verveelt en in een pure VWO brugklas zit. Maar ik sprak eergister ook met een ouder van een ex-klasgenootje. Dat kind heeft nu eindelijk geen bloedhekel meer aan school en geen woedeaanvallen meer, nu ze niet meer op haar tenen hoeft te lopen en lekker in een VMBO klas zit. Ze heeft nog nooit zo veel gelachen als dit schooljaar.

Het is zo goed om op een plek te zitten waar je thuis hoort, waar je voldoende uitgedaagd wordt, maar je ook niet enorm op je tenen hoeft te lopen. Dat moment nog later maken dan nu zou ik echt een enorme fout vinden, goed dat de huidige coalitie daar niks in ziet. Ik zou eerlijk gezegd een eerste scheiding (waarbij overstappen goed mogelijk moet zijn) eerder vervroegen dan verlaten. Vanaf groep 7 al meer met niveaugenoten zitten is voor bijna iedereen veel beter.
  woensdag 26 maart 2025 @ 13:50:21 #61
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_217186546
Bekijk deze YouTube-video

Iemand dit gezien? Christenen die illegale nederzettingen financieren en eventuele verkoop van wapens. :')
  woensdag 26 maart 2025 @ 13:56:23 #62
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217186592
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 22:09 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Tsja. Ben je daar nou blij mee dan? De basishouding bij jou en de meesten is toch onwil. Het instrument om je erachter te verschuilen is dan: kan niet, mag niet. Het begint met dat je gewoon ontkent dat er een probleem is en dat we dat aan moeten pakken.
Of ik er blij mee ben dat we ons aan het gelijkheidsbeginsel in de Grondwet moeten houden? Ja, eigenlijk wel denk ik.

Toen ik opgroeide was dat deel van het Nederlandse beleid waarop mensen trots waren, onze vrijheden en progressieve ideeën. Als we artikel 1 overboord gooien mag je je afvragen welk vrij Nederland de PVV e.d. zeggen te beschermen.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  woensdag 26 maart 2025 @ 13:58:03 #63
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217186609
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 00:21 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Om wat jij nu zegt zal PvdA-GL nooit meer in een kabinet komen want Nederlanders hebben in overgrote getale een bloedhekel aan Hamas-aanhangers. Israël is maar bezig met 1 ding: oorlog voeren tegen een organisatie die haar van de kaart wil vegen. Ik hoop dat Israel al zijn doelen bereikt en daarvoor mogen ze alle middelen inzetten die nodig zijn.

Welterusten.
Volgens mij is niet de vraag of ze de middelen in mogen zetten die nodig zijn, maar of ze ook genocide mogen plegen. Niet mijn woorden, enkel die van het internationaal Strafhof na langdurig onderzoek.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
  woensdag 26 maart 2025 @ 14:01:04 #64
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217186655
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 07:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Iedereen heeft "zijn" waarheid ;) wat de goegemeente hier als waarheid ziet wordt in NWS heel anders over gedacht en vice versa.
Weet je nog, toen jij zei dat er geen radicalen en racisten op NWS zaten en ik binnen 3 minuten meerdere doodsverwensingen en ontmenselijkingen had gevonden, och dat was leuk
  woensdag 26 maart 2025 @ 14:03:30 #65
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217186712
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 12:29 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Het zou heel misschien kunnen dat dat 100% aan jou ligt natuurlijk.
pi_217186943
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 13:50 schreef Origami94 het volgende:

Iemand dit gezien? Christenen die illegale nederzettingen financieren en eventuele verkoop van wapens. :')
Ik heb het ND artikel gelezen, het was door het ND en BOOS samen.
https://www.nd.nl/nieuws/(...)adicale-israelische-

Ik heb niks met de club Christenen voor Israël, maar eerlijk is het wel te zeggen dat ze de steun aan de kolonisten inmiddels hebben gestopt: https://www.trouw.nl/reli(...)van-wapens~b48ad9db/
  woensdag 26 maart 2025 @ 14:23:59 #67
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_217186963
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 14:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb het ND artikel gelezen, het was door het ND en BOOS samen.

Ik heb niks met de club Christenen voor Israël, maar eerlijk is het wel te zeggen dat ze de steun aan de kolonisten inmiddels hebben gestopt: https://www.trouw.nl/reli(...)van-wapens~b48ad9db/
Nou nou nou dat is wel redelijk soft voor iemand die niks heeft met het clubje.

Het is niet alsof ze (daarvoor) niet wisten wat ze deden.
pi_217187007
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 14:23 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Nou nou nou dat is wel redelijk soft voor iemand die niks heeft met het clubje.

Het is niet alsof ze (daarvoor) niet wisten wat ze deden.
Ik bedoelde het vooral als aanvulling. Wat CvI wist is trouwens onduidelijk, het geld schijnt wel voor een ander doel geoormerkt te zijn geweest.

Ik ben het helemaal eens met deze CU leden: https://www.nd.nl/opinie/(...)enen-voor-israel-voo
  woensdag 26 maart 2025 @ 14:31:21 #69
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_217187037
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 14:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik bedoelde het vooral als aanvulling. Wat CvI wist is trouwens onduidelijk, het geld schijnt wel voor een ander doel geoormerkt te zijn geweest.

Ik ben het helemaal eens met deze CU leden: https://www.nd.nl/opinie/(...)enen-voor-israel-voo
Wel grappig dat ze deze pagina hebben verwijderd.

https://www.christenenvoo(...)-nati-rom-uit-israel
  woensdag 26 maart 2025 @ 14:36:31 #70
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217187093
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 13:50 schreef Origami94 het volgende:

Yep en wéér is de ChristenUnie erbij betrokken.
quote:
Aan het begin van de jaren negentig zamelde CvI één miljoen gulden in voor de bouw van een nieuw Israëlisch migrantendorp, genaamd Holland Village, waar 624 woningen gebouwd werden. Daarmee ontketenden ze een mediastorm en wekenlange ophef in de Tweede Kamer. Het dorp werd namelijk gebouwd op Palestijns grondgebied. Ondanks protest uit Den Haag en afkeuring van toenmalig buitenlandminister Hans van den Broek ging de bouw gewoon door. Bestuurders van Christenen voor Israël zijn ook actief in de politiek via de ChristenUnie. Leon Meijer bijvoorbeeld, zat tot voor kort in het bestuur van zowel CvI als dat van de ChristenUnie, en de Europese politieke partij van de ChristenUnie. Bij de recentste Tweede Kamerverkiezingen stond Sara van Oordt, hoofd media en communicatie van CvI, op de kieslijst van de partij. Daarnaast is huidig CvI-bestuurslid Frans de Lange ook penningmeester van de fractie-ondersteuning van de politieke partij.
bron: https://www.groene.nl/artikel/camera-s-pepperspray-en-pistolen

quote:
De ChristenUnie reageert dat het "bekend en geen belemmering" is dat sommige leden van de partij actief zijn bij Christenen voor Israël.
pi_217187152
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 14:36 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Yep en wéér is de ChristenUnie erbij betrokken.
[..]
bron: https://www.groene.nl/artikel/camera-s-pepperspray-en-pistolen
[..]

De CU is dus niet betrokken, er zijn een aantal CU leden bij betrokken. 2 kanten op trouwens, want de ND directie heeft ook ooit op de lijst van de CU gestaan. Dus de CU leden zijn ook betrokken bij het blootleggen hiervan.

De CU is niet gelijk aan CvI, de CU weet natuurlijk niet hoe CvI haar geld uit geeft. Maar nogmaals: ik ben het eens met de leden om nu eindelijk die banden te verbreken, CvI past ook veel beter bij de SGP.
pi_217188327
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 12:15 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit is nog maar het begin natuurlijk. De hele Toeslagen afdeling moet gesaneerd worden.
Naar mijn mening moeten we hier niet teveel tijd/aandacht aan besteden.

Je hebt een van de grootste schandalen ooit en dan keer je per ongeluk een keer teveel uit.
Dan hebben een aantal mensen "mazzel" gehad, prima en door.
  woensdag 26 maart 2025 @ 17:14:40 #73
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217188725
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 13:18 schreef Hanca het volgende:

Brede brugklassen zie ik echt helemaal niks in. We hebben al HAVO/VWO en VMBO/HAVO klassen die vrij breed zijn, voor als je een grensgeval bent.

Mijn dochter bloeit helemaal op nu ze zich eindelijk niet meer verveelt en in een pure VWO brugklas zit. Maar ik sprak eergister ook met een ouder van een ex-klasgenootje. Dat kind heeft nu eindelijk geen bloedhekel meer aan school en geen woedeaanvallen meer, nu ze niet meer op haar tenen hoeft te lopen en lekker in een VMBO klas zit. Ze heeft nog nooit zo veel gelachen als dit schooljaar.

Het is zo goed om op een plek te zitten waar je thuis hoort, waar je voldoende uitgedaagd wordt, maar je ook niet enorm op je tenen hoeft te lopen. Dat moment nog later maken dan nu zou ik echt een enorme fout vinden, goed dat de huidige coalitie daar niks in ziet. Ik zou eerlijk gezegd een eerste scheiding (waarbij overstappen goed mogelijk moet zijn) eerder vervroegen dan verlaten. Vanaf groep 7 al meer met niveaugenoten zitten is voor bijna iedereen veel beter.
Precies, mijn zoon ook. Die is zooo opgelucht dat hij van de brede groep 7 en 8, waar het tempo vanuit zijn gezichtspunt ontzettend traag was, nu in een brugklas zit op VWO-niveau. Eindelijk wat tempo en uitdaging.

En omgekeerd geldt dat ook, het is net zo fijn voor VMBO-leerlingen dat ze zo snel mogelijk in een leeromgeving komen die zich toespitst op hun talenten en mogelijkheden.

Prima dat er brede brugklassen zijn, maar laat het geen verplichting worden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 26 maart 2025 @ 17:54:02 #74
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217189269
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 13:18 schreef Hanca het volgende:

Helemaal mee eens.

We zijn internationaal gezien een beetje een outlier, maar ik ben nog steeds een groot voorstander van ons systeem - mits de mogelijkheden voor op-, af-, zij- en doorstroom voldoende zijn geborgd. Daar zijn in de loop der jaren onder druk van de onderwijsinspectie heel veel wegen afgesneden, maar die worden langzaam weer hersteld en als we dat systeem doorzetten, en niet zo enorm krampachtig doen over die doorstroomtoets, dan functioneert ons huidige systeem prima. Van later selecteren zijn met name de leerlingen in de hoogste en laagste 10-20 percentiel de dupe.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217189321
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 17:14 schreef Perrin het volgende:

[..]
Precies, mijn zoon ook. Die is zooo opgelucht dat hij van de brede groep 7 en 8, waar het tempo vanuit zijn gezichtspunt ontzettend traag was, nu in een brugklas zit op VWO-niveau. Eindelijk wat tempo en uitdaging.

En omgekeerd geldt dat ook, het is net zo fijn voor VMBO-leerlingen dat ze zo snel mogelijk in een leeromgeving komen die zich toespitst op hun talenten en mogelijkheden.

Prima dat er brede brugklassen zijn, maar laat het geen verplichting worden.
Je hebt ook kinderen die zich aan het niveau optrekken van anderen.

Maar ik geloof daar altijd alleen in als er niet teveel zijn die 'opgetrokken' moeten worden. Hetzelfde op andere vlakken waarbij mensen zich aan moeten passen cq optrekken aan anderen. Als de groep te groot wordt werkt het juist averechts en trek je de rest omlaag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')