abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 februari 2025 @ 19:05:38 #1
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_216707983
Ik heb een vrij groot balkon van 10 meter wat met flink wat plantenbakken. Daarin heb ik langzamerhand meer en meer bloemen waarvan ik weet dat hommels en bijen er op af komen (lavendel is een gigantische hit). Het is heel druk op het balkon in de lente en zomer.

Nou zou ik ook graag mijn best doen voor de kleine vogels. Eigenlijk alles behalve duiven, kraaien/raven en meeuwen.
Ik neem tot ik het tegendeel hoor aan dat dat trio het leven voor roodborstjes en musjes juist moeilijk maakt en ik wil voorkomen dat ik juist die dieren ga lopen voeren.

Ik weet dat het soort voer wat je aanbied daarin al een goede manier is om voor te selecteren.

Nou wil ik eigenlijk een set dingen kopen:
1 voerstation (misschien meerdere.. eentje voor vetbollen en de andere voor meelwormen/zaden)
2. broedkastje (huidige optie: https://www.vogelhuisjes.(...)oodborst-in-giftbox/ )
3. Vogelbadje.

Twee vragen voor de mensen hier met kennis over dit:

1. Zit ik op de juiste manier over dit na te denken of mis ik iets?
2. Hebben jullie links naar voerstations die ik kan kopen die rekening houden met het weghouden van grote vogels
3. Wat is de beste plaatsing voor die voerstations? moeten ze per se hangen? vrij hangen of tegen de muur?

En verdere ervaringen met dit soort dingen zijn ook welkom uiteraard.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zondag 16 februari 2025 @ 19:11:24 #2
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_216708062
Nestkastje voor mezen kan ook goed. Daar zijn d'r wat meer van dan van roodborstjes, grotere kans dat d'r 1 in komt.

Van die zakjes met vetballen hou je grote vogels wel goed weg.
Bij zakjes pinda's komen hier regelmatig Vlaamse gaaien lopen muiten.
Haters everywhere but I don't really care.
  zondag 16 februari 2025 @ 19:12:21 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216708076
Ik heb meerdere voedersilo's van de Action in de tuin hangen (een paar voor vetbollen en een paar voor pinda's), en daar komen eigenlijk alleen maar kleine vogeltjes op af. Verder ook nog een paar van 'huisjes' met zonnebloemzaden, ook daar alleen kleine vogels.

De grotere vogels zitten wel eens op de grond de restjes op te eten, maar zie ze nooit op de voederstations. Ben geen kenner verder, dus geen idee waarom :P

Deze dingen dus:

zondag 16 februari 2025 @ 19:13:59 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216708095
Kleine vogeltjes houden van beschutting en dan vooral in de vorm van struiken. Vuurdoorn, laurier, beukhaag en andere struiken die heel dicht groeien.

Stromend water trekt aan, dus niet alleen een badje maar ook een pompje (met UV lampje tegen algen).

Verder luistert het soort voeder station heel nauw. Pindakaaspotten zijn kraaien en eksters gek op, daar blijft het kleinere spul dan ook uit de buurt. Gemiddeld voederstation is ook al snel voor de grotere vogels. Koop iets met een beschermkooi.
Resistance is futile.
  zondag 16 februari 2025 @ 19:15:53 #5
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_216708129
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:13 schreef Seven. het volgende:
Kleine vogeltjes houden van beschutting en dan vooral in de vorm van struiken. Vuurdoorn, laurier, beukhaag en andere struiken die heel dicht groeien.

Stromend water trekt aan, dus niet alleen een badje maar ook een pompje (met UV lampje tegen algen).

Verder luistert het soort voeder station heel nauw. Pindakaaspotten zijn kraaien en eksters gek op, daar blijft het kleinere spul dan ook uit de buurt. Gemiddeld voederstation is ook al snel voor de grotere vogels. Koop iets met een beschermkooi.
Komen er geen muizen op de pindakaaspotten af?
pi_216708168
Ik kan trouwens van harte de "Apollo" voedersilo's aanraden (Vogelbescherming, Pets Place, Welkoop).

Die zijn er voor pinda's en ook voor zaden.

Het voordeel van die voedersilo's is dat je de onder- en bovenkant zo kan losklikken, dat vult en reinigt heel makkelijk.

Qua zaden zou ik kiezen voor de "no mess" variant (ook Vogelbescherming). Dat zijn gebroken zaden die niet meer kunnen ontkiemen als je ze op de grond knoeit. Op een balkon misschien niet zo'n groot probleem, in een tuin kan dat al snel een oerwoud worden.

Voor de Apollo voedersilo's is ook een "beschermkooi" beschikbaar, zodat alleen kleinere vogels er bij kunnen.
De grotere (tortelduiven, spreeuwen, merels, etc) zullen dan wel opeten wat er op de grond valt.

zondag 16 februari 2025 @ 19:19:33 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216708179
Roodborstjes mogen graag nestelen in de buurt van kruiden. Wij hebben zo'n verticale tuin met onze kruiden en vorig jaar 2 nestjes gehad achter de tijm:

Dit zijn wel bakken met deksel.
Resistance is futile.
  zondag 16 februari 2025 @ 19:20:04 #8
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216708189
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:15 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Komen er geen muizen op de pindakaaspotten af?
Als dat al zo is, dan maken de kraaien er snel korte metten mee.
Resistance is futile.
  zondag 16 februari 2025 @ 19:21:36 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216708221
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:12 schreef kwiwi het volgende:
Ik heb meerdere voedersilo's van de Action in de tuin hangen (een paar voor vetbollen en een paar voor pinda's), en daar komen eigenlijk alleen maar kleine vogeltjes op af. Verder ook nog een paar van 'huisjes' met zonnebloemzaden, ook daar alleen kleine vogels.

De grotere vogels zitten wel eens op de grond de restjes op te eten, maar zie ze nooit op de voederstations. Ben geen kenner verder, dus geen idee waarom :P

Deze dingen dus:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De vetbollen kunnen ook alleen mussen, mezen en roodborstjes echt goed mee uit de voeten.
Resistance is futile.
  zondag 16 februari 2025 @ 19:23:37 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216708257
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
De vetbollen kunnen ook alleen mussen, mezen en roodborstjes echt goed mee uit de voeten.
Ah ok!
Heb ook wel eens van die halve kokosnoten gekocht met vet erin (zelfde spul als die vetbollen?) en daar kwamen dan wel weer grote vogels op af. Braken me de halve struik af door op de dunne takjes te gaan zitten om maar bij dat ding te komen :{
pi_216708321
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Vetbollen zijn hier ook wel populair bij die vogeltjes idd.

Ik haal (bestel) ze zonder "netje" in dozen van 50 stuks ofzo en die gaan in een "vetbolkrans", ook van de Vogelbescherming.
pi_216708337
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:23 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Ah ok!
Heb ook wel eens van die halve kokosnoten gekocht met vet erin (zelfde spul als die vetbollen?) en daar kwamen dan wel weer grote vogels op af. Braken me de halve struik af door op de dunne takjes te gaan zitten om maar bij dat ding te komen :{
Ook daar zijn dan weer modellen met "kooi" voor.

zondag 16 februari 2025 @ 19:27:51 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216708341
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:23 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Ah ok!
Klopt. Grote opening, dan is het redelijk makkelijk voor ze. Alleen duiven kunnen niks met voer dat hangt, die eten alleen maar vanaf een oppervlak waar ze zelf op kunnen staan.
Resistance is futile.
  zondag 16 februari 2025 @ 19:30:12 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216708384
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vetbollen zijn hier ook wel populair bij die vogeltjes idd.

Ik haal (bestel) ze zonder "netje" in een dozen van 50 stuks ofzo en die gaan in een "vetbolkrans", ook van de Vogelbescherming.
Dat zijn wel de beste, vogeltjes kunnen vast komen te zitten in de netjes. Ik heb een voederstation waar ik netjes aan hang, ik zoek nog van die losse kooitjes voor 1 bolletje.
Resistance is futile.
  zondag 16 februari 2025 @ 19:32:27 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216708420
Het ene jaar zul je trouwens meer aantrekken dan andere jaren. Naast heeft alles te maken met hoe succesvol de kleine vogeltjes kunnen broeden. Buxusmottengif in je wijk = gegarandeerde vogelsterfte bijvoorbeeld.
Resistance is futile.
pi_216708731
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:32 schreef Seven. het volgende:
Het ene jaar zul je trouwens meer aantrekken dan andere jaren. Naast heeft alles te maken met hoe succesvol de kleine vogeltjes kunnen broeden. Buxusmottengif in je wijk = gegarandeerde vogelsterfte bijvoorbeeld.
Wie heeft er nog levende buxus dan?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 16 februari 2025 @ 19:54:55 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216708860
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:48 schreef halfway het volgende:

[..]
-O-
Resistance is futile.
pi_216708873
Wij hebben 2 (tegen de schutting aangespijkerd) voederhuisjes, in 1 gaat een pindakaaspot en in de ander zo'n zadenpot.
Ook hebben wij een voederstandaard en daar gaat zaad gemeng met meelwormen in.
Wij hebben kauwtjes, eksters, spreeuwen, koolmeesjes en af en toe een paar tortels die komen kijken.
Kokosnoten en vetbollen doen het hier niet en die silo's doen het hier ook niet.
  zondag 16 februari 2025 @ 19:57:52 #19
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216708908
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:30 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dat zijn wel de beste, vogeltjes kunnen vast komen te zitten in de netjes. Ik heb een voederstation waar ik netjes aan hang, ik zoek nog van die losse kooitjes voor 1 bolletje.
Voor 1 of max 2 bolletjes zijn dit soort dingen handig. Die heb ik ook nog verspreid door de tuin hangen. Alleen kunnen volgens mij niet alle vogeltjes ermee overweg omdat ze eraan moeten gaan hangen, en niet op een stokje of rand kunnen zitten.

pi_216708924
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:19 schreef Seven. het volgende:
Roodborstjes mogen graag nestelen in de buurt van kruiden. Wij hebben zo'n verticale tuin met onze kruiden en vorig jaar 2 nestjes gehad achter de tijm:

[ afbeelding ]

Dit zijn wel bakken met deksel.
Wat een mooie wand!

quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:48 schreef halfway het volgende:

[..]
Heel voorzichtig zie je de buxus weer verschijnen hier in de buurt.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216709121
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:58 schreef 215 het volgende:

[..]
Wat een mooie wand!
[..]
Verwar die niet met de Lonicera Nitida Maigrün.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216709207
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 20:07 schreef halfway het volgende:

[..]
Dat verschil is wel duidelijk voor me.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  zondag 16 februari 2025 @ 20:17:05 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216709301
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 19:58 schreef 215 het volgende:

[..]
Wat een mooie wand!
[..]
We hebben 'm in het zwart, je kan er ook een irrigatiesysteem in leggen. Wij moeten nog op zoek naar een manier om om de bak met het nestje te omzeilen :+ .

quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 20:07 schreef halfway het volgende:

[..]
Of liguster.
Resistance is futile.
  zondag 16 februari 2025 @ 21:39:19 #24
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_216710575
Geweldige adviezen tot zo ver!

Ik ben nu op de volgende set uitgekomen

Voerstation deze 2:
- https://www.vivara.nl/silobeschermer-maxi-met-silo-voor-zaden

- https://www.vogelbeschermingshop.nl/vetblokhouder-london

Of 2 in 1
- https://www.vogelbescherm(...)mento-kort#more_info

In 1 keer klaar met 1 ding maar dan hebben ze geen kooibescherming.

Wat betreft nestkast blijf ik denk ik bij

Ik neem aan dat het voerstation opgehangen moet worden en niet op een tafel kan staan en dat de nestkast op de grond moet tussen de bloempotten. Zoals @Seven. zei. Beetje doen alsof ze in de struiken zitten

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 16-02-2025 21:44:26 ]
  zondag 16 februari 2025 @ 21:54:13 #25
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216710843
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:39 schreef SpecialK het volgende:

Voerstation deze 2:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Of 2 in 1
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik neem aan dat het voerstation opgehangen moet worden en niet op een tafel kan staan en dat de nestkast op de grond moet tussen de bloempotten. Zoals @:Seven. zei. Beetje doen alsof ze in de struiken zitten
De nestkasten hangen bij ons gewoon een beetje beschut tegen de wind tegen de gevel (hoog genoeg zodat er geen katten bij kunnen), niet tussen struiken of planten, en daar hebben we ook steeds nestjes in. Dus weet niet of ze perse tussen de planten moeten staan. Het enige is dat ze vaak geen nestjes maken op plekken waar teveel gaande is (bijvoorbeeld bij de achterdeur), dus vraag me wel af of ze op je balkon een nestje zouden maken (neem even aan dat je het balkon gewoon gebruikt).
  zondag 16 februari 2025 @ 22:00:45 #26
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_216710983
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:54 schreef kwiwi het volgende:

[..]
De nestkasten hangen bij ons gewoon een beetje beschut tegen de wind tegen de gevel (hoog genoeg zodat er geen katten bij kunnen), niet tussen struiken of planten, en daar hebben we ook steeds nestjes in. Dus weet niet of ze perse tussen de planten moeten staan. Het enige is dat ze vaak geen nestjes maken op plekken waar teveel gaande is (bijvoorbeeld bij de achterdeur), dus vraag me wel af of ze op je balkon een nestje zouden maken (neem even aan dat je het balkon gewoon gebruikt).
De linkerkant van mijn balkon ziet weinig verkeer van mij eigenlijk. Dus dat is 5 meter aan lengte waar ik echt nauwelijks kom. Er zijn ook geen katten of muizen.

Vooral en alleen duiven hangen graag rond op het hek.
  zondag 16 februari 2025 @ 22:01:36 #27
28167 matthijst
pi_216710999
Roodborstjes zijn vrij schuchter denk ik.
Mezen boeit het niks als het wat druk is. 2 jaar terug bij bejaarden in de flat hier 2 nestjes in kastjes op het balkon, tegenover elkaar op een balkon van 2 bij 3.
Op het werk een keer pimpelmezen in de paal van een drukke fietsenstalling.
pi_216716986
Ik had een paar jaar geleden een oude kat die niet buiten kwam in de winter, dus voor zijn live tv vermaak gooide ik gewoon een paar handen strooivoer op het balkon gedurende winter.
Als het koud was dan gooide ik voornamelijk pindas, richting de lente meer zaden enzo.

Ik had er ook altijd een bak water staan wat ik regelmatig ververste, dat waardeerden ze ook altijd.

Op een gegeven moment kwam er ook altijd een ekster eten en dat vond ik niet erg, tot mijn kat overleed, ik 2 jonge katjes adopteerde, het balkon schoonmaakte, het voer compleet weghaalde en er kattennetten hing.

De ekster heeft nog steeds een vete met mij hierover :') hij probeert de kleine musjes in paniek over mijn netten te jagen zodat mijn katten de musjes proberen te pakken, is hem 2x gelukt zelfs.
Ik heb de ekster ook meerdere keren betrapt dat hij in de vroege ochtend het net onklaar probeert te maken, dat verzin je gewoon niet.
Hij vliegt ook met regelmaat enorm dicht langs het net om mijn katten te sarren, dat was denk ik heel grappig tot een van mijn katten hem een lel wist te verkopen door het net heen :')
Twiddel
  maandag 17 februari 2025 @ 19:24:11 #29
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216722577
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:39 schreef SpecialK het volgende:

Voerstation deze 2:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Of 2 in 1
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik neem aan dat het voerstation opgehangen moet worden en niet op een tafel kan staan en dat de nestkast op de grond moet tussen de bloempotten. Zoals @:Seven. zei. Beetje doen alsof ze in de struiken zitten
Nestkast op grond wordt geen succes. Aanvliegroute zou ongeveer op ooghoogte moeten zijn, en elke vogelsoort heeft daarin ook weer hele specifieke voorkeuren. Roodborstjes kom je op de gekste plekken tegen, die zitten graag op een niet-alledaagse aanvliegroute. Ze zitten graag net om het hoekje met hun nestje.

Verder zitten vogels over het algemeen graag met de opening op het noorden of oosten en uit de volle zon.

https://www.vivara.nl/informatie/tips-nestkastje-ophangen
Resistance is futile.
  maandag 17 februari 2025 @ 19:29:03 #30
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216722635
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 22:01 schreef matthijst het volgende:
Roodborstjes zijn vrij schuchter denk ik.
Mezen boeit het niks als het wat druk is. 2 jaar terug bij bejaarden in de flat hier 2 nestjes in kastjes op het balkon, tegenover elkaar op een balkon van 2 bij 3.
Op het werk een keer pimpelmezen in de paal van een drukke fietsenstalling.
Roodborstjes zijn serieus heel territoriaal en zijn van de kleine vogeltjes het minst schuchter richting roofdieren en de mens. Ze blijven wat betreft nestelen wel uit de buurt van soortgenoten (of vechten elkaar de tent uit). Hun jongen hebben nog geen rood borstje om te voorkomen dat ze met hun eigen jongen om het territorium gaan vechten :+ .

Mussen broeden graag in kolonies, voor mussen hang je de nestkastjes dicht bij elkaar. Je zult zelden een eenzame mus zien, echte groepsdieren.

Mezen zijn idd redelijk tolerant, die zie je ook vaak samen optrekken buiten gezinsverband en dan zie je ook wel zwarte meesjes en pimpelmeesjes door elkaar.
Resistance is futile.
  maandag 17 februari 2025 @ 19:29:53 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216722643
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 22:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]
De linkerkant van mijn balkon ziet weinig verkeer van mij eigenlijk. Dus dat is 5 meter aan lengte waar ik echt nauwelijks kom. Er zijn ook geen katten of muizen.

Vooral en alleen duiven hangen graag rond op het hek.
Op welke verdieping zit je?
Resistance is futile.
  maandag 17 februari 2025 @ 19:31:30 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216722665
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:39 schreef summer2bird het volgende:
Ik had een paar jaar geleden een oude kat die niet buiten kwam in de winter, dus voor zijn live tv vermaak gooide ik gewoon een paar handen strooivoer op het balkon gedurende winter.
Als het koud was dan gooide ik voornamelijk pindas, richting de lente meer zaden enzo.

Ik had er ook altijd een bak water staan wat ik regelmatig ververste, dat waardeerden ze ook altijd.

Op een gegeven moment kwam er ook altijd een ekster eten en dat vond ik niet erg, tot mijn kat overleed, ik 2 jonge katjes adopteerde, het balkon schoonmaakte, het voer compleet weghaalde en er kattennetten hing.

De ekster heeft nog steeds een vete met mij hierover :') hij probeert de kleine musjes in paniek over mijn netten te jagen zodat mijn katten de musjes proberen te pakken, is hem 2x gelukt zelfs.
Ik heb de ekster ook meerdere keren betrapt dat hij in de vroege ochtend het net onklaar probeert te maken, dat verzin je gewoon niet.
Hij vliegt ook met regelmaat enorm dicht langs het net om mijn katten te sarren, dat was denk ik heel grappig tot een van mijn katten hem een lel wist te verkopen door het net heen :')
Eksters zijn reteslim, net als kraaien. Kraaien zijn ook goed tam te krijgen, m'n pa had als tiener een tamme kraai.
Resistance is futile.
  maandag 17 februari 2025 @ 21:09:37 #33
28167 matthijst
pi_216724472
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2025 19:29 schreef Seven. het volgende:

[..]
Roodborstjes zijn serieus heel territoriaal en zijn van de kleine vogeltjes het minst schuchter richting roofdieren en de mens.
Oh apart. Zie ze nog weleens bij een rondje wandelen, maar als je dan een beetje die kant op stapt zijn ze pleite. Dus dacht daarom dat ze bangig zijn :)
  Moderator maandag 17 februari 2025 @ 21:22:52 #34
441859 crew  Lenny77
pi_216724698
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2025 21:09 schreef matthijst het volgende:

[..]
Oh apart. Zie ze nog weleens bij een rondje wandelen, maar als je dan een beetje die kant op stapt zijn ze pleite. Dus dacht daarom dat ze bangig zijn :)
Roodborstjes zijn kleine smeerlappen :D
Die jagen alle andere vogeltjes weg, zeer dominant en best agressief.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 18 februari 2025 @ 08:08:48 #35
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_216727734
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2025 19:29 schreef Seven. het volgende:

[..]
Op welke verdieping zit je?
qua hoogte de 5e. bovenste. open balkon dus geen afdekking
  dinsdag 18 februari 2025 @ 20:37:27 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216738264
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 08:08 schreef SpecialK het volgende:

[..]
qua hoogte de 5e. bovenste. open balkon dus geen afdekking
Hmm, dan vraag ik me af hoeveel kans er is op een nestje. Dan zou ik me richten op water en voer. Op welke richting staat het balkon?
Resistance is futile.
  Moderator dinsdag 18 februari 2025 @ 20:58:59 #37
441859 crew  Lenny77
pi_216738829
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 20:37 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hmm, dan vraag ik me af hoeveel kans er is op een nestje. Dan zou ik me richten op water en voer. Op welke richting staat het balkon?
Mja die kleintjes vallen gewoon dood als ze gaan uitvliegen. Misschien beter geen nestkastjes zetten om dit te voorkomen igv een dommer vogeltje toch gaat nesten
  woensdag 19 februari 2025 @ 08:23:37 #38
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_216742512
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 20:37 schreef Seven. het volgende:

[..]
beschutting kan ik regelen toch? of bedoel je dat ze lagere plekken zoeken bij op straathoogte oid?

balkon is op het oosten
  woensdag 19 februari 2025 @ 08:26:24 #39
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_216742537
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 20:58 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Mja die kleintjes vallen gewoon dood als ze gaan uitvliegen. Misschien beter geen nestkastjes zetten om dit te voorkomen igv een dommer vogeltje toch gaat nesten
is het volgens jullie de bedoeling de nestkastjes aan de balustrade te hangen naar buiten gericht? dat lijkt me nogal open en bloot toch? waarom niet aan de muur op 1,5m hoogte van mijn balkonvloer?
pi_216744082
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 08:26 schreef SpecialK het volgende:

[..]
is het volgens jullie de bedoeling de nestkastjes aan de balustrade te hangen naar buiten gericht? dat lijkt me nogal open en bloot toch? waarom niet aan de muur op 1,5m hoogte van mijn balkonvloer?
De kleintjes gaan op een bepaald moment uitvliegen en laten we eerlijk zijn: dat gaat niet lekker van het eerste moment. Sommige soorten moeten hun kleintjes zelfs dagen bijvoeren op de grond. Als die kleintjes van jou dus onhandig weg fladderen (wat ze ZULLEN doen) dan vallen ze meteen 5 verdiepen naar onder en is het gedaan met ze ;( .
En dat na weken werk van de ouders..
Ik zou er geen hangen. De intentie is goed, de uitvoering veel te gevaarlijk. Je gaat er spijt van krijgen als je weken meeleeft met ze en ze dan dood op de grond ziet liggen :'(

[ Bericht 0% gewijzigd door Lenny77 op 19-02-2025 13:08:16 ]
  woensdag 19 februari 2025 @ 11:15:14 #41
28167 matthijst
pi_216744559
Ik zou gewoon zon mezending ophangen :)
Op je balkon, niet buiten het balkon.
Evt een camera erin, leuk om mee te kijken.
  woensdag 19 februari 2025 @ 19:26:37 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216751038
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 08:23 schreef SpecialK het volgende:

[..]
beschutting kan ik regelen toch? of bedoel je dat ze lagere plekken zoeken bij op straathoogte oid?

balkon is op het oosten
Oosten is goed maar op die hoogte bouwen vogels als kraaien eerder hun nesten.
Resistance is futile.
  woensdag 19 februari 2025 @ 19:28:58 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216751074
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:37 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
De kleintjes gaan op een bepaald moment uitvliegen en laten we eerlijk zijn: dat gaat niet lekker van het eerste moment. Sommige soorten moeten hun kleintjes zelfs dagen bijvoeren op de grond. Als die kleintjes van jou dus onhandig weg fladderen (wat ze ZULLEN doen) dan vallen ze meteen 5 verdiepen naar onder en is het gedaan met ze ;( .
En dat na weken werk van de ouders..
Ik zou er geen hangen. De intentie is goed, de uitvoering veel te gevaarlijk. Je gaat er spijt van krijgen als je weken meeleeft met ze en ze dan dood op de grond ziet liggen :'(
Klopt. Roodborstjes voeren hun jongen nog een week of 2 op de grond voor ze echt kunnen vliegen. In deze periode zijn wij dan ook erg actief katten aan het verjagen.

Een roodborstje zal nooit een nest maken op 15-20m hoogte.
Resistance is futile.
  woensdag 19 februari 2025 @ 20:34:40 #44
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216752563
quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2025 19:28 schreef Seven. het volgende:

[..]
Klopt. Roodborstjes voeren hun jongen nog een week of 2 op de grond voor ze echt kunnen vliegen. In deze periode zijn wij dan ook erg actief katten aan het verjagen.

Oh dat is goed dat je het zegt. We hebben sinds dit jaar ook roodborstjes in de tuin, en eventueel katten verjagen is geen optie want er lopen er veel te veel door de tuin :{ Moet dus eigenlijk voorkomen dat roodborstjes hier een nest gaan maken.
  woensdag 19 februari 2025 @ 20:41:17 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216752762
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 20:34 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Oh dat is goed dat je het zegt. We hebben sinds dit jaar ook roodborstjes in de tuin, en eventueel katten verjagen is geen optie want er lopen er veel te veel door de tuin :{ Moet dus eigenlijk voorkomen dat roodborstjes hier een nest gaan maken.
Of zorgen voor veilige plekjes :s)
Resistance is futile.
  woensdag 19 februari 2025 @ 21:27:12 #46
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_216753963
ja zo te zien zijn roodborstjes zelfs voor voer niet op deze hoogte te vinden. dus dat laat ik los.

maar waar wel kans op is zijn meesjes en mussen.

dat vind ik al prima. het ging uiteindelijk aan bijdragen aan de kleine vogels.

ik heb het gevoel dat de meeste adviezen voor meesjes en musjes nog steeds wel relevant zijn. misschien een andere nestelkast.

qua voer blijkbaar ook een grotere focus op zaden en pindas en niet zo op meelwormen
pi_216754934
quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2025 19:28 schreef Seven. het volgende:

[..]

Mussen en mezen doen dit ook.
Ik blijf erbij dat ik de gok niet zou pakken. Geen nestkast.
Wel veel leuke voedplaatsen en drinken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')