abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216693166
quote:
Amsterdam brengt ondernemers in problemen door late betaling

Door technische problemen bij het overstappen op een nieuw factureringssysteem heeft Amsterdam een betalingsachterstand opgelopen van meer dan 200 miljoen euro. Op dit moment is sprake van bijna 29.000 facturen van zzp'ers en andere ondernemers die te laat of helemaal niet betaald zijn, meldt AT5.

De VVD in de hoofdstad spreekt over een "gigantische betalingsachterstand" en heeft een meldpunt geopend voor gedupeerde ondernemers. "Ondernemers moeten inkomsten genereren voor het betalen van rekeningen. Als deze inkomsten door falende betaalsystemen uitblijven, kan dit in de ergste gevallen faillissement tot gevolg hebben", aldus de VVD Amsterdam.

De problemen rondom de achterstallige facturen bij de gemeente begonnen begin dit jaar bij het overgaan op een nieuw factureringssysteem, genaamd Amsterdam Financieel en Inkoop Systeem (Afis). Begin december sloot het oude factureringssysteem, waardoor de eerste vertraging ontstond. Facturen die nog niet waren afgehandeld, werden overgezet naar Afis. Maar door een technisch probleem lukte dat inladen niet.

Problemen bij het inladen
Toen dat probleem was verholpen, kon pas worden begonnen met het inladen van facturen die binnen waren gekomen tussen de sluiting van het oude systeem en het 'live' gaan van Afis. Bij het inladen van deze groep facturen, 21.000 in totaal, ontstonden weer problemen. Ook moesten facturen die automatisch doorgezet hadden moeten worden, handmatig naar de directie worden gestuurd.

Zo stapelden de problemen zich op, want intussen kwamen weer gewoon nieuwe facturen binnen. Op donderdag 6 februari stond er in totaal 450 miljoen euro open aan onbetaalde facturen, waarbij bij ongeveer 200 miljoen euro sprake is van te laat of helemaal nog niet betaalde facturen. Gisteren liet verantwoordelijk wethouder Hester van Buren weten dat er in totaal 28.866 facturen nog op betaling wachten. Hoeveel ondernemers precies de dupe zijn, is onduidelijk. Per jaar betaalt de gemeente normaal zo'n drie miljard euro aan facturen aan zzp'ers en andere ondernemers.

Spoeddesk
De gemeenteraad heeft 700.000 euro opzij gezet om de problemen te verhelpen. Er is een team van meer dertig mensen samengesteld dat probeert om de ergste nood te lenigen. Facturen tot 250 euro worden versneld uitbetaald. "Voor leveranciers, ondernemers, instellingen en freelancers die niet op hun betaling van hun vertraagde factuur kunnen wachten, hebben we een spoeddesk ingesteld", aldus de gemeente.

Toch is de gemeenteraad niet gerust op een goede afloop, Voor 27 februari is een spoeddebat ingepland, maar voor de oppositiepartijen VVD en JA21 komt dat te laat. Zij willen volgende week al in debat, ook al is de raad dan met voorjaarsvakantie. "We kunnen ondernemers niet laten wachten", zegt raadslid Kune Burgers (VVD). "Met een behandelingstempo van 20 minuten per factuur, zullen de problemen met de niet-betaalde facturen nog lang niet voorbij zijn."
Had het systeem dan een jaar lang laten schaduw draaien. Waarom is dat niet gedaan?

Overheid en IT is toch ook een slechte combinatie. Ik weet uit ervaring precies waarom dat komt, mensen die geen flauw benul van IT hebben mogen er wel beslissingen over nemen en kritiek er op levert je een negatieve beoordeling op wat je je baan kan kosten.

Waarom hebben ze sowieso hun eigen fin admin systeem? Heeft elke grote gemeente in ons land dat? Is toch gewoon iets wat je van de plank koopt?!
  zaterdag 15 februari 2025 @ 20:31:01 #2
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_216693270
Hoe kan dat nou met onze GOAT???
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 15 februari 2025 @ 20:36:53 #3
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216693441
Incassobureau erop zetten en dikke boetes in rekening brengen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_216693497
De gemeenteraad heeft 700.000 euro opzij gezet om de problemen te verhelpen.

Links heeft er weer geen moeite mee
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 15 februari 2025 @ 20:38:50 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216693508
Zal wel aan mij liggen, maar waarom juist beginnen met facturen lager dan ¤250?
Lijkt mij dat daar niet minder ondernemers door failliet gaan.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 15 februari 2025 @ 20:45:35 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_216693709
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 20:38 schreef Hyperdude het volgende:
Zal wel aan mij liggen, maar waarom juist beginnen met facturen lager dan ¤250?
Lijkt mij dat daar niet minder ondernemers door failliet gaan.
Dan betaal je minder snel terug. O-)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_216693816
Links Amsterdam heeft echt een teringhekel aan ondernemers, zo blijkt maar weer.
  zaterdag 15 februari 2025 @ 21:11:56 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216694319
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 20:45 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Dan betaal je minder snel terug. O-)
Ja, werknemer van de maand in de pocket.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_216695661
Is Hamas wel op tijd betaald, of moeten die ook een deurwaarder sturen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_216710067
Dit is hèt moment om een spookfactuur in te sturen dus
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')