abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219775446
Capaciteit dingetje gok ik?
Het opvangen van meerdere uitgevallen vluchten en dus passagiers in een nieuwe vlucht met een groter vliegtuig zetten.
Los je sneller de problemen op en goedkoper (lijkt mij dan) dan ongeplande vluchten maken (wat qua slots ook wel lastig zal zijn).

Wel fijn trouwens dat als je nu op Flightradar24 kijkt de regio rond Schiphol weer lekker vol is, ipv eens 5 vliegtuigen de afgelopen dagen.
pi_219778425
Daarnaast KL1271/KL1272 (normaal KLM Cityhopper) wordt momenteel door een 777-300ER gevlogen.
Eerder vanmorgen KL1771/KL1772 (normaal 737) naar Berlijn uitgevoerd door een 787-9, dezelfde 787-9 doet vanmiddag een retourtje KL1605/KL1606 (normaal ook 737) naar Rome.
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:42:14 #178
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219778464
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 08:02 schreef bianconeri het volgende:
Capaciteit dingetje gok ik?
Het opvangen van meerdere uitgevallen vluchten en dus passagiers in een nieuwe vlucht met een groter vliegtuig zetten.
Los je sneller de problemen op en goedkoper (lijkt mij dan) dan ongeplande vluchten maken (wat qua slots ook wel lastig zal zijn).
Dat was ook niet de vraag.
Dat dit een gevalletje achterstanden wegwerken is lijkt me duidelijk. :D
  vrijdag 9 januari 2026 @ 21:23:52 #179
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219792876
Bekijk deze YouTube-video
January 2015. Qatar Airways became the launch customer for the Airbus A350-900 followed by the bigger 1000 variant three years later. They built their Entire brand around these aircraft, marketing them as the jewel of their premium product. But in 2021, Qatar Airways shocked the industry by grounding 13 of its A-350’s, citing “serious airworthiness concerns” and demanding millions in compensation, even though the aircraft were deemed perfectly safe by Airbus and the EASA.
What started as a chipped paint issue had exploded into the most extraordinary corporate war the aviation industry has ever witnessed. But what unravelled was exactly the opposite of what Qatar Airways had expected. Airbus hit back ruthlessly by cancelling $20 Billion worth of orders and then deployed the nuclear option, invoking a contractual clause that didn't just punish Qatar, it obliterated their entire fleet strategy for years to come. By the time Qatar Airways realized that they'd just made a catastrophic miscalculation, it was too late. This is how a tiny paint chip issue escalated into one of the biggest corporate wars in aviation.


Fijn, dit soort "partners".
Ik had de paint issues nog wel meegekregen, maar niet de open oorlog die daarna volgde.
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 21:39:01 #180
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219793012
Als een EASA zegt dat het veilig is, dan is het toch eigen keuze. Heb niet zo snel medelijden met die zandbakfirma's
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 9 januari 2026 @ 22:45:38 #181
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219793594
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:39 schreef derLudolf het volgende:
Als een EASA zegt dat het veilig is, dan is het toch eigen keuze. Heb niet zo snel medelijden met die zandbakfirma's
Opportunisten en winstbejag. Ten koste van alles.
Fijn dat het een keer back fired, lekker tot '26 wachten op de eerste nieuwe kisten.
pi_219879201
F-35’s van de Koninklijke Luchtmacht trainen op Schiphol
quote:
Op dinsdag 27 en woensdag 28 januari traint de Koninklijke Luchtmacht met vier F-35-gevechtsvliegtuigen en een transportvliegtuig vanaf Schiphol. Tijdens deze training oefent de luchtmacht hoe militaire vliegbewegingen veilig en verantwoord kunnen worden uitgevoerd vanaf een civiele luchthaven. Voor Defensie, Schiphol, partners en de samenleving is het belangrijk om voorbereid te zijn op een mogelijke crisis of conflict zodat vitale processen kunnen blijven functioneren, ook wanneer omstandigheden veranderen. De oefening heeft een tijdelijk karakter, er is geen sprake van een permanente inzet van militaire vliegtuigen op Schiphol.

(...)
pi_219888513
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:39 schreef derLudolf het volgende:
Als een EASA zegt dat het veilig is, dan is het toch eigen keuze. Heb niet zo snel medelijden met die zandbakfirma's
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:45 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Opportunisten en winstbejag. Ten koste van alles.
Fijn dat het een keer back fired, lekker tot '26 wachten op de eerste nieuwe kisten.
Hmm, ik denk dat Europese airlines toch wel wat meer aan opportunisme en winstbejag doen.

Kijk eens naar de ellende van KLM tegenwoordig. Van flag carrier naar low cost carrier, ´´want dat is wat passagiers willen´´ _O- _O-

Terwijl juist die ´´zandbak´´ maatschappijen altijd allemaal bovenaan de lijsten staan qua vliegtuigen, interieur en hele beleving.
  Moderator woensdag 21 januari 2026 @ 08:48:09 #185
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219888574
Men wil goedkoop vliegen, of dat nou middels subsidie door discutabele regimes is, of op andere manieren is om het even, blijkbaar.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219888608
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 08:48 schreef derLudolf het volgende:
Men wil goedkoop vliegen, of dat nou middels subsidie door discutabele regimes is, of op andere manieren is om het even, blijkbaar.
Een of ander doet niets of aan dat die ´´zandbakfirma´s´´ bekend staan om hun kwaliteit.

En ja daar zou ik dan eerder mee vliegen dan het moderne KLM dat niveau Ryanair wil uitstralen, maar dan wel 10x duurder.
pi_219890476



Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Op moment van posten van dit bericht, is het exact 50 jaar geleden dat de Concorde haar eerste commerciële vluchten maakte.

Op woensdag 21 januari 1976 om 11:40 GMT vertrokken binnen seconden van elkaar vlucht BA003 van British Airways vanaf Londen Heathrow, en vlucht AF025 van Air France vanaf Parijs-Charles de Gaulle, live uitgezonden op TV.
G-BOAA van British Airways vloog naar Bahrein, F-BVFA van Air France naar Rio de Janeiro met een technische stop in Dakar.



Veel liever hadden beide maatschappijen naar New York gevlogen. Daar was het toestel voor ontworpen, daar zou het toestel economisch het meest rendabel zijn en omdat de vlucht grotendeels over de Oceaan ging, nam dat de bezorgdheid voor geluidsoverlast (van de knal wanneer het door de geluidsbarrière gaat) zou wegnemen.
Maar het toestel het in de VS een vliegverbod vanwege zorgen over geluidsoverlast en milieuredenen.

Uiteindelijk mocht de Concorde naar Washington D.C.; op 24 mei 1976 landden daar binnen een minuut van elkaar een Brits en France Concorde en werden daar neus aan neus gezet voor een fotoshoot.
Na nog meer procedures mocht de Concorde ook eindelijk naar New York. Op 22 november 1977 begonnen de commerciële vluchten naar JFK; een route die beide maatschappijen tot het einde in 2003 zou uitvoeren.



G-BOAA maakte haar laatste vlucht in 2000 en staat nu tentoongesteld in het National Museum of Flight in Schotland.
F-BVFA vloog tot het einde, tot op de laatste dag van de Franse Concorde vluchten in 2003 en staat nu tentoongesteld in het Smithsonian National Air and Space Museum’s Steven F. Udvar-Hazy Center op de luchthaven van Washington Dulles in de Verenigde Staten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 21-01-2026 13:04:54 ]
  Moderator woensdag 21 januari 2026 @ 12:52:39 #188
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219890575
Behalve Rio, Bahrein en Washington, zijn de Concordes ook naar andere bestemmingen gevlogen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219890698
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 12:52 schreef derLudolf het volgende:
Behalve Rio, Bahrein en Washington, zijn de Concordes ook naar andere bestemmingen gevlogen?
Een behoorlijke lijst aan bestemmingen: https://www.heritageconcorde.com/concorde-destinations
Maar er was eigenlijk maar een select aantal bestemmingen waar ze geplande vluchten naar uitvoerde, de rest waren voornamelijk chartervluchten e.d.

De verongelukte Air France Concorde was ook een chartervlucht naar JFK met aan boord voornamelijk Duitsers die vanuit New York met de MS Deutschland op cruise zouden gaan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 21-01-2026 13:13:47 ]
pi_219915623
Voor de liefhebbers/spotters; deze dame komt maandag naar Twente voor ontmanteling:



Vloog afgelopen maandag haar laatste commerciële vlucht vanuit Phuket naar Zurich.
Foto is van afgelopen woensdag.
pi_219931936
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 16:34 schreef Iemand91 het volgende:
Voor de liefhebbers/spotters; deze dame komt maandag naar Twente voor ontmanteling:

[ afbeelding ]

Vloog afgelopen maandag haar laatste commerciële vlucht vanuit Phuket naar Zurich.
Foto is van afgelopen woensdag.
Welke registratie is dat? HB-JMF?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_219933686
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 13:03 schreef Hojdhopper het volgende:
Welke registratie is dat? HB-JMF?
Ja. Maar vlucht is uitgesteld vanwege het weer. Lijkt nu morgen te worden.
pi_219934294
Zijn die F35 morgen en overmorgen, nog ergens te volgen? Of ben ik iets te naïef in deze....

[ Bericht 24% gewijzigd door Adrie072 op 26-01-2026 19:45:14 ]
pi_219936134
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:18 schreef Adrie072 het volgende:
Zijn die F35 morgen en overmorgen, nog ergens te volgen? Of ben ik iets te naïef in deze....
De f16 zag je nog wel eens op ADS-B maar de F35 heb ik nog nooit gezien.
Voorheen Post ID 101472
pi_219936181
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 18:18 schreef Adrie072 het volgende:
Zijn die F35 morgen en overmorgen, nog ergens te volgen? Of ben ik iets te naïef in deze....
De F35 denk ik niet, de A330 MRTT zeer waarschijnlijk wel. Lijkt de T-060 te worden.
Ze lijken het U-platform te gaan gebruiken.
pi_219938044
T-60 staat nu klaar op Eindhoven om te vertrekken
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_219938489
Inmiddels draaien de T-060 en T-062 gezellig rondjes boven de Waddenzee.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480c48
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_219938834
T-060 is net geland op Schiphol en rolt inderdaad naar U
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_219943200
quote:
Regarding the MD-11 aircraft, UPS accelerated its fleet modernization plans, completing the retirement of its MD-11 fleet during the fourth quarter of 2025.
https://about.ups.com/us/(...)s-2026-guidance.html

Voor UPS is het dus duidelijk; de McDonnell Douglas MD-11 komt niet meer terug.
De maatschappij had er nog 27 in de vloot; die staan nu nog overal in de VS op diverse luchthavens geparkeerd/opgeslagen.

  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 januari 2026 @ 21:07:19 #200
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219950740
KLM verwacht vrijdag de PH-BKS, de laatste Boeing 787-10 waarmee (voorlopig) een einde komt aan een lange reeks vliegtuigen die bij Boeing en haar voorgangers besteld is.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')