Nog leuker als ze eerst een toeslag toegewezen krijgen, maar dan halverwege het jaar een baan vinden en dat niet doorgeven. Stukje schuld.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 07:56 schreef Twiitch het volgende:
Ach ja, we gaan chronisch werkeloze analfabeten nog meer geld toewerpen. Ben ook benieuwd hoeveel extra ambtenaren ze nodig hebben voor dit prachtige initiatief.
Laten we inderdaad alsjeblieft gewoon een basisinkomen en een 0% tarief invoeren voor de allerlaagste inkomens. Netto is dat hetzelfde effect als nu ongeveer, maar je bespaart honderden ambtenaren die toeslagen zitten te bedenken, controleren en corrigeren. En iedereen krijgt het gewoon automatisch.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 08:22 schreef SebbeSwensje het volgende:
Dat hele toeslagensysteem blijft toch een merkwaardige manier van geld rondpompen. Kwijtschelding of een verhoging van het inkomen lijkt me toch een simpelere methode, maar goed ik ben ook maar een onbenul.
De laagste inkomens betalen al geen belasting of zeer minimaal (2500 p/m is 200). Tenzij het een uitkering is. Kan je het iets meer specificeren hoe dat basisinkomen alles oplost want ik zie het nietquote:Op zaterdag 15 februari 2025 08:43 schreef knoopie het volgende:
[..]
Laten we inderdaad alsjeblieft gewoon een basisinkomen en een 0% tarief invoeren voor de allerlaagste inkomens. Netto is dat hetzelfde effect als nu ongeveer, maar je bespaart honderden ambtenaren die toeslagen zitten te bedenken, controleren en corrigeren. En iedereen krijgt het gewoon automatisch.
En natuurlijk zullen er mensen misbruik van maken. Maar die zijn er in elk denkbaar systeem.
Kost bovendien gigantisch veel geld aan administratie en personeelskosten.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:03 schreef Hyperdude het volgende:
Op zich mee eens, maar gehele toeslagensysteem is een gezwel.
Ik betaal mijn accountant en andere handige Harry's om voor mij te graaien.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:02 schreef matspontius het volgende:
Gooi het geld gewoon op straat - graaien kunnen ze wel ......
Iedereen drie euro de man, dat tikt lekker aan zo.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 07:53 schreef hoechst het volgende:
Met die 52miljoen kunnen ze toch ook gewoon de belastingdruk verlagen?
Dit is dan de eerste stap. De volgende is nog wat regels aanpassen voor ons "gemak". En opeens komt Syri, dat dan opeens wél mag.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 00:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
...
Om dit mogelijk te maken, moeten de regels voor privacy worden aangepast. De verschillende instanties kunnen dan data met elkaar delen. Van Hijum geeft aan dat het delen van data alleen dient voor dit specifieke doel en niet om te controleren of iemand regels overtreedt.
https://www.nu.nl/economi(...)n-op-extra-geld.html
Nu is het een ingewikkelde berekening met algemene heffingskorting, arbeidskorting, loonheffing, zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget, en weet ik veel wat nog meer. Waarvan veel dingen weer afhankelijk van aantal gewerkte uren, waar (en met wie) je woont, etc. Dat is voor iemand in de doelgroep vaak extreem onoverzichtelijk.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 09:56 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De laagste inkomens betalen al geen belasting of zeer minimaal (2500 p/m is 200). Tenzij het een uitkering is. Kan je het iets meer specificeren hoe dat basisinkomen alles oplost want ik zie het niet
Als men geen ruime vrijstaande woning kan krijgen is men zeker arm, aangezien men dan geen privacy en woongenot heeft.quote:Op zondag 16 februari 2025 07:52 schreef bianconeri het volgende:
Zoveel mensen leven in armoede in NL?
Wat een ongelofelijke onzin zeg.
Buiten de zwervers zijn er maar een handjevol die echt in armoede leven. Verwend land waar iedereen 10K per maand moet hebben, dikste auto en nieuwste telefoon. Zo niet ben je arm.
Dat is echt nihil dan waarschijnlijkquote:Op zaterdag 15 februari 2025 07:53 schreef hoechst het volgende:
De echte armen in Nederland betalen netto al geen belasting.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 07:53 schreef hoechst het volgende:
De overheid kan dat prima zien en daarop anticiperen. Desnoods met automatische systemen, daar de overheid nog met oude (veelal) gratis software werkt. Maar goed we moeten ook denken aan een leger van adviseurs en consultanten die ook moeten eten.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 08:36 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Nog leuker als ze eerst een toeslag toegewezen krijgen, maar dan halverwege het jaar een baan vinden en dat niet doorgeven. Stukje schuld.
Dat staat al jaren op de planning bij politieke partijen. Je gaat het alleen niet kunnen verkopen aan het publiek. Zeker met een meerderheid die wantrouwt.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 18:57 schreef Straatcommando. het volgende:
Goed dat dit gebeurt, maar we moeten helemaal af van het toeslagencircus.
Maak maar een berekening van je basisinkomen, ik zie het wel verschijnen.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 08:43 schreef knoopie het volgende:
[..]
Laten we inderdaad alsjeblieft gewoon een basisinkomen en een 0% tarief invoeren voor de allerlaagste inkomens. Netto is dat hetzelfde effect als nu ongeveer, maar je bespaart honderden ambtenaren die toeslagen zitten te bedenken, controleren en corrigeren. En iedereen krijgt het gewoon automatisch.
En natuurlijk zullen er mensen misbruik van maken. Maar die zijn er in elk denkbaar systeem.
Ik heb daar weinig vertrouwen in. Een paar jaar geleden werd mij ongevraagd een kindgebonden budget toegekend. Geen idee waarom, aangezien ik het nooit aangevraagd heb en wij ook helemaal niet aan de voorwaarden voldoen. Ik mocht het niet terugbetalen. Eerst moest “de computer” er zelf achter komen. Pas meer dan een jaar later kreeg ik een hele boze brief dat ik zo snel mogelijk alles terug moest betalen!quote:Op zondag 16 februari 2025 12:40 schreef Origami94 het volgende:
[..]
De overheid kan dat prima zien en daarop anticiperen. Desnoods met automatische systemen, daar de overheid nog met oude (veelal) gratis software werkt. Maar goed we moeten ook denken aan een leger van adviseurs en consultanten die ook moeten eten.
We hebben in feite al een basisinkomen in Nederland. Want als je niet kan werken, dan krijg je geld van de overheid, en toeslagen voor allerlei dingen. En sociale goedkopere woning. Dat heeft in feite elk land met een sociaal vangnet.quote:Op zondag 16 februari 2025 12:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maak maar een berekening van je basisinkomen, ik zie het wel verschijnen.
Maar dat is dus geen basisinkomen, een basisinkomen is onvoorwaardelijk voor iedereen, zou je 1000 euro geven aan elke volwassene dan zou dat op 168 miljard per jaar komen, ofwel ongeveer een 3e van je complete begroting. Ik ben zelf ook voorstander van een simpeler systeem, het nadeel van simpel is echter weer dat je dan vervelende uitzonderingen krijgt, maar goed dat is altijd met dit soort beslissingen, het is een keuze tussen complex en maatwerk, of simpelheid en scheve gevallen.quote:Op zondag 16 februari 2025 13:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
We hebben in feite al een basisinkomen in Nederland. Want als je niet kan werken, dan krijg je geld van de overheid, en toeslagen voor allerlei dingen. En sociale goedkopere woning. Dat heeft in feite elk land met een sociaal vangnet.
Het is alleen een belachelijk ingewikkelde constructie geworden, waarin vooral heel veel ambtenaren papieren heen en weer zitten te sturen. Mijn mening is dat dit allemaal veel simpeler zou moeten kunnen met minder regels, minder ambtenaren en minder geld heen en weer schuiven. Netto hoeft er voor niemand iets te veranderen in het bedrag dat hij krijgt, alleen het belachelijke systeem er achter wordt vereenvoudigd.
Daar zijn een paar probleempjes mee. "Werken moet lonen" is een kreet die we de laatste jaren vaak horen. Terwijl het minimumloon sinds 2015 met 57% is gestegen, is de bijstand maar met 35% gestegen, terwijl die gekoppeld zouden zijn. Ook hebben we sindsdien de Participatiewet die zegt dat ook mensen met een uitkering moeten werken. Met behoud van uitkering. Die dus meestal lager is dan het minimumloon. Dus voor die mensen loont werken niet. Of misschien krijgen ze van de gemeente iedere maand 100 Euro extra, als ze aardig zijn.quote:Op zondag 16 februari 2025 13:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
We hebben in feite al een basisinkomen in Nederland. Want als je niet kan werken, dan krijg je geld van de overheid, en toeslagen voor allerlei dingen. En sociale goedkopere woning. Dat heeft in feite elk land met een sociaal vangnet.
Het is alleen een belachelijk ingewikkelde constructie geworden, waarin vooral heel veel ambtenaren papieren heen en weer zitten te sturen. Mijn mening is dat dit allemaal veel simpeler zou moeten kunnen met minder regels, minder ambtenaren en minder geld heen en weer schuiven. Netto hoeft er voor niemand iets te veranderen in het bedrag dat hij krijgt, alleen het belachelijke systeem er achter wordt vereenvoudigd.
Als je alle toeslagen en uitkeringen (ook studiefinanciering) afschaft, levert dat ook weer een hoop geld op. En je kunt het gedeeltelijk ook per huishouden doen.quote:Op zondag 16 februari 2025 13:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar dat is dus geen basisinkomen, een basisinkomen is onvoorwaardelijk voor iedereen, zou je 1000 euro geven aan elke volwassene dan zou dat op 168 miljard per jaar komen, ofwel ongeveer een 3e van je complete begroting. Ik ben zelf ook voorstander van een simpeler systeem, het nadeel van simpel is echter weer dat je dan vervelende uitzonderingen krijgt, maar goed dat is altijd met dit soort beslissingen, het is een keuze tussen complex en maatwerk, of simpelheid en scheve gevallen.
Minus alles wat nu uitgegeven wordt aan alle toeslagen, sociale huurwoningen, en het bijbehorende pakket ambtenaren. Maar het zal inderdaad ook samen moeten gaan met een wijziging van het inkomstenbelastingsysteem.quote:Op zondag 16 februari 2025 13:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar dat is dus geen basisinkomen, een basisinkomen is onvoorwaardelijk voor iedereen, zou je 1000 euro geven aan elke volwassene dan zou dat op 168 miljard per jaar komen, ofwel ongeveer een 3e van je complete begroting.
Er zijn nu net zo goed heel veel uitzonderingen die buiten de regels vallen. Onder andere omdat ze niet van het bestaan van alle regels en toeslagen weten, of omdat het te ingewikkeld is. Ik durf wel te betwijfelen of er bij een simpeler systeem echt zo veel meer mensen de dupe zouden zijn.quote:Ik ben zelf ook voorstander van een simpeler systeem, het nadeel van simpel is echter weer dat je dan vervelende uitzonderingen krijgt, maar goed dat is altijd met dit soort beslissingen, het is een keuze tussen complex en maatwerk, of simpelheid en scheve gevallen.
En alhoewel de hoeveelheid toeslagen gestaag groeit en het minimumloon hoger is geworden, zijn vrijwel alle bijzondere uitkeringen en bijstand verdwenen. En leven is een stuk duurder geworden. Gek genoeg worden bijvoorbeeld de woonkosten niet in de inflatiecijfers meegenomen en we weten hoe sterk die gestegen zijn.quote:Op zondag 16 februari 2025 13:30 schreef knoopie het volgende:
Op dit moment werken er meer dan 5600 mensen op de afdeling toeslagen. En een systeem waarin er voor uitzonderingssituaties een toeslag is zou prima zijn, maar op dit moment krijgen 5,9 miljoen huishoudens een of andere toeslag. Dat is bijna driekwart! Het middel is erger dan de kwaal.
@knoopie, dat is vaak het verhaal van voorstanders, in de praktijk not so much, het probleem met mensen met weinig geld is doorgaans niet dat ze arm zijn maar gewoon niet met geld kunnen omgaan of anders beperkt zijn, vroeger gingen die mensen de fabriek of de plantsdoendienst in, tegenwoordig zuipen ze in een tuinstoel voor hun deur.quote:Op zondag 16 februari 2025 13:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je alle toeslagen en uitkeringen (ook studiefinanciering) afschaft, levert dat ook weer een hoop geld op. En je kunt het gedeeltelijk ook per huishouden doen.
Bijvoorbeeld:
300 Euro vanaf de geboorte
600 Euro vanaf 16 jaar
1000 Euro vanaf 21 jaar
1000 Euro per huishouden
Bullshit. Ten eerste worden ze tegenwoordig met behoud van uitkering tewerkgesteld en ten tweede vinden alle mensen die goed terecht zijn gekomen dat volledig hun eigen verdienste. Het is ten eerste een kwestie van geluk.quote:Op zondag 16 februari 2025 16:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
@:knoopie, dat is vaak het verhaal van voorstanders, in de praktijk not so much, het probleem met mensen met weinig geld is doorgaans niet dat ze arm zijn maar gewoon niet met geld kunnen omgaan of anders beperkt zijn, vroeger gingen die mensen de fabriek of de plantsdoendienst in, tegenwoordig zuipen ze in een tuinstoel voor hun deur.
Buhuhuh lees wat ik schrijf: doorgaans.quote:Op zondag 16 februari 2025 16:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bullshit. Ten eerste worden ze tegenwoordig met behoud van uitkering tewerkgesteld en ten tweede vinden alle mensen die goed terecht zijn gekomen dat volledig hun eigen verdienste. Het is ten eerste een kwestie van geluk.
En als je geen geld hebt, zit je constant in de stress. Je bent altijd bezig met overleven, in plaats van feesten. En je vind jezelf meestal ook een grote verliezer. Geen zelfvertrouwen.
Maar ja, het is natuurlijk wel een makkelijke manier om je superieur te voelen. Een beetje naar beneden trappen.
Ja, armoede is een keuze, nietwaar? Doorgaans kiezen arme mensen niet voor een fijn leven, maar gaan ze liever in de stress zitten verkommeren. En hun hand ophouden, natuurlijk. Waar de hardwerkenden dan voor op moeten draaien.quote:Op zondag 16 februari 2025 16:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Buhuhuh lees wat ik schrijf: doorgaans.
Je snapt me verkeerd, wat ik bedoel is dat de meeste mensen die in problemen of armoe leven dat niet doen omdat ze te weinig geld hebben, maar omdat er andere problemen besteden, bijvoorbeeld omdat ze nooit geleerd is om verstandig met geld om te gaan, in die zin gaat een basis inkomen dan ook niks opleveren, en ja ik ben zelf ook vrij arm geweest, en ben nooit in lux e opgegroeid.quote:Op zondag 16 februari 2025 17:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, armoede is een keuze, nietwaar? Doorgaans kiezen arme mensen niet voor een fijn leven, maar gaan ze liever in de stress zitten verkommeren. En hun hand ophouden, natuurlijk. Waar de hardwerkenden dan voor op moeten draaien.
Zo, dan hebben we het hele riedeltje weer afgewerkt. Inlevingsvermogen is ook een kunst.
Dus je weet ook hoe gemakkelijk het is om in de schulden te komen en hoe moeilijk om er weer uit te komen? De schuldenindustrie is 1 van onze grootste en winstgevendste industrietakken en bij de kredietbank moet je tegenwoordig meestal ook niet meer te zijn. Dus zo'n fout is moeilijk te herstellen als je ouders je er niet mee helpen.quote:Op zondag 16 februari 2025 17:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je snapt me verkeerd, wat ik bedoel is dat de meeste mensen die in problemen of armoe leven dat niet doen omdat ze te weinig geld hebben, maar omdat er andere problemen besteden, bijvoorbeeld omdat ze nooit geleerd is om verstandig met geld om te gaan, in die zin gaat een basis inkomen dan ook niks opleveren, en ja ik ben zelf ook vrij arm geweest, en ben nooit in lux e opgegroeid.
Ik heb zelf een enorme schuldenlast gehad door gedoe met de belasting en een slechte boekhouder, dus ik weet inderaad hoe het zit, en dat bevestigt ook precies wat ik schrijf: Daar helpt een basisinkomen je niet mee.quote:Op zondag 16 februari 2025 17:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je weet ook hoe gemakkelijk het is om in de schulden te komen en hoe moeilijk om er weer uit te komen? De schuldenindustrie is 1 van onze grootste en winstgevendste industrietakken en bij de kredietbank moet je tegenwoordig meestal ook niet meer te zijn. Dus zo'n fout is moeilijk te herstellen als je ouders je er niet mee helpen.
Dat ben ik met je eens.quote:Op zondag 16 februari 2025 17:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb zelf een enorme schuldenlast gehad door gedoe met de belasting en een slechte boekhouder, dus ik weet inderaad hoe het zit, en dat bevestigt ook precies wat ik schrijf: Daar helpt een basisinkomen je niet mee.
Ja, want voor de meesten is het afronden van een opleiding (ongeacht het niveau van die opleiding) ook echt een kwestie van geluk... Not.quote:Op zondag 16 februari 2025 16:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
tweede vinden alle mensen die goed terecht zijn gekomen dat volledig hun eigen verdienste. Het is ten eerste een kwestie van geluk.
Toen ik voor die keuze stond, verdiende mijn vader te veel om voor studiefinanciering in aanmerking te komen en hij gooide mij het huis uit en weigerde er voor te betalen. Ja, dat was uiteindelijk uiteraard ook mijn eigen schuld, want ik had dat moeten anticiperen en er op in moeten spelen. Maar zo zag ik dat toen niet. Toen was ik nog jong en naïef.quote:Op zondag 16 februari 2025 21:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ja, want voor de meesten is het afronden van een opleiding (ongeacht het niveau van die opleiding) ook echt een kwestie van geluk... Not.
Dat is in Nederland waar de opleiding vrijwel volledig gesponsord wordt toch echt een kwestie van inzet. Of het nu om een BBL opleiding op niveau 2 is of een universitaire studie maakt daarbij niet echt uit. Je moet die opleiding zelf doen en of je nu een kappersdiploma hebt, voor iets in de bouw hebt geleerd of advocaat bent: door je eigen inzet tijdens de opleiding en het behalen van een diploma maak je als starter op de arbeidsmarkt aantrekkelijk voor werkgevers.
Misschien wel. Ik kwam in ieder geval niet in aanmerking voor de studiefinanciering, zoals ik al zei. En ik had er enorm de pest in dat ik volgens de mannen om mij heen nergens iets van begreep en alles fout deed. Fuck you! Ik was zwaar depressief en extreem onzeker en had het idee dat iedereen tegen me was. Ok, behalve oudere vrouwen.quote:Op zondag 16 februari 2025 22:54 schreef Ivo1985 het volgende:
En er bestond geen studiefinanciering, geen BBL opleiding, geen duale opleiding? Of woonde je wèl in Nederland?
En elke dag duur vlees op je bord. Ik vraag mij af waar mensen nu armoede echt op baseren want mensen gaan al klagen dat alles zo duur wordt als ze moeten overschakelen naar huismerken.quote:Op zondag 16 februari 2025 07:52 schreef bianconeri het volgende:
Zoveel mensen leven in armoede in NL?
Wat een ongelofelijke onzin zeg.
Buiten de zwervers zijn er maar een handjevol die echt in armoede leven. Verwend land waar iedereen 10K per maand moet hebben, dikste auto en nieuwste telefoon. Zo niet ben je arm.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |