quote:
Op donderdag 13 februari 2025 11:09 schreef taxibabe het volgende:Ik val maar gelijk met de deur in huis. Ik ben zoek naar ervaringen met ablatie.
Afgelopen vrijdagochtend ben ik op de eerste hulp beland met een op hol geslagen hart. Mijn hartslag vloog heen en weer tussen de 150 en 180 keer per minuut. Op de eerste hulp kreeg ik een betablokker (sotalol) om mijn hartslag naar beneden te krijgen en te kijken of mijn hart hierdoor zichzelf zou resetten. In eerste instantie lukte dit niet, dus ik werd na 8 uur met een deze hartslag naar de IC gebracht voor een cardioversie. Terwijl ze bezig waren met de voorbereidingen (ik had de plakkers al op mijn borst) vond mijn hart het toch tijd om weer normaal te doen. En mocht ik naar huis.
Ik had overigens geen pijn, het was alleen fucking irritant en vermoeiend.
Helaas begon het zondag opnieuw en moest ik weer naar de eerste hulp. Daar ging mijn hart het weer normaal doen, maar op het moment dat de arts mij ging vertellen dat ik weer naar huis mocht, ging het weer mis en moest ik blijven. Opnieuw kreeg ik sotalol en op maandag een echo. De cardioloog gaf aan dat ik boezemfibrilleren had, maar dat er verder geen afwijkingen zijn gevonden.
Nu moet ik dus 2 x per dag die sotalol slikken, bij het ontslag gaf de cardioloog ook aan dat ik moest nadenken over een operatie, ablatie, dan gaan ze de punten die dat fibrilleren veroorzaken kapotbranden (
https://www.hartstichting(...)ehandelingen/ablatie). Omdat hij mij eigenlijk nog te jong vindt om aan bčtablokkers te zitten.
Ik zit nu dus ook al 5 dagen aan die bčtablokkers en ik vind het behoorlijk klotespul. Ik ben hartstikke moe en heb het gevoel dat mijn hart op de rem staat, bij (lichte) inspanning gaat mijn hartslag dus niet omhoog en voelt het alsof er een begrenzer aanslaat.
Ik twijfel dus om toch maar voor die ablatie te gaan, al vind ik het doodeng. Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik heb half 2019 (ik was toen 60/61) een boezemflutter opgelopen. Het verschil is dat een boezemflutter zich in je rechterboezem afspeelt, en je hartslag gewoonlijk permanent op 125-150 slagen per minuut zit, terwijl een boezemfibrillatie zich in je linkerboezem afspeelt en de periodes van hoge hartslag afwisselen met periodes met een normale hartslag.
Ik heb driemaal een cardioversie gehad omdat niets hielp, zelfs niet amiodaron. Daarnaast is amiodaron goed voor je hart (al werkte het bij mij uiteindelijk ook niet) maar sloopt al je andere organen als je het lang doorslikt (longschade binnen 2 jaar) dus ik wilde beslist die catheter-ablatie, die ik uiteindelijk ergens in het tweede kwartaal van 2020 inderdaad heb gehad.
Het probleem bij mij was dat ik een lange-afstand toerfietser ben, dus de constante 140 slagen per minuut werd door mijn hart niet als bijzonder gevoeld, omdat ik rustig 6-10 uur lang op 150-175 kan zitten. Het begon pas merkbaar te worden toen ik op normale woon-werk ritjes van 20-25 km halverwege compleet buiten adem raakte als ik een brug of viaduct op moest. Omdat ik doktersbezoek lang had uitgesteld (een maand of 4) begon uiteindelijk mijn hart zelfs oververmoeid te raken, en in de laatste week voor mijn eerste cardioversie (er moeten 5-6 weken zitten tussen het begin van het slikken van een bloedverdunner en de cardioversie) was mijn hart nog maar 20% effectief, waar ik normaal in een 7-8 km/u naar de supermarkt liep kon ik niet meer dan voetje voor voetje strompelen, en dan nog had ik op 2/3 van de kleine kilometer wandeling een rustpauze nodig.
Een ablatie voor een boezem-flutter wordt gewoonlijk gedaan terwijl je bij kennis bent, een ablatie voor een boezem-fibrilatie altijd onder algehele verdoving omdat het veel complexer is door het grote aantal aderen, dat is gauw 3 kwartier werk.
Een ablatie bij kennis is voor verschillende mensen een verschillende belevenis, er zijn tussen de 3 en de 10 brandplekjes nodig om de kortsluiting te blokkeren, en de pijn verschilt ook erg. Je hart heeft geen pijnzenuwen, maar alles eromheen wel, en het is maar net hoe dicht iets bij de operatieplek ligt hoe het voelt. Bij mij was het heel erg pijnlijk naarmate hij dichter bij de longader kwam, ik moest uiteindelijk "stop" zeggen, waarna de cardioloog op een iets lager vermogen is doorgegaan (ik had er eentje met een electrisch stroompje, het kan ook met vloeibare stikstof).
Omdat hij zolang bezig was met die 9 gaatjes was alles zo opgezwollen dat dik 2 jaar later bleek dat er toch nog een sluiproute was voor de stroompjes, en dat kwam hard aan. Ik was toen halverwege een 180 km fietstochtje toen mijn hart abrupt weer naar een vaste 135 slagen per minuut ging, terwijl ik op dat moment 175 deed, waardoor ik dus veel, veel te weinig zuurstof door mijn lichaam pompte. Stekende pijn overal, geen energie meer, uiteindelijk iemand gevraagd 112 te bellen en ook kort van mijn stokje gegaan. Tegen de tijd dat de ambulance was ik al weer bij, en ik ben uiteindelijk zelf naar binnen gelopen : ik was wat hersteld van het fietsen dus ik had weer voldoende aan de zuurstof die ik binnenkreeg. In het ziekenhuis was er een discussie of ik een cardioversie mocht hebben omdat ik eerder die week een keertje mijn bloedverdunner niet had geslikt, maar rond 8 uur 's avonds viel mijn hart weer terug naar een normale 80 slagen per minuut zodat die discussie achterhaald was. Ze hebben met nog wel een dagje vastgehouden omdat ze twijfelden of ik ook een infarct had gehad : de stofjes die je in je bloed krijgt zijn hetzelfde, dus ik kreeg nog even een catheterisatie om te kijken of er verstopte adertjes waren; gelukkig waren er geen verschillen met de catheterisatie die ik een paar jaar eerder had gehad.
Ik heb een paar weken later een redo-ablatie gehad om met een 10 brandgaatje ook dat laatste sluipweggetje te blokkeren. Het blijkt niet ongebruikelijk dat dit nodig is.
Mijn advies : ga voor die ablatie, dan ben je gewoon weer goed. Ik slik geen betablokker meer (die zijn fucking irritant als je wil sporten), geen amiodaron. Ik slik nu wel een combo tegen hoge bloeddruk (ik ben 66), en ik zit ook de rest van mijn leven aan een lichte bloedverdunner omdat in de tijd dat de boezemflutter speelde er stolseltjes in mijn hart hebben kunnen ontstaan, en je pas echt problemen hebt als die loslaten en elders (slag)adertjes gaan verstoppen.
En : als je het aan de ene kant hebt gehad is er een kans van ca. 1/4 dat je het de volgende 4 jaar ook aan de andere kant krijgt. Voor mij is het nu 5 jaar geleden zonder dat ik een boezemfibrillatie heb gekregen.
[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 13-02-2025 14:40:16 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.