abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 november 2025 @ 01:01:34 #151
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219368237
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 22:07 schreef Koen66 het volgende:

[..]
je vond die van de KLM beter? :o
:r
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 29 november 2025 @ 02:36:16 #152
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_219368323
Eerder deze maand nog gezien. :D Maar dan vind ik de Lufthansa wel wat cooler.

Maar die ene fade into oranje livery is dan wel weer nice. :Y

Zag trouwens ook die ouwe Trans livery...

Mwah... niet echt mijn favo 'retro'... :X

Trouwens toen naar AMS nog over Lelystad gevlogen, Aviodrome:


En bij het wegvliegen was het geloof ik volle maan:
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zaterdag 29 november 2025 @ 12:38:03 #153
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219369966


quote:
Toulouse, France, 28 November 2025 – Analysis of a recent event involving an A320 Family aircraft has revealed that intense solar radiation may corrupt data critical to the functioning of flight controls.

Airbus has consequently identified a significant number of A320 Family aircraft currently in-service which may be impacted.

Airbus has worked proactively with the aviation authorities to request immediate precautionary action from operators via an Alert Operators Transmission (AOT) in order to implement the available software and/or hardware protection, and ensure the fleet is safe to fly. This AOT will be reflected in an Emergency Airworthiness Directive from the European Union Aviation Safety Agency (EASA).

Airbus acknowledges these recommendations will lead to operational disruptions to passengers and customers. We apologise for the inconvenience caused and will work closely with operators, while keeping safety as our number one and overriding priority.
quote:
Duizenden Airbus A320-vliegtuigen mogen niet vliegen tot software geüpdatet is (Tweakers)
Vanwege een softwareprobleem mogen ongeveer 6000 Airbus A320-vliegtuigen niet meer vliegen totdat er maatregelen genomen zijn. In 5100 gevallen gaat het om een softwareupdate en in de overige 900 gevallen moet er ook hardware vervangen worden. Het gaat om een van de grootste terugroepacties van Airbus ooit. De A320 is het meest verkochte vliegtuig ter wereld.

Het dringende advies van Airbus om vluchten te schrappen totdat er maatregelen genomen zijn, komt na de analyse van een incident met een JetBlue-vlucht, die plotseling hoogte verloor. Dit bleek te komen door 'intense zonnestraling', waardoor essentiële data corrupt raakte. De hoogteberekening kan volgens de vliegtuigfabrikant beïnvloed worden door plotselinge zonnestraling. Voor zover bekend, is dat de enige keer dat dit daadwerkelijk tot een probleem leidde. Meerdere mensen moesten na het incident naar het ziekenhuis.

In de meeste gevallen kan dit softwareprobleem met een update worden verholpen. Dat duurt enkele uren. Bij een zesde van de getroffen vliegtuigen moet ook hardware in de cockpit worden vervangen. Deze terugroepactie zal een grotere impact op het internationale vliegverkeer hebben.

Volgens NU.nl vallen de storingen relatief gezien mee en zijn er 'slechts' tientallen vluchten geannuleerd of vertraagd. Air France lijkt disproportioneel te zijn getroffen door de storing, want volgens Le Monde moest dat bedrijf alleen al ruim 30 vluchten annuleren. De BBC schrijft dat er in Australië 90 vluchten van Jetstar zijn geannuleerd.

Het is afhankelijk van het gebruikte toestel in hoeverre een vliegmaatschappij getroffen is. KLM laat bijvoorbeeld weten A321neo-toestellen te gebruiken, die niet getroffen zijn door de softwarefout. De A320-serie bestaat onder meer uit de A320, A318, A319 en A321. De vliegtuigen worden sinds eind jaren '80 gebruikt.
pi_219452971
Zeldzame Antonov An-22 neergestort in Rusland: mogelijk zeven doden
quote:
Bij een ongeluk met een Antonov An-22 zijn dinsdag mogelijk alle zeven inzittenden om het leven gekomen. Het toestel stortte door nog onbekende oorzaak neer in de regio Ivanovo, op zo’n 250 kilometer ten noordoosten van de Russische hoofdstad Moskou.
Ondertussen bevestigd dat er geen overlevenden zijn.

Vooralsnog lijkt het er op dat dit de laatste luchtwaardige Antonov An-22 was.
Ooit 68 van gebouwd en was de eerste wide-body transportvliegtuig en nog altijd de grootste turboprop vliegtuig ter wereld.


https://x.com/BabakTaghva(...)%2Fwikibase%2F563155
  dinsdag 16 december 2025 @ 08:50:11 #156
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_219507656
Het is best eng om in het Caribisch gebied te moeten vliegen.

https://streamable.com/qg1m95
pi_219509665
De wereldwijde 747-8i passagiersvloot blijft krimpen.
Lufthansa heeft bekend gemaakt dat het 2 747-8i toestellen heeft verkocht en naar de Verenigde Staten gaan.
Officiële koper is niet bekend, maar geruchten zijn dat ze naar de United States Air Force (USAF) gaan.
Gaat om D-ABYD en D-ABYG, toestellen van zo'n 13 jaar oud en -ABYD gaat volgende maand al de vloot uit.
-ABYG volgt later in 2026.

Dan gaan er nu al 10 747-8i toestellen naar de USAF - naast deze 2 van Lufthansa - 5 van Korean Air,
2 van het Russische Transaero en 1 van Qatar.

  dinsdag 16 december 2025 @ 14:00:31 #158
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219509766
Ik vroeg me af waar de USAF zoveel 747-8's voor nodig had, maar ik lees dat de 5 van Korean Air in de komende 11 jaar worden omgebouwd naar opvolgers voor de E-4 "Doomsday Planes".
Laatste kans voor de Amerikaanse overheid om nog de hand te leggen op het 747 frame.
pi_219751560
Chaos in de lucht vandaag.
Schiphol zelfs lange tijd dicht geweest voor arrivals.
Ben benieuwd hoe dat kon gebeuren, niet klaar met materiaal om te vegen?

De 1e vluchten zijn inmiddels geland, maar je ziet nog ontzettend veel in holding patterns vliegen.
En een aantal daarvan die diverten na een uur in een holding pattern te zitten.

Terwijl grappig genoeg wat vliegtuigen van Ryanair diverten naar Schiphol (ipv Weeze).

Nog niet eens te spreken over alle geannuleerde vluchten.
  maandag 5 januari 2026 @ 13:59:12 #160
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219751731
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:39 schreef bianconeri het volgende:
Chaos in de lucht vandaag.
Schiphol zelfs lange tijd dicht geweest voor arrivals.
Ben benieuwd hoe dat kon gebeuren, niet klaar met materiaal om te vegen?

De 1e vluchten zijn inmiddels geland, maar je ziet nog ontzettend veel in holding patterns vliegen.
En een aantal daarvan die diverten na een uur in een holding pattern te zitten.

Terwijl grappig genoeg wat vliegtuigen van Ryanair diverten naar Schiphol (ipv Weeze).

Nog niet eens te spreken over alle geannuleerde vluchten.
Ik zag een instastory van iemand die ik ken en die vandaag vertrok ri. Hong Kong dat haar vliegtuig er lang over deed om te deicen en daardoor vertraging had. Dat zal dus ook meespelen.

Zie een andere kennis nu vast zitten in Bristol, KLM annuleert al twee dagen lang zijn terugvlucht.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219751965
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:39 schreef bianconeri het volgende:
Chaos in de lucht vandaag.
Schiphol zelfs lange tijd dicht geweest voor arrivals.
Ben benieuwd hoe dat kon gebeuren, niet klaar met materiaal om te vegen?

De 1e vluchten zijn inmiddels geland, maar je ziet nog ontzettend veel in holding patterns vliegen.
En een aantal daarvan die diverten na een uur in een holding pattern te zitten.

Terwijl grappig genoeg wat vliegtuigen van Ryanair diverten naar Schiphol (ipv Weeze).

Nog niet eens te spreken over alle geannuleerde vluchten.
Hier een stukje: https://gathering.tweaker(...)ge/84330112#84330112

Voornamelijk dus dat alles door de-ice en anti-ice moet want zo een half uur per toestel kost.
Vertrekkende toestellen moeten dus wachten, nemen plek in op Schiphol waardoor aankomende toestellen ook geen ruimte hebben etc. etc.
  maandag 5 januari 2026 @ 15:32:57 #162
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219752821
quote:
2s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:59 schreef SEMTEX het volgende:
Zie een andere kennis nu vast zitten in Bristol, KLM annuleert al twee dagen lang zijn terugvlucht.
Of all places :D Maar ik weet nog wel een leuke bingohal. Hoewel, intussen ook alweer 30 jaar geleden dat ik daar was. Wel enórm doorgezakt met de familie van mijn half-Engelse vriendinnetje, alle Guiness opgezopen en geen idee meer hoe we terug bij haar oma zijn gekomen... Goeie ouwe tijd. Nu heb ik een kater na 1,5 glas wijn :')
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 januari 2026 @ 19:35:00 #163
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219755111
2 vlokken sneeuw en Nederland ligt op zijn gat :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_219755229
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 14:24 schreef Iemand91 het volgende:

[..]
Hier een stukje: https://gathering.tweaker(...)ge/84330112#84330112

Voornamelijk dus dat alles door de-ice en anti-ice moet want zo een half uur per toestel kost.
Vertrekkende toestellen moeten dus wachten, nemen plek in op Schiphol waardoor aankomende toestellen ook geen ruimte hebben etc. etc.
Zat gister op liveatc toevallig te luisteren op de frequentie van in/uit planner en piloten.
wat opviel is dat er geen communicatie tussen de-ice en toren is, gaat dit dan weer via een ander bedrijf?
pi_219761944
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:44 schreef gijsman het volgende:

[..]
Zat gister op liveatc toevallig te luisteren op de frequentie van in/uit planner en piloten.
wat opviel is dat er geen communicatie tussen de-ice en toren is, gaat dit dan weer via een ander bedrijf?
Als ik dit zo lees wordt het toestel door Schiphol Ground naar de de-ice gestuurd, waarna je communiceert met Padcontrol/Iceman en als de-ice klaar is neemt het toestel weer contact op met Schiphol Ground voor taxi.

https://eaip.lvnl.nl/web/(...)0EHAM%201-en-GB.html
pi_219764638
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 14:00 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Ik vroeg me af waar de USAF zoveel 747-8's voor nodig had, maar ik lees dat de 5 van Korean Air in de komende 11 jaar worden omgebouwd naar opvolgers voor de E-4 "Doomsday Planes".
Laatste kans voor de Amerikaanse overheid om nog de hand te leggen op het 747 frame.
Ze hadden 4 van die doomsday planes, waarom zouden ze daar 10 vervangers voor nodig hebben?
pi_219765052
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ze hadden 4 van die doomsday planes, waarom zouden ze daar 10 vervangers voor nodig hebben?
Er komen 10 747-8 toestellen naar de USAF.

2 die voor Transaero gebouwd zijn; dat worden de 'normale' Air Force One toestellen.
1 BBJ van Qatar, zou als AF1 moeten dienen omdat de vorige 2 zoveel vertraging hebben.
Mogelijk met minder vergaande aanpassingen als de ex-Transaero toestellen.
5 komen van Korean Air als vervanging van de Boeing E-4.
En als laatste 2 van Lufthansa die gebruikt gaan worden voor training en onderdelen.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:14:14 #168
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219767385
Wat is een doomsday plane?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219767399
quote:
5s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:14 schreef SEMTEX het volgende:
doomsday plane
https://en.wikipedia.org/wiki/Doomsday_plane
quote:
Doomsday plane is an unofficial denomination of a class of aircraft which is used as an airborne command post in an event of nuclear war, disaster or other large scale conflict that threatens key military and government infrastructure.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:34:55 #170
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219767637
quote:
Gezellig.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219768711
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:34 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Gezellig.
Vandaar ook mijn vraag, maar @Iemand91 heeft gelukkig duidelijk gemaakt dat ze niet allemaal doomsday plane als bestemming hebben :)
  woensdag 7 januari 2026 @ 19:55:54 #172
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219772476


Een schaamteloze kopie uit NWS.
Want dit zie je ook niet iedere dag.

Zijn er meer van dit soort opvallende inzetten van toestellen geweest afgelopen dagen?
pi_219773238
Dat is een vlucht die ik wel eens genomen heb, maar nooit met een dreamliner inderdaad!
  woensdag 7 januari 2026 @ 21:14:38 #174
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_219773271
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]

Een schaamteloze kopie uit NWS.
Want dit zie je ook niet iedere dag.

Zijn er meer van dit soort opvallende inzetten van toestellen geweest afgelopen dagen?
Zowel TAP als ITA hebben deze week A330s ingezet naar Amsterdam
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 januari 2026 @ 21:34:07 #175
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219773438
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]

Een schaamteloze kopie uit NWS.
Want dit zie je ook niet iedere dag.

Zijn er meer van dit soort opvallende inzetten van toestellen geweest afgelopen dagen?
Nu bezig met de terugvlucht
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')