quote:-273,15
Op donderdag 20 februari 2003 21:39 schreef ZixS het volgende:
allemaal op -273o celsius toch gewoon?
quote:Waarom zouden ijzermoleculen voorsprong hebben?
Op donderdag 20 februari 2003 21:38 schreef Mes het volgende:
Als die bereikt is dan staan alle moleculen/ atomen etc...de hele bende dus stil. Heb ik ooit eens op school geleerd.
Maar eh...hebben de moleculen van bijv. een stuk ijzer niet soort van "voorsprong" op die van laten we zeggen zuurstof? Bereiken alle moleculen op de zelfde temperatuur dat punt of zijn er andere die eerder opgeven?
quote:Jup
Op donderdag 20 februari 2003 21:39 schreef ZixS het volgende:
allemaal op -273o celsius toch gewoon?
quote:Zuurstof zal tijdens het afkoelen wel eerst in een vloeistof veranderen, en daarna overgaan in een vaste stof. Het is dus niet zo dat de gasmoleculen gewoon stil gaan staan.
Op donderdag 20 februari 2003 21:38 schreef Mes het volgende:.
Maar eh...hebben de moleculen van bijv. een stuk ijzer niet soort van "voorsprong" op die van laten we zeggen zuurstof? Bereiken alle moleculen op de zelfde temperatuur dat punt of zijn er andere die eerder opgeven?
quote:Moet dat niet precies andersom zijn? De watermoleculen hebben bij kamertemperatuur immers meer bewegingsvrijheid dan de ijzermoleculen: het water is in vloeistofvorm en kan stromen, terwijl de ijzermoleculen vast zitten in een kristalstructuur.
Op donderdag 20 februari 2003 21:47 schreef Tagnar het volgende:
Dat wil zeggen dat de ijzermoleculen in hetzelfde 'temperatuurtraject' meer beweging moeten verliezen, en dus sneller vertragen.
quote:Nou ja een voorsprong. Die staan toch al een stuk stiller dan die van een zuurstof? Water bevriest toch ook eerder dan olie?
Op donderdag 20 februari 2003 21:40 schreef Rembooo het volgende:[..]
Waarom zouden ijzermoleculen voorsprong hebben?
Het is zoals Lucille al zegt dezelfde temp
quote:Juist
Op donderdag 20 februari 2003 21:52 schreef Kaaltie het volgende:
Soortelijke warmte
quote:Het stilstaan van atomen staat los van het feit hoe groot de afstand is tussen de atomen welke volgens mij bepaald of iets vloeibaar is of niet.
Op donderdag 20 februari 2003 21:53 schreef Mes het volgende:[..]
Nou ja een voorsprong. Die staan toch al een stuk stiller dan die van een zuurstof? Water bevriest toch ook eerder dan olie?
quote:De afstand van de atomen en de de trillings snelheid staan los van elkaar ja.
Op donderdag 20 februari 2003 21:56 schreef Brad het volgende:[..]
Het stilstaan van atomen staat los van het feit hoe groot de afstand is tussen de atomen welke volgens mij bepaald of iets vloeibaar is of niet.
quote:De afstand bepaald het inderdaad, maar de snelheid waarmee ze trillen bepaald de afstand... dus het heeft wel degelijk met elkaar te maken...
Het stilstaan van atomen staat los van het feit hoe groot de afstand is tussen de atomen welke volgens mij bepaald of iets vloeibaar is of niet.
Hoe sneller de atomen trillen hoe groter de afstand onderling wordt... wordt de afstand erg groot... dan trekken ze elkaar niet hard genoeg meer aan, en wordt het een vloeistof.. gaan ze te hard... dan wordt de afstand te groot en ontstaat er gas...
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 21:59 schreef Kaaltie het volgende:[..]
De afstand bepaald het inderdaad, maar de snelheid waarmee ze trillen bepaald de afstand... dus het heeft wel degelijk met elkaar te maken...
Hoe sneller de atomen trillen hoe groter de afstand onderling wordt... wordt de afstand erg groot... dan trekken ze elkaar niet hard genoeg meer aan, en wordt het een vloeistof.. gaan ze te hard... dan wordt de afstand te groot en ontstaat er gas...
quote:De afstand tussen atomen heeft niet direct iets te maken met de fase waarin de stof zich bevindt. Wel is het bij de meeste stoffen zo dat als de atomen sneller bewegen, ze verder uit elkaar gaan. In vaste toestand staan ze dus het dichtst bij elkaar, behalve bij water, daar is dat bij 4 graden. Daarom drijft ijs ook op water.
Ik heb trouwens altijd in de veronderstelling geleef dat iedere stof een eigen smeltpunt heeft en dat onder dat punt de atomen stil staan. Dat is dus voor iedere stof anders. Het absolute nulpunt, 0 K, is het smeltpunt van waterstof.
quote:Dat bedoelde ik dus
Op donderdag 20 februari 2003 22:02 schreef Miwe het volgende:[..]
De afstand tussen atomen heeft niet direct iets te maken met de fase waarin de stof zich bevindt.
quote:En ik kwootte de verkeerde post
Op donderdag 20 februari 2003 22:05 schreef RaBlaBla het volgende:[..]
Dat bedoelde ik dus
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 22:02 schreef Miwe het volgende:[..]
De afstand tussen atomen heeft niet direct iets te maken met de fase waarin de stof zich bevindt. Wel is het bij de meeste stoffen zo dat als de atomen sneller bewegen, ze verder uit elkaar gaan. In vaste toestand staan ze dus het dichtst bij elkaar, behalve bij water, daar is dat bij 4 graden. Daarom drijft ijs ook op water.
Is het dan de binding tussen de atomen die bij een bepaalde temperatuur mee gaat spelen?
quote:Als een stof op zijn nulpunt is aangeland, kan het nog steeds vloeibaar zijn. Het moet dan nog een klein beetje energie kwijtraken om de atomen tot stilstand te brengen. De atomen trekken elkaar altijd aan, maar kunnen pas als ze stil staan een binding vormen. Als ze eenmaal stil staan, kan de stof ook niet meer kouder worden.
Op donderdag 20 februari 2003 22:06 schreef Brad het volgende:[..]
stom, dat had ik ook wel kunnen bedenken.
Is het dan de binding tussen de atomen die bij een bepaalde temperatuur mee gaat spelen?
Temperatuur is nl. iets wat wij ervaren van de snelheid waarmee atomen bewegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |