abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216650039
Eind vorig jaar heb ik mij verslikt en is een klein deel cola over het toetsenbord van mijn Lenovo Ieadpad 330S gekomen. De uren en dagen erna werkte de toets nog half. Ik dacht dus dat het goed was afgelopen.
Maar daarna beef de letter F vooral hangen, daarna moest ik de toets steeds meer indrukken en nu doet de F al maanden niks meer. De rest van de letters werken wel.

Gezien ik de laptop niet gebruik buitenshuis en altijd op een bureau heb staan heb ik het makkelijk kunnen oplossen door het aansluiten van een extern toetsenbord. Zo gaat het al maanden prima.
En typt het ook nog comfortabeler.

Maar uit nieuwsgierigheid:
Is er een link tussen een slokje cola over het toetsenbord én de niet werkende letter F?
pi_216650113
Geen idee, maar ik heb in 2023 een pakketje op m'n laptop laten vallen en 3x raden welke letter het niet goed meer doet 😅
pi_216650738
De
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 15:17 schreef Donna het volgende:
Geen idee, maar ik heb in 2023 een pakketje op m'n laptop laten vallen en 3x raden welke letter het niet goed meer doet 😅
De 'q' ?
pi_216651132
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 15:11 schreef Paljasso het volgende:
Is er een link tussen een slokje cola over het toetsenbord én de niet werkende letter F?
Ja.

Kijken of je de letter los kunt krijgen en proberen schoon te maken? Eventueel met wat alcohol. Zorg er wel voor dat je laptop uit staat. ;)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_216651146
De
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2025 16:07 schreef YoopY het volgende:
De
[..]
De 'q' ?
F :P
pi_216654492
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2025 16:32 schreef Donna het volgende:
De
[..]
F :P
}:| _O_
pi_216660221
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 15:11 schreef Paljasso het volgende:
Maar uit nieuwsgierigheid:
De kans is el heel erg groot... Cola is suikerwater, dat plakt ook nog steeds wanneer het opgedroogt is. En een laptop is wanneer die aan staat een klein stofzuigertje, onder de toets accumeleerd stof en misschien zelfs kleine kruimeltjes wat dan blijft plakken aan de cola.Onder de toets zit wat mechanica verstopt, een siliconen veerdopje met daaronder de toetsschakelaar. Daaromheen zit een plastic schaarliftje waar de toets met letter op vastgeklikt wordt. Zit er onder de toets teveel stof en of andere rommel dan kun je de toets niet meer volledig induwen en activeert de schakelaar niet meer. Of de scharnierpunten van het schaarliftje plakken vast en blijft ergen hangen, dan komt de toets ook niet meer volledig naat boven.

Het plaatje van de toets waar de letter op staat kun je heel voorzichtig naar boven wippen en klikt dan los van het liftje.Dan zul je de rommel zien liggen en dat met een wattenstaafje gedrenkt in alcohol goed schoonmaken. Je kunt ook zonder plaatje proberen of de toets dan weer werkt. Zo ja, dan klik je het plaatje weer voorzichtig terug op het liftje.

Hier een handleiding
https://www.wikihow.com/Repair-a-Laptop-Key

Het schaarliftje wordt hier Key Carriage genoemd... Daar moet je heel voorzichtig mee zijn, breekt daar een pinnetje af is het einde oefening en zal niet meer goed op zijn plaats blijven zitten. Dus het is zeer nauwkeurig en voorzichtig te werk gaan. Zo niet is de kans groot dat je het verkloot. Geen klusje voor lomperikken.

Nieuw keyboard laten plaatsen is ook maar tientjes werk, soms zelfs nog goedkoper 2de hands te vinden op ebay als keyboard of donor laptop.

Hier nog zo'n handleiding met foto's en misschien duidelijker. Is van Macbook, maar mechanisch technisch maakt dit niet uit alle toetsenborden zijn hetzelfde geconstrueert.
https://www.insidemylapto(...)acbook-pro-keyboard/
pi_216689664
Super duidelijk.
Dankjewel.

Toets proberen los te halen maar werkt niet echt goed, omdat de toets diep in het toetsenbord zit.

Maar het werkt prima met extern bord. Denk dat dit is omdat het geen software probleem is? Maar echt aan de toets ligt met vast plakken etc?
pi_216689784
Voorzichtig met een dun mesje de toets er uit proberen te flippen, doorgaans is het een soort van click systeem.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216692583
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 08:16 schreef Paljasso het volgende:
Super duidelijk.
Dankjewel.

Toets proberen los te halen maar werkt niet echt goed, omdat de toets diep in het toetsenbord zit.

Maar het werkt prima met extern bord. Denk dat dit is omdat het geen software probleem is? Maar echt aan de toets ligt met vast plakken etc?
Het is inderdaad een heel fijngevoelig priegelwerkje waarbij je het juiste gereedschap moet gebruiken. Je moet iets onder de toets zien te krijgen dat past en dat zeker niet te diep insteken en heel voorzichtig omhoog trekken/wippen.Allen het plaatje waar de letter op staat moet er af. Dan kun je het schoonmaken.

Het is met steeds paltter wordende laptops alleen nog maar kleiner en precieser geworden. Geheel op eigen risiko, breekt daar iets af dan is het einde oefening. Ik heb het al eens een paar keer gedaan met succes maar ook al met "FAIL" die fataal is voor die letter. Maar wat heb je te verleizen? HIj doet het nu ook al niet.

50/50!

Succes!
pi_216694570
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 20:03 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Het is inderdaad een heel fijngevoelig priegelwerkje waarbij je het juiste gereedschap moet gebruiken. Je moet iets onder de toets zien te krijgen dat past en dat zeker niet te diep insteken en heel voorzichtig omhoog trekken/wippen.Allen het plaatje waar de letter op staat moet er af. Dan kun je het schoonmaken.

Het is met steeds paltter wordende laptops alleen nog maar kleiner en precieser geworden. Geheel op eigen risiko, breekt daar iets af dan is het einde oefening. Ik heb het al eens een paar keer gedaan met succes maar ook al met "FAIL" die fataal is voor die letter. Maar wat heb je te verleizen? HIj doet het nu ook al niet.

50/50!

Succes!
Dank.
Klinkt als een heel gepriegel.
Maar ach als het met het toetsenbord werkt (los toetsenbord) is het ook prima. Want de laptop gebruik ik toch niet buitenshuis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')