quote:Fikse ruzie tussen Wilders en PVV-staatssecretaris Coenradie
PVV-leider Wilders en staatssecretaris Coenradie van Justitie en Veiligheid, ook PVV, hebben een hoogoplopende ruzie gehad op het ministerie van Justitie en Veiligheid. Daarbij ging het ook over het opstappen van de staatssecretaris.
Bronnen bevestigen berichtgeving van het AD hierover. Coenradie was bezig met een plan om gevangenen twee weken eerder naar huis te sturen vanwege het grote cellen- en cipierstekort. Wilders had op het uitgelekte plan al meteen op X gereageerd met "No way. Hiermee gaat de PVV-fractie nooit akkoord."
Daarmee plaatste hij Coenradie in een lastige positie. Zij had vandaag het cellentekort en het vervroegd vrijlaten van de gevangenen in de ministerraad willen bespreken. Op het laatste moment heeft zij dat van de agenda gehaald, bevestigde vanmorgen haar collega minister Van Weel (VVD).
Op zijn wekelijkse persconferentie zei premier Schoof dat hij Coenradie een appje heeft gestuurd om haar een hart onder de riem te steken en zijn vertrouwen in haar uit te spreken. "Ik ga ervan uit dat wij snel over haar voorstel voor de gevangenissen kunnen spreken." Dieper ging hij niet op de kwestie in.
Leefbaar Rotterdam
Coenradie behoort niet tot de vertrouwelingen van Wilders. De Rotterdamse zat namens Leefbaar Rotterdam in de gemeenteraad van de stad, eerst als raadslid en later als fractievoorzitter. Zij trad op 2 juli 2024 toe tot het kabinet onder de vlag van de PVV, de partij waarvan Wilders het enige lid is.
https://nos.nl/artikel/25(...)secretaris-coenradie
------------------quote:Coenradie over ruzie met Wilders: 'Pittig gesprek, maar ik stap niet op'
PVV-staatssecretaris Coenradie blijft, ondanks verzet van partijleider Wilders, vasthouden aan haar voorstel om gevangenen twee weken eerder naar huis te sturen vanwege een nijpend cellentekort. Ook is ze niet van plan op te stappen.
In een tv-interview in Eva ging de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid in op de hoogopgelopen ruzie die ze vorige week op haar ministerie had met Wilders. Hij zou woedend zijn geweest over haar voorstel om gevangenen vervroegd vrij te laten vanwege het cellen- en cipiertekort. "No way. Hiermee gaat de PVV-fractie nooit akkoord", schreef Wilders over het voorstel op X. Tijdens de ruzie zou hij hebben gezegd dat ze beter kon opstappen.
Coenradie wilde bij Jinek niet zeggen welke woorden precies tijdens die ruzie zijn gevallen. Wel noemde ze het "een heel pittig gesprek". De woordenwisseling zou op de gang te horen zijn geweest. "Ik heb wel een harde stem en misschien zijn er dunne muren, aldus Coenradie, die zei dat schreeuwen niet haar manier van doen is. "Dat hoort niet bij fatsoen."
Tita Tovenaar
De staatssecretaris is van oorsprong niet van de PVV, maar zit nu wel voor deze partij in het kabinet-Schoof. In het gesprek met Eva Jinek nam ze geen openlijke afstand van partijleider Wilders, maar maakte ze wel duidelijk dat wat hij wil, nu niet kan. "Er is een verschil tussen wat een politiek leider wil en roept en wat kan. Ik ben geen Tita Tovenaar."
Wilders vindt dat Coenradie meer gevangenen op een cel moet zetten. Maar daaraan zit een grens, aldus de staatssecretaris. Een cel is niet meer dan tien vierkante meter, dus meer dan twee gevangenen kunnen er volgens haar niet in. Ook is het voor bewakers niet prettig om de deur te openen naar een meerpersoonscel, zeker als het om gevaarlijke gevangenen gaat. "Ik blijf staan voor mijn personeel."
Bierkaai
Coenradie voerde aan dat ze voor een bijna onmogelijke opgave staat. In tien jaar zijn er 26 gevangenissen gesloten en hebben bewakers een andere baan gevonden. Inmiddels zijn rechters, op verzoek van de politiek, steeds hoger gaan straffen. "Het is vechten tegen de bierkaai. We werken keihard, met man en macht."
Coenradie ziet nu geen andere keuze dan haar voorstel door te zetten. Ze probeert nog wel iets meer ruimte te vinden met meerpersoonscellen. "Dit is een enorm pijnlijk noodventiel. Ik sta met mijn rug tegen de muur."
Het is niet duidelijk of Wilders en de PVV-fractie in de Tweede Kamer uiteindelijk dit voorstel zullen steunen. Maar van opstappen wil ze niet weten. "No way", aldus Coenradie. "Als ik opstap, dan blijft het probleem."
Haar plan voor het eerder naar huis sturen van gevangenen moet nog in de ministerraad worden besproken. Daarna gaat het naar de Tweede Kamer en zal duidelijk worden of Wilders haar wel of niet zal steunen.
https://nos.nl/artikel/25(...)maar-ik-stap-niet-op
NOS Nieuwsquote:Op dinsdag 11 februari 2025 22:59 schreef de_boswachter het volgende:
Vrijdag 7 februari wil zijn nieuws terug
Ben je een beetje verliefd?quote:Op woensdag 12 februari 2025 04:32 schreef Tjoent het volgende:
Goh, alweer een Wilders topic van deze TS
Waar het hart vol van is![]()
[ afbeelding ]
Nee, ik vermoed dat Starhopper een crush op Wilders heeftquote:Op woensdag 12 februari 2025 05:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ben je een beetje verliefd?
Kennelijk hebben zijn mede PVV'ers dus prima een eigen stem in te brengen, prachtig dat je beweert dat het dictator is, en kennelijk dus al direct aangeeft dat dit niet het geval is, je poging om PVV weer als een slechte partij neer te zetten (want dat is je enige doel) heeft hopeloos gefaald, en nu weer terug naar je breiwerkjes.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 22:35 schreef Starhopper het volgende:
[..]
[..]
------------------
Wilders gedraagt zich als een dictator in zijn eigen partij. Hij is geen lid van het kabinet, maar stormt wel een ministerie binnen om een staatssecretaris van zijn eigen partij af te blaffen. Waarom? Omdat ze durft te werken met de realiteit in plaats van zijn holle slogans.
Zijn "oplossing" voor het cellentekort? Gewoon meer gevangenen in te kleine cellen proppen, veiligheid en werkbaarheid negerend. Typisch Wilders: schreeuwen, dreigen en om zich heen slaan als hij zijn zin niet krijgt. Hij wil geen bestuur, hij wil absolute controle.
Nog steeds in de ontkenningsfase zie ik. =|quote:Op woensdag 12 februari 2025 05:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kennelijk hebben zijn mede PVV'ers dus prima een eigen stem in te brengen, prachtig dat je beweert dat het dictator is, en kennelijk dus al direct aangeeft dat dit niet het geval is, je poging om PVV weer als een slechte partij neer te zetten (want dat is je enige doel) heeft hopeloos gefaald, en nu weer terug naar je breiwerkjes.
Dat gewone mensen niets te maken willen hebben met misogynisten zit jou behoorlijk dwars. Of niet soms?quote:Op woensdag 12 februari 2025 14:22 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik zal eerlijk zijn. Elke ruzie door, met, binnen of buiten de PVV zorgt voor een intens lekker gevoel in de lendenen bij me.²
Wat wil je geleverd zien?quote:Op woensdag 12 februari 2025 14:47 schreef Werkman het volgende:
Ja hoor, hardstikke leuk en aardig al die poppenkast maar wanneer word er nu eens geleverd? De mensen op straat willen resultaten waar ze voor gestemd hebben.
Geen theater.
Nee. Ben wel een blije vent kan ik je melden. Prima.quote:Op woensdag 12 februari 2025 14:38 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat gewone mensen niets te maken willen hebben met misogynisten zit jou behoorlijk dwars. Of niet soms?
Wat willen de PVV stemmers geleverd zien?quote:
Ik vind 't jammer dat PVV een al belabberde afgezwakte asielbeleid verdedigt. Wilders doet er beter aan dit kabinet te laten vallen. Als Nederland hem echt lief is. Maar dit betwijfel ik. Want hij is stiekem een Zionist. En zionisten willen natiestaat voor Israel. Maar diversiteit voor anderen. Dat hele PVV is toneel.quote:Op woensdag 12 februari 2025 14:22 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik zal eerlijk zijn. Elke ruzie door, met, binnen of buiten de PVV zorgt voor een intens lekker gevoel in de lendenen bij me.²
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |