Zo is er een stroming (john Fisher in Denk als een hond) die zegt dat je hond in roedeltermen denkt en dat jij als baasje de leider moet zijn. Omdat anders je hond de leiding overneemt. Heeft een aantal punten waar je op moet letten: Als eerste door de deur, de hond opzij laten gaan als je passeert, in zijn mand gaan zitten af en toe, en de hond niet op de bank laten liggen en dergelijke. Ook een klassieker uit die hoek: zelf eerst eten en dan pas de hond!
Anderen zeggen weer dat het helemaal geen zin heeft, dat de hond best beseft dat wij geen honden zijn en daarom geen roedel (ik vraag me af waarom dan de hond ons zo graag bij ons wil hebben de hele dag? Imo is dat dan roedelgedrag?)....Je bent de baas of niet. (hmm, maar volgens deze theorie zouden mensen met een zacht karakter geen hond kunnen nemen: ik ben niet iemand die gezag uitstraalt, maar wel weer consequent..)
Kortom: hoe voorkom jij thuis rangorde/dominantieproblemen?
Ik denk dat een hond best wel realiseerd dat jij geen hond ben, maar honden domineren graag.
Let op: sla je hond niet, daar snappen ze niks van. In de roedel wordt een hond/wolf terecht gewezen door een beet in de nek. Dat kan je simuleren door met je hand de rol van een bek te spelen en hem/haar daarmee in de nek te 'bijten'.
Ook belangrijk is dat een hond werkt voor een beloning, net als wij mensen. Dus doet ie iets goed, beloon hem dan met een brokje ofzo.
Als je een half uur loopt te roepen en de hond komt eindelijk naar je toe, straf hem dan niet maar beloon hem. Klinkt raar, je hebt tenslotte een half uur moeten wachten, maar als je hem dan niet beloond zal die niet snel dat truukje herhalen.
Iedere hond is ook weer anders, ze hebben karakters, daar zal je dus ook rekening mee moeten houden en zeker met een Drentse Patrijs. Dat zijn jachthonden met een enorme berg energie.
Heb al heel mijn leven honden, herders, die luisteren erg goed en zijn heel trouw.
Honden zijn lief!
Succes!
quote:Maar hoe dwing je dan respect en overwicht af?
Op vrijdag 21 februari 2003 09:39 schreef Lod het volgende:
Ik denk dat er sprake is van een middenweg.
Een hond denkt zeker in rangordes dat haal je overal uit. Maar je verkrijgt je dominantie echt niet door als eerste door de deur te gaan ofzo. Sterker nog, als dat zo zou zijn dan zouden honden je sneller aan gaan vallen omdat je als eerste door de deur gaat en zij een plaats op willen schuiven in de rangorde.
Dominantie krijg je door afdwingen van respect en overwicht. Bewust overheersend overkomen vanaf jongs af aan. En geen angst hebben/tonen. Degene die als eerst inbind heeft verloren.
Belonen: check!
We doen ook eerst werken voor de kost (is dat het ook?) : check!
Nog meer tips?
[Dit bericht is gewijzigd door Catootje op 21-02-2003 09:42]
quote:Een hond realiseert zich maar heel weinig... ja als het over eten gaat...
Op vrijdag 21 februari 2003 09:40 schreef 13Amanda13 het volgende:
...Ik denk dat een hond best wel realiseerd dat jij geen hond ben, maar honden domineren graag.
Ik persoonlijk denk dat je zoiets niet uit een boek kunt halen, het hangt helemaal van jezelf EN van je hond af. De ene hond is de andere hond niet.
Een reu ziet zich zelf vaak als leider en moet dus anders aangepakt worden (dominanter)
Een teef is meer gericht op de baas (ziet hem als leider)
quote:Mijn hond snapt dingen die gerelateerd zijn aan eten het vlotst id: het specifieke geluid van een etensbakje, de snoepjes die ik pak als we naar buiten gaan....
Op vrijdag 21 februari 2003 09:42 schreef Chief het volgende:[..]
Een hond realiseert zich maar heel weinig... ja als het over eten gaat...
Ik wil niet meteen laten castreren, omdat het een gedragsprobleem is, en in zijn karakter zit (meer dan een hormonaal probleem). Dat opspringen zijn we vanaf het begin af aan fel op geweest en deed hij afgelopen week ineens weer. Vanaf toen ben ik dus weer flink met hem aan de slag gegaan: die regels van Fisher gebruikt (wat op zich wel lijkt te helpen)...maar gisteren (hij was ziek) sprong hij weer tegen me op, en toen ik hem corrigeerde (een boze HEE en een dreigend/neigend knietje in een zekere richting) middels een tip van een vriend, begon hij te blaffen. Het was me duidelijk dat hij angstig was en zich lam schrok...maar ja blaffen is a big no-no. dussss......tips? Hij springt trouwens niet meer
Toevoeging: hij heeft met name bij mij dit soort trekjes, niet bij mijn vriend. Is dat een kwestie van lagere stem/meer overwicht? Of komt dat doordat ik meer zijn positie ter discussie stel? (ik ben de hoofdverzorger)
[Dit bericht is gewijzigd door Catootje op 21-02-2003 09:53]
Wij hebben sinds afgelopen zaterdag een duitse herder pup een teef
Ze is nu 8 1/2 week en al zindelijk .......verder ben ik er heel druk mee zoals je kunt begrijpen (vaak uitlaten)
Heb je trouwens nog een tip voor ons wat wij het beste kunnen doen als ze spelende wijs in je handen /benen bijt om dat af te leren?
[Dit bericht is gewijzigd door Jominro op 21-02-2003 09:56]
quote:Precies, dat is namelijk het allerbelangrijkste voor die beessies... vandaar dat het ook zo goed werkt met beloningen.
Op vrijdag 21 februari 2003 09:44 schreef Catootje het volgende:[..]
Mijn hond snapt dingen die gerelateerd zijn aan eten het vlotst id: het specifieke geluid van een etensbakje, de snoepjes die ik pak als we naar buiten gaan....
quote:Onze hond, hoe lief en schattig hij ook is, is van aanleg erg dominant. Als pup was hij ronduit een verschrikking, omdat hij geen correcties accepteerde. Uiteindelijk met veel geduld en liefde zover gekregen.
Op vrijdag 21 februari 2003 09:30 schreef Catootje het volgende:
Kortom: hoe voorkom jij thuis rangorde/dominantieproblemen?
Wij hebben een soort milde versie van 'Fisher' toegepast; inderdaad als eerste door de deur, je hand in zijn voerbak kunnen stoppen terwijl hij eet (dus geen voedselnijd).
Verder laten wij hem gewoon commando's opvolgen, hoe lullig die ook zijn soms. Dus als hij echt effe niet wil komen op de hei, en je maar blijft uitdagen: ALS hij er eindelijk is gewoon een paar keer laten zitten, liggen, zitten, liggen, zodat je hem kunt belonen voor goed gedrag (onderdanig, want hij volgt je commando's op).
Correcties heeft hij te accepteren. Eerst met de stem (mannen zijn in het voordeel) streng en lage stem. Luistert hij nog niet: duim en wijsvinger over de neus (of voor hem zitten en je kin op zijn snuit leggen). Accepteert hij dat niet? Zachtjes maar duidelijk in zijn nekvel pakken (niet schudden; dat betekent dat hij een prooi is, en dan gaat hij zich verweren). NOG geen effect? Stevig op zijn rug leggen en houden tot hij zich overgeeft.
WEES CONSEQUENT: goed gedrag belonen (vrolijke stem: 'GOED ZO, BRAAAAAAAF'), correcties op bovenstaande wijze.
Tenzij hij hapt. Ik ben niet voor slaan, maar toen Pjotr mij een keer narrig in mijn neus hapte heeft hij een enorme lel gekregen. Dat doet hij echt niet meer.
ALTIJD de baas zijn, hoe lief en knuffelig je met hem bent. JIJ bepaalt.
Komt de hond naar je toe met een bal en legt hij die in je schoot terwijl je tv kijkt? Dominant gedrag van de hond. Gooi je het balletje weg, ben jij de onderdanige, want jij volgt zijn commando op.
Het ALLERbelangrijkste is dat jij gewoon de zogeheten alfa bent (of éen van jullie, en de ander nummer twee). De hond is gewoon onderaan in de rangorde.
Later, als je een goeie vertrouwensband hebt met de hond (en dat merk je echt wel) kun je wat losser worden.
Pjotr mocht eerst echt niet op de bank, nu mag het af en toe, en dat snapt hij inmiddels. Ook zo met het bed. Af en toe mag hij mee naar boven. Ligt hij op mijn plek als ik onder de douche vandaan kom ---> wieberen naar het voeteneinde. Grommen? Van het bed af en op zijn kleedje.
Consequent en duidelijk, met op den duur een beetje speling.
Succes.
V.
quote:Dit vind ik zo'n onzin. De hond reageert echt niet op het feit dat iemand hem in zijn nek pakt. Hij reageert op het feit dat als een andere hond hem in zijn nek bijt dat pijn doet door de tanden. Een pijn die je echt niet kan simuleren met je handen. Een hond snapt echt wel dat als je hem een klap verkoopt dat hij iets gedaan heeft wat de 'roedelleider' niet goed vind en hij weet over het algemeen ook echt wel wat dat is. Zelfs na langere tijd, ook iets wat sommige mensen niet willen geloven. Maar ik heb vaak genoeg gezien dat als ik een paar uur weg ben geweest en mijn hond had iets uitgespookt dat hij heel schuldig gedrag ging vertonen op het moment dat ik richting de plaats van delict ging.
Let op: sla je hond niet, daar snappen ze niks van. In de roedel wordt een hond/wolf terecht gewezen door een beet in de nek. Dat kan je simuleren door met je hand de rol van een bek te spelen en hem/haar daarmee in de nek te 'bijten'.
quote:Ik ben chief wel niet, maar goed:
Op vrijdag 21 februari 2003 09:52 schreef Jominro het volgende:
[quote][b] een vraagje voor Chief:Heb je trouwens nog een tip voor ons wat wij het beste kunnen doen als ze spelende wijs in je handen /benen bijt om dat af te leren?
quote:V.
Correcties heeft hij te accepteren. Eerst met de stem (mannen zijn in het voordeel) streng en lage stem. Luistert hij nog niet: duim en wijsvinger over de neus (of voor hem zitten en je kin op zijn snuit leggen). Accepteert hij dat niet? Zachtjes maar duidelijk in zijn nekvel pakken (niet schudden; dat betekent dat hij een prooi is, en dan gaat hij zich verweren). NOG geen effect? Stevig op zijn rug leggen en houden tot hij zich overgeeft.
quote:En dat had natuurlijk niets van doen met jouw lichaamstaal en je stem of zo, he?
Op vrijdag 21 februari 2003 09:57 schreef Lod het volgende:[..]
Maar ik heb vaak genoeg gezien dat als ik een paar uur weg ben geweest en mijn hond had iets uitgespookt dat hij heel schuldig gedrag ging vertonen op het moment dat ik richting de plaats van delict ging.
V.
quote:Neeeee, ik heb dus gelezen dat dat is omdat hij al ziet oooeee, baasje is boos, nou gaan we het beleven! Bij voorbaat gaat hij zich al onderwerpen, uit voorzorg. Als je dan doorstraft maak je hem zenuwachtig voor je thuiskomst en kan hij bijten.
Op vrijdag 21 februari 2003 09:57 schreef Lod het volgende:[..]
Maar ik heb vaak genoeg gezien dat als ik een paar uur weg ben geweest en mijn hond had iets uitgespookt dat hij heel schuldig gedrag ging vertonen op het moment dat ik richting de plaats van delict ging.
quote:Als ze bij dat bijten echt te hard bijten (want bij spelen hoort gewoon bijten bij honden dus dat opzich is prima) Dan roep je gewoon hard en zielig Auw... en stopt het spel. Na een paar keer heeft de hond door dat hij/zij niet te hard moet bijten.
Op vrijdag 21 februari 2003 09:52 schreef Jominro het volgende:
[quote][b] een vraagje voor Chief:Wij hebben sinds afgelopen zaterdag een duitse herder pup
een teef
Ze is nu 8 1/2 week en al zindelijk .......verder ben ik er heel druk mee zoals je kunt begrijpen (vaak uitlaten)Heb je trouwens nog een tip voor ons wat wij het beste kunnen doen als ze spelende wijs in je handen /benen bijt om dat af te leren?
Ze kon latijd goed met andere honden overweg totdat ze een keer gegrepen is , sindsdien kan ze niet meer bij andere honden.
Vreemde mannen? Dat is hier altijd een probleem.
Mannen stralen iets uit en als ze dan in huis komen gaan bij haar de haren overeind en gaat ze echt te keer.
Dan vertrouw ik haar duis ook niet meer , ik zet haar tegenwoordig maar eerst apart in de keuken. Als ze eenmaal op de bank zitten en ik laat haar er dan bij is alles wel weer goed.
Zelf doe ik het wel dat ik als eerste de deur door ga en dan pas de hond , als ze nog eten moet krijgen en wij moeten ook nog eten rond dat tijdstip eten we eerst zelf en dan de hond, schooien word hier afgestraft , dwz dan maken we met woorden duidelijk dat ze fout is.
Grommen vanwege een botje of eten naar de katten word afgestraft door het eten of het botje af te pakken.
Op de bank mag hier niet , het is geen schoothond , beesie weegt ruim 40 kilo. Ze heeft tenslotte haar eigen kussen.
Als ze word aangehaald en we stoppen , word er niet geaccepteerd dat ze d'r kop dwingend onder je arm of hand duwt of dat ze pootjes geeft dan moet ze direct op haar plaats.
En als ze middenin het pad ligt waar ik net langs moet lopen , dan moet ze aan de kant , dit omdat de leider in een echte roedel ook niet aan de kant gaat voor een meerdere , maar het pad voor een leider altijd vrij is. En ook omdat het niet handig is dat als je erover heen stapt en de hond staat net op....
Verder kan ik maar 1 ding zeggen , het is een fijne lieve hond....
die heel soms als het erg koud is en ik alleen slaap wel op bed slapen mag, mag volgens de regels ook niet
quote:Ik zie dat trouwens aan mijn hond ook: als we 'ruzie' hebben, is hij dat na een half uurtje max alweer vergeten: staat ie kwispelend weer voor mijn neus. Geheugenspanne van niks die beesten!
Op vrijdag 21 februari 2003 10:00 schreef Verbal het volgende:[..]
En dat had natuurlijk niets van doen met jouw lichaamstaal en je stem of zo, he?
V.
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 10:01 schreef Catootje het volgende:[..]
Neeeee, ik heb dus gelezen dat dat is omdat hij al ziet oooeee, baasje is boos, nou gaan we het beleven! Bij voorbaat gaat hij zich al onderwerpen, uit voorzorg. Als je dan doorstraft maak je hem zenuwachtig voor je thuiskomst en kan hij bijten.
HEEEEL goed Toot!
V.
quote:*trots wijst op haar stapeltje boeken* De theoretische kennis is aanwezig!!! Maar ja, de praktijk he...
Op vrijdag 21 februari 2003 10:03 schreef Verbal het volgende:[..]
HEEEEL goed Toot!
V.
quote:*toverwoord*
Op vrijdag 21 februari 2003 10:05 schreef Catootje het volgende:Maar ja, de praktijk he...
CONSEQUENT.
V.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |