abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:26:58 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217121458
https://nos.nl/artikel/25(...)hoe-ver-wil-hij-gaan

quote:
Trump opent aanval op rechterlijke macht, maar hoe ver wil hij gaan?

Het was misschien wel het belangrijkste strijdtoneel van zijn presidentscampagne: de rechtbank.

En ook al zijn de meeste strafzaken tegen Trump gestaakt, het strijdtoneel lijkt ook in zijn tweede termijn als president ongewijzigd. Dit keer opent de president de aanval op rechters die paal en perk stellen aan zijn beleid.

De tweede termijn van Trump heeft een ambitieuze start. Bijna dagelijks regent het plannen en presidentiële decreten in het Witte Huis. Om het beleid van zijn voorganger de nek om te draaien of om 'een nieuw, gouden tijdperk' mogelijk te maken. Maar die voortvarende start lijkt de afgelopen dagen te stranden bij de rechter.

Zo oordeelde een federale rechter dat ontslagen van trans mensen in het Amerikaanse leger voorlopig niet door mogen gaan. Een andere rechter besloot dat de ontmanteling van hulporganisatie USAID moet worden teruggedraaid omdat het in strijd is met de grondwet.

Trump begroet opperrechter John Roberts na zijn speech voor het Congres, eerder deze maand

Het meest in het oog springende voorbeeld diende zich afgelopen weekend aan. Trump besloot toen een oorlogswet uit 1798 uit de kast te trekken om de uitzetting van driehonderd vermeende bendeleden uit Venezuela mogelijk te maken, zonder enige vorm van proces.

Een federale rechter stak hier een stokje voor. Toch vertrokken er uiteindelijk twee van de drie toestellen. De precieze tijdlijn van dit alles is onduidelijk. Op vragen van journalisten of Trump de beslissing van de rechter bewust heeft genegeerd komt geen duidelijk antwoord. Ook op vragen van de rechter over de precieze vertrektijden van de vliegtuigen heeft de regering nog niet gereageerd.

'Radicaal-linkse gek'
De rechter in de zaak, Joas Boasberg, moet het vervolgens ontgelden in berichten van Trump op zijn sociale media. Volgens Trump is Boasberg het zoveelste voorbeeld van een rechter die hem bewust probeert tegen te werken. Hij noemt hem "een radicaal-linkse gek" en eist zijn afzetting.

Trump maakt rechter Boasberg op Truth Social uit voor "radicaal-linkse gek"

Ook van Trumps vertrouwelingen komt harde taal. Zo zegt Tom Homan, verantwoordelijk voor het grensbeleid: "Het kan me niks schelen wat de rechters ervan vinden. Het kan me niks schelen."

Plaatsvervangend stafchef in het Witte Huis Stephen Miller doet er nog een schepje bovenop. Volgens hem "proberen ongekozen en schurkachtige rechters" de tweede termijn van Trump te ondermijnen.

Elon Musk zet de rechterlijke macht weg als activisten die zich voordoen als rechters. Ook hij roept op tot het afzetten van de rechters.

Het afzetten van een rechter is zeer ongebruikelijk. Bovendien ligt de macht om een rechter uit het ambt te zetten niet bij de president maar bij het Congres.

De schrik zit er na alle aantijgingen goed in bij rechters. Fix the Court, de belangrijkste belangenorganisatie voor de rechtspraak, roept zelfs al op tot verplichte veiligheidstrainingen voor federale rechters en eist dat de beveiliging van rechters beter moet.

Hoogste rechter reageert
De felle reactie van Trump ontlokt een reactie van de hoogste rechter van het land, iets wat maar zelden gebeurt. De voorzitter van het Hooggerechtshof, John Roberts, mengt zich persoonlijk in de discussie. "Het is al ruim twee eeuwen de gewoonte dat afzetting niet een gepaste reactie is bij onenigheid over een rechterlijke beslissing. Daarvoor bestaat het normale proces van hoger beroep."

In een interview bij Fox News oogt Trump niet onder de indruk van die waarschuwing. Hij benadrukt dat er een einde gemaakt moet worden aan 'losgeslagen' rechters. Zijn woordvoerder Karoline Leavitt voegt daar vandaag nog aan toe dat Trump zich er niet bij zal neerleggen en dat ze bereid zijn om de strijd tot aan het Hooggerechtshof voort te zetten.

Hoger beroep
Hoe ver Trump wil gaan bij het uitdagen van de rechtsstaat weet niemand. Juridische experts vrezen dat er wellicht een constitutionele crisis kan ontstaan als de president een definitief besluit van een rechtbank zal negeren. Zo ver is het nog niet, in meerdere zaken gaat de Trump-regering in hoger beroep.
Doodeng!
Eerst de aanval op de persoonlijke levensfeer, dan de aanval op de vrije kunst. Nu de aanval op de rechterlijke macht.

Hoeveel checkboxes tot het begin van een fascistische staat kan hij inmiddels aankruisen???
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:29:49 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217121511
Amerika is ondertussen al een fascistische dictatuur.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:34:45 #3
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217121644
Dat hele land is afgekruist. Het verbaast me dat we nog steeds geen oorlogseconomie hebben.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_217121693
Minder ver als Erdogan inmiddels is gegaan, maar ja, Erdogan mag dat uiteraard van links omdat hij islamist is
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_217121790
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:36 schreef Bensel het volgende:
Minder ver als Erdogan inmiddels is gegaan, maar ja, Erdogan mag dat uiteraard van links omdat hij islamist is
Werd Erdogan niet een decennia lang afgezeken? Tijdens Rutte 2 werd een minister van Turkije zelfs de toegang ontzegd.
pi_217121796
De rechters stellen alleen binnenlands paal en perk aan zijn beleid. In het buitenland kunnen Amerikaanse machthebbers doen en laten wat ze willen. Het is ook zeer politiek gestuurd de rechterlijke ''macht'' maar wonder boven wonder gelooft men nog steeds in het liberale sprookje/mythe van absolute rechterlijke onafhankelijkheid. De opperrechters worden door de president gekozen en de hoogste officier van justitie staat in dienst van de president. Ik weet niet hoe het met jullie zit maar met deze twee zeer simpele voorbeelden (ik kan een hele boek hier volplempen aan voorbeelden maar zal jullie die marteling besparen) gaat bij mij die beperkte grijze brei bovenaan al twijfelen.

[ Bericht 29% gewijzigd door Peppert op 20-03-2025 20:46:42 ]
pi_217121810
"All the way!"
pi_217121980
No way back!
pi_217122071
Hij gebruikt de tweede naam van Barack Obama impliciet (indirect) als een scheldwoord "'Hussein''. Ik weet niet hoe het met jullie zit, het valt mij nu pas in het oog, maar in mijn persoonlijke ogen een duidelijke signaal dat die dat soort mensen als wormen of minder beschouwt is de vibe die door zijn woorden klinken. Een paar traditionele Amerikaanse Hollywoodfilms tegen aan knallen in zijn feed waar blanke Rambos superhelden de dag komen redden tegen die bruine orks en de donderdag is ook weer compleet. Het kan ook zijn dat ik te zwaar bevooroordeeld ben of een mongool met hallucinaties. Afijn, tijd om naar de gym te gaan en FOK! achter mij te laten voor vandaag.

[ Bericht 15% gewijzigd door Peppert op 20-03-2025 20:59:59 ]
pi_217122272
quote:
Graag een voorbeeld van een linkse politicus buiten denk die fan van Erdo is.
pi_217122488
twitter

Hij moet ook de rechters ignoren
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217122725
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:52 schreef Peppert het volgende:
Hij gebruikt de tweede naam van Barack Obama impliciet (indirect) als een scheldwoord "'Hussein''. Ik weet niet hoe het met jullie zit, het valt mij nu pas in het oog, maar in mijn persoonlijke ogen een duidelijke signaal dat die dat soort mensen als wormen of minder beschouwt is de vibe die door zijn woorden klinken. Een paar traditionele Amerikaanse Hollywoodfilms tegen aan knallen in zijn feed waar blanke Rambos superhelden de dag komen redden tegen die bruine orks en de donderdag is ook weer compleet. Het kan ook zijn dat ik te zwaar bevooroordeeld ben of een mongool met hallucinaties. Afijn, tijd om naar de gym te gaan en FOK! achter mij te laten voor vandaag.

[ afbeelding ]
Zijn er naast zijn kinderen, dictators en weldadige geldschieters nog ander mensen die hij niet als vuil behandelt? Ah, ja, de mensen die trouw aan hem zweren. Don Trump, maffia boss president van de VS.
pi_217123165
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:26 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)hoe-ver-wil-hij-gaan
[..]
Doodeng!
Eerst de aanval op de persoonlijke levensfeer, dan de aanval op de vrije kunst. Nu de aanval op de rechterlijke macht.
Het ging om fetishes uitventen van belastinggeld, de vrije kunst is ongemoeid gelaten, iedereen kan nog steeds schilderen en kleien wat die wil.

quote:
Hoeveel checkboxes tot het begin van een fascistische staat kan hij inmiddels aankruisen???
De Democraten staan nog steeds met 8-2 voor en de EU met 9-2.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 20 maart 2025 @ 21:38:58 #14
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217123182
Goede actie. Rechters hebben teveel speelruimte om de wet te interpreteren en gaan maar al te vaak een bepaalde politieke richting op in hun oordeel. Gewoon negeren.
pi_217123300
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:52 schreef Peppert het volgende:

[ afbeelding ]
Trump hanteert het über+üntermensch concepten en dat gaat hij verder uitbreiden.

Teveel macht bij een persoon, de verkeerde persoon.

Harris zou anders omgegaan zijn met een dergelijke machtige positie.

[ Bericht 2% gewijzigd door yessie234 op 20-03-2025 21:51:41 ]
pi_217123834
quote:
6s.gif Op donderdag 20 maart 2025 21:38 schreef Twiitch het volgende:
Goede actie. Rechters hebben teveel speelruimte om de wet te interpreteren en gaan maar al te vaak een bepaalde politieke richting op in hun oordeel. Gewoon negeren.
Ja, geef alle macht aan een dictator. Maar dan ook niet klagen als je vermorzeld wordt. Want jij bent niets voor zo'n leider. Of misschien lastig, als je je mond open doet ...
pi_217123888
Laten we hopen ongelooflijk ver. EU zou een lobbygroep moeten beginnen die onmogelijk te linken is aan de EU en die Trump hierin gaat steunen. Samen met Trump Amerika van binnen uit volledig slopen.
  donderdag 20 maart 2025 @ 22:18:00 #18
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217123946
quote:
Bullshit natuurlijk weer. Waarom denk je dat iedereen van links tot rechts het erover eens is dat Turkije niet bij de EU mag, terwijl we hun leger natuurlijk goed zouden kunnen gebruiken.
pi_217124301
quote:
13s.gif Op donderdag 20 maart 2025 22:18 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Bullshit natuurlijk weer. Waarom denk je dat iedereen van links tot rechts het erover eens is dat Turkije niet bij de EU mag, terwijl we hun leger natuurlijk goed zouden kunnen gebruiken.
Rem op toetredingsprocedure van Turkije mn ingegeven door het inwonersaantal, waarmee Turkije met ook 96 zetels in het Europees Parlement zou komen

Evenveel als Duitsland.
  donderdag 20 maart 2025 @ 22:46:43 #20
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217124649
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 22:31 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Rem op toetredingsprocedure van Turkije mn ingegeven door het inwonersaantal, waarmee Turkije met ook 96 zetels in het Europees Parlement zou komen

Evenveel als Duitsland.
De EU heeft ergens in het begin van het millennium gewoon een lijst met hervormingen opgesteld waar Turkije eerst aan moet voldoen, maar ze zijn volgens mij nog niet eens op de helft. En Erdogan die steeds meer macht naar zich toetrekt en het land ook steeds ondemocratischer maakt helpt ook niet. Die toetreding kunnen ze echt vergeten zolang als hij President is.
pi_217124853
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 22:46 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
De EU heeft ergens in het begin van het millennium gewoon een lijst met hervormingen opgesteld waar Turkije eerst aan moet voldoen, maar ze zijn volgens mij nog niet eens op de helft. En Erdogan die steeds meer macht naar zich toetrekt en het land ook steeds ondemocratischer maakt helpt ook niet. Die toetreding kunnen ze echt vergeten zolang als hij President is.
Tuurlijk, speelt nog heel veel meer uiteraard. Al vanaf '99 kandidaat-lid, en onderhandelingen sinds 2005. Mensenrechtenkwestie is een van die dingen.
pi_217124874
Benieuwd wat de staat van de VS is over 4 jaar als we na amper 2 maanden al bezig zijn de rechtstaat af te breken.
No amount of money ever bought a second of time.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 20 maart 2025 @ 23:08:05 #23
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217124918
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 23:04 schreef TigerXtrm het volgende:
Benieuwd wat de staat van de VS is over 4 jaar als we na amper 2 maanden al bezig zijn de rechtstaat af te breken.
Hangt af van de midterms. Als die al gehaald worden.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_217124998
quote:
Voor Erdogan gaat Europa weer netjes door de knietjes omdat ze zijn leger opeens nodig hebben.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_217125779
Ik hoop dat er in de US of A genoeg mensen blijven opstaan tegen deze toekomstige dictator. Het volk bepaald, en helaas bepalen ze op dit moment naar mijn inziens voor een buitensporige president alles maar doet om 'wealth' rondom hem te verzamelen en dat lukt hem goed.

Spannende tijden voor de US of A, Europa (en met name Oekraïne) en de rest van de wereld...

Al heb ik wel het gevoel dat op vele vlakken president trump zichzelf en z'n vriendjes stevig in de vingers aan het snijden is...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  vrijdag 21 maart 2025 @ 06:12:10 #26
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217125800
Trump en Musk zouden eens langs moeten komen in Nederland. Hier hebben we mevrouw "stok achter de deur, ik negeer het hele dossier en kan me wel inleven in de geveinsde angst" de rechter die pas echt völlig is losgelöst.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217125820
quote:
14s.gif Op donderdag 20 maart 2025 21:10 schreef epicbeardman het volgende:
[ x ]

Nog steeds misinformatie aan het verspreiden zie ik.

No, Biden did not defy a Supreme Court order

quote:
In August 2022, Biden signed an executive order that would forgive up to $10,000 in student loans for most borrowers, totaling about $430 billion. He did so even as he and other prominent Democrats such as then-House

Speaker Nancy Pelosi (D-California) had suggested that Biden couldn’t do this without congressional approval.
After a legal fight, the Supreme Court in June 2023 indeed struck down the program. It ruled that it represented an “exhaustive rewriting” of the law, which you’re not allowed to do by executive action.

Biden quickly signaled that he would work around the ruling to provide student debt relief for many borrowers. “We’ll use every tool at our disposal to get you the student debt relief you need and reach your dreams,” he said.

He later took actions that relied on different existing laws to provide more targeted student loan relief. It helped fewer borrowers and cost less, and it relied on what’s known as income-driven repayment rather than immediate forgiveness. But his “Saving on a Valuable Education” program was also later blocked by the Supreme Court.

The key point here is that Biden didn't just go and do what the Supreme Court told him he couldn't. The Supreme Court didn't say "you can't provide student loan relief, period." It said he couldn't forgive the debt via the method he initially tried. He then tried other, more targeted methods to relieve the burden.
Had je ook kunnen weten alleen al vanwege het feit dat de Republikeinen daar nooit een zaak van gemaakt hebben. Met het negeren van een SC-order zou Biden nl een constitutionele crisis veroorzaakt hebben en dat zou geen Republikein aan zich voorbij hebben laten gaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Kijkertje op 21-03-2025 06:49:00 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_217126801
quote:
14s.gif Op donderdag 20 maart 2025 21:10 schreef epicbeardman het volgende:
[ x ]

Als je verdediging is: de slechtste president ooit heeft het ook gedaan, dan ben je de nieuwe slechtste president.
  vrijdag 21 maart 2025 @ 09:30:35 #29
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_217127271
quote:
Dit duurde wel geteld 2 hele posts.

Knap.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  zaterdag 22 maart 2025 @ 13:10:10 #30
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_217141942
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')