abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216721640
Ik ben sinds een paar maanden heerlijk aan het spelen met de Arduino nano maar loop al vrij snel tegen geheugen beperkingen aan (bv. een oled 128x64 scherm heeft al meer dan de helft van het geheugen nodig indien je de adafruit library gebruikt).

Nu zijn de prijzen niet echt heel verschillend, maar de functies wel. De meeste ESP's hebben WIFI/BT/Veel meer flash/eprom geheugen, is vele mallen sneller. Geen 10bit maar 16bit.

Nu aan jullie de vraag; waarom zou je af en toe toch kiezen voor Arduino IPV esp?

Zelf ben ik bezig met een visvoederapparaat middels de nano, maar loop zoals ik al scheef tegen geheugenbeperkingen aan waardoor ik garbage krijg op m'n scherm en dus stevig zit te dubben om deze toch maar over te zetten naar een ESP, alleen wil ik dan weer geen extra's zoals WIFI/BT etc aangezien die ook extra stroom gebruiken en ik juist zo zuinig mogelijk wil blijven werken.

Maar goed, de vraag origineel was, waarom kiezen voor Arduino of ESP? en waarom jou voorkeur?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_216725156
Wanneer je geen code voor Wifi of BT installeert op de ESP dan gebruikt het niks. :)
Maar qua batterij verbruik zijn ze allemaal niet bepaald zuinig... En de Arduino poorten kun je iets zwaarder belasten dan die van de ESP, dat al zou een reden kunnen zijn.

Verder zit ik niet diep genoeg in de materie om je originele vraag te beantwoorden. Zelf nooit met Arduino board gehad en alleen met ESP8266 en NodeMCU gespeeld. EN juist vanwege het hoge verbruik er vanaf gezien en andere optie gekozen.
pi_216725572
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 21:51 schreef Watuntrik het volgende:
Wanneer je geen code voor Wifi of BT installeert op de ESP dan gebruikt het niks. :)
Maar qua batterij verbruik zijn ze allemaal niet bepaald zuinig... En de Arduino poorten kun je iets zwaarder belasten dan die van de ESP, dat al zou een reden kunnen zijn.

Verder zit ik niet diep genoeg in de materie om je originele vraag te beantwoorden. Zelf nooit met Arduino board gehad en alleen met ESP8266 en NodeMCU gespeeld. EN juist vanwege het hoge verbruik er vanaf gezien en andere optie gekozen.
Ik las idd dat je het ook kon uitzetten, dat is wel een dikke plus maar toch heb ik het niet nodig. Er zijn ook ESP's zonder BT en WIFI kom ik net achter. ESP32-P4 bv...

Heb zelf net een aantal versies van ESP besteld en ga eens kijken hoe dat allemaal werkt en functioneert.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  maandag 17 februari 2025 @ 22:30:44 #4
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_216725793
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 22:16 schreef Chandler het volgende:

[..]
Ik las idd dat je het ook kon uitzetten, dat is wel een dikke plus maar toch heb ik het niet nodig. Er zijn ook ESP's zonder BT en WIFI kom ik net achter. ESP32-P4 bv...

Heb zelf net een aantal versies van ESP besteld en ga eens kijken hoe dat allemaal werkt en functioneert.
Dit dus. Je hebt ESP's in allerlei smaken. Voor elk wat wils. :)
En in combinatie met ESPHome van Home Assistant zijn ze gewoon onverslaanbaar. Het is gigantisch wat je allemaal met een beetje YAML-code in elkaar kunt zetten. Ik heb er inmiddels 9 draaien hier in allerlei opstellingen, van KwH-meter via barometer tot RGB LEDstrip-aansturing en deurbel. Top product! ^O^
Gevaccineerd.
pi_216725903
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 22:30 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
En in combinatie met ESPHome van Home Assistant zijn ze gewoon onverslaanbaar. Het is gigantisch wat je allemaal met een beetje YAML-code in elkaar kunt zetten. Ik heb er inmiddels 9 draaien hier in allerlei opstellingen, van KwH-meter via barometer tot RGB LEDstrip-aansturing en deurbel. Top product! ^O^
Leuk!

Mijn eerste (nou ja 2e eigenlijk maar zie het als het eerste projectje wat ik ga afmaken) is een visvoeder. Heb de software al klaar voor de nano maar heb garbage op m'n oled scherm omdat het geheugen mij een beetje in de steek laat (nano heeft maar 2kb en ruim 1kb is nodig voor het schermpje) en ja er zijn ook libs die minder geheugen gebruiken dan adafruit maar die kunnen weer heel veel andere dingen niet..

Enige wat ik nu heb draaien is zo'n 400 regels aan code, een encoder, oled scherm en een motor (nu nog zonder driver, een modified servo) maar gaat straks een echte motor + driver worden.

Wil dit gehele sootje aan een zonnepaneeltje en accu's knopen zodat dit gewoon maanden zonder mijn interactie kan werken :+

Leuke is wel dat ik alles gewoon kon emuleren op wokwi. Nadeel daarvan is wel dat ze maar een beperkt aantal componenten hebben, beetje het zelfde probleem als tinkercad en andere interactieve/emulerende software.
Like trump...
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 18 februari 2025 @ 08:08:06 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_216727732
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 22:30 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Zeker te weten. Ik heb er nog maar 2 in gebruik. Weerstation en meten van temperaturen van de buizen in mijn verwarmingssysteem. En mijn zonnepanelen uitlezen gaat ook met een Arduino maar zonder ESPhome.
pi_216728921
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 22:16 schreef Chandler het volgende:
Ik las idd dat je het ook kon uitzetten
Zo'n board uit de doos doet helemaal niets alles staat standaard uit en moet je de microchip eerst programmeren. Dus juiste Lib's en overige code installeren. Dus zou je eventueel de onboard Wifi netwerk adapter willen gebruiken moet je eerst netwerkprotocol en eventueel een HTTP server installeren om bv. de tijdschakeling over wifi in te stellen. In dat geval kun je het schermpje laten vervallen en het via http doen.

Heb met deze tijdje gespeeld.
https://github.com/JohnHa(...)gram-for-the-ESP8266

https://github.com/JohnHa(...)er/TimerClock_31.ino
BTW, John is een Nederlander en een aardige vent, je kunt hem e-mailen voor vragen en je krijgt altijd enthousiast antwoord.

Maar uit de doos is het niet meer dan een arduino bordje eventueel met die mogelijkheden je hoeft het niet te gebruiken.

Allemaal geweldig speelgoed maar hoe je het ook gebruikt het zijn best wel stroomvreters zo'n ESP trekt in ong. 1 of 2 weken tijd een 27000mAh powerbank wel leeg. Wil je voor maanden gaan zonder netspanning zul je toch flinke accu moeten gebruiken. De ESP's staan erom bekend relatief veel stroom te vreten.

Ik had maar klein stukje code nodig om een aantal LED's in een loop van 12 uur aan en 12 uur uit te kunnen schakelen op batterij. En heb er vanwege het hoge verbruik uiteindelijk voor gekozen om (via thinkercad) zelf een klein no nonsense circuitje te bouwen met ATTiny en die via een usbasp met LUA te programmeren. En ook werkte maar 26 dagen op een 27000mAh powerbank.
pi_216732029
Ik zal eens een paar systeempjes bouwen en kijken wat voor mij het meest voordelig is... al moet ik dan wel een paar extra motoren en controllers aanschaffen voor deze tests...

Ben wel benieuwd... en zelf zat ik ook al te denken om het schermpje id te vervangen dmv bluetooth connectie... maar eerst dit maar eens werkend krijgen.

Thanks voor je advies! :Y
Like trump...
  dinsdag 18 februari 2025 @ 22:06:08 #9
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_216740111
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 22:40 schreef Chandler het volgende:

[..]
Leuk!

Mijn eerste (nou ja 2e eigenlijk maar zie het als het eerste projectje wat ik ga afmaken) is een visvoeder. Heb de software al klaar voor de nano maar heb garbage op m'n oled scherm omdat het geheugen mij een beetje in de steek laat (nano heeft maar 2kb en ruim 1kb is nodig voor het schermpje) en ja er zijn ook libs die minder geheugen gebruiken dan adafruit maar die kunnen weer heel veel andere dingen niet..

Enige wat ik nu heb draaien is zo'n 400 regels aan code, een encoder, oled scherm en een motor (nu nog zonder driver, een modified servo) maar gaat straks een echte motor + driver worden.

Wil dit gehele sootje aan een zonnepaneeltje en accu's knopen zodat dit gewoon maanden zonder mijn interactie kan werken :+

Leuke is wel dat ik alles gewoon kon emuleren op wokwi. Nadeel daarvan is wel dat ze maar een beperkt aantal componenten hebben, beetje het zelfde probleem als tinkercad en andere interactieve/emulerende software.
Dan zit je met een ESP toch een stuk ruimer in je geheugenruimte. Kijk hier eens naar, de ESP-12F met oled-scherm, heeft 4MB aan flash-geheugen aan boord:

Dit is de datasheet ervan, met alle specs:
https://roboeq.ir/files/id/6043/name/ESP-12F%20datasheet.pdf/

en een vergelijking met de ESP-12E:
https://www.utmel.com/com(...)ne-is-better?id=1441

En hier kun je hem bestellen:
https://www.aliexpress.co(...)arch%7Cquery_from%3A

Kost maar 3 euro en 39 cent! :D
Gevaccineerd.
pi_216740172
Ja dat spul kost echt net niets, ik heb hem al in bestelling en verwacht dat die eind deze week wel binnen is..

Thanks voor mee denken... vind trouwens dat de 2kb sram wel extreem weinig is om software te laten draaien. Heb je 500 variabelen dan zit je geheugen al vol... zo zit ik met een simpel oled display in de knup. Laat 80% goed zien maar bij een paar fancy dingen gaat het helemaal verkeerd.

Zoals een scrollbar... terwijl ik zou denken dat het moet kunnen. Dus ik ben nog steeds druk doende met optimaliseren.
Like trump...
pi_216743500
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 13:35 schreef Chandler het volgende:
Ik zal eens een paar systeempjes bouwen en kijken wat voor mij het meest voordelig is... al moet ik dan wel een paar extra motoren en controllers aanschaffen voor deze tests...

Ben wel benieuwd... en zelf zat ik ook al te denken om het schermpje id te vervangen dmv bluetooth connectie... maar eerst dit maar eens werkend krijgen.

Thanks voor je advies! :Y
Omdat je het over een voederautomaat hebt, dan heb je het dus over tijdschakeling en de realtime clock. Van de ESP RTC stand alone kun je +/- 8 minuten afwijking per dag ondervinden. Afhankelijk wat er op de achtergrond allemaal meedraait.

Wifi zal je daar kunnen ondersteunen met NTP voor het regelmatig correct bijstellen van de tijd.

Ik zit zelf ook beetje in de Terrarium/Aquarium hobby, dus voederautomaat ook al nooit gebruikt is me niet vreemd. Vaker voorbij zien komen. (Voor mij is het meer timers voor licht, waar ik gebruik van maak) Ik weet zeker dat je alles omtrent dit concept op Github kant en klaar zult vinden. Dan hoef je het wiel niet geheel opnieuw uit te vinden. Slechts beetje aanpassen aan eige behoefte.

Ik denk dat je met die 2 eerder geposte timer clocks van J. Halfords over de wifi al voor meer dan de helft op weg bent.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 19-02-2025 10:04:42 ]
pi_216744218
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:56 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Omdat je het over een voederautomaat hebt, dan heb je het dus over tijdschakeling en de realtime clock. Van de ESP RTC stand alone kun je +/- 8 minuten afwijking per dag ondervinden. Afhankelijk wat er op de achtergrond allemaal meedraait.

Wifi zal je daar kunnen ondersteunen met NTP voor het regelmatig correct bijstellen van de tijd.

Ik zit zelf ook beetje in de Terrarium/Aquarium hobby, dus voederautomaat ook al nooit gebruikt is me niet vreemd. Vaker voorbij zien komen. (Voor mij is het meer timers voor licht, waar ik gebruik van maak) Ik weet zeker dat je alles omtrent dit concept op Github kant en klaar zult vinden. Dan hoef je het wiel niet geheel opnieuw uit te vinden. Slechts beetje aanpassen aan eige behoefte.

Ik denk dat je met die 2 eerder geposte timer clocks van J. Halfords over de wifi al voor meer dan de helft op weg bent.
Ik dacht zelf aan een DS klok module, zijn vele soorten van.

En juist het hele wiel opnieuw uitvinden vind ik leuk, daar leer ik zo ontiegelijk veel van, vooral van alle fouten die ik maak... dus ga daar zeker mee door maar neem alle informatie die jullie delen zeker serieus en door ;)
Like trump...
pi_216744479
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:48 schreef Chandler het volgende:
En juist het hele wiel opnieuw uitvinden vind ik leuk, daar leer ik zo ontiegelijk veel van, vooral van alle fouten die ik maak...
Dat is zeker waar, succes!!

Ikzelf ben meer van de Beter goed gepikt dan slecht uitgevonden. :D En omdat het allemaal open source is leer je meer en veel sneller van het doornemen en gebruiken van reeds bewezen scripts. Ik ben ook ooit zo begonnen, met wielen uitvinden maar ervaarde op die manier snel dat ik een hoop had gedaan en soms zelfs gekocht wat ik niet had hoeven doen en zeker niet had hoeven kopen. Ik ben dan ook geen programeur maar een script kiddie, ik pik werkende snippets van bestaande scripts en rijg die aan elkaar zoals dat voor mij het beste werkt.

Je kunt het zo gek niet bedenken alles is al eens door iemand anders beter gedaan.
pi_216744531
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:09 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat is zeker waar, succes!!

Ikzelf ben meer van de Beter goed gepikt dan slecht uitgevonden. :D En omdat het allemaal open source is leer je meer en veel sneller van het doornemen en gebruiken van reeds bewezen scripts. Ik ben ook ooit zo begonnen, met wielen uitvinden maar ervaarde op die manier snel dat ik een hoop had gedaan en soms zelfs gekocht wat ik niet had hoeven doen en zeker niet had hoeven kopen. Ik ben dan ook geen programeur maar een script kiddie, ik pik werkende snippets van bestaande scripts en rijg die aan elkaar zoals dat voor mij het beste werkt.

Je kunt het zo gek niet bedenken alles is al eens door iemand anders beter gedaan.
Herkenbaar, dat doe ik nu vooral met chatGPT aangezien deze vaak werkende code aanlevert en daarbij ook commentaar toevoegt over wat het precies doet..

Maar thanks! _O_
Like trump...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')