In ruil voor drugs stelt vrouw woning beschikbaar voor martelingDEN HAAG - Als drie mannen Angelique K. (50) uit Den Haag vragen om haar woning aan de Rederijkerstraat even beschikbaar te stellen, aarzelt ze niet. Ze krijgt als beloning twee bolletjes drugs en ook nog eens 50 euro. Ze stelt verder geen vragen. Op 10 juni 2024 wordt in haar huis een taxichauffeur door drie mannen vastgehouden, afgeperst en gemarteld.
Maandag moet K. bij de rechter verschijnen vanwege medeplichtigheid. 'Mevrouw had moeten begrijpen dat het geen gezellige ontmoeting zou worden in haar woning', zegt de officier van justitie op de zitting.
De drie hoofdverdachten zijn al veroordeeld tot celstraffen van 36 en 40 maanden. Tegen K. eist de officier van justitie 270 dagen cel, waarvan 231 voorwaardelijk. De resterende 39 dagen heeft ze al in voorarrest uitgezeten. Ook zou ze zich moeten laten behandelen tegen haar drugsverslaving.
Besprongen door drie mannen
De taxichauffeur kreeg in juni vorig jaar via een app het verzoek voor een nachtelijk ritje van iemand naar Schiphol. Bij de woning aangekomen, hing Angelique K. uit het raam. Ze vroeg het slachtoffer haar koffers even te sjouwen.
Toen hij de woning van K. betrad, werd hij besprongen door drie mannen, die hem in een zijkamer duwden, vastbonden op een stoel en begonnen te slaan met een pistool.
Ook duwden ze het vuurwapen in de mond van het slachtoffer. Ze beschuldigden de chauffeur van de diefstal van 2,5 kilo cocaïne en eisten van hem 68.000 euro.
Broer moest meekijken
De kwelgeesten drukten een sigaret uit op zijn been, sneden hem in een teen en dreigden die helemaal af te snijden. Ze belden de broer van het slachtoffer, die op zijn scherm de mishandelingen kon zien.
De broer bood 10.000 euro om de taxichauffeur vrij te kopen, maar dat was onvoldoende. De broer waarschuwde vervolgens de politie, die de taxichauffeur aan het eind van de ochtend wist te bevrijden.
'K. had meer kunnen doen'
'Ik zat in een andere kamer, en had de muziek knalhard gezet. Dan hoefde ik het niet te horen', vertelt K. maandag bij de rechter over de mishandeling van de chauffeur in haar woning. 'Ik voelde dat er iets niet klopte. Ik hoorde gebonk'.
Ze wist van tevoren niet wat de drie mannen van plan waren in haar woning, zegt ze. 'Ik ben wat dat betreft niet al te snugger. Ik vertrouw mensen te snel.'
De officier van justitie vindt dat K. toch meer had kunnen doen. 'Ze had wel degelijk de kans om de politie in te schakelen toen het mis ging in haar woning.' De rechter doet over twee weken uitspraak.