abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 maart 2025 @ 22:45:24 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217026508
quote:
Extra coalitieoverleg na verzet Kamer tegen EU-plan Oekraïne
Deel dit artikel
De coalitiepartijen houden morgenochtend een ingelast overleg over de motie die in de Tweede Kamer is aangenomen tegen het herbewapeningsplan van EU-voorzitter Von der Leyen. Dat bevestigen Haagse bronnen na een bericht van het AD.

Door het aannemen van de motie is het kabinet in een lastig parket gebracht.

Gisteren nam de Kamer de motie van JA21 aan, waarmee het kabinet wordt opgeroepen om niet akkoord te gaan met het miljardenplan, omdat het deels gefinancierd zou worden door het aangaan van gemeenschappelijke schulden en het versoepelen van de begrotingsregels. Ook de regeringspartijen PVV, NSC en BBB stemden voor de motie.

Het kabinet zit daar behoorlijk mee in zijn maag. De motie beperkt de speelruimte van premier Schoof en andere ministers in Brussel aanzienlijk. Nederland zou alleen kunnen komen te staan in Europa, vrezen voorstanders van het plan.

'Motie wel uitvoeren'
In het overleg van morgen hopen de partijen tot een interpretatie van de motie te komen, waar ook het kabinet wat beter mee uit de voeten kan. Maar de partijen die voor de motie hebben gestemd, willen wel dat die uitgevoerd wordt. Ze zijn voor het opvoeren van de defensie-uitgaven, maar de lidstaten moeten dat gewoon vanuit hun eigen begrotingen doen.

Maar premier Schoof heeft in Brussel al ingestemd met "de contouren" van het plan-Von der Leyen. Tot nu toe heeft het kabinet nog geen inhoudelijke reactie gegeven op de stellingname van de Kamer. Gisteravond kwam er alleen een kort briefje naar de Kamer, waarin stond dat het kabinet "kennis heeft genomen" van de aangenomen motie en later met een uitgebreidere reactie zal komen.

Ook zonder de steun van Nederland kan de EU doorgaan met het herbewapeningsplan. Er zijn genoeg andere landen die er wel mee in willen stemmen.
Ik ben ook tegen die eurobonds. Op de eerste plaats omdat het helemaal niet noodzakelijk is dit op stel en sprong te doen. Je kunt geen tanks van de plank kopen. Dus of het een maand later geregeld wordt op een meer democratische manier dat maakt echt helemaal niks uit.
Verder kun je op je vingers natellen dat een gemeenschappelijke defensiepot gaat leiden tot allerlei "defensie" uitgaven die meer te maken hebben met het pleasen van de kiezers van Zuid-Europese regeringsleiders dan met wat nu echt nodig is voor defensie. Ik denk dat vanuit EU-oogpunt dit ook -weer- opgezet is omdat het corona-fonds langzaam leegloopt en er toch weer een geldstroom van Noord- naar Zuid-europa in stand moet worden gehouden om de euro in leven te houden.

Een paar jaar geleden schreef ik nog dit over het topic transfer-unie:
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:59 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het punt is meer dat er eigenlijk geen werkelijke relatie is met 'corona' en dat deze pandemie gewoon gebruikt was om Italië (naast het gratis geld van te goedkope leningen) nog meer geld toe te stoppen. En dat in onze gelijkgeschakelde pers helemaal geen kritisch woord hierover te lezen valt.

Waarom zou er voor 200 miljard aan spoorwegen, kattenasiels op zonne-energie en voetbalstadions besteed moeten worden omdat er een corona-pandemie is geweest? Die relatie is er gewoon niet. Dit is een uitwas van de transfer-unie. Over 10 jaar is er weer een smoes nodig om Italie miljarden te geven.
Dat was dus sneller dan gedacht, maar je kent het gezegde wel 'never waiste a good crisis'. We hebben nu eigenlijk continue crisis en iedere crisis wordt gebruikt om de EU verder te federaliseren. Nooit een stap de andere kant op. Democratische processen worden overgeslagen want haast want crisis...
The End Times are wild
  woensdag 12 maart 2025 @ 22:47:35 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217026527
Ik weet ook wel dat alle verzet futiel is verder. Dat was zelfs zo na het Oekraine-referendum. Maar ok. Als je er helemaal niks mee doet dan kun je net zo goed de kamer vervangen door een ambtelijke organisatie onder bevel van de EU. Dat is dan efficienter.
The End Times are wild
  woensdag 12 maart 2025 @ 23:00:30 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217026673
Dit kabinet... gaan ze nooit eens kijken wat de kamer vindt voordat ze van alles en nog wat willen doordrukken? Svhoof ook met dat snoepjes uitdelen in het buitenland
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217026698
Nederland blijft een zuinig land, iets wat anno 2025 verre van hip en prestigieus is.
pi_217026729
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 23:00 schreef Mikeytt het volgende:
Svhoof ook met dat snoepjes uitdelen in het buitenland
Gezien van Van Huffelen (digitale id) en Weerwind (transgenderwet) in 't vorige kabinet.
  woensdag 12 maart 2025 @ 23:21:31 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217026824
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 23:03 schreef core2duo het volgende:
Nederland blijft een zuinig land, iets wat anno 2025 verre van hip en prestigieus is.
Het heeft nog niets eens met zuunig te maken, maar meer met een ander niet ongecontroleerd in je portomonee laten graaien.
The End Times are wild
  woensdag 12 maart 2025 @ 23:40:27 #7
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217027011
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 23:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het heeft nog niets eens met zuunig te maken, maar meer met een ander niet ongecontroleerd in je portomonee laten graaien.
Het is vooral verbazingwekkend dat de meeste politici dit simpelweg laten passeren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 12 maart 2025 @ 23:43:10 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217027059
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 23:40 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het is vooral verbazingwekkend dat de meeste politici dit simpelweg laten passeren.
Ik denk dat de meesten niet weten waar het over gaat en gewoon willen laten zien dat ze Oekraïne steunen.
The End Times are wild
  woensdag 12 maart 2025 @ 23:52:16 #9
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217027169
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 23:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat de meesten niet weten waar het over gaat en gewoon willen laten zien dat ze Oekraïne steunen.
Gisteren sprak men erover bij Bar Laat en het argument was eigenlijk: als je dit niet steunt steun je Oekraïne niet, wat overduidelijk een fals argument is.

Een ander probleem bij een dergelijk groot pakket is dat wapenproducenten hierop in gaan spelen en de prijzen van wapens oplopen. Zie een aandeel als Rheinmetall, dat liep na deze aankondiging enorm op.

Het lijkt haast wel een terugkeer naar de soviet-vier-jarenplannen terwijl we toch weten hoe dat afgelopen is.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 13 maart 2025 @ 07:19:37 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217027967
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 23:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Gisteren sprak men erover bij Bar Laat en het argument was eigenlijk: als je dit niet steunt steun je Oekraïne niet, wat overduidelijk een fals argument is.

Een ander probleem bij een dergelijk groot pakket is dat wapenproducenten hierop in gaan spelen en de prijzen van wapens oplopen. Zie een aandeel als Rheinmetall, dat liep na deze aankondiging enorm op.

