dit zijn echt van die dingen die je door een externe wil laten doen, tenzij jij de enige belanghebbende bent van de hele stichting.. maar zogauw er meer dan 1 persoon belanghebbend is bij een stichting is het laatste wat je wilt zelf "rommelen" hoe eenvoudig dan ook. als het allemaal relatief eenvoudig is zal het allemaal niet al te duur zijn door de externe en is er nooit gedoe over... je zou niet de eerste bestuurder in een stichtiung zijn waar achteraf gezeik is over jaarrekeningen.quote:Op maandag 24 maart 2025 07:02 schreef Neo_ het volgende:
Goedemorgen!
Zou iemand hier mij misschien kunnen helpen met het opstellen van een jaarverslag/-rekening? Voor een relatief eenvoudige NL-stichting.
Dank alvast..!
Alex
Ja dat lijkt me echt een fantastisch goed idee.quote:Op maandag 24 maart 2025 08:50 schreef raptorix het volgende:
Als het niet te complex is kun je het aan ChatGTP over laten en wellicht hier posten ter validatie.
Voor een kleine stichting kan dat prima, zeker als je het even laat valideren.quote:Op maandag 24 maart 2025 10:11 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja dat lijkt me echt een fantastisch goed idee.
Laat je nakijken.quote:Op maandag 24 maart 2025 10:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Voor een kleine stichting kan dat prima, zeker als je het even laat valideren.
Gezien de gedetailleerde informatie die aangeleverd moet worden lijkt me dit het enige juiste antwoord.quote:Op maandag 24 maart 2025 08:16 schreef KaBuf het volgende:
Daar kan een boekhouder of accountant je vast verder mee helpen
Als het complex wordt natuurlijk niet, maar als het om een kleine stichting gaat, met minimale activeit moet dat prima lukken. Daarnaast geef ik heel specifiek aan dat het wel verstandig is om het even te laten valideren.quote:Op maandag 24 maart 2025 10:49 schreef Scorpie het volgende:
Een jaarverslag en jaarrekening laten ChatGPT-en![]()
Fok blijft me verbazen
Ik waarom denk je dat ChatGTP dit niet zou kunnen?quote:Op maandag 24 maart 2025 10:55 schreef Vincent_student het volgende:
Een stichting heeft toch iets van een penningmeester? En anders wordt het aankloppen bij een administratiekantoor.
Via chatgpt, wie komt hier met deze onzin?
Jij doet zeker ook aan vibe codingquote:Op maandag 24 maart 2025 11:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik waarom denk je dat ChatGTP dit niet zou kunnen?
Ik ben zelf 40+ jaar developer dus ben heel goed in staat om te weten welke code ik laat genereren en wat niet.quote:
Nou na dit soort bijdrages heb ik er geen enkel vertrouwen in dat jij dat onderscheid kan maken.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben zelf 40+ jaar developer dus ben heel goed in staat om te weten welke code ik laat genereren en wat niet.
Dit dus voor veel stichtingen is het gewoon een rijtje van inkomsten en uitgaven die je bij elkaar optelt.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:25 schreef Vliegbaard het volgende:
Hele rapporten en verslagen worden opgesteld met chatGPT. Ik ben oprecht benieuwd waarom dit voor een jaarverslag van een stichting (die blijkbaar geen geld heeft voor een boekhouder) niet zou kunnen gelden.
quote:Op maandag 24 maart 2025 11:25 schreef Vliegbaard het volgende:
Hele rapporten en verslagen worden opgesteld met chatGPT. Ik ben oprecht benieuwd waarom dit voor een jaarverslag van een stichting (die blijkbaar geen geld heeft voor een boekhouder) niet zou kunnen gelden.
Kun je in ChatGTP hele stapels bankafschriften, facturen en afschrijvingsoverzichten invoeren en rolt er dan een serieuze balans en resultatenrekening uit?quote:Op maandag 24 maart 2025 11:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik waarom denk je dat ChatGTP dit niet zou kunnen?
Hoe zie je dat valideren voor je?quote:Op maandag 24 maart 2025 08:50 schreef raptorix het volgende:
Als het niet te complex is kun je het aan ChatGTP over laten en wellicht hier posten ter validatie.
Wie heeft het over hele stapels bankafschriften? Misschien moet je eens lezen voordat je wat neer plempt.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:39 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Kun je in ChatGTP hele stapels bankafschriften, facturen en afschrijvingsoverzichten invoeren en rolt er dan een serieuze balans en resultatenrekening uit?
Nee gast die vraag heb ik net gesteld. Dat je elke keer een ander antwoord kan krijgen op een simpele vraag die zelfs een kleuter van 4 goed zou kunnen beantwoorden zegt genoeg.quote:
Nee, verdomd als het niet waar is, ik voerde nog geen 5 minuten geleden dezelfde vraag in en kreeg hetzelfde antwoord.quote:
Weet je wel wat een jaarverslag is?quote:Op maandag 24 maart 2025 11:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wie heeft het over hele stapels bankafschriften? Misschien moet je eens lezen voordat je wat neer plempt.
En hoe vindt dan de validatie plaats?quote:Op maandag 24 maart 2025 11:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Door het resultaat hier te posten bijvoorbeeld?
Hij zit gewoon te trollen.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En hoe vindt dan de validatie plaats?
quote:Op maandag 24 maart 2025 11:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nee gast die vraag heb ik net gesteld. Dat je elke keer een ander antwoord kan krijgen op een simpele vraag die zelfs een kleuter van 4 goed zou kunnen beantwoorden zegt genoeg.
[ afbeelding ]
Reported.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:45 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik geloof je wel, maar je bent blijkbaar te dom om het te snappen. Flikker gewoon op gek.
Ja, dat zou je inderdaad verwachten! Idealiter zou ik consequent goed of fout moeten antwoorden op exact dezelfde vraag. Maar in de praktijk werkt een taalmodel zoals ik iets anders dan een traditionele computer met een vaste rekenregel. Hier zijn een paar redenen waarom mijn antwoorden kunnen variëren:quote:
Daar snap ik ook weer niks van, want de correctie was wel goed.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja, dat zou je inderdaad verwachten! Idealiter zou ik consequent goed of fout moeten antwoorden op exact dezelfde vraag. Maar in de praktijk werkt een taalmodel zoals ik iets anders dan een traditionele computer met een vaste rekenregel. Hier zijn een paar redenen waarom mijn antwoorden kunnen variëren:
1. Probabilistische Generatie (Niet Deterministisch)
Mijn antwoorden worden gegenereerd op basis van waarschijnlijkheden. Dit betekent dat ik bij elke nieuwe vraag opnieuw een inschatting maak van het meest waarschijnlijke antwoord, en kleine variaties kunnen optreden. Soms leidt dat tot een juiste correctie, soms tot een nieuwe fout.
2. Context en Feedbackverwerking
Mijn antwoorden worden beïnvloed door wat eerder in het gesprek is gezegd.
Wanneer je "Fout." zei, probeerde ik te corrigeren, maar zonder opnieuw de lettertelling expliciet te doen. Daardoor ontstond een verkeerde correctie.
3. Afhankelijkheid van Taakcomplexiteit
Voor ingewikkelde taken, zoals logisch redeneren of programmeren, doe ik het meestal goed.
Maar bij zeer simpele taken (zoals letters tellen) kunnen fouten ontstaan, omdat mijn architectuur primair ontworpen is voor taalbegrip en niet voor exacte berekeningen.
Het is gewoon technisch hoe zo een model werkt. Mijn ervaring is dat het juist wel sterk is in zaken als financiële gegevens, dit komt omdat het model getraind is op zeer veel openbare financiële data.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daar snap ik ook weer niks van, want de correctie was wel goed.
En ik vroeg je al twee keer: hoe laat je het dan valideren?quote:Op maandag 24 maart 2025 11:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is gewoon technisch hoe zo een model werkt. Mijn ervaring is dat het juist wel sterk is in zaken als financiële gegevens, dit komt omdat het model getraind is op zeer veel openbare financiële data.
Maar goed ik schrijf al 6 keer heel expliciet: Voor een simpele jaarrekening, en wel laten valideren.
Door iemand die wel eens een jaarkening heeft opgesteld. Desnoods hier.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En ik vroeg je al twee keer: hoe laat je het dan valideren?
Ja, en dan verwacht je dat iemand alle documenten doorneemt om te controleren of ChatGPT zijn werk goed heeft gedaan.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Door iemand die wel eens een jaarkening heeft opgesteld. Desnoods hier.
Nou hele documenten uploaden om daar een jaarrekening van te laten maken lijkt me wat te ver gaan, maar gewoon aangeven wat de totalen zijn per post lijkt me niet zo moeilijk, daar hoef je geen boekhouder voor te zijn.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, en dan verwacht je dat iemand alle documenten doorneemt om te controleren of ChatGPT zijn werk goed heeft gedaan.
Ga dan gewoon direct met je administratie naar iemand die er verstand van heeft en die jij betaalt voor het werk.
Het kan met chatGPT geen kwaad om alles even te dubbelchecken en dan werkt het wel handig als je er ook enig verstand van hebt.quote:
Nu veronderstel je dus wel een bepaalde voorkennis. En dan ChatGPT gebruiken als rekenmachine.quote:Op maandag 24 maart 2025 12:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou hele documenten uploaden om daar een jaarrekening van te laten maken lijkt me wat te ver gaan, maar gewoon aangeven wat de totalen zijn per post lijkt me niet zo moeilijk, daar hoef je geen boekhouder voor te zijn.
Nee je moet een beetje weten hoe ChatGTP werkt, vraag bijvoorbeeld altijd een bron, of vraag expliciet: weet je dit zeker of is dit een educated guess? Ja ik heb ChatGTP ook gigantisch de fout in zien gaan, het vervelende aan ChatGTP is dat het ook antwoord probeert te geven op vragen die het niet weet.quote:Op maandag 24 maart 2025 12:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nu veronderstel je dus wel een bepaalde voorkennis. En dan ChatGPT gebruiken als rekenmachine.
Ja, je weet alleen zeker dat ChatGPT het goed heeft, als je zelf voldoende niveau hebt om te beoordelen of hij het goed doet.quote:Op maandag 24 maart 2025 12:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee je moet een beetje weten hoe ChatGTP werkt, vraag bijvoorbeeld altijd een bron, of vraag expliciet: weet je dit zeker of is dit een educated guess? Ja ik heb ChatGTP ook gigantisch de fout in zien gaan, het vervelende aan ChatGTP is dat het ook antwoord probeert te geven op vragen die het niet weet.
Dat probleem heb je ook als je het door een boekhouder laat doen.quote:Op maandag 24 maart 2025 12:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, je weet alleen zeker dat ChatGPT het goed heeft, als je zelf voldoende niveau hebt om te beoordelen of hij het goed doet.
Lijkt me dan toch niet de beste keuze als je weinig verstand hebt van jaarrekeningen opstellen en van ChatGPT.
Ik mag toch hopen dat die er een opleiding voor heeft gevolgd.quote:Op maandag 24 maart 2025 12:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat probleem heb je ook als je het door een boekhouder laat doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |