Goede post. We zijn (naar mijn mening) gewoon te verwend geraakt. En wat veel mensen soms schijnen te vergeten is dat de koers natuurlijk niet alleen maar altijd zal stijgenquote:Op zaterdag 22 maart 2025 09:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als er een echte crash is, zou ik me kunnen voorstellen dat je wat extra inlegt.
Maar uiteindelijk is dit (als je uitzoomt) nog niet zo spannend qua daling.
Uiteindelijk is het jouw geld en moet je doen waar je lekker bij slaapt (heel belangrijk).
Als je naar onderstaande oranje lijn kijkt in deze grafiek vanaf 1985 dan zegt dat helemaal niets want ik heb hem ingetekend
Maar op zich denk ik wel dat we nog tot net boven die lijn kunnen terugvallen voor er echt reden is om weer groot in te slaan.
[ afbeelding ]
Vrees het ook.quote:
Dat laatste boeit toch niet? En natuurlijk mag dat wel een rol spelen. Als jij er met 90k in zit en nu op 100k zit dan is de keuze om te cashen toch wel te verantwoorden met het oog op een grote aankoop als een huis? De kans dat het op die korte termijn een stuk slechter wordt is momenteel aardig groot. Of anders gezegd: er is niet ontzettend veel aanleiding om te veronderstellen dat het ineens veel beter zal gaan.quote:Op maandag 31 maart 2025 10:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat jouw gak is mag geen rol spelen in de beslissing te kopen of te verkopen. De nasdaq trekt zich werkelijk niets aan van jouw gak
Klopt. Maar dat geld exact zo wanneer je er voor 100k in zit en nu op 90k zitquote:Op maandag 31 maart 2025 10:55 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Dat laatste boeit toch niet? En natuurlijk mag dat wel een rol spelen. Als jij er met 90k in zit en nu op 100k zit dan is de keuze om te cashen toch wel te verantwoorden met het oog op een grote aankoop als een huis? De kans dat het op die korte termijn een stuk slechter wordt is momenteel aardig groot. Of anders gezegd: er is niet ontzettend veel aanleiding om te veronderstellen dat het ineens veel beter zal gaan.
Ah zo. Anyway; ik snap de gedachte wel om nu een kleine winst te pakken en dat lekker in je huis te stoppen. De kans dat je met 5 á 10 jaar niet voldoende tijd hebt om de huidige periode te compenseren is m.i. vrij groot.quote:Op maandag 31 maart 2025 10:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. Maar dat geld exact zo wanneer je er voor 100k in zit en nu op 90k zit
10 jaaar is op zich nog lang genoeg om in aandelen te kunnen. En TINAquote:Op maandag 31 maart 2025 11:00 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ah zo. Anyway; ik snap de gedachte wel om nu een kleine winst te pakken en dat lekker in je huis te stoppen. De kans dat je met 5 á 10 jaar niet voldoende tijd hebt om de huidige periode te compenseren is m.i. vrij groot.
Ik heb weleens 30% winst gepakt op asml. Op 17 euroquote:Op maandag 31 maart 2025 11:02 schreef BEFEM het volgende:
Van winst pakken is nog nooit iemand slechter geworden.
Dat is vaak juist 1 van de slechtste dingen die men doet. Tenzij een belegging echt dik boven FV is, is hem laten lopen meestal het beste.quote:Op maandag 31 maart 2025 11:02 schreef BEFEM het volgende:
Van winst pakken is nog nooit iemand slechter geworden.
Jep.quote:Op maandag 31 maart 2025 10:50 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Is dat die vent die zei een elektrische truck te hebben maar die uiteindelijk niet bleek te rijden en ze hem dus maar van een heuveltje afduwden en daarmee net lieten lijken alsof ie reed?
Ben je er slechter van geworden of minder extra goed?quote:Op maandag 31 maart 2025 11:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb weleens 30% winst gepakt op asml. Op 17 euro
Kloptquote:Op maandag 31 maart 2025 12:20 schreef Drass het volgende:
Gaat vooral om dat je posities op ten duur gaat rebalencen, zodat je gewicht weer goed zit qua percentages. Tevens wat een andere user zegt wanneer je fors boven fairvalues aanzit.
Los daarvan kijk je of de business case nog steeds staat bij bedrijf x toen je hem hebt aangekocht. Anders moet je ook uitstappen (Jet / Galapagos / Intel etc ).
Rond 22 uur Nederlandse tijd.quote:Op woensdag 2 april 2025 15:55 schreef monkyyy het volgende:
Hoe laat gaat Trump ons om de oren slaan met tariffs?
Dan heb ik blijkbaar op tijd wat putopties aangeschaft.quote:Op donderdag 3 april 2025 07:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
We beginnen de dag waarschijnlijk met 2-3% in het rood
Jij slaapt steeds beter neem ik aanquote:Op donderdag 3 april 2025 09:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En weer een cent van de Dollar af, helpt ook niet mee.
Een huis kopen en offertes aanvragen voor diverse verbouwingen en de planning daaromheen compenseert weer daarvoorquote:Op donderdag 3 april 2025 09:14 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Jij slaapt steeds beter neem ik aan
Ja, die mogen wel extra personeel aannemenquote:Ik sta inmiddels fors in het rood dit jaar. Als dit zo door gaat krijgt de belastingdienst het volgend jaar druk met alle verzoeken om werkelijk rendement voor box 3 VRH.
Als de inflatievrees echt weer terug is, dan zie ik de boel nog wel ~20% inzakken, zeker de Nasdaq.quote:Op donderdag 3 april 2025 09:22 schreef Faraday01 het volgende:
Ik heb een tijdje geleden wat aandelen VUSA verkocht op een koers van ¤ 110, die staan nu op ¤ 94
Je gaat op zich wel denken dat er een hoop ellende aan in geprijsd is maar ik sluit ook niet uit dat we zo maar nog 10% omlaag kunnen als dit idiote beleid doorgezet wordt.
Even een reactie op je ninja editquote:Op donderdag 3 april 2025 09:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als de inflatievrees echt weer terug is, dan zie ik de boel nog wel ~20% inzakken, zeker de Nasdaq.
Maar dat is een gevoel.
Ja, ik bedacht me dat ik dat toch niet kan voorspellen. Gewoon doen waar ik me goed bij voel dit jaar.quote:Op donderdag 3 april 2025 09:31 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Even een reactie op je ninja edit
Dat weet je toch niet. Ik DCA natuurlijk niet, m'n vermogen zit er in en daar moet ik nog tot m'n dood mee doen als het even kan. Dus dan zijn de afwegingen misschien ook net weer iets anders (?)quote:Ik ben nu voor ongeveer 55% belegd, de rest zit in crowdfunding en spaargeld. Per saldo sta ik voor dit jaar zo'n 5% in de min op mijn beleggingen maar dat is samen met vorig jaar nog steeds wel een positief verhaal. Ik leg al jaren grotendeels DCA in en dat blijf ik ook gewoon doen. De vraag is een beetje of en zo ja wanneer het moment gekomen is dat het loont om een deel van het spaargeld in te leggen. Maar ook dat is van alle tijden natuurlijk
Op zich is m'n doel wel weer om hoofdzakelijk in de US te beleggen maar niet zoals het daar nu gaat.quote:Heb de afgelopen periode wel mijn weging wat bijgesteld. Ik zit nu ongeveer voor 40% US, 40% Europa, 20% rest van de wereld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |