Goh.quote:Gemeente krijgt 30.000 euro voor huisvesting statushouder
Gemeenten krijgen van het Rijk 30.000 euro als zij een statushouder opnemen die nu nog in een asielzoekerscentrum van het COA wacht op een huis. Dat schrijft minister Faber van Asiel en Migratie (PVV) aan de Tweede Kamer.
Een statushouder is een asielzoeker die een verblijfsvergunning heeft gekregen en dus legaal in Nederland verblijft. Het is de bedoeling dat zij een zelfstandig bestaan opbouwen door werk en een woning te vinden. Maar die woningen zijn er nauwelijks, zodat zij vaak in de toch al overvolle opvangcentra moeten blijven.
"Op de korte termijn ziet het kabinet zich genoodzaakt om maatregelen te nemen om het COA te ontlasten", schrijft Faber in haar brief. Ze hoopt dat gemeenten met een hogere beloning hun woningvoorraad met (onzelfstandige) wooneenheden uitbreiden en "efficiënter" omgaan met sociale huurwoningen via woningdelen.
Woonruimte of hotel
Als een gemeente een statushouder opneemt in een 'normale' woonruimte, zelfstandig of gedeeld, dan geeft het Rijk eenmalig 30.000 euro. Het COA is dan niet meer verantwoordelijk. De gemeente moet financiële ondersteuning geven, zoals bijstand, begeleiding naar werk, onderwijs en inburgering en een vergoeding voor de woonruimte.
Als een gemeente tijdelijk onderdak biedt aan een statushouder, zoals bijvoorbeeld een hotel, dan geeft het Rijk eenmalig 38.000 euro voor een jaar verblijf. Het COA blijft dan verantwoordelijk voor de financiële ondersteuning van een statushouder tot die wel naar een 'normale' woonruimte kan.
60 euro per dag
Gemeenten worden ook aangespoord 'doorstroomlocaties' in te richten waar statushouders kunnen wachten op een van de twee andere opties. Gemeenten krijgen daar 60 euro per dag per persoon voor.
De Rijksoverheid bepaalt elk half jaar hoeveel statushouders gemeenten moeten huisvesten. Voor alle ruim 340 gemeenten samen gaat het om iets meer dan 25.000 mensen. Per 1 januari 2025 wachten 12.000 van hen nog op een woning. Dat komt door het tekort aan sociale huurwoningen.
https://nos.nl/artikel/25(...)vesting-statushouder
Dat is niet wat er staat.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 01:12 schreef probeer het volgende:
Dit is dus een enorme financiële incentive voor de gemeenten om statushouders meer voorrang te gaan geven bij het toewijzen van sociale huurwoningen. Met dank aan de PVV.
Nederlanders blijven nog wel even langer thuis wonen of dakloos.
Als particuliere verhuurders van de overheid 30k krijgen per woning die ze aan, ik noem maar wat, blonde vrouwen verhuren. Dan geloof jij serieus dat dat geen invloed gaat hebben op het aantal blondharige vrouwen die een huurwoning huren? Want er is sowieso schaarste?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 01:23 schreef FreezePop het volgende:
Misschien moet het een regel worden dat nieuwsartikelen die worden gepost de oorspronkelijke titel van het bericht bevatten? Nergens in het artikel staat dat de facto statushouders nu extra voorrang krijgen. Als een gemeente een statushouder kan plaatsen krijgen ze dertigduizend euro, maar aangezien er in het woningaanbod niets veranderd kun je er gif op in nemen dat de gemeente de statushouders toch niet kunnen plaatsen. Het is niets anders dan een slappe manier om te laten zien dat het kabinet er mee bezig is, ondanks dat ze in werkelijkheid niks voor elkaar krijgen.
Dat klopt.quote:
En dit is het logische gevolg:quote:Gemeenten krijgen van het Rijk 30.000 euro als zij een statushouder opnemen die nu nog in een asielzoekerscentrum van het COA wacht op een huis.
quote:Dit is dus een enorme financiële incentive voor de gemeenten om statushouders meer voorrang te gaan geven bij het toewijzen van sociale huurwoningen.
Het gaat hier niet om particuliere huurders, maar om woningbouwverenigingen. Verenigingen die gebonden zijn aan gemeentelijke en landelijke wetten. Die dertigduizend euro gaat zoals in het artikel naar "bijstand, begeleiding naar werk, onderwijs en inburgering en een vergoeding voor de woonruimte.". Geld wat de gemeente momenteel toch al uitgeeft aan deze zaken.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 01:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Als particuliere verhuurders van de overheid 30k krijgen per woning die ze aan, ik noem maar wat, blonde vrouwen verhuren. Dan geloof jij serieus dat dat geen invloed gaat hebben op het aantal blondharige vrouwen die een huurwoning huren? Want er is sowieso schaarste?
En de woningen die wel beschikbaar zijn gaan nu naar de statushouders, want dan kan de gemeente 30k vangen. Die maken gewoon afspraken met de coöperaties. Zoals ze altijd al doen.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 01:28 schreef FreezePop het volgende:
[..]
Er veranderd met deze wet werkelijk niets. Zo lang er geen woningen zijn kunnen er niet genoeg mensen worden geplaatst, autochtoon of statushouders.
Die zijn zonder het door te hebben helemaal uitgewoond door de PVV.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 01:10 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Al die PVV stemmers weer snoeihard in de reet geneukt door geertje&co
Het al een tijdje een zooitje in NWS, net zoals het plaatsen van rare andere fotos bij een nieuwsbericht, een tijdje terug was er volgens mij ook nadrukkelijk beleid dat NWS serieus is en dat gedonder niet getolereerd zou worden. Er zijn echter hier bepaalde figuren die bewust elke keer PVV in kwaad daglicht zetten met rare titels en rare fotos.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 01:23 schreef FreezePop het volgende:
Misschien moet het een regel worden dat nieuwsartikelen die worden gepost de oorspronkelijke titel van het bericht bevatten? Nergens in het artikel staat dat de facto statushouders nu extra voorrang krijgen. Als een gemeente een statushouder kan plaatsen krijgen ze dertigduizend euro, maar aangezien er in het woningaanbod niets veranderd kun je er gif op in nemen dat de gemeente de statushouders toch niet kunnen plaatsen. Het is niets anders dan een slappe manier om te laten zien dat het kabinet er mee bezig is, ondanks dat ze in werkelijkheid niks voor elkaar krijgen.
Ja maar links geeft Geertjuh geen andere oplossing. Ofzo.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 01:10 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Misschien moeten oppositiepartijen potjes vaseline als campagnegadget gaan uitdelen.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 01:10 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik voel je,en eigenlijk is dat vooral onnodig omdat PVV zelf meer dan genoeg doet voor dat so callled kwade daglicht. Naar volle tevredenheid van ondergetekende overigens.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 08:17 schreef raptorix het volgende:
Er zijn echter hier bepaalde figuren die bewust elke keer PVV in kwaad daglicht zetten met rare titels en rare fotos.
Ik sta achter geen enkele politieke partij in Nederland, en stemde meestal PVDD maar sinds hun rare fratsen de laatste tijd gaat dat niet meer gebeuren.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 09:01 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik voel je,en eigenlijk is dat vooral onnodig omdat PVV zelf meer dan genoeg doet voor dat so callled kwade daglicht. Naar volle tevredenheid van ondergetekende overigens.²
Herkenbaar. Met Thieme was het nog een interessante partij. Met Ouwehand is het activistischer geworden.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 09:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik sta achter geen enkele politieke partij in Nederland, en stemde meestal PVDD maar sinds hun rare fratsen de laatste tijd gaat dat niet meer gebeuren.
Dit.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 08:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het al een tijdje een zooitje in NWS, net zoals het plaatsen van rare andere fotos bij een nieuwsbericht, een tijdje terug was er volgens mij ook nadrukkelijk beleid dat NWS serieus is en dat gedonder niet getolereerd zou worden. Er zijn echter hier bepaalde figuren die bewust elke keer PVV in kwaad daglicht zetten met rare titels en rare fotos.
Sociale huurwoiningen zijn helemaal niet van de gemeente.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 01:12 schreef probeer het volgende:
Dit is dus een enorme financiële incentive voor de gemeenten om statushouders meer voorrang te gaan geven bij het toewijzen van sociale huurwoningen. Met dank aan de PVV.
Nederlanders blijven nog wel even langer thuis wonen of dakloos.
Nee, maar de gemeente kan wel regels verzinnen die bepalen voor wie die sociale huurwoningen bedoeld zijn.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sociale huurwoiningen zijn helemaal niet van de gemeente.
Jij weet net zo goed als ik dat de gemeenten al sinds jaar en dag afspraken maken met de woningcorporaties over het aantal te plaatsen mensen uit speciale doelgroepen.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sociale huurwoiningen zijn helemaal niet van de gemeente.
Dat zou het wel moeten zijn, en daarom typte ik het nog maar een keer. Die corporaties moeten gewoon een keer nee zeggen, wij beheren die eigendom niet om het probleem van volle AZCs mee op te lossen. Laat die statushouders zelf een woning zoeken ergens.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:07 schreef probeer het volgende:
[..]
Jij weet net zo goed als ik dat de gemeenten al sinds jaar en dag afspraken maken met de woningcorporaties over het aantal te plaatsen mensen uit speciale doelgroepen.
Daar ageer je ook best vaak tegen.
Beetje raar om nu te doen alsof dat helemaal niet ter zake is.
Ik wist niet dat de PVV alleen regeerde.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 01:10 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Dit is niet langs de Kamer geweest, dus ja, dit is louter door Faber besloten.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 22:20 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik wist niet dat de PVV alleen regeerde.
Jezus dat mag wat gaan kosten allemaal. Goed bezig hoor. Is er dan geen partij die de asielcrisis gaat oplossen?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |