Heeft hij binnen alles, veilige plekjes, favoriete slaapplekjes, kattenbakgebruik gewend, genoeg ruimte?quote:Op donderdag 11 september 2025 22:38 schreef Amsel het volgende:
Help! Onze 15-jarige kater wordt steeds vaker in elkaar geslagen
Toen we hem 14 jaar geleden uit het asiel haalden was het al een buitenkat. Hij zat daar omdat zijn vorige baasje op een flat woonde en de kat steeds van het balkon wilde springen omdat hij erop uit wilde. Met andere woorden: dit mannetje hou je niet zomaar binnen.
Maar nu hij ouder wordt, verliest hij territorium in de buurt. Hij komt regelmatig thuis met wonden boven zijn ogen, in zijn nek, op die typische kater-vecht-plekken. Het is sneu, je ziet echt dat hij zichzelf zielig vindt en er last van heeft.
Wordt het tijd om hem zijn vrijheid te ontnemen en binnen te houden? Of moeten we dit oudje gewoon zijn eigen ruzies laten uitvechten en geeft hij het zelf wel aan als hij niet meer naar buiten wil?
Heel herkenbaar, heb hier een 17 jaar oude kater en die was ooit de koning van de buurt, had ongeveer drie tuinen ter beschikking, zijn territorium en alle andere katten in de omgeving bleven uit zijn buurt.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:19 schreef livelink het volgende:
Probleem is dar die vechtpartijen kunnen leiden tot heel nare ontstekingen. Dus wat dat betreft zou ik hem toch meer binnen proberen te houden.
Mijn 15-jarige kat wordt ook steeds meer geterroriseerd buiten; zelfs in onze eigen tuin. Gelukkig heeft ze nu zelf de keuze gemaakt om vooral binnen te blijven. Alleen als wij ook buiten zijn gaat ze naar buiten.
Mijn katertje heeft ook blaasgruis. Ik geef hem (en de poes, want ze jatten elkaars etenquote:Op donderdag 11 september 2025 13:59 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
ja, dat voer is geweldig en mijn twee rode katers zijn er dol op, vooral de natvoer zakjes (de stress variant). Ik wissel het sinds kort af met Royal Canin Urinary. De knabbeltjes en het natvoer. Blaasproblemen komt heel vaak voor bij rode katers, mijne heeft het waarsch. ontwikkeld na een week vermissing en te weinig drinken.
Het was bij mijn kater goed te zien omdat-ie in de tuin ging zitten (normaal gaat-ie netjes op de bak) en er dan drie druppels uitkwamen of niks en hij continue in pershouding bleef staan. Uiteindelijk vonden ze struviet in zijn urine.
Afgemeten voer erin en optie? Dan kan hij niet meer eten dan dat er is.quote:Op woensdag 17 september 2025 00:12 schreef Ewelina het volgende:
De vraag waarvoor ik hier was beland: ik wil graag weer een automatische voederautomaat, want als meneer en mevrouw te laat (lees: na 6 uur 's ochtends) ontbijt geserveerd krijgen, krijg ik klauwen in mijn gezicht.
Alleen is meneertje belachelijk slim en de vorige automaat kon hij het voer eruit halen, waardoor hij binnen een paar maanden 2 kilo aankwam. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus ik zoek een automaat die hij niet open krijgt.
Belangrijke informatie hierbij is dat de brokjes vrij klein zijn (ander voer is geen optie) en dat hij dus erg slim is: hij kan deuren openen (ook de keukenkastjes...), hij apporteert en hij heeft inmiddels ook uitgevogeld hoe hij de prullenbak opent - daar vist hij graag lege kuipjes natvoer uit...
Ik had (nou ja, ik heb ze nog voor vakantie) deze automaten: https://www.zooplus.nl/sh(...)aten/pet_mate/633845
Heeft iemand een tip?
Ik heb 2x de petkit element pro en ben daar super tevreden over. Hij is alleen volgens mij nergens meer leverbaar.. het voordeel van deze vond ik dat het werkt met een klepje dat uitschuift om open te gaan om voer eruit te laten komen, wat daarna dus weer dicht klapt, waardoor kat nergens bij kan om voer eruit te halen. En dat hij kleine hoeveelheden kan geven, kleinste portie is met mijn soort brokjes 5-7 gram. Daardoor kan ik het vrij nauwkeurig instellen hoeveel ze krijgen.quote:Op woensdag 17 september 2025 00:12 schreef Ewelina het volgende:
De vraag waarvoor ik hier was beland: ik wil graag weer een automatische voederautomaat, want als meneer en mevrouw te laat (lees: na 6 uur 's ochtends) ontbijt geserveerd krijgen, krijg ik klauwen in mijn gezicht.
Alleen is meneertje belachelijk slim en de vorige automaat kon hij het voer eruit halen, waardoor hij binnen een paar maanden 2 kilo aankwam. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus ik zoek een automaat die hij niet open krijgt.
Belangrijke informatie hierbij is dat de brokjes vrij klein zijn (ander voer is geen optie) en dat hij dus erg slim is: hij kan deuren openen (ook de keukenkastjes...), hij apporteert en hij heeft inmiddels ook uitgevogeld hoe hij de prullenbak opent - daar vist hij graag lege kuipjes natvoer uit...
Ik had (nou ja, ik heb ze nog voor vakantie) deze automaten: https://www.zooplus.nl/sh(...)aten/pet_mate/633845
Heeft iemand een tip?
Mijn katten hebben voldoende speelgoed en krabpalen, daardoor slopen ze weinig dingen, denk ik.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:24 schreef Donna het volgende:
Slecht weer en de kat is strontvervelend. Die van jullie ook?
Normaal is ze de hort op en ligt ze te pitten als ze binnen is. Maar nu komt ze alleen buiten voor plassen/poepen en dan snel weer naar binnen om vervolgens ineens vanuit het niks in de gordijnen te hangen of het speelgoed van de kinderen te slopen.
Katten.
Onze rooie is ook strontvervelend met slecht weer. Hij is een echte buitenliefhebber, en zit met het slechte weer alleen maar te zeuren en te mopperen. Ook blazen naar zijn zusje die wel kan genieten van binnen liggen. Het kan een heel vervelend kereltje zijn soms.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:24 schreef Donna het volgende:
Slecht weer en de kat is strontvervelend. Die van jullie ook?
Normaal is ze de hort op en ligt ze te pitten als ze binnen is. Maar nu komt ze alleen buiten voor plassen/poepen en dan snel weer naar binnen om vervolgens ineens vanuit het niks in de gordijnen te hangen of het speelgoed van de kinderen te slopen.
Katten.
Ze vindt speelgoed niet leuk.quote:Op woensdag 17 september 2025 08:03 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Mijn katten hebben voldoende speelgoed en krabpalen, daardoor slopen ze weinig dingen, denk ik.
Chip controle via dierenambulance en amivedi ook niks gevonden?quote:Op woensdag 17 september 2025 11:17 schreef ueberduitser het volgende:
Iemand voor tips om 2 poezen aan elkaar te laten wennen?
Afgelopen zondag zaten we met visite buiten en opeens komt er een jong rood poesje de hoek om, loopt zo bij ons het huis in. Ik volg het beestje, ze verkend het hele huis, loopt de kelder in en gaat lekker een hapje eten. Zoekt daarna een lekker plekje in de woonkamer en valt in slaap![]()
Wat navraag in de buurt levert niks op, niemand mist haar. Waarschijnlijk komt ze van de boerderij van de buren, maar die missen geen poesje.
Dus wat doen we? Juist, lekker zelf houden en opvoeden.
Alleen onze Lola van 5 jaar oud is nog niet zo gediend van haar. Blaast enorm veel, trekt zich terug en is erg veel buiten nu, terwijl ze eigenlijk overdag altijd binnen ligt te slapen.
Dus, wat kunnen we doen zodat Lola haar gaat accepteren? Gewoon geduld hebben?
Lola krijgt met de koffie 's avonds altijd wat snoepjes. Gisteren ook en ik had ze zover dat ze nog geen 1,5 meter van elkaar af waren, zonder veel geblaas.
[ afbeelding ]
Wij wonen in Duitsland, dus dierenambulance en Amivedi is hier niet. Supermarkt hebben we hier ook niet in het dorp, dus die opties vallen af. De buren heb ik allemaal gevraagd, alsmede ook de lokale Facebook groep en regionale "Tierisch Vermisst" groep. Tot dusver niets, chipleser kan ik deze week lenen van iemand. Verwacht eerlijk gezegd niet dat daar wat uit komt. Heb het vermoeden dat hij van de boerderij naast ons komt, maar die missen ook niks (al heb ik het idee dat zij zelf niet eens weten wat ere allemaal op het "Hof" loopt en leeft.quote:Op woensdag 17 september 2025 12:26 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Chip controle via dierenambulance en amivedi ook niks gevonden?
Kaartje op het prikbord bij de supermarkt(en)
Zou echt de eerste weken rekening houden dat die een baasje heeft,
En een introductie programma volgen en ze niet zomaar bij elkaar laten.
Dan staat hij alsnog vrolijk om 5 uur op mijn hoofd.quote:Op woensdag 17 september 2025 06:07 schreef F_r het volgende:
[..]
Afgemeten voer erin en optie? Dan kan hij niet meer eten dan dat er is.
Mijn kat heeft overal krabpalen en speelgoed maar vermoordt liever mijn sokken bij wijze van spel en krabt de krullen van de trap.quote:Op woensdag 17 september 2025 08:03 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Mijn katten hebben voldoende speelgoed en krabpalen, daardoor slopen ze weinig dingen, denk ik.
Nee dit heb ik destijds uiteindelijk niet meer laten doen (had wel de juiste korrels al in huis om de urine op te vangen), omdat hij uiteindelijk weer goed ging plassen en de dierenarts waar ik toen heenging op mij niet fijn overkwam. Ik ga dit onthouden, bedankt voor de suggestie!quote:Op donderdag 11 september 2025 12:35 schreef vlindertje89 het volgende:
@:fckdedeurkruk is er ook al eens een urine analyse gedaan om te kijken of er echt sprake is van blaasgruis?
Een van mijn twee katten heeft het een paar keer gehad, maar bij hem bleek er geen blaasgruis te zien, en leek het dus meer stress gerelateerd. Tot nu toe is het steeds opgelost met een paar dagen wat extra water geven en novacam. Andere kat had het ook een keer, ook stress, en die heb ik toen ook wat zylkene gegeven een paar dagen (naast novacam) en dat werkte toen ook prima. Het is hier alweer een tijd rustig nu, ik geef ze ook geen speciale voeding verder.
Geduld geduld geduldquote:Op zondag 21 september 2025 15:46 schreef cherrycoke het volgende:
Hallo allemaal,
het is dag 2 met de 2 nieuwe katten,
ze zijn 6 jaar oud het zijn broer en zus, gechipt ingeent en alles,
Toen ik ze ophaalde hebben ze de hele weg gemeowd, ik liet ze vrij in de slaapkamer en ze gingen meteen ook onder het bed zitten met hele grote ogen, daar zit er een nog steeds, de ander heeft zich verplaatst naar onder de bank.
ik heb 3 katten bakken geplaatst op 3 kamers, 2 voederbakjes op 2 kamers, en 2 drinkbakken op 2 kamers,
Het goed nieuws is, dat ze drinken eten, en op de kattenbak hun behoefte doen, ze willen nog niet van onder het bed/bank stel vandaan komen, ik kan er onder spieken maar dan gaan ze blazen en kijken ze mij aan met hele grote ogen.
gewoon maar afwachten dan denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |