quote:
Private investeringen in innovatie blijven in Europa achterAuteur: ANPGepubliceerd op: 12.02.2025 16:20Dirk Beljaarts, minister van Economische Zaken, wil dat private bedrijven meer investeren in innovatie. Dat zei hij tijdens het vijfde State of Dutch Tech-event in Den Haag. ‘In de Verenigde Staten strooien investeerders met enorme bedragen, maar in Europa veel minder.’![550698-550760.jpeg?q=45&w=600&auto=format,compress]()
In een panelgesprek pleit Beljaarts voor het Europese streven om 3 procent van het bruto binnenlands product uit te geven aan onderzoek en ontwikkeling. Daarvan moet twee derde bestaan uit private investeringen, de rest uit investeringen door de overheid. 'Wat echt achterblijft, is private investering.' In de Verenigde Staten 'strooien investeerders met enorme bedragen', maar in Europa veel minder, aldus de minister.
Nationaal GroeifondsEen vorig kabinet heeft het Nationaal Groeifonds opgetuigd om innovatie op gang te helpen, maar het nieuwe kabinet heeft dit fonds juist geschrapt. Door het schrappen van het Nationaal Groeifonds wordt bijna 7 miljard euro minder geïnvesteerd in innovatie.
Het Nationaal Groeifonds hoeft volgens Beljaarts niet terug te komen. 'En misschien voor de context: die 3 procent hebben we nooit gehaald.' De overheidsinvesteringen in innovatie zitten volgens de minister dicht bij de ambitie van 1 procent van het bbp. De minister wijst op de 900 miljoen die het kabinet extra geeft aan investeringsprogramma InvestNL. 'Dat is niet weinig.'
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ven-in-europa-achterik had hier een tijdje geleden ook een topic over gemaakt.
NWS / Europese investeringen in O&I stijgen al 10 jaar, maar niet in NLde meeste eu landen investeren meer, nederland daarentegen juist minder dan voorheen
dit kabinet maakt het land helemaal kapot. en niet enkel het kabinet, maar ook de meeste burgers om eerlijk te zijn. zij die hiervoor hebben gestemd. de rijke mensen, investeerders die niet op komen dagen. de boeren die meer dan de helft van het land in handen hebben er nauwelijks bijdragen aan het bnp. blijkbaar vinden wij het nederlandse volk het niet belangrijk dat we één groot boerenland worden. en godver, hoeveel zuivelreclames komen er tegenwoordig wel niet voorbij op youtube? een jaar terug niets anders dan gokreclames (terwijl ik niet gok) en nu alsmaar die cringe melk- en kwarkadvertenties
elke dag dat ik wakker wordt ben ik steeds treuriger over de toekomst. bezuinigen op onderwijs, wetenschap, innovatie. ik zie zoveel slimme mensen in dit land met geweldige ideeën en ze komen maar niet aan geld. dit land was ooit vooraanstaand maar het gaat alsmaar slechter
straks zien wij eruit als het VK onder de tories (wat zij met dan land hebben gedaan in de 14 jaar dat zij aan de macht waren, daar moet ik bijna van huilen), dit is waarom ik altijd zeg dat rechtste partijen een groot probleem nooit het antwoord zijn. zij zeggen veel en doen niks. zij zorgen voor bezuinigingen, stagnatie en achteruitgang. waar zijn de linkse partijen die voor de rest links zijn maar wel tegen de massa immigratie en de identiteitspolitiek? letterlijk de hoofdreden dat europa naar rechts rukt. het is zo'n makkelijke win. waarom doet niemand dat?