Het lijkt haast wel een terugkeer naar de soviet-vier-jarenplannen terwijl we toch weten hoe dat afgelopen is.
Dat soort programma’s zijn er niet om mensen te informeren, maar om ze zand in de ogen te strooien.
Als je dit niet steunt dan steun je verdere federalisering van de EU en het afglijden naar een transferunie niet.
De EU misbruikt sowieso iedere )zelfveroorzaakte) crisis om meer macht naar zich toe te trekken.
The End Times are wild
pi_217027975
We kunnen ook overgaan op een Europees leger.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_217027992
Ondertussen worden begrotingsregels voor de landen zonder financiële discipline weer versoepeld, net nadat deze aangescherpt zijn. En die moesten aangescherpt worden omdat die landen zich al tientallen jaren naar de afgrond aan het lenen worden, omdat schijnregels vanuit de EU geen repercussies kennen en niet eens lijken te bestaan. De 2% mandaat van de ECB wilt men ook al versoepelen. Wat the fuck hebben we dan eigenlijk nog aan de EU of centraal geregeld financieel gebied? Die hele EU lijkt meer op een kabinet schoof 1 dan een goed geleide organisatie die weet wat het doet en gevolgen geeft aan dissident gedrag.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  donderdag 13 maart 2025 @ 07:39:44 #13
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_217028067
quote:
7s.gif Op donderdag 13 maart 2025 07:24 schreef HSG het volgende:
We kunnen ook overgaan op een Europees leger.
Nog meer corruptie.
pi_217028360
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 07:39 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Nog meer corruptie.
Valt wel mee.
  donderdag 13 maart 2025 @ 08:32:22 #15
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_217028389
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 07:30 schreef Akkerdjie het volgende:
Ondertussen worden begrotingsregels voor de landen zonder financiële discipline weer versoepeld, net nadat deze aangescherpt zijn. En die moesten aangescherpt worden omdat die landen zich al tientallen jaren naar de afgrond aan het lenen worden, omdat schijnregels vanuit de EU geen repercussies kennen en niet eens lijken te bestaan. De 2% mandaat van de ECB wilt men ook al versoepelen. Wat the fuck hebben we dan eigenlijk nog aan de EU of centraal geregeld financieel gebied? Die hele EU lijkt meer op een kabinet schoof 1 dan een goed geleide organisatie die weet wat het doet en gevolgen geeft aan dissident gedrag.
Het is de tijd van maken of breken voor Europa. En ik heb er een hard hoofd in dat het leiderschap van de EU en de opzet zoals hij nu is positief is voor de uitkomst daarvan.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 13 maart 2025 @ 08:33:38 #16
37248 BertV
Klei indiaan
pi_217028403
Ik hoop dat er een inlegvel komt.
Handgemaakt
pi_217028410
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:32 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Het is de tijd van maken of breken voor Europa. En ik heb er een hard hoofd in dat het leiderschap van de EU en de opzet zoals hij nu is positief is voor de uitkomst daarvan.
Vooral dat Veto recht is killing, landen kunnen het prachtig als chantage gebruiken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 13 maart 2025 @ 08:49:17 #18
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_217028560
quote:
7s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:24 schreef HSG het volgende:

[..]
Valt wel mee.
Veel plezier met je NH90 en H145 in de anti tank rol.
  donderdag 13 maart 2025 @ 08:55:47 #19
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217028655
Het is ook ongelooflijk. Als je er over nadenkt dan gaat het je irriteren, dus ik irriteer mij niet meer.

Probleem is ook dat dit onderwerp snel zal veranderen in een tegenstelling tussen progressief versus conservatief, of conformistisch versus kritische media consumenten.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  donderdag 13 maart 2025 @ 09:11:15 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217028781
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:32 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dat hangt er van af wat je als positief beschouwt.

Ik heb het gevoel dat ze graag een gemeenschappelijke vijand of zelfs oorlog willen om in dat voor een eenheid te worden
The End Times are wild
pi_217028824
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 22:47 schreef LXIV het volgende:
Ik weet ook wel dat alle verzet futiel is verder. Dat was zelfs zo na het Oekraine-referendum. Maar ok. Als je er helemaal niks mee doet dan kun je net zo goed de kamer vervangen door een ambtelijke organisatie onder bevel van de EU. Dat is dan efficienter.
Feitelijk komt het daar wel op neer.

Maar als je hier kritiek op hebt ben je gewoon een Poetin versteher. :')

Hoe dan ook, valide kritiek tegen de EU.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_217028871
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 07:39 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Nog meer corruptie.
Naar Oekraïens voorbeeld.
pi_217028876
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:49 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Veel plezier met je NH90 en H145 in de anti tank rol.
Geen idee wat voor nerdpraatjes dit zijn.
  donderdag 13 maart 2025 @ 12:17:35 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217030313
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 09:16 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Feitelijk komt het daar wel op neer.

Maar als je hier kritiek op hebt ben je gewoon een Poetin versteher. :')

Hoe dan ook, valide kritiek tegen de EU.
Dat is de geijkte manier van EU-adepten om iedere terechte kritiek de mond te snoeren.
The End Times are wild
  donderdag 13 maart 2025 @ 12:25:28 #25
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_217030414
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 22:45 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar premier Schoof heeft in Brussel al ingestemd met "de contouren" van het plan-Von der Leyen
Dat klinkt toch echt als een probleem van Schoof. Misschien was hij even in de war met Amerika, maar in Nederland kan de premier niet zomaar allerlei dealtjes sluiten.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_217030463
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 22:47 schreef LXIV het volgende:
Je zal vast ook weleens gekeken hebben naar het "TARGET2" "vereffeningssysteem".... (tegenwoordig "T2" omdat de voormalige naam blijkbaar te lang was..)

Het krediet van Noord naar Zuid in dat systeem kun je er nog bij optellen in de zin dat er nooit meer iets "vereffend" wordt. :).
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217030513
Jongens het is gewoon heel simpel, we moeten onze soevereiniteit opgeven om de soevereiniteit van Oekraïne te beschermen.

En dat is heel logisch. :+

edit: Dit betekent NIET dat ik tegen verregaande defensieuitgaven ben, het gaat hier enkel over de manier van bekostigen ervan en welke rol een EU in onze defensie speelt/zou moeten spelen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Wienerschnitzels op 13-03-2025 12:59:46 ]
pi_217030592
quote:
7s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:55 schreef phpmystyle het volgende:
Het is ook ongelooflijk. Als je er over nadenkt dan gaat het je irriteren, dus ik irriteer mij niet meer.

Probleem is ook dat dit onderwerp snel zal veranderen in een tegenstelling tussen progressief versus conservatief, of conformistisch versus kritische media consumenten.
Dit recente paradepaardje is heel bijzonder om te lezen van mensen die 9 vd 10 keer het Kremlin napraten. Je zou denken dat recent nog "zelf" "nadenkende" users niet zo trots zouden roepen dat ze conformistische consumenten zijn.
pi_217030637
Ik vind dit onderwerp een moeilijke. Aan de ene kant zie je dat Europese defensie industrie compleet is uitgekleed, omdat orders ver uit elkaar en klein zijn. Als je dat wil omdraaien is er een gegarandeerde geldstroom nodig. Aan de andere kant zie je ook dat wapensystemen veel duurder zijn geworden door schaarste. Als je in een keer miljarden uitgeeft ga je producenten heel blij maken, maar de belastingbetaler krijgt er niet noodzakelijk veel voor terug. Wat in ieder geval wel duidelijk is dat autocratische leiders/politici binnen en buiten Europa tegen zijn, en dat lijkt mij een goed argument voor.
  donderdag 13 maart 2025 @ 12:43:32 #30
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217030647
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:36 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Dit recente paradepaardje is heel bijzonder om te lezen van mensen die 9 vd 10 keer het Kremlin napraten. Je zou denken dat recent nog "zelf" "nadenkende" users niet zo trots zouden roepen dat ze conformistische consumenten zijn.
"Zelf nadenken" komt 9 vd 10 keer neer op Kanaal X i.p.v. Kanaal Y volgen en napraten inderdaad.

Wat overigens niet per definitie erger is dan mensen die de NOS of het Parool napraten.
  donderdag 13 maart 2025 @ 12:46:33 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217030666
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:41 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vind dit onderwerp een moeilijke. Aan de ene kant zie je dat Europese defensie industrie compleet is uitgekleed, omdat orders ver uit elkaar en klein zijn. Als je dat wil omdraaien is er een gegarandeerde geldstroom nodig. Aan de andere kant zie je ook dat wapensystemen veel duurder zijn geworden door schaarste. Als je in een keer miljarden uitgeeft ga je producenten heel blij maken, maar de belastingbetaler krijgt er niet noodzakelijk veel voor terug. Wat in ieder geval wel duidelijk is dat autocratische leiders/politici binnen en buiten Europa tegen zijn, en dat lijkt mij een goed argument voor.
Je kunt géén industrie in leven houden die via subsidies een hoge belastingen orders te verstrekken.
Nee zoals het dodelijk is voor innovatie wanneer overheden dit met belastinggeld gaan ondersteunen.
Wat er gebeurt is dat dit geld dat weggenomen wordt niet meer voor private investeerders beschikbaar is en dat ambtenaren met andermans geld beslissen wat een goede investering is. Die zitten meestal mis.
The End Times are wild
  donderdag 13 maart 2025 @ 12:46:36 #32
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217030667
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:41 schreef Glazenmaker het volgende:
Innovaties in de defensieindustrie vloeien altijd ook weer terug naar de burgermaatschappij.

Je kunt ook gezien het gezamenlijke belang (en investeringen) aan de bedrijven een terugleverprestatie vragen en de winst uit de investeringen deels terug te laten vloeien.
pi_217030681
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:43 schreef Richestorags het volgende:

[..]
"Zelf nadenken" komt 9 vd 10 keer neer op Kanaal X i.p.v. Kanaal Y volgen en napraten inderdaad.

Wat overigens niet per definitie erger is dan mensen die de NOS of het Parool napraten.
Genoeg aan te merken op de NOS, maar alsnog beter dan de BNW baggerkanalen. 3 maanden terug had ik volgens mij nog niet die "conformistisch vs kritische media" zin gelezen en nu zie ik hem dagelijks op fok. Zegt mij dat het een stel schapen zijn.
  donderdag 13 maart 2025 @ 12:48:37 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217030691
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:43 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Zelf nadenken an sich is natuurlijk prima, ondanks de hetze die de EU hiertegen voert.
Probleem is dat veel mensen die ‘zelf nadenken’ roeien dat ook niet echt doen en enkel een ander kanaal dan de staat naroepen.

Wel zelf blijven nadenken!!
The End Times are wild
  donderdag 13 maart 2025 @ 12:51:00 #35
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217030729
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Zelf nadenken an sich is natuurlijk prima, ondanks de hetze die de EU hiertegen voert.
Probleem is dat veel mensen die ‘zelf nadenken’ roeien dat ook niet echt doen en enkel een ander kanaal dan de staat naroepen.

Wel zelf blijven nadenken!!
Met zelf nadenken bedoel ik mensen zoals Kinneging, Diedert de Wagt, Ad verbrugge, of een Jort Kelder.
Ik bedoel daarmee niet het blackbox spoor.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217030738
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Jongens het is gewoon heel simpel, we moeten onze soevereiniteit opgeven om de soevereiniteit van Oekraïne te beschermen.

Europa moet nu van zich afbijten want anders blijven er 3 machtblokken over (China, Rusland en USA) die onderling landjes (en vooral hun grondstoffen) gaan uitruilen.
En al kost het 8000 miljard, het is nu of nooit meer.
Wie dit leest is gek
pi_217030774
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:46 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Innovaties in de defensieindustrie vloeien altijd ook weer terug naar de burgermaatschappij.

Je kunt ook gezien het gezamenlijke belang (en investeringen) aan de bedrijven een terugleverprestatie vragen en de winst uit de investeringen deels terug te laten vloeien.
Ik ben er bang voor dat dat gaat gebeuren. Ik weet iets van defensie aanbestedingen en de focus is momenteel op tijd ipv kwaliteit en prijs.
pi_217030781
quote:
99s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:51 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Europa moet nu van zich afbijten want anders blijven er 3 machtblokken over (China, Rusland en USA) die onderling landjes (en vooral hun grondstoffen) gaan uitruilen.
Het gaat er niet om dat het 800 miljard kost, het gaat om de financiering door gemeenschappelijke schulden.
pi_217030792
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 23:40 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ze spelen op de emotie.
Er was zo’n journalist op een praatprogramma tegen Omzigt:
“Er is brand en jij bent tegen rode brandweerauto’s
Straks is alles afgefikt en zeg jij, nou i.i.g. hebben we geen rode brandweer auto’s gekocht”
Vakman pur sang
pi_217030797
Wel grappig dat partijen die het er altijd over eens waren dat er wel meer op defensie bezuinigd kon worden, nu ook vol overtuigd zijn dat financiering door middel van eurobonds geenszins problematisch is.
pi_217030801
quote:
99s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:51 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Dat laatste is natuurlijk flauwekul.
Al begin je vandaag dan ben je >5 jaar verder voordat er iets wezenlijks verandert.

Ook wel ingespeeld op de emotie.

Het is inderdaad net weer de corona tijd.
Destijds een gevaarlijk virus waarvoor ALLES moest wijken en hele geldstromen door de EU gingen aan allerlei flauwekul.
Vakman pur sang
pi_217030810
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je kunt géén industrie in leven houden die via subsidies een hoge belastingen orders te verstrekken.
Nee zoals het dodelijk is voor innovatie wanneer overheden dit met belastinggeld gaan ondersteunen.
Wat er gebeurt is dat dit geld dat weggenomen wordt niet meer voor private investeerders beschikbaar is en dat ambtenaren met andermans geld beslissen wat een goede investering is. Die zitten meestal mis.
De defensie industrie heeft de overheid als enige klant. Er is dus geen andere manier om die in leven te houden, dan met orders vanuit de overheid. En de dood van innovatie is het ook niet. De f-35 is een subsidiemonster, maar kan zoveel meer dan een straaljager van 30 jaar eerder.
pi_217030868
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:56 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Wel grappig dat partijen die het er altijd over eens waren dat er wel meer op defensie bezuinigd kon worden, nu ook vol overtuigd zijn dat financiering door middel van eurobonds geenszins problematisch is.
de tijden zijn keihard aan het veranderen.
europa heeft defensie nodig, en zo snel mogelijk.

wat echt grappig is, is dat onze ver rechtse partijen hier tegen stemmen. de koffertjes met geld uit moskou hebben effect gehad.

als dat tuig hier zo principieel op tegen is, die eurobonds, laat ze dan iets anders verzinnen zodat het kan gebeuren. maar ik hoor niets, geen alternatieve manieren om te zorgen dat we onszelf kunnen verdedigen nu de VS er geen zin meer in heeft. dat zegt een hoop. ze lopen gewoon de boel te vertragen.
pi_217030925
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 13:02 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

wat echt grappig is, is dat onze ver rechtse partijen hier tegen stemmen. de koffertjes met geld uit moskou hebben effect gehad.

als dat tuig hier zo principieel op tegen is, die eurobonds, laat ze dan iets anders verzinnen zodat het kan gebeuren. maar ik hoor niets, geen alternatieve manieren om te zorgen dat we onszelf kunnen verdedigen nu de VS er geen zin meer in heeft. dat zegt een hoop. ze lopen gewoon de boel te vertragen.
qft.
pi_217030937
quote:
Dit was altijd al de wereld waarin we leefde. Het getuigt van weinig inzicht dat dat niet eerder is ingezien.

quote:
Ze stemmen tegen de eurobonds, niet tegen investeringen in defensie.
quote:
Hoe bedoel je iets nieuws verzinnen? Deze landen kunnen individueel ook gewoon op de geldmarkt lenen. Het probleem is dat vele partijen geen verantwoordelijkheid willen dragen voor de eigen schulden. Het is gewoon kortzichtig en ondemocratisch.
pi_217030968
quote:

[..]
Dat is natuurlijk flauwekul, er was altijd al dreiging en defensie noodzakelijk.
In 2014 bijvoorbeeld nam Rusland de Krim in, dat deed geen lichtje branden, er werden zelfs pijplijnen gekocht door de EU rechtstreeks naar Rusland.
Linkse partijen maar ook de VVD wouden liever geen kwartje meer naar defensie doen.

En nu ineens is het nodig? Waarom dan?
Vakman pur sang
pi_217030973
Gaan dezelfde partijen er over 20 jaar ook achter komen dat massa-immigratie onze veiligheid ondergraaft? Want dan stel ik voor er nu vast iets aan te doen in plaats van de kwestie jarenlang te negeren en bagetaliseren en vervolgens in paniek te schieten wanneer, zoals nu, de realisatie eenmaal ingedaald is.
pi_217031003
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:

Dit is wel een treffende en wrange karakterisering inderdaad.
pi_217031037
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 12:54 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Het gaat er niet om dat het 800 miljard kost, het gaat om de financiering door gemeenschappelijke schulden.
Jij bent er ook zo eentje die niet snapt dat hoe je nu leeft komt door een democratie en een veilige EU.

Dat mag geld kosten en ja dat kost de gemeenschap geld...de vrijheden zouden je dat alles waard moeten zijn. Dwaas.
pi_217031051
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 13:18 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
Jij bent er ook zo eentje die niet snapt dat hoe je nu leeft komt door een democratie en een veilige EU.

Dat mag geld kosten en ja dat kost de gemeenschap geld...de vrijheden zouden je dat alles waard moeten zijn. Dwaas.
Maar we geven juist vrijheid op als we dat gaan bekostigen via EU-gemeenschapsgeld/schulden in plaats van individuele landelijke potjes.

Dat is juist de hele discussie, het gaat niet om het geld of de hoogte ervan (iedereen is het eens dat de defensieuitgaven omhoog moeten) het gaat om de manier van financiering en uitgeven ervan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')