Ik heb een Nest thermostaat die ik mee neem, die doet eigenlijk al hetzelfde (ook met een domme ketel). Dus ik hoop dat die 2 slimme apparaten dan niet elkaar in de weg gaan zitten.quote:Op zondag 23 maart 2025 18:00 schreef Hanca het volgende:
Hangt er vanaf, veel systemen zijn tegenwoordig wel veel meer 'lerend' en ook slimmer. Je kunt instellen dat het bijvoorbeeld om 09.00 20 graden moet zijn, dan gaat hij dat dag 1 proberen. Is het dan om 8:00 al 20 graden, zal hij de volgende keer wat later aan de gang gaan. Is het om 09.00 nog maar 18 graden, dan gaat hij de volgende keer eerder aan de gang. En ja, daar heeft buitentemperatuur een groot effect.
Het is dan dus een andere instelling dan 'zet de temperatuur op 20 graden en stop als je dat bereikt hebt'. Dat is idd een vrij dom systeem waar je weinig voor nodig hebt. Een systeem wat op een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur moet halen is vaak veel slimmer. Buiten aan de kerk (waar de functie essentieel is omdat een kerkzaal opwarmen wel een paar uur duurt, dan moet de koster er om 6 uur zijn of het is pas warm na de dienst) hebben wij ook zo'n ding hangen.
Dat doen ze dus wel. Een modulerende en "slimme" (van na het jaar 0 zeg maar @Hanca) thermostaat en een WA-regeling met buitenthermostaat, gaan niet samen.quote:Op zondag 23 maart 2025 20:46 schreef DX11 het volgende:
Dus ik hoop dat die 2 slimme apparaten dan niet elkaar in de weg gaan zitten.
Uit het jaar 0, vandaar dat de meeste warmtepompproducenten het nog wel adviseren, meer dan een Nest...quote:Op zondag 23 maart 2025 21:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat doen ze dus wel. Een modulerende en "slimme" (van na het jaar 0 zeg maar @:Hanca) thermostaat en een WA-regeling met buitenthermostaat, gaan niet samen.
Nou dat wordt een leuke puzzel dan, dat ga ik in de zomer doen dan maar.quote:Op zondag 23 maart 2025 21:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat doen ze dus wel. Een modulerende en "slimme" (van na het jaar 0 zeg maar @:Hanca) thermostaat en een WA-regeling met buitenthermostaat, gaan niet samen.
Is geen moeilijke puzzel: gewoon even navragen of er WA wordt gestookt. Wil je daar vanaf dan haal je deze buiten-th. weg en plaats je je Nest.quote:Op maandag 24 maart 2025 07:11 schreef DX11 het volgende:
[..]
Nou dat wordt een leuke puzzel dan, dat ga ik in de zomer doen dan maar.
Navragen aan wie? Het is een leegstaande woning waarvan de bewoner overleden is.quote:Op maandag 24 maart 2025 08:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Is geen moeilijke puzzel: gewoon even navragen of er WA wordt gestookt. Wil je daar vanaf dan haal je deze buiten-th. weg en plaats je je Nest.
De Nest weet ook de buitentemperatuur via internet en zou daarmee ook eerder of later moeten beginnen met verwarmen. Dus hetzelfde als die buitensensor. Dus nogal heel dubbel. Maargoed ik weet nog niet welke ketel het is enz dus dat ga ik allemaal later bekijken.quote:Op maandag 24 maart 2025 14:50 schreef 215 het volgende:
Als je het puur over de temperatuur regeling hebt doet die nest eigenlijk alleen maar voorspellen wat die buitenregeling aangeeft.
De hoeveelheid warmte die je huis verliest is afhankelijk van de buitentemperatuur, de wind en de invang van zonnewarmte. Dat zijn de dingen die een goede buitenregeling meet, daarna is het aanpassen op het huis en de leefgewoonte van de bewoners. Zolang de leefgewoonten niet te erg wijzigen heb je dan een uiterst stabiele regeling. Leefgewoonte is dus aantal mensen en andere warmtebronnen in huis maar ook ventilatie verschillen enz.
Die nest meet binnentemperatuur en vooral de wisselingen daar in. Aan de hand van die gegevens kan hij bepalen hoeveel warmte er nodig is. Echter bij grote wisselingen van het weer en ook bij wisselende leefgewoonte moet ie weer gedurende een dag of zo het opnieuw bepalen. In die zin went een buitenregeling dus vlotter aan ander weer maar zal een binnen regeling door zich steeds aan te passen uiteindelijk nauwkeuriger regelen.
Voorlopig niet weg halen, alleen eventueel uitzetten.
Dat is nu vaak nog steeds zo middels GBS'en. Inregelen van een pand kost vaak meer dan 4 seizoenen.quote:Op zondag 23 maart 2025 20:19 schreef 215 het volgende:
[..]
Wij hadden op kantoor vroeger die buitenregeling als enige regeling. Op het regelkastje kon je dan een streep stellen op twee punten. Bij 20 graden moest de water temperatuur dan ook 20 graden zijn, het andere stelpunt was ergens bij nul graden, b.v. watertemperatuur 65 graden. Daarnaast dan nog een draaiknopje om de windcorrectie in te regelen. Het geheel zal wel achter slot want bijregelen moet in principe maar één persoon over gaan, ik had een sleutel voor noodgevallen en ik melde het altijd terug als ik iets gedaan had. Met zonnig weer draaiden de collega's aan de zuidkant de radiator dicht maar als ze die vergaten weer open te draaien voor ze naar huis gingen zaten ze wel de dag daarna in de kou.
Er kon jaren overeen gaan dat er niets versteld hoefde te worden totdat ramen werden vervangen of zo iets.
Het hele aanleren was dus door de persoon met de sleutel en met kleine stapjes bijregelen. Computers bestonden toen nog alleen in speciale rekencentra.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |