abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216636192
Bron:
https://www.coldcasezaken.nl

quote:
Op 11 januari 1982 doet men in Amsterdam een verrassende ontdekking bij een poging om een monumentaal pand aan de Oudezijds Achterburgwal 143 te renoveren. In de kelder van het gebouw ligt, gewikkeld in een deken, het gemummificeerde lichaam van een onbekende man. Het stoffelijk overschot weegt nog maar 14 kilo en moet al jarenlang in de kelder liggen.

Forensisch onderzoek toont aan dat de man vermoedelijk rond 1976 is overleden en dat het lichaam sindsdien verstopt lag onder een berg grof vuil. De man was gewikkeld in een deken die vastgeknoopt zat met een tuinslang, in de kelder op de Wallen. In een poging te achterhalen wie de mysterieuze mummie was, probeerden onderzoekers zijn tatoeages weer zichtbaar te maken, en bij enkele lukte dat.

Diverse amateuristische tatoeages verschenen, waarvan één wel heel bijzonder was. Die op zijn rug. Daar stond een tekst: "Der Teufel Soll Mein Führer Sein", vergezeld van een hand die een brandende kaars leek vast te houden. Was hij een duivelaanbidder? Een Satanist? Of wellicht lid van een occulte secte?
Kees van der Spek zou jaren later op onderzoek uitgaan en ver in Duitsland op zoek gaan naar de identiteit van de man. Uiteindelijk bracht zijn zoektocht hem in een drugspand, waar hij een aantal mannen ontmoette die duidelijk verslaafd waren aan verdovende middelen. Eén van de mannen had een soortgelijke tatoeage. Toeval? De man zei in elk geval de overleden man in Amsterdam niet te kennen, en Kees keerde zonder oplossing terug naar Nederland. Het dossier ging weer op de plank.

Intrigerende zaak
In mei 2024 doet Sander Meyer, algemeen directeur van Stichting Coldcasezaken, een mogelijk belangrijke ontdekking die met een beetje geluk zou kunnen leiden tot de identificatie van de mysterieuze ‘Teufelman’.

Meyer aan het woord: “Het mysterie van de Kelderlijk is er eentje waar ik met veel nieuwsgierigheid ben ingedoken. Een mummie in Amsterdam, met zo’n vreemde tatoeage, dat intrigeerde me enorm. Het verhaal van deze man moet heel bijzonder zijn, hoewel het een triest einde kende. Waarschijnlijk kwam hij uit Duitsland, en zwierf hij rond toen hij uiteindelijk in onze hoofdstad terechtkwam. In een pand dat waarschijnlijk werd gekraakt door krakers of hippies. Dat was in die tijd heel gebruikelijk. De krakersbeweging was enorm groot in de jaren 70.

Over de doodsoorzaak is niets bekend. Mogelijk door een overdosis? Of misschien werd hij vermoord? Hoe het ook zij, iemand heeft hem in een deken gerold en onder een hoop puin verstopt. Wat de reden ook was, als het op dat moment een drugspand was, kan ik me voorstellen dat de gebruikers geen zin hadden in de politie. Krakers hadden dat wellicht ook niet, en dan zou het verstoppen van het lichaam een 'logische' keuze zijn geweest. Hoe het ook is gebeurd, hij werd daar door iemand achtergelaten.

De tatoeage van de hand met de kaars en de tekst “Der Teufel Soll Mein Führer Sein” zou wel eens de sleutel kunnen zijn naar de oplossing. Daarom ging ik op zoek naar de betekenis. En uiteindelijk denk ik dat ik hem heb gevonden, daar ben ik 99% zeker van. Op dit moment weet alleen Kees van der Spek mijn theorie, die was erg enthousiast. Ik heb het verder aan niemand verteld, tot nu.”

Betekenis van de Tattoo
In de jaren 60 en 70 vonden er in Duitsland talloze studentenprotesten plaats. De studenten waren ontevreden over de betutteling van de samenleving en het feit dat hun meningen in een bepaalde richting werden geduwd. Daarnaast was de jongere generatie zich ervan bewust dat de generatie van hun ouders vaak met nostalgie terugdacht aan de tijd van Adolf Hitler, onder het idee van ‘onder zijn leiding zou dit nooit zijn gebeurd’. Deze adoratie stuitte uiteraard op grote tegenstand van de jongeren, wat resulteerde in veel onrust in steden als Berlijn en Hamburg.

Een van de bekendste figuren uit die periode was Fritz Teufel. Een charismatische man die samen met zijn vrienden de eerste commune oprichtte: Commune 1. De leden woonden samen, leefden een vrij leven (seks, drugs en rock-'n-roll) en verzetten zich tegen alles wat met betutteling te maken had. Fritz Teufel stond vaak vooraan bij de studentenprotesten in Berlijn en werd een beroemdheid in Duitsland.

Rest te lezen in deze link mét foto's.
Benieuwd of de theorie klopt!
pi_216637079
quote:
In de jaren 70 waren er veel splintergroepen die de ideologieën van figuren zoals Fritz Teufel overnamen. Het is goed mogelijk dat het 'Kelderlijk', zich bij een van deze groepen aansloot.
Bingo. Heel overtuigend, deze verwijzing naar Teufel.

Ik herkende Teufel meteen op de foto's maar was de naam en de figuur van de Berlijnse Commune vergeten.

Ik ken mensen uit de latere verhalen van kringen rond Teufel, en wat die met een "dubbelganger" hebben uitgespookt.

Het barstte van de junks en kraakpanden in de jaren 70-90 op de Amsterdamse Wallen.

Bij het verstoppen van het lijk moet ik ook aan Frits van de Wereld denken. Koning van de Wallen. Kees van der Spek legde in zijn uitzendingen een link met kindertehuiskinderen. Daar zaten er veel van gedwongen in de georganiseerde prostitutienetwerken, omdat ze "pijnstillers" van hun nieuwe pappie en mammie moesten gebruiken.

Berucht pand zat vlak bij de Wallen, andere kant van de Spuistraat, maar daar hadden ze ook ramen.
pi_216637635
Hier zit een heel goed verhaal, zeker door de links van Teufel-volgelingen met de Springer Uitgeverijgroep, de Stasi DDR, de terroristen van de RAF, en de banden hun banden met politie en criminelen in Nederland.

Dat zijn de dingen die hoofdredacteuren van crime-websites zoals Sander Meyer niet noemen, maar dat is juist het interessante, de verwevenheid tussen criminaliteit, politieke denkbeelden en die van degenen die daar verslag van doen.

Hier link naar krantenberichten over deze Fritz Teufel en de betekenis van de figuur in Duitsland.
https://www.delpher.nl/nl(...)ld=datedesc&coll=ddd

Ben benieuwd of Kees van der Spek aan de politiek achter deze sekte aanwil. Kom je, zoals gewoonlijk, alweer bij extreem rechts uit.

Opvallend is dat je de bron van dit verhaal, die gesubsidieerde Stichting coldcasezaken.nl, geen mogelijkheid biedt om anoniem te reageren. Dat is op best dubieus.

Doen kranten als Volkskrant en omroepen als VPRO het toch beter. Daar staat vaak op de website een keurige instructie hoe je anoniem kunt reageren (mail, post, signal-achtige dingen) Lijkt me toch wel handig als je tips over fraude, witwasserij en andere criminele zaken hebt.

[ Bericht 10% gewijzigd door yessie234 op 11-02-2025 19:59:15 ]
pi_216638917
Toevallig pas geleden dat artikel zitten lezen, en toen wat verder erop gezocht. Bizar dat ze een paar keer heel dichtbij leken te zijn.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_216641095
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 20:33 schreef The-BFG het volgende:
Toevallig pas geleden dat artikel zitten lezen, en toen wat verder erop gezocht. Bizar dat ze een paar keer heel dichtbij leken te zijn.
Welke sporen heb je gevonden over Fritz Teufel,en hoe kwam je erachter dat ze er zo dichtbij waren?

Links, podcast, X, Facebook, Duitse media?

Ik weet dat er in de jaren '80-90 in Berlijn een groep hackers zat die zich met Teufel identificeerde. Duikt die in jouw navorsingen ook op?

In april 1982, paar maanden na de vondst van het lijk, is op de Duitse televisie nog een docu over Fritz Teufel uitgezonden, en dit is vast wel in Nederland bekeken, in ieder geval door studenten en docenten Duits, maar niemand legde blijkbaar het verband met het lijk op de Wallen, of wel maar is terzijde geschoven als niet relevant.

Ik ga ervan uit de redactie van vd Spek de link met Fritz Teufel ook gelegd had -anders hadden ze het wel gehoord in de kraakscene in Duitsland, maar omdat spoor niet naar de identiteit van het kelderlijk leidde, en dus buiten het doel van het programma viel, het niet in de verslaglegging genoemd is.

[ Bericht 9% gewijzigd door yessie234 op 11-02-2025 22:41:08 ]
pi_216656943
Ik kreeg goede tip uit kringen van CCC, leidt naar Marcel Katee en Amsterdamse bouwfraude en witwasserij met dat hotel en muziekcentrum van hem.

Dus Nina Hagen in de uitzending van van der Spek heeft groot gelijk daar niets meer mee te maken willen hebben. Die heeft een mening over Nederland, en Oostenrijk geheel op de jaren 70-90 gebaseerd.

Als een of andere Nederlandse sensatiezoeker en een camera met vragen over dat lijk in kringen van Brood, Amsterdamse Wallen en drugshandel komt.

Nationale knuffeljunk Herman Brood, met zijn incontinentieluiers en handtekening onder valse kunstwerken en dan vliegend het Hilton af.

Michel van Zijl wist hier vast veel meer over te vertellen, dan Nina Hagen. Want moppen over Ko van Dijk, daar moet je in het bejaardenhuis eens navraag naar doen.

"Kojak van Amsterdam" incl lolly in zijn mond, en handel in echtheidscertificaten bij de broodkunst. Ahum. Van die ouwezegels zeker.

[ Bericht 19% gewijzigd door yessie234 op 12-02-2025 22:31:12 ]
pi_216686282
https://www.delpher.nl/nl(...)mpeg21:a0485&rowid=4

Primaire bron die Hageman aan het woord laat. (1982) Die zaak is toen gestuit!

Ben benieuwd wat die krullenbol nog meer aan eieren bij mensen hun mail heeft gegooid toen hij bezig was.

Bekijk deze YouTube-video
pi_216836604
Ik kwam er nog een tegen! Er ging de roddel in Amsterdam, dat Herman Brood zich doodgespoten had. Zoals een rock-idool en zijn louche manager betaamden, waren er geruchten dat Herman Brood overleden was, en vervangen was door een ander.

Zoals Paul McCartney ook overkomen is, en nog wel een paar artiesten. Was toen overigens heel toen gewoon, op het podium niet de muzikanten te zien die op de LP meespeelden, foto van een ander dan de artiest op de sleeve enz.

Die roddel zou uit de hoek van Nina Hagen gekomen zijn. Want die was voor de film ChaCha nog echt getrouwd met Herman, terwijl zij dacht dat het alleen maar film was.

Dit muziekclipje met gevangenis-choreografie in het jeugdprogramma Toppop, dat was iets van "bewijs" erbij.

Complete reconstructie van dit verhaal moeten oudere Brood-fans uit Amsterdam nog weten. Staat vast ook in schrijfsels van de fanclubs want Herman Brood was wel zo'n grote rock-held, dat hij de meeste illegale fanclubs van alle Nederlandse artiesten had. Tot grote vreugde van Ko van Dijk, die hoefde niets te doen, alleen te weten wat ze allemaal bedachten over zijn "pupil".

Maar er was iets te doen om de blote rug in de acrobaten act voor gevangenisdanseressen in dit filmpje, dat was het bewijs dat Herman dood was en in het huis van Nina Hagen verstopt lag want graffity artiesten schreven in code, en gaven huizen zo tekens, dat ze er bekend waren.

Je moet erbij geweest zijn om te kunnen accepteren dat dit soort dingen werkelijk verteld, en soms ook nog geloofd werden. Maar het geeft aan waartoe menselijke psyche toe in staat is te geloven.

Nina kende de tattoo natuurlijk, en andere liefjes van Herman. Het was gewoon leuk om dit verhaal te verspreiden, en voor sommige als broodje aap als waar te accepteren omdat het met Hermans levensstijl te maken had, drugsverslaafde. Dat was de moraal van het verhaal, de moderne sprookjes over Herman.

Herman Brood was vervangen door een ander omdat ome Ko dat wilde, want Herman had contracten om in Amerika op te gaan treden, en de manager kon niet met een Nederlandse Sid Vicious op pad. Dat was niet goed voor de Nederlandse muziekindustrie.

Later is dit verhaal afgezwakt toen bleek dat het helemaal niet waar kon zijn, zowel fans en de lolbroeken. De ex-gelovigen van het verhaal excuseerden zich dat Herman vrijwillig was afgekickt en bij vrienden op het het platteland logeerde.

Bij ene Harrie Moskee. Dat ook nog.

Broodje aap ging verder, met kringen rond Herman Brood die te maken hebben met het geheime netwerk Pepe the Frog. Dat kan je ook zien aan de clip met die kikker.

Later werd dit verhaal weer in verband gebracht met