abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218058186
Wat fijn dat het nu eindelijk de goede kant op gaat @Cygne, geeft ook ruimte en rust voor jullie hopelijk!

Klinkt als een goede beslissing om je dochter het jaar nog een keer over te laten toen, @Nijna, al zal het geen makkelijke beslissing zijn geweest misschien. Hoe voelt het voor haar? Hopelijk lukt het dat ze alvast examens mag doen in de talen, en kan ze daarna focussen op de andere vakken.
pi_218058667
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 15:27 schreef Schanu het volgende:
Wat fijn dat het nu eindelijk de goede kant op gaat @:Cygne, geeft ook ruimte en rust voor jullie hopelijk!

Klinkt als een goede beslissing om je dochter het jaar nog een keer over te laten toen, @:Nijna, al zal het geen makkelijke beslissing zijn geweest misschien. Hoe voelt het voor haar? Hopelijk lukt het dat ze alvast examens mag doen in de talen, en kan ze daarna focussen op de andere vakken.
Het fijne van deze school is dat het jaar niet over hoeft, ze gaat gewoon verder waar ze gebleven is, dus wat af is van V5, dat blijft staan en daar kan ze mee verder. Engels is ze bijvoorbeeld al in V6 bezig. Bio rondt ze komende week nog af, dus wordt volgend jaar ook V6 stof.
Ze zit in een autismeklas en iedereen werkt op zijn eigen tempo. Echt heel erg fijn. Het voelt dus ook niet echt als blijven zitten.
Op papier zit ze dus in V5, maar ze gaat gewoon verder waar ze is gebleven nu.
Ze had zelf het liefst volgend jaar alles afgerond, maar dat is niet realistisch.

Zelf wist ze het al, niet gezegd thuis. Dus het kwam voor haar niet als verrassing. Ik was ook niet helemaal verrast, maar ik had eigenlijk wel eerder even een berichtje verwacht om even te laten weten hoe de vlag erbij hing.
Fake it till you make it...
pi_218058742
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 16:41 schreef Nijna het volgende:

[..]
Het fijne van deze school is dat het jaar niet over hoeft, ze gaat gewoon verder waar ze gebleven is, dus wat af is van V5, dat blijft staan en daar kan ze mee verder. Engels is ze bijvoorbeeld al in V6 bezig. Bio rondt ze komende week nog af, dus wordt volgend jaar ook V6 stof.
Ze zit in een autismeklas en iedereen werkt op zijn eigen tempo. Echt heel erg fijn. Het voelt dus ook niet echt als blijven zitten.
Ze had zelf het liefst volgend jaar alles afgerond, maar dat is niet realistisch.

Zelf wist ze het al, niet gezegd thuis. Dus het kwam voor haar niet als verrassing. Ik was ook niet helemaal verrast, maar ik had eigenlijk wel eerder even een berichtje verwacht om even te laten weten hoe de vlag erbij hing.
Wat een fijn systeem waarmee wordt gewerkt, zo kan ze echt haar eigen tempo volgen. Wel heel bijzonder dat de school niet aan de bel heeft getrokken, helemaal als je dochter het al wel wist. Ook al was er op dat moment niets aan te veranderen, het is als ouder toch fijn en belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt. Al is het alleen al zodat je er over in gesprek kan gaan met je dochter, zodat zij daarin ook de steun en begeleiding kan krijgen die ze misschien wel nodig had/heeft.
  vrijdag 27 juni 2025 @ 18:04:48 #179
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218059372
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 16:41 schreef Nijna het volgende:

[..]

Wat fijn dat het op deze manier kan. Maar inderdaad, eerder een berichtje was wel fijn geweest.
pi_218059879
Het is echt een verademing deze klas! Vergeleken met de oude school is dit zo veel flexibeler en daarmee zo veel passender. Nog steeds blij dat we de overstap hebben gemaakt anderhalf jaar geleden.
  zondag 29 juni 2025 @ 07:18:13 #181
344469 Amsel
zonder t
pi_218070260
Die autismeklas klinkt echt super, ik wou dat ze hier zoiets hadden. Al moet dochter dan eerst accepteren dat ze daadwerkelijk autisme heeft ;)

Al was ze het er wel mee eens dat we voor haar een autipas hebben aangevraagd. Ze ziet inmiddels wel wat haar struikelblokken zijn en dat die anders zijn dan bij het gemiddelde kind. Ze wil alleen dat label 'autisme' niet.

Haar school is best meewerkend, maar we hebben tot nu toe geen aanpassingen gevraagd bij de toetsen. Op basis van hoe ze de afgelopen CITO-toetsen heeft ervaren gaan we voor volgend jaar (groep 8) wel de autisme-kaart trekken en aangeven dat ze getoetst wil worden in een aparte ruimte, met extra tijd, en extra pauzes. Meteen in week 1 een gesprek aanvragen dus. Niet omdat we als ouders willen pushen voor zo hoog mogelijke scores, maar omdat dochter zelf gefrustreerd is dat ze het haar bij zulke toetsen niet lukt om te laten zien wat ze echt kan.
pi_218174104
Gisteren is M gaan wennen op de nieuwe school. Ze hebben daar geen vaste plek in de klas. Dat mogen ze elke dag zelf kiezen. Als ze zelfstandig werken mogen ze kiezen of ze dat met elkaar doen of juist liever alleen en wat rustiger.

Hij koos meteen het tafeltje bij de deur "dan ben ik niet lastig voor de juf"

Na school haalden we een heel vrolijk jongetje op. Heel ontspannen. Kwam ook een klasgenootje naar me toe. Die vertelde dat hij M had geholpen met rekenen. M: "dat kan ik nog steeds niet goed" Klasgenootje: "Jawel hoor, eigenlijk ben je er best goed in!"
Vanochtend wilde hij eigenlijk al niet meer naar de huidige school.

Voor F gisteren alle stukken voor de tlv-aanvraag gekregen van het MKD. Dat is een uitgebreid dossier. Goed onderbouwd ook. Maar ook zo lief over hem en ons als ouders en over M. O+

[ Bericht 5% gewijzigd door Cygne op 10-07-2025 19:40:02 ]
pi_218175515
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 09:16 schreef Cygne het volgende:
Gisteren is M gaan wennen op de nieuwe school. Ze hebben daar geen vaste plek in de klas. Dat mogen ze elke dag zelf kiezen. Als ze zelfstandig werken mogen ze kiezen of ze dat met elkaar doen of juist liever alleen en wat rustiger.

Na school haalden we een heel vrolijk jongetje op. Heel ontspannen. Kwam ook een klasgenootje naar me toe. Die vertelde dat hij M had geholpen met rekenen. M: "dat kan ik nog steeds niet goed" Klasgenootje: "Jawel hoor, eigenlijk ben je er best goed in!"

Voor F gisteren alle stukken voor de tlv-aanvraag gekregen van het MKD. Dat is een uitgebreid dossier. Goed onderbouwd ook. Maar ook zo lief over hem en ons als ouders en over M. O+
Dit klinkt als een superplek voor M. Fijn dat het zo uitpakt

[ Bericht 0% gewijzigd door Drizzt_DoUrden op 11-07-2025 10:22:02 ]
S. 2014
J. 2016
pi_218178079
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 09:16 schreef Cygne het volgende:

Wat fijn zo'n eerste indruk! O+
En voor F klinkt ook goed! :*

[ Bericht 0% gewijzigd door Nijna op 10-07-2025 19:57:57 ]
pi_218178245
Wat fijn @Cygne Dat geeft ook een positieve vooruitblik in de vakantie O+

Ps je hebt M zijn naam voluit geschreven, en de 2 quotes erna hebben het dus ook.
pi_218178517
Thx, aangepast!
Was een intense week zeg maar. |:(

@Nijna @gewoonmezelf87 zouden jullie het ook aan willen passen?
pi_218178669
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 19:42 schreef Cygne het volgende:
Thx, aangepast!
Was een intense week zeg maar. |:(

@:Nijna @:gewoonmezelf87 zouden jullie het ook aan willen passen?
Was 1 keer onderste regel toch? Want dan heb ik hem aangepast volgens mij.
pi_218178799
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 19:58 schreef Nijna het volgende:

[..]
Was 1 keer onderste regel toch? Want dan heb ik hem aangepast volgens mij.
Klopt, dankjewel! :*
pi_218179051

[ Bericht 100% gewijzigd door Hupje op 10-07-2025 20:35:51 (Foutje.) ]
pi_218182437
Wat een fijne ontwikkelingen zo @Cygne O+
pi_218182518
F heeft gisteren zijn eigen tlv aanvraag ingeleverd bij de directeur bij ophalen M. _O-

Nog maar 1 week. *O*
  maandag 14 juli 2025 @ 21:08:08 #192
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218214480
Wij zijn terug van vakantie. Gesplitst, en ondanks dat het niet helemaal compleet voelde was het ook heel fijn. Vooral dat de tweelingcomponent weg viel en we "alleen maar" met 1 kind met autisme te dealen hadden.

We hebben gebruik gemaakt van het zonnebloem keycord (hidden disabilities) en dat is heel goed bevallen. Je moet wel een beetje assertief zijn en soms gewoon langs een rij naar voren lopen en met dat ding zwaaien. Maar zeker met al die prikkels op een luchthaven is het heel fijn. Zeker op Schiphol werd de keycord herkent en werd er direct rekening mee gehouden. Echt een aanrader wanneer je gaat vliegen.
pi_218229281
Wat fijn, maar ook dubbel de vakantie zo.

M had vandaag zijn tweede dag wennen op de nieuwe school. Juf van groep 4 zei dat hij al een stuk meer ontspannen was. Ook het wennen in groep 5/6 ging goed. Juf zei dat ze genoten had van zijn aanwezigheid in de klas en dat hij zo gezellig was. O+
pi_218229299
Dat klinkt als een warm bad @Cygne O+
  woensdag 16 juli 2025 @ 16:06:46 #195
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218229896
We hebben hier vorige week de diplomauitreiking gehad van dochterlief. De school heeft er alles aan gedaan om haar over die streep te trekken en daar ben ik extra blij mee als ik hier lees hoe het helaas ook anders kan.

We gaan nu een jaartje verder ontdekken wat ze wél kan qua studie, werk, zingeving en vaardigheden zonder die stress steeds op de achtergrond van in de klas moeten zitten, presentaties en presteren.
pi_218232672
@Qarrad wat fijn! Gefeliciteerd met je dochter!

Hoewel het hier wel echt pittig is geweest hebben we echt heel veel geluk met ons samenwerkingsverband en en de betrokken zorgverleners. Dat gaat ook vaak anders.
  maandag 21 juli 2025 @ 19:41:56 #197
344469 Amsel
zonder t
pi_218279786
Hoe gaat de zomervakantie bij jullie tot nu toe?

Wij hebben er nu één week vakantie op zitten. En ik vind het enorm lastig om de kinderen te entertainen. Vooral de jongste (net 9). Hij wil gewoon helemaal niks. Alleen maar gamen, en als dat niet kan YouTube-filmpjes kijken over die games. Ik stel elke dag tig verschillende activiteiten voor, zowel thuis als buitenshuis, maar hij weigert alles. Internet tijdelijk helemaal uitzetten hebben we ook al geprobeerd, maar dan is hij alleen maar aan het jammeren en jengelen dat hij niet weet wat hij moet doen. En zeggen 'hup, je gaat gewoon mee' werkt ook niet, want met een chagrijnig joch op pad is voor niemand leuk.

Ik snap het ook wel, want hij is moe. We zijn trots dat hij het afgelopen schooljaar op zijn nieuwe school helemaal heeft volgemaakt, maar het heeft hem wel heel veel energie gekost. Dus nu wil hij gewoon even rust. Maar ik erger me kapot aan die lamlendigheid :') Ik had hem vanmiddag zo ver dat hij mee naar de bioscoop ging. Na afloop zei hij: "Zo, dit heb ik gedaan, en nu wil ik de rest van de vakantie alleen nog maar thuis blijven" |:(

Kampen of BSO waren voor deze zomer geen optie. Hopelijk kunnen we binnenkort met de gemeente om de tafel over opvang na school en hoort daar ook vakantieopvang bij. Maar dat proces duurt eeuwen en de wachtlijst is lang. En voor deze zomervakantie zijn we dus sowieso te laat. Als iemand de gouden tip heeft om een autistisch jochie dat niks wil te vermaken, dan hoor ik het graag :s)
pi_218279915
Oef dat klinkt lastig en pittig @Amsel. Ik heb helaas niet echt tips. Hier is de 8 jarige ook moeilijk aan te sporen en vandaag liep uit op een drama omdat we naar Cahors wilden en ze na 5 minuten besloot dat ze niet meer wilde lopen. Daarna was alles stom en saai, leidde alles tot boosheid en zijn we nadat ze van ons weg bleef rennen (en bijna een drukke straat op) maar weer terug naar ons vakantiehuis gegaan.

Het enige dat dochterlief altijd graag doet, ongeacht het weer of hoe overprikkeld ze ook is, is zwemmen. Dat doet ze dan ook veelvuldig want we hebben een prive zwembad bij het huisje. En daarnaast die vervloekte tablet idd.

Het is een lastige balans vinden tussen laten gaan, kind heeft ook vakantie dus waarom moveren om tegen zijn/haar zin in iets te ondernemen. En gezellig als gezin vakantie willen hebben, het kind daarbij willen betrekken. En ze ook gewoon van het schermpje af willen houden. Maar ik merk vaak ook juist dat dat schermpje het enige is dat nog rust kan geven als het in het hoofd zo vastloopt. Wij hebben geen tv in het huisje, maar bewust wel dvd spelers meegenomen voor beiden en daar wordt meer gebruik van gemaakt dan mij eigenlijk lief is (het weer valt tot op heden ook nog best een beetje tegen en dat helpt niet mee). Zelfs de tablet hebben we mee, maar dat weten ze nog niet omdat ze daar elke minuut van de dag om gaan zeuren als ze dat weten. Dus die hebben we mee voor uiterste nood :')

Dus kortom, sorry aan mij heb je echt helemaal niks. Het is gewoon echt heel lastig.
  maandag 21 juli 2025 @ 20:44:26 #199
35189 Troel
scherp en bot
pi_218280388
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 19:41 schreef Amsel het volgende:
Hoe gaat de zomervakantie bij jullie tot nu toe?

Wij hebben er nu één week vakantie op zitten. En ik vind het enorm lastig om de kinderen te entertainen. Vooral de jongste (net 9). Hij wil gewoon helemaal niks. Alleen maar gamen, en als dat niet kan YouTube-filmpjes kijken over die games. Ik stel elke dag tig verschillende activiteiten voor, zowel thuis als buitenshuis, maar hij weigert alles. Internet tijdelijk helemaal uitzetten hebben we ook al geprobeerd, maar dan is hij alleen maar aan het jammeren en jengelen dat hij niet weet wat hij moet doen. En zeggen 'hup, je gaat gewoon mee' werkt ook niet, want met een chagrijnig joch op pad is voor niemand leuk.

Ik snap het ook wel, want hij is moe. We zijn trots dat hij het afgelopen schooljaar op zijn nieuwe school helemaal heeft volgemaakt, maar het heeft hem wel heel veel energie gekost. Dus nu wil hij gewoon even rust. Maar ik erger me kapot aan die lamlendigheid :') Ik had hem vanmiddag zo ver dat hij mee naar de bioscoop ging. Na afloop zei hij: "Zo, dit heb ik gedaan, en nu wil ik de rest van de vakantie alleen nog maar thuis blijven" |:(

Kampen of BSO waren voor deze zomer geen optie. Hopelijk kunnen we binnenkort met de gemeente om de tafel over opvang na school en hoort daar ook vakantieopvang bij. Maar dat proces duurt eeuwen en de wachtlijst is lang. En voor deze zomervakantie zijn we dus sowieso te laat. Als iemand de gouden tip heeft om een autistisch jochie dat niks wil te vermaken, dan hoor ik het graag :s)
Je hebt het ongetwijfeld geprobeerd, maar een lijst maken met dingen waar hij uit kan kiezen en hem een aantal dingen laten kiezen? Ik weet niet of je er open voor staat om hem soms wel lekker te laten gamen? Dan zou je kunnen zeggen dat hij uit de hele lijst 3 dingen moet kiezen per week. Dan heeft hij alsnog een aantal dagen om zijn eigen ding te doen. Ik weet dat het een van de dingen is die Kaelynn aangeeft. Op Facebook heeft ze een heleboel filmpjes, waaronder ook over zulk soort problemen. (deze bijvoorbeeld: https://www.facebook.com/reel/1061057395468974 ) Misschien heb je er wat aan? https://www.facebook.com/profile.php?id=61557875547630
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 21 juli 2025 @ 21:26:42 #200
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_218280732
Hier in huis is het bij beide zo des te minder ik verlang/verplicht des te meer ze bereid zijn om te doen.
Ik vraag ze gewoon of ze zin hebben in x en zo nee dan geen probleem.

Als we op vakantie zijn en niet thuis dan zeg ik af en toe kom even een uurtje zwemmen (wat ze wel leuk vinden maar een grote stap is zo de wereld in.) rond 14:00 en soms blijven ze de hele dag en soms zitten ze een uur later weer achter het schermpje, enige wat ik verwacht is dat ze gewoon gezellig mee uit eten gaan elke avond. En dat doen ze eigenlijk altijd zonder mopperen.

Ik heb schermgedrag dus eigenlijk helemaal los gelaten.
Ik heb het hier veelvuldig over gehad met de gedragswetenschappers en bij de psycho-educatie en die gaven aan zolang je nog contact met je kind kan hebben en ze niet negatiever gedrag vertonen dan gewoon graag hun hobby/schermpje dat het vaak gewoon echt past bij de diagnose. Dat ze vanzelf wel weer op iets terecht komen dat ze willen ontdekken en hier is dat ook altijd zo gebleken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')