abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8616725
Als die bereikt is dan staan alle moleculen/ atomen etc...de hele bende dus stil. Heb ik ooit eens op school geleerd.
Maar eh...hebben de moleculen van bijv. een stuk ijzer niet soort van "voorsprong" op die van laten we zeggen zuurstof? Bereiken alle moleculen op de zelfde temperatuur dat punt of zijn er andere die eerder opgeven?
pi_8616753
Zelfde temperatuur.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_8616758
allemaal op -273o celsius toch gewoon?
  donderdag 20 februari 2003 @ 21:40:04 #4
7488 Quintony
There is Fire in all of us
pi_8616767
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:39 schreef ZixS het volgende:
-273,15
Live from the USA
pi_8616778
Bij 0 Kelvin liggen ze dus helemaal stil....pas vanaf dat punt gaat de ene atoom wat sneller trillen dan de andere.
pi_8616785
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:38 schreef Mes het volgende:
Als die bereikt is dan staan alle moleculen/ atomen etc...de hele bende dus stil. Heb ik ooit eens op school geleerd.
Maar eh...hebben de moleculen van bijv. een stuk ijzer niet soort van "voorsprong" op die van laten we zeggen zuurstof? Bereiken alle moleculen op de zelfde temperatuur dat punt of zijn er andere die eerder opgeven?
Waarom zouden ijzermoleculen voorsprong hebben?
Het is zoals Lucille al zegt dezelfde temp
Als je neus andersom zou staan, zou je verdrinken onder de douche.
  donderdag 20 februari 2003 @ 21:40:53 #7
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_8616789
Temp. ~ snelheid. Als snelheid=0 dan t=-273C
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 20 februari 2003 @ 21:42:08 #8
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_8616820
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:39 schreef ZixS het volgende:
Jup
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:38 schreef Mes het volgende:.
Zuurstof zal tijdens het afkoelen wel eerst in een vloeistof veranderen, en daarna overgaan in een vaste stof. Het is dus niet zo dat de gasmoleculen gewoon stil gaan staan.
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
  donderdag 20 februari 2003 @ 21:45:15 #9
44165 RaBlaBla
Ratelt maar raak
pi_8616884
Het grootste verschil tussen de materialen is de hoeveelheid energie je er uit moet halen om ze op 0 kelvin te krijgen.
. <---- nee het ligt niet aan uw toestel, deze pixel is niet stuk, onze excuses voor het ongemak
  donderdag 20 februari 2003 @ 21:45:55 #10
46086 vector200
Kan het ook niet helpen...
pi_8616896
offtopic: jaja
Engelen kun je niet kopen, maar wel tegenkomen
Neem mijn uitspraken niet met een korreltje zout, maar met een fust bier...
pi_8616923
Het enige verschil wat water en ijzer hebben als je ze van bijvoorbeeld 0 graden naar -273 graden laat lopen, is dat de moleculen van ijzer sneller langzamer gaan... Dat wil zeggen dat de ijzermoleculen in hetzelfde 'temperatuurtraject' meer beweging moeten verliezen, en dus sneller vertragen.
  donderdag 20 februari 2003 @ 21:50:33 #12
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_8616996
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:47 schreef Tagnar het volgende:
Dat wil zeggen dat de ijzermoleculen in hetzelfde 'temperatuurtraject' meer beweging moeten verliezen, en dus sneller vertragen.
Moet dat niet precies andersom zijn? De watermoleculen hebben bij kamertemperatuur immers meer bewegingsvrijheid dan de ijzermoleculen: het water is in vloeistofvorm en kan stromen, terwijl de ijzermoleculen vast zitten in een kristalstructuur.
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
pi_8617036
Soortelijke warmte
pi_8617066
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:40 schreef Rembooo het volgende:

[..]

Waarom zouden ijzermoleculen voorsprong hebben?
Het is zoals Lucille al zegt dezelfde temp

Nou ja een voorsprong. Die staan toch al een stuk stiller dan die van een zuurstof? Water bevriest toch ook eerder dan olie?
  donderdag 20 februari 2003 @ 21:53:55 #15
44165 RaBlaBla
Ratelt maar raak
pi_8617080
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:52 schreef Kaaltie het volgende:
Soortelijke warmte
Juist
. <---- nee het ligt niet aan uw toestel, deze pixel is niet stuk, onze excuses voor het ongemak
pi_8617138
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:53 schreef Mes het volgende:

[..]

Nou ja een voorsprong. Die staan toch al een stuk stiller dan die van een zuurstof? Water bevriest toch ook eerder dan olie?

Het stilstaan van atomen staat los van het feit hoe groot de afstand is tussen de atomen welke volgens mij bepaald of iets vloeibaar is of niet.
  donderdag 20 februari 2003 @ 21:59:00 #17
44165 RaBlaBla
Ratelt maar raak
pi_8617206
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:56 schreef Brad het volgende:

[..]

Het stilstaan van atomen staat los van het feit hoe groot de afstand is tussen de atomen welke volgens mij bepaald of iets vloeibaar is of niet.

De afstand van de atomen en de de trillings snelheid staan los van elkaar ja.
pi_8617227
quote:

[..]

De afstand bepaald het inderdaad, maar de snelheid waarmee ze trillen bepaald de afstand... dus het heeft wel degelijk met elkaar te maken...

Hoe sneller de atomen trillen hoe groter de afstand onderling wordt... wordt de afstand erg groot... dan trekken ze elkaar niet hard genoeg meer aan, en wordt het een vloeistof.. gaan ze te hard... dan wordt de afstand te groot en ontstaat er gas...

donderdag 20 februari 2003 @ 22:02:09 #19
44165 RaBlaBla
Ratelt maar raak
pi_8617271
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:59 schreef Kaaltie het volgende:

[..]

De afstand bepaald het inderdaad, maar de snelheid waarmee ze trillen bepaald de afstand... dus het heeft wel degelijk met elkaar te maken...

Hoe sneller de atomen trillen hoe groter de afstand onderling wordt... wordt de afstand erg groot... dan trekken ze elkaar niet hard genoeg meer aan, en wordt het een vloeistof.. gaan ze te hard... dan wordt de afstand te groot en ontstaat er gas...

Per stof wel ja, maar ik bedoelde de afstand/trillings verhouding tussen de verschillende stoffen. Bij de ene stof is die weer anders als bij de andere
pi_8617276
quote:

[..]

De afstand tussen atomen heeft niet direct iets te maken met de fase waarin de stof zich bevindt. Wel is het bij de meeste stoffen zo dat als de atomen sneller bewegen, ze verder uit elkaar gaan. In vaste toestand staan ze dus het dichtst bij elkaar, behalve bij water, daar is dat bij 4 graden. Daarom drijft ijs ook op water.

Ik heb trouwens altijd in de veronderstelling geleef dat iedere stof een eigen smeltpunt heeft en dat onder dat punt de atomen stil staan. Dat is dus voor iedere stof anders. Het absolute nulpunt, 0 K, is het smeltpunt van waterstof.

donderdag 20 februari 2003 @ 22:05:45 #21
44165 RaBlaBla
Ratelt maar raak
pi_8617361
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 22:02 schreef Miwe het volgende:

[..]

De afstand tussen atomen heeft niet direct iets te maken met de fase waarin de stof zich bevindt.

Dat bedoelde ik dus
pi_8617393
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 22:05 schreef RaBlaBla het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik dus

En ik kwootte de verkeerde post
Sorry
pi_8617397
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 22:02 schreef Miwe het volgende:

[..]

De afstand tussen atomen heeft niet direct iets te maken met de fase waarin de stof zich bevindt. Wel is het bij de meeste stoffen zo dat als de atomen sneller bewegen, ze verder uit elkaar gaan. In vaste toestand staan ze dus het dichtst bij elkaar, behalve bij water, daar is dat bij 4 graden. Daarom drijft ijs ook op water.

stom, dat had ik ook wel kunnen bedenken.

Is het dan de binding tussen de atomen die bij een bepaalde temperatuur mee gaat spelen?

pi_8617583
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 22:06 schreef Brad het volgende:

[..]

stom, dat had ik ook wel kunnen bedenken.

Is het dan de binding tussen de atomen die bij een bepaalde temperatuur mee gaat spelen?

Als een stof op zijn nulpunt is aangeland, kan het nog steeds vloeibaar zijn. Het moet dan nog een klein beetje energie kwijtraken om de atomen tot stilstand te brengen. De atomen trekken elkaar altijd aan, maar kunnen pas als ze stil staan een binding vormen. Als ze eenmaal stil staan, kan de stof ook niet meer kouder worden.

Temperatuur is nl. iets wat wij ervaren van de snelheid waarmee atomen bewegen.

pi_8617608
OK, nu dus is het 0 Kelvin. Kan het nog kouder?
Is er niet zoiets als oneindig koud?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')