abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8635860
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 11:34 schreef Zonko het volgende:
Dus als er aliens komen, en die stoppen de aarde in een reusachtige vrieskist waardoor we het absolute nulpunt bereiken, krimpt de aarde dus ineen als een soort van superatoom? Cool!
Nee, dan schieten we ze gewoon af
pi_8636307
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 19:18 schreef Light het volgende:

[..]

Ik heb de gegevens correct overgenomen. En ik denk ook niet dat die sites de gegevens door elkaar halen. Helaas heb ik geen Binas ofzo om de gegevens te controleren, maar 'k kan wel meer sites zoeken natuurlijk...

Oke, meer info

Volgens http://www.webelements.com/webelements/elements/text/He/heat.html heeft Helium een smeltpunt van 0.95K en een kookpunt van 4.22K. Waterstof komt op een smeltpunt van 14.01K en een kookpunt van 20.28K.

Bij 298K (25C) zijn alle stoffen vast, behalve de volgende (met atoomnummer en fase tussen haakjes):

Waterstof (1, gas)
Helium (2, edelgas)
Stikstof (7, gas)
Zuurstof (8, gas)
Fluor (9, gas)
Neon (10, edelgas)
Chloor (17, gas)
Argon (18, edelgas)
Broom (35, vloeibaar)
Krypton (36, edelgas)
Xenon (54 , edelgas)
Kwik (80, vloeibaar)
Radon (86, edelgas)

Waarbij maar weer eens duidelijk wordt dat atoommassa niets zegt over de fase van een stof. Ook opvallend: koolstof (atoomnummer 6) heeft het hoogste smeltpunt, voor zover ik kan nagaan. Dat smelt pas bij 3800K

pi_8636350
Maar wat naast het gewicht en andere zaken veel scheelt wat voor fase de stof is, is de vorm/opbouw van de moleculen. Ieder op zicht en in groepjes. Dat laatste merk je vooral bij thermoharders. Die zijn dankzij hun geordende structuur veel minder goed te smelten als thermoplasten (spaghetti-structuur)
pi_8638043
ehm
wat net gezegd werd
T ~ v == bullshit, serieus
T ~ E, da's wel goed
...Trust me, I'm gonna be a doctor... (H)
  vrijdag 21 februari 2003 @ 21:42:33 #55
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_8638830
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 11:43 schreef ChOas het volgende:
Trouwens... Het absolute nulpunt is niet te bereiken omdat
atomen altijd nog een klein beetje energie blijven bewaren
(Zero Point Energie (Niet slaan )
Ja tengevolge van de quantumfluctuaties, die net zo onvoorspelbaar zijn als de aandelenbeurzen.

Zo zit je vrolijk harmonieus te zingen in je Bose-Einstein Condensaat en plotseling zit er, links en rechts van je, een positief en negatief virtueel deeltje, wat strikt theoretisch ook twee miniblackholes kunnen zijn.

Teleac "Creatief met lasers, deeltjesversnellers en quantummechanica". Zelf een schepje meenemen.

Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_8947554
Je bedoelt bijvoorbeeld -5 Kelvin?
Misschien lukt het met Jägermeißter.........:)
why worry? Enjoy life!
  zaterdag 8 maart 2003 @ 09:03:26 #57
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_8950079
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 00:27 schreef papsarmy het volgende:
Je bedoelt bijvoorbeeld -5 Kelvin?
Misschien lukt het met Jägermeißter.........:)
Met één Jägermeißter gaat het ook niet lukken, maar misschien wel met twee, of drie, 4, 5, 6, hik ...
Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_8955381
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 21:07 schreef Jzz het volgende:
ehm
wat net gezegd werd
T ~ v == bullshit, serieus
T ~ E, da's wel goed
Waarom? E is toch afhankelijk van v?
Don't fight a fight you think you can win.
pi_8989783
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:38 schreef Mes het volgende:
Als die bereikt is dan staan alle moleculen/ atomen etc...de hele bende dus stil. Heb ik ooit eens op school geleerd.
Maar eh...hebben de moleculen van bijv. een stuk ijzer niet soort van "voorsprong" op die van laten we zeggen zuurstof?
Het gaat niet om de snelheid maar om de kinetische energie. Ijzer moleculen zijn zwaarder dan zuurstof en bewegen dus veel minder op dezelfde temperatuur. Het hangt ook af van de bindingsenergie van de moleculen, metalen hebben een relatief hoge bindingsenergie.

1/2 m v² = 3/2 k T

waarbij k = 1.38*10e -23 J/K.

Jaja...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')