abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217150606
Als het mogelijk zou zijn. Welke van de voor consumenten uitgestorven (tot zeer moeilijk toegankelijke) groentes / fruit / kruiden moet weer massaal toegankelijk worden, als het kan?

1. Silphium

Silphium is een oude plant uit Noord-Afrika (met name Cyrene, in het huidige Libië) en werd door de Grieken en Romeinen gewaardeerd als zowel een culinaire specerij als een krachtig medicijn.

2. Gros Michel-banaan

Ooit de meest dominante commerciële banaan ter wereld, de Gros Michel (of "Big Mike") was geliefd vanwege zijn zoete, romige smaak en dikkere schil, waardoor het ideaal was voor transport. Er werd gesteld dat hij een sterkere "klassieke banaan"-smaak (banaansnoep) had vergeleken met de Cavendish van vandaag.

3. Kaspische Tijgermeloen

Een oude meloensoort uit Centraal-Azië die zeer geurig en zoet was. Hij is bijna uitgestorven door veranderingen in landbouwpraktijken en gebrek aan commerciële interesse.

4. Bermuda Cederbes

De Bermuda cederboom, ooit overvloedig aanwezig, werd in de 20e eeuw bijna uitgeroeid door een schimmelziekte, waarbij de kleine, eetbare bessen met zich mee werden genomen.

5. Pilgrimpeer

Een peersoort die in koloniaal Amerika werd geteeld en geprezen werd om zijn rotbestendigheid en lange houdbaarheid. Hij verdween ten gunste van zachtere, sappigere peren zoals Bartlett en Anjou.

6. Paarse Guave

Een guavesoort die ooit veel voorkwam in het Caribisch gebied en Zuid-Amerika, maar grotendeels is verdwenen door commerciële landbouw die de voorkeur gaf aan roze en witte variëteiten.

7. Madisonperzik

Een perziksoort die ooit een hoofdbestanddeel was in het zuiden van de VS, maar aan populariteit verloor omdat supermarkten de voorkeur gaven aan stevigere, transportvriendelijkere perziken.

8. Chapman Rabarber

Een unieke rabarbersoort die oorspronkelijk uit de VS kwam, maar verdween door vernietiging van het leefgebied en gebrek aan teelt.

9. Bataafse witlof

Een bittere groene groente die ooit populair was in Europa, vooral in de 19e eeuw, maar werd vervangen door mildere slasoorten.

10. Zwarte Oxford Appel

Een donkere appelsoort met een rijke, wijnachtige smaak. Het was ooit populair in de VS, maar verdween bijna omdat telers de voorkeur gaven aan Red Delicious en Gala.

11. Taliaferrodruif

Een druivensoort die in het vroege Amerika werd verbouwd en bekend stond om zijn intense smaak, maar werd verlaten ten gunste van productievere en ziektebestendige druiven.

12. Zandpeer

Een peersoort met een korrelige textuur, maar zeer smaakvol. Deze perensoort verdween toen zachtere, beter vermarktbare peren de overhand kregen.

POLL
pi_217150885
Je hebt er aardig werk van gemaakt, hulde hiervoor.
Als professioneel glasgroentekweker beginnen wij pas ergens aan als het bewezen commercieel haalbaar is, de marges zijn tegenwoordig bedroevend laag.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 23 maart 2025 @ 09:58:34 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217150991
Geen. Zijn uitgestorven om een reden :r
Het idee van een zandpeer al... :r
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 23 maart 2025 @ 10:04:40 #4
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217151078
Ik ga voor de tijgermeloen. Stel je voor dat je de ochtend begint met een stuk tijgermeloen verorberen, dan voel je je toch onverslaanbaar de rest van de dag?
pi_217151155
Ik vind het eigenlijk al jammer dat je praktisch geen druiven met pit meer kan krijgen. :{
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Moderator zondag 23 maart 2025 @ 10:38:41 #6
382129 crew  Donna
pi_217151598
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 10:12 schreef Jordy-B het volgende:
Ik vind het eigenlijk al jammer dat je praktisch geen druiven met pit meer kan krijgen. :{
De hele zomer bij de Poiesz bijna wel. Vind ik ook de lekkerste idd :Y
pi_217152389
Ik kende eigenlijk vrijwel niks van die lijst maar silphium lijkt me wel het meest interessant. Zowel nuttig in de keuken als in geneeskunde. Er waren complete economieen afhankelijk van de teelt en handel van deze plant, dichters en zangers bezongen haar kwaliteiten, en de oud-griekse letter psi (Ψ) is gebaseerd op de vorm van de plant. Het hars van de plant was naar verluidt even waardevol als goud. https://en.wikipedia.org/wiki/Silphium
pi_217157309
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 11:45 schreef Farenji het volgende:
Ik kende eigenlijk vrijwel niks van die lijst maar silphium lijkt me wel het meest interessant. Zowel nuttig in de keuken als in geneeskunde. Er waren complete economieen afhankelijk van de teelt en handel van deze plant, dichters en zangers bezongen haar kwaliteiten, en de oud-griekse letter psi (Ψ) is gebaseerd op de vorm van de plant. Het hars van de plant was naar verluidt even waardevol als goud. https://en.wikipedia.org/wiki/Silphium
Silphium is een beetje de heilige graal van de lijst. Het zou weer opnieuw ontdekt zijn in Turkije. Men houdt de locatie geheim. Ik denk dat het moeilijk is om vraag te bepalen maar het in de keukens van Restaurants krijgen is voor geschiedenisliefhebbers wel zo ongeveer op hetzelfde niveau als de mammoet weer tot leven brengen.

Ik heb trouwens op de gros michel gestemd als vermoedelijk smakelijkere banaan. Ik denk dat Sylphium een veel langere adem nodig heeft. Maar ga het beslist eens proberen als het succesvol gekweekt kan worden.
pi_217157422
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 09:52 schreef halfway het volgende:
Je hebt er aardig werk van gemaakt, hulde hiervoor.
Als professioneel glasgroentekweker beginnen wij pas ergens aan als het bewezen commercieel haalbaar is, de marges zijn tegenwoordig bedroevend laag.
Dank. Ik zit te ver van het vak om een slimme vraag te stellen. Maar is Sylphium tegenwoordig mogelijk ook te kweken? De Romeinen is het nooit gelukt. Het groeide alleen in het wild.
pi_217157570
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 19:54 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dank. Ik zit te ver van het vak om een slimme vraag te stellen. Maar is Sylphium tegenwoordig mogelijk ook te kweken? De Romeinen is het nooit gelukt. Het groeide alleen in het wild.
Bijna Alles is te kweken in de juiste omstandigheden.
Truffels is ook nog niet gelukt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 24 maart 2025 @ 21:12:49 #11
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217169825
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 19:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Silphium is een beetje de heilige graal van de lijst. Het zou weer opnieuw ontdekt zijn in Turkije. Men houdt de locatie geheim. Ik denk dat het moeilijk is om vraag te bepalen maar het in de keukens van Restaurants krijgen is voor geschiedenisliefhebbers wel zo ongeveer op hetzelfde niveau als de mammoet weer tot leven brengen.

Ik heb trouwens op de gros michel gestemd als vermoedelijk smakelijkere banaan. Ik denk dat Sylphium een veel langere adem nodig heeft. Maar ga het beslist eens proberen als het succesvol gekweekt kan worden.
Ik denk dat de Cavendish eerder uitsterft dan dat de gros michel terug komt. Er zijn trouwens veel meer bananensoorten, alleen zijn die hier nauwelijks aan te komen. De Cavendish is ernstig bedreigd door schimmels, die de Gros Michel ook hebben uitgeroeid. Maar dit lijkt te veranderen, kocht net Lady Finger bananen en nog Bio ook bij een discounter hier (Norma)

quote:
1. Cavendish-banaan

De Cavendish banaan is een "typische" banaan die je in de plaatselijke supermarkt of op de boerenmarkt vindt. Ze zijn licht zoet en hebben een romige textuur. Ze hebben verschillende rijpingsstadia, van groen tot geel, tot geel met bruine vlekken. Ze worden overal in Midden-Amerika verbouwd en hun productie is essentieel voor de economieën in deze gebieden.

2. Pisang-raja

Pisang Raja bananen zijn populair in Indonesië. Met een gele tot oranje kleur, smaken ze als honingachtige custard met een gladde en romige consistentie. Ze zijn iets kleiner dan Cavendish bananen, gemiddeld vier tot zes inch lang.

3. Rode banaan

Zoals hun naam al doet vermoeden, hebben rode bananen een roodpaarse schil. Ze hebben lichtroze gekleurd vruchtvlees en zijn veel zoeter en zachter dan Cavendish bananen. Ze hebben ook een lichte frambozensmaak die ze absoluut onweerstaanbaar maakt.

4. Lady Finger-banaan

Lady Finger bananen, ook wel baby bananen genoemd, zijn zoeter en kleiner dan Cavendish bananen. Ze zijn meestal ongeveer drie inch lang en hebben een romige textuur en zoete smaak met tonen van honing.

5. Blauwe Java-banaan

Blue Java bananen worden ook wel de ijsbanaan genoemd vanwege hun zoete vanillesmaak en extreme romigheid. Ze hebben een prachtige blauwe schil en wit vruchtvlees. Ze zijn eigenlijk vrij winterhard en kunnen groeien in koudere gebieden.

6. Weegbree

Plantains zijn een subgroep van bananen die kookbananen worden genoemd. Ze hebben een hoog zetmeelgehalte en worden meestal gebruikt in hartige gerechten. Ze worden meestal niet rauw gegeten. Ze zijn een basisvoedsel in West- en Centraal-Afrika, de Caribische eilanden en Centraal-Amerika.

7. Manzano-banaan

De Manzano Banana is zoeter dan Cadvendish bananen met een vleugje knapperige appel-aardbeiensmaak. Ze worden geteeld in Midden- en Zuid-Amerika, het Caribisch gebied en Mexico. Ze zijn kort en mollig met dikke gele schillen die zwart worden als ze volledig rijp zijn.

8. Ezel Banaan

Burro bananen hebben een citroenachtige en pittige smaak, wat ze een van de meest unieke soorten bananen maakt. Ze hebben een plattere, kleinere en meer vierkante vorm dan Cavendish bananen. Het vruchtvlees is roomwit of geel en is zacht met wat stevigheid in het midden.

9. Barangan Banaan

Geel met kleine zwarte stippen, de Barangan banaan heeft een zoete, milde smaak. Het vruchtvlees is wit en heeft geen zaden. Het is een populaire variëteit en wordt in veel tropische regio's als dessert gegeten.

10. Goldfinger Banaan

De Goldfinger-banaan werd voor het eerst gekweekt in Honduras door een team van wetenschappers als een plaagresistente banaan. Hij kan gekookt worden als hij groen is en rauw gegeten worden als hij helemaal rijp is. Hij lijkt op de Cavendish-banaan, met als uiteindelijke doel om de meer ziektegevoelige variant te vervangen.
https://www-ediblearrange(...)r_hl=nl&_x_tr_pto=rq

In UK, Spanje en Frankrijk zie je vaker andere bananen dan Cavendish, die komen dan van de Canarische eilanden of uit de Carib.
pi_217171089
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 20:01 schreef halfway het volgende:

[..]
Bijna Alles is te kweken in de juiste omstandigheden.
Truffels is ook nog niet gelukt.
Vrij recent (jaren terug oid) is vastgesteld dat schimmels tussen planten en dierlijke organismes zitten. Vandaar ook de wat vlezige smaak van paddestoelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')