Over welke lasten heb je het specifiek waarvoor je wordt aangeslagen?quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:41 schreef Lucky53 het volgende:
Als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen: graag.
Klopt het dat de gemeente voor de WOZ iemand als eigenaar van een woning blijft aanslaan (en dus niet als gebruiker) , terwijl die persoon de woning verkocht heeft maar er wel gratis in mag blijven wonen?
De overdrachtsakte is al een paar jaar geleden gepasseerd.
Is er in dit verband juridisch verschil voor de bewoner tussen huur betalen aan de nieuwe eigenaar of géén huur betalen?
En is dit misschien iets wat gemeentes zelf mogen bepalen hoe ze hier mee om gaan?
Het gaat specifiek over de onroerend zaak belasting als EIGENAAR (terwijl deze persoon dat volgens mij niet meer is aangezien de akte al lang gepasseerd is (en bij het kadaster geregistreerd). Ik weet effe niet zeker of hij ook voor de rioolrechten als eigenaar staat aangemerkt maar dat zal dan ook wel.quote:Over welke lasten heb je het specifiek waarvoor je wordt aangeslagen?
Heel simpel: je bent wel of geen eigenaar. Wanneer de verkoopakte bij de notaris is gepasseerd, is het huis van eigenaar gewisseld. Het kan zijn dat het moment van verkoop ongunstig uitpakt met de looptijd van een belasting, maar met een jaar is dat toch glad getrokken.quote:Op woensdag 12 maart 2025 12:04 schreef Lucky53 het volgende:
[..]
Het gaat specifiek over de onroerend zaak belasting als EIGENAAR (terwijl deze persoon dat volgens mij niet meer is aangezien de akte al lang gepasseerd is (en bij het kadaster geregistreerd). Ik weet effe niet zeker of hij ook voor de rioolrechten als eigenaar staat aangemerkt maar dat zal dan ook wel.
OZB komt helemaal voor rekening van de eigenaar. Dat is hij niet, dus ergens klopt er dan iets niet.quote:Op woensdag 12 maart 2025 12:04 schreef Lucky53 het volgende:
[..]
Het gaat specifiek over de onroerend zaak belasting als EIGENAAR (terwijl deze persoon dat volgens mij niet meer is aangezien de akte al lang gepasseerd is (en bij het kadaster geregistreerd). Ik weet effe niet zeker of hij ook voor de rioolrechten als eigenaar staat aangemerkt maar dat zal dan ook wel.
We gaan bij de gemeente nog eens navragen waar de kink in de kabel dan zit, ze halen de info bij het kadaster op en daar moet ergens dus iets fout zijn gegaan. (Niet bij het kadaster, de overdracht is daar destijds direct geregistreerd)quote:OZB komt helemaal voor rekening van de eigenaar. Dat is hij niet, dus ergens klopt er dan iets niet.
Ik zou me afvragen of de administratie van de gemeente hem nog als eigenaar heeft. Mogelijk is de wisseling van eigenaar niet opgenomen.
Ook dat kan je in het kadaster zelf checken, middels uitdraai akte. Stuur uitdraai door naar gemeente, dan weten ze hoe het werkelijk zit.quote:Op woensdag 12 maart 2025 12:30 schreef Lucky53 het volgende:
[..]
We gaan bij de gemeente nog eens navragen waar de kink in de kabel dan zit, ze halen de info bij het kadaster op en daar moet ergens dus iets fout zijn gegaan. (Niet bij het kadaster, de overdracht is daar destijds direct geregistreerd)
Heeft die persoon wel nog een beperkt recht, zoals het recht van gebruik & bewoning of vruchtgebruik?quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:41 schreef Lucky53 het volgende:
Als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen: graag.
Klopt het dat de gemeente voor de WOZ iemand als eigenaar van een woning blijft aanslaan (en dus niet als gebruiker) , terwijl die persoon de woning verkocht heeft maar er wel gratis in mag blijven wonen?
De overdrachtsakte is al een paar jaar geleden gepasseerd.
Is er in dit verband juridisch verschil voor de bewoner tussen huur betalen aan de nieuwe eigenaar of géén huur betalen?
En is dit misschien iets wat gemeentes zelf mogen bepalen hoe ze hier mee om gaan?
De GBA bestaat niet meer, dat is tegenwoordig de BRP. En ingeschreven staan in de BRP op een bepaald adres heeft niets met de eigendomslasten te maken. Mogelijk wel met de gebruikerslaaten, maar dat is de vraag van TS niet.quote:Op woensdag 12 maart 2025 22:54 schreef bananen-plukker het volgende:
Sta je bij GBA ingeschreven nog op dat adres?
Dit lijkt me heel sterk maar misschien heb je een bron?quote:Op woensdag 12 maart 2025 23:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Heeft die persoon wel nog een beperkt recht, zoals het recht van gebruik & bewoning of vruchtgebruik?
Zo ja, dan is dat de verklaring. Degene met het beperkte recht wordt aangewezen als eigenaar vd woning (en dus niet de "bloot eigenaar" zoals dat heet).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |