Wel in het centrum van Rotterdam. In vorige jaren zag ik er hoogstens 3 of 4 en dan alleen als er wat te halen was (bloemen). Nu staat er nog helemaal niks in bloei.quote:
Fair enough, dat is aardig wat. Dat zei je er eerst niet BIJ.quote:Op woensdag 19 maart 2025 15:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
Wel in het centrum van Rotterdam. In vorige jaren zag ik er hoogstens 3 of 4 en dan alleen als er wat te halen was (bloemen). Nu staat er nog helemaal niks in bloei.
Ik vond het niet bijzonder relevant, was meer een bijzaak toch.quote:Op woensdag 19 maart 2025 15:31 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Fair enough, dat is aardig wat. Dat zei je er eerst niet BIJ.
Geen idee. Vraag het aan een imker.quote:Op woensdag 19 maart 2025 15:24 schreef Farenji het volgende:
Ik heb al een aantal jaar een klein bijenhotel op mijn stadsbalkon hangen. Dat werd best goed bezocht, zag regelmatig een bij intrekken, dat ie eerst met z'n kop naar voren een buisje checkt en als het okay is draait ie zich om en gaat ie achterstevoren erin. Veel buisjes werden dichtgemetseld en er kwam regelmatig ook wat uit. Maar nu zie ik opeens heel gek gedrag. Al dagenlang zijn er veel bijen (minstens 5, meer dan ooit) als een gek om dat ding aan het zoemen. Soms gaan ze een buisje in maar dan ook meteen er weer uit, alsof het niet voldoet. En er wordt ook gevochten, de ene bij die de andere een body slam geeft waarna ze soms vechtend over de grond rollen.
Is dit normaal gedrag, of zijn die beesten de weg kwijt? Bijziend? Gekkebijenziekte?
Ja maar na een paar dagen hebben ze toch wel een plekje gevonden? Zo groot is dat hotel niet en ze zoemen er al dagen omheen. Ze doen bijna niks anders.quote:Op woensdag 19 maart 2025 15:32 schreef ioko het volgende:
Normaal gedrag volgens mij, ze zijn op zoek naar een goed plekje en vliegen op en neer in hun zoektocht.
Ik ken geen imkers persoonlijk, en ik ga er van uit dat het solitaire bijen zijn, geen honingbijen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 15:34 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Geen idee. Vraag het aan een imker.
https://www.bijenhouden.nl/phpbb/quote:Op woensdag 19 maart 2025 15:37 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik ken geen imkers persoonlijk, en ik ga er van uit dat het solitaire bijen zijn, geen honingbijen.
Bedankt, ik ga het daar ook proberen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 15:40 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
https://www.bijenhouden.nl/phpbb/
Ik zelf ben heel bang voor bijen, wespen en ander stekende insecten.
Dus aan mij heb je geen zak.
Hopelijk helpt de link die ik hier plaats.
Dit was bijna grappig.quote:Op woensdag 19 maart 2025 16:03 schreef Quyxz_ het volgende:
Ik had dit laatst aan een imker gevraagd, wat bleek? Ik was bijziend.
Bijdehand.quote:
Bijgoochemquote:Op woensdag 19 maart 2025 16:03 schreef Quyxz_ het volgende:
Ik had dit laatst aan een imker gevraagd, wat bleek? Ik was bijziend.
Lijkt me dan ook bijna bijzaak.quote:Op woensdag 19 maart 2025 15:31 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Fair enough, dat is aardig wat. Dat zei je er eerst niet BIJ.
Hmm dat zou wel kunnen, ze komen wel redelijk geil over, maar ik heb dit nog niet eerder meegemaakt.quote:Op woensdag 19 maart 2025 17:20 schreef Koettie het volgende:
Zitten ze niet gewoon te wachten op vrouwtjes of mannetjes die uitkomen? Zijn metselbijen denk ik, volgens mij paren (heet dat zo bij bijen?) meteen als ze uitkomen en beginnen ze meteen weer met vullen van de gangetjes.
niet live maar wel in slowmoquote:Op woensdag 19 maart 2025 17:17 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Lijkt me dan ook bijna bijzaak.
Ik kwam hier trouwens voor de livestream
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |