De hele zomer bij de Poiesz bijna wel. Vind ik ook de lekkerste iddquote:Op zondag 23 maart 2025 10:12 schreef Jordy-B het volgende:
Ik vind het eigenlijk al jammer dat je praktisch geen druiven met pit meer kan krijgen.
Silphium is een beetje de heilige graal van de lijst. Het zou weer opnieuw ontdekt zijn in Turkije. Men houdt de locatie geheim. Ik denk dat het moeilijk is om vraag te bepalen maar het in de keukens van Restaurants krijgen is voor geschiedenisliefhebbers wel zo ongeveer op hetzelfde niveau als de mammoet weer tot leven brengen.quote:Op zondag 23 maart 2025 11:45 schreef Farenji het volgende:
Ik kende eigenlijk vrijwel niks van die lijst maar silphium lijkt me wel het meest interessant. Zowel nuttig in de keuken als in geneeskunde. Er waren complete economieen afhankelijk van de teelt en handel van deze plant, dichters en zangers bezongen haar kwaliteiten, en de oud-griekse letter psi (Ψ) is gebaseerd op de vorm van de plant. Het hars van de plant was naar verluidt even waardevol als goud. https://en.wikipedia.org/wiki/Silphium
Dank. Ik zit te ver van het vak om een slimme vraag te stellen. Maar is Sylphium tegenwoordig mogelijk ook te kweken? De Romeinen is het nooit gelukt. Het groeide alleen in het wild.quote:Op zondag 23 maart 2025 09:52 schreef halfway het volgende:
Je hebt er aardig werk van gemaakt, hulde hiervoor.
Als professioneel glasgroentekweker beginnen wij pas ergens aan als het bewezen commercieel haalbaar is, de marges zijn tegenwoordig bedroevend laag.
Bijna Alles is te kweken in de juiste omstandigheden.quote:Op zondag 23 maart 2025 19:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dank. Ik zit te ver van het vak om een slimme vraag te stellen. Maar is Sylphium tegenwoordig mogelijk ook te kweken? De Romeinen is het nooit gelukt. Het groeide alleen in het wild.
Ik denk dat de Cavendish eerder uitsterft dan dat de gros michel terug komt. Er zijn trouwens veel meer bananensoorten, alleen zijn die hier nauwelijks aan te komen. De Cavendish is ernstig bedreigd door schimmels, die de Gros Michel ook hebben uitgeroeid. Maar dit lijkt te veranderen, kocht net Lady Finger bananen en nog Bio ook bij een discounter hier (Norma)quote:Op zondag 23 maart 2025 19:46 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Silphium is een beetje de heilige graal van de lijst. Het zou weer opnieuw ontdekt zijn in Turkije. Men houdt de locatie geheim. Ik denk dat het moeilijk is om vraag te bepalen maar het in de keukens van Restaurants krijgen is voor geschiedenisliefhebbers wel zo ongeveer op hetzelfde niveau als de mammoet weer tot leven brengen.
Ik heb trouwens op de gros michel gestemd als vermoedelijk smakelijkere banaan. Ik denk dat Sylphium een veel langere adem nodig heeft. Maar ga het beslist eens proberen als het succesvol gekweekt kan worden.
https://www-ediblearrange(...)r_hl=nl&_x_tr_pto=rqquote:1. Cavendish-banaan
De Cavendish banaan is een "typische" banaan die je in de plaatselijke supermarkt of op de boerenmarkt vindt. Ze zijn licht zoet en hebben een romige textuur. Ze hebben verschillende rijpingsstadia, van groen tot geel, tot geel met bruine vlekken. Ze worden overal in Midden-Amerika verbouwd en hun productie is essentieel voor de economieën in deze gebieden.
2. Pisang-raja
Pisang Raja bananen zijn populair in Indonesië. Met een gele tot oranje kleur, smaken ze als honingachtige custard met een gladde en romige consistentie. Ze zijn iets kleiner dan Cavendish bananen, gemiddeld vier tot zes inch lang.
3. Rode banaan
Zoals hun naam al doet vermoeden, hebben rode bananen een roodpaarse schil. Ze hebben lichtroze gekleurd vruchtvlees en zijn veel zoeter en zachter dan Cavendish bananen. Ze hebben ook een lichte frambozensmaak die ze absoluut onweerstaanbaar maakt.
4. Lady Finger-banaan
Lady Finger bananen, ook wel baby bananen genoemd, zijn zoeter en kleiner dan Cavendish bananen. Ze zijn meestal ongeveer drie inch lang en hebben een romige textuur en zoete smaak met tonen van honing.
5. Blauwe Java-banaan
Blue Java bananen worden ook wel de ijsbanaan genoemd vanwege hun zoete vanillesmaak en extreme romigheid. Ze hebben een prachtige blauwe schil en wit vruchtvlees. Ze zijn eigenlijk vrij winterhard en kunnen groeien in koudere gebieden.
6. Weegbree
Plantains zijn een subgroep van bananen die kookbananen worden genoemd. Ze hebben een hoog zetmeelgehalte en worden meestal gebruikt in hartige gerechten. Ze worden meestal niet rauw gegeten. Ze zijn een basisvoedsel in West- en Centraal-Afrika, de Caribische eilanden en Centraal-Amerika.
7. Manzano-banaan
De Manzano Banana is zoeter dan Cadvendish bananen met een vleugje knapperige appel-aardbeiensmaak. Ze worden geteeld in Midden- en Zuid-Amerika, het Caribisch gebied en Mexico. Ze zijn kort en mollig met dikke gele schillen die zwart worden als ze volledig rijp zijn.
8. Ezel Banaan
Burro bananen hebben een citroenachtige en pittige smaak, wat ze een van de meest unieke soorten bananen maakt. Ze hebben een plattere, kleinere en meer vierkante vorm dan Cavendish bananen. Het vruchtvlees is roomwit of geel en is zacht met wat stevigheid in het midden.
9. Barangan Banaan
Geel met kleine zwarte stippen, de Barangan banaan heeft een zoete, milde smaak. Het vruchtvlees is wit en heeft geen zaden. Het is een populaire variëteit en wordt in veel tropische regio's als dessert gegeten.
10. Goldfinger Banaan
De Goldfinger-banaan werd voor het eerst gekweekt in Honduras door een team van wetenschappers als een plaagresistente banaan. Hij kan gekookt worden als hij groen is en rauw gegeten worden als hij helemaal rijp is. Hij lijkt op de Cavendish-banaan, met als uiteindelijke doel om de meer ziektegevoelige variant te vervangen.
Vrij recent (jaren terug oid) is vastgesteld dat schimmels tussen planten en dierlijke organismes zitten. Vandaar ook de wat vlezige smaak van paddestoelen.quote:Op zondag 23 maart 2025 20:01 schreef halfway het volgende:
[..]
Bijna Alles is te kweken in de juiste omstandigheden.
Truffels is ook nog niet gelukt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |