abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 juli 2025 @ 16:42:38 #101
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218371357
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juli 2025 16:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Goede keuze! Ja, ik ben wel fan van Brother en die lijn.

(Ik moest zonodig andere machines proberen en toen stond er een mooie Brother niks te doen. Dus maar iemand blij mee gemaakt via Marktplaats.)
Ok gelukkig geen slechte keuze :D In een winkel weet ik nooit of iemand nou verkoopt wat echt de beste optie voor mij is, of wat zij liever verkopen :P
Ze liet ook nog duurdere machines zien, maar wil eerst even kijken hoe lang dit een hobby blijft en wat ik dan eventueel precies zoek in een betere.

Heb al allerlei youtube filmpjes zitten kijken, en morgen naar de stoffenwinkel *O*
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  woensdag 30 juli 2025 @ 16:47:00 #102
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218371386
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juli 2025 16:42 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Ok gelukkig geen slechte keuze :D In een winkel weet ik nooit of iemand nou verkoopt wat echt de beste optie voor mij is, of wat zij liever verkopen :P
Ze liet ook nog duurdere machines zien, maar wil eerst even kijken hoe lang dit een hobby blijft en wat ik dan eventueel precies zoek in een betere.

Heb al allerlei youtube filmpjes zitten kijken, en morgen naar de stoffenwinkel *O*
Heb je al bedacht wat je wil gaan maken?
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 30 juli 2025 @ 16:50:40 #103
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218371424
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juli 2025 16:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Heb je al bedacht wat je wil gaan maken?
Het eerste is een rechthoekig tafelkleed, leek me het makkelijkste :D

Maar als jullie nog andere suggesties hebben voor beginnersprojecten dan hou ik me aanbevolen!
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  woensdag 30 juli 2025 @ 17:17:44 #104
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218371600
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juli 2025 16:50 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Het eerste is een rechthoekig tafelkleed, leek me het makkelijkste :D

Maar als jullie nog andere suggesties hebben voor beginnersprojecten dan hou ik me aanbevolen!
Ah, je bent een échte beginner! :+

Doe vooral wat je leuk lijkt. Als het (nog) te moeilijk blijkt, weet je dat ook weer. Laat je niet uit het veld slaan.

Om er tien jaar geleden weer een beetje in te komen, ging ik kussenslopen naaien. Daarna ben ik direct al vrij ambitieus met een patroon aan de gang gegaan waarbij ik ook een tutorial op YouTube had. YouTube is echt je vriend. Verder is het wel een kwestie van meters maken. En niet te dure stof kopen, zodat het niet zo zonde is als het niet iets bruikbaars/draagbaars wordt.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 30 juli 2025 @ 17:21:10 #105
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218371633
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juli 2025 17:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ah, je bent een échte beginner! :+

Doe vooral wat je leuk lijkt. Als het (nog) te moeilijk blijkt, weet je dat ook weer. Laat je niet uit het veld slaan.

Om er tien jaar geleden weer een beetje in te komen, ging ik kussenslopen naaien. Daarna ben ik direct al vrij ambitieus met een patroon aan de gang gegaan waarbij ik ook een tutorial op YouTube had. YouTube is echt je vriend. Verder is het wel een kwestie van meters maken. En niet te dure stof kopen, zodat het niet zo zonde is als het niet iets bruikbaars/draagbaars wordt.
Ja niet helemaal want heb samen met m'n moeder al wel dingen gemaakt, en in m'n eentje deko kussenslopen enzo. Maar alles wat ik alleen heb gedaan was maar mja.. niet echt doordacht. Wil nu echt leren welke naald je wanneer gebruikt, welke voet, patronen leren lezen en tekenen e.d. En dacht ik ga gewoon helemaal bij het begin beginnen, in plaats van voort te borduren op wat ik voorheen misschien gewoon verkeerd deed :') Helaas leeft mijn moeder niet meer om om raad te vragen, dat was wel handig geweest want ze gaf jarenlang naailes.

Hoe hebben jullie het ooit geleerd? Van iemand anders of zelf uitproberen?
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 30 juli 2025 @ 17:39:13 #106
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_218371825
Ik volg een opleiding tot coupeuse lerares, nadat ik eerst zelf ben gaan experimenteren en graag patronen op mijn eigen maar wilde leren maken.

Qua stoffen, check even of er een stoffenspektakel bij je in de buurt is, daar kun je vaak leuke stoffen en fournituren voor aardige prijzen vinden
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  woensdag 30 juli 2025 @ 17:43:46 #107
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218371864
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 17:39 schreef Ynske het volgende:
Ik volg een opleiding tot coupeuse lerares, nadat ik eerst zelf ben gaan experimenteren en graag patronen op mijn eigen maar wilde leren maken.

Qua stoffen, check even of er een stoffenspektakel bij je in de buurt is, daar kun je vaak leuke stoffen en fournituren voor aardige prijzen vinden
Wat leuk! Mijn moeder was ook coupeuse. De dingen die zij maakte, vooral de mooie speciale jurken, kan ik alleen maar van dromen :D
Hoe lang duurt die opleiding?
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 30 juli 2025 @ 17:46:51 #108
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_218371889
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juli 2025 17:43 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Wat leuk! Mijn moeder was ook coupeuse. De dingen die zij maakte, vooral de mooie speciale jurken, kan ik alleen maar van dromen :D
Hoe lang duurt die opleiding?
Op het snelste doe je ieder jaar 1 module, zijn 7 modules. Heb er nu 2 gehaald (modinette en costumiere) ben nu met de 3e bezig dat is tailleuse. Je kunt 2x per jaar examen doen.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  woensdag 30 juli 2025 @ 18:39:40 #109
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218372260
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juli 2025 17:46 schreef Ynske het volgende:

[..]
Op het snelste doe je ieder jaar 1 module, zijn 7 modules. Heb er nu 2 gehaald (modinette en costumiere) ben nu met de 3e bezig dat is tailleuse. Je kunt 2x per jaar examen doen.
Oh wow :o Wist niet dat het zo lang duurde. Wanneer is je volgende examen?
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  woensdag 30 juli 2025 @ 19:10:16 #110
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218372613
Ja, Ynske pakt het serieus aan!

Ik ben grotendeels autodidact en ben sinds 10 jaar veel actiever. Het meeste wel geleerd van blogs en YouTubefilmpjes, hier en daar een online cursus (te volgen in je eigen tempo). Studio Dotter ben ik wel enthousiast over. Patronen koop ik als PDF’s: thuis uitprinten en A4’tjes plakken.
The love you take is equal to the love you make.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 30 juli 2025 @ 19:33:29 #111
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_218372808
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juli 2025 18:39 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Oh wow :o Wist niet dat het zo lang duurde. Wanneer is je volgende examen?
Februari volgend jaar hoop ik. Moet nu nog 25 lessen tekenen, nog 2 borduur opdrachten en een herenpantalon (is getekend proefmodel is bijna altijd p lichaam aangepast klaar) en een jasje voor mezelf maken.
1x per week les, alleen nu in de vakantie niet.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 30 juli 2025 @ 19:39:46 #112
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_218372867
Dit is misschien wel leuk om te delen.
Moest een 1/2 schaal model maken van een jasje.
Je krijgt een plaatje en tekent deze waarna je hem uitvoert.
Is een jasje dat je over je hoofd aandoet met aan de voorkant een grote zak die van beide kanten te benaderen is. Jasje heeft een raglan oksel.





Omdat het een 1/2 schaal is zit er nu geen rits bovenin, maar dat hoort er op ware grootte wel in.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zondag 3 augustus 2025 @ 11:49:36 #113
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218404237
Ok dit is natuurlijk niks in vergelijking met wat Ynske maakt :D Maar m'n eerste naaisel is af *O*
Een tafelloper voor de kerst/winter (had die stof nog liggen). Heb ook nog stof met pompoenen, dat wordt wellicht de volgende, voor de herfst.

Moet 'm nog even netjes strijken, maar dit is 'm! Had 'm eigenlijk iets smaller gewild, maar ergens in al m'n enthousiasme ben ik gestopt met fatsoenlijk meten _O-



En ook geprobeerd van die mooie hoekjes te maken.

<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_218404303
Ziet er netjes uit Kwiwi! En een leuk idee voor een simpel projectje. Zoiets zou ook leuk zijn voor een kinderverjaardag denk ik, met een ander soort print.
  zondag 3 augustus 2025 @ 12:00:46 #115
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218404322
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 11:57 schreef FlyingFish het volgende:
Ziet er netjes uit Kwiwi! En een leuk idee voor een simpel projectje. Zoiets zou ook leuk zijn voor een kinderverjaardag denk ik, met een ander soort print.
Ja vond dat ik hier een paar basisdingen ook goed mee kon leren/oefenen. Heb er 3u over gedaan in totaal, maar moest tussendoor ook nog youtube video's bekijken natuurlijk :+
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:46:03 #116
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_218425668
Vraagje, wie heeft er nog oude tijdschriften met mannen patronen liggen?


In november start ik een cursus patroontekenen en naaien. Super veel zin in. Leuk om onder begeleiding ideeën te gaan uitwerken.
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:49:45 #117
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_218425702
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 15:46 schreef hierissieweer het volgende:
Vraagje, wie heeft er nog oude tijdschriften met mannen patronen liggen?


In november start ik een cursus patroontekenen en naaien. Super veel zin in. Leuk om onder begeleiding ideeën te gaan uitwerken.
Welke cursus?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:52:06 #118
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_218425720
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 15:49 schreef Ynske het volgende:

[..]
Welke cursus?
Op basis van dankearts, niet de rechter opleiding hoor. Eerst maar eens kijken of ik talent heb. :)
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  donderdag 7 augustus 2025 @ 08:57:03 #119
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218440022
Ik vond dit tussen de naaispullen van mijn moeder. Kan iemand me vertellen wat het is? :@

<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_218440153
Vlieseline plak en vouw. zat ook in de naaikoffer van mijn moeder.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 7 augustus 2025 @ 09:12:42 #121
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_218440215
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 08:57 schreef kwiwi het volgende:
Ik vond dit tussen de naaispullen van mijn moeder. Kan iemand me vertellen wat het is? :@

[ afbeelding ]
Plak en vouw voor bijvoorbeeld een band aan broek of rok
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  donderdag 7 augustus 2025 @ 22:35:19 #122
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_218447236
Vandaag naar textielstad in Tilburg gereden voor een patroon en stof.
Patroon wat ik zocht was niet op voorraad, maar deze is denk eigenlijk beter, een wat meer getailleerd model.
Iemand ervaring met de patronen van simplicity?

Daarnaast wilde ik deze stof, had hem gezien op wilde website, bamboe met linnen. Komt op een diepblauwe linnen broek, combineert volgens mij fantastisch.


Nu was textielstad een toffe ervaring, prachtige winkel, enorm veel stoffen. Kreeg genoeg inspiratie!
Maar ook wel wat ver van Amersfoort waar ik woon. Weet iemand een soortgelijke (en betaalbare) winkel in de omgeving van Amersfoort?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  donderdag 7 augustus 2025 @ 23:09:06 #123
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218447574
Stoffenwinkels in mijn buurt zijn zeer beperkt, daarom bestel ik toch meestal online.

Bij Javro, in de buurt van Deventer, ben ik toevallig geweest afgelopen jaar. Vond ik een leuke winkel. Hebben niet echt een webshop.

Bij Textielstad bestel ik regelmatig online, vooral fournituren.

Betaalbare stoffen: Driessenstoffen. Die is alleen online. Budgetstoffen in Harderwijk, maar die hebben beperkte keuze, naar mijn idee.

En geen ervaring met patronen van Simplicity. Ik kies meestal voor pdf-patronen, die print ik dan thuis in de maat die ik nodig heb.
The love you take is equal to the love you make.
pi_218448537
Er staat me bij dat er in Twello ook een stoffen winkel was maar ben de naam kwijt
We have far more in common than that which devides us..
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:04:13 #125
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_218461633
School gaat bijna weer beginnen.
Zoonlief heeft een nieuwe etui nodig, zoek maar stofjes uit en ik maak hem wel.
Binnenzijde jeansstof en buitenkant regenboog katoen

Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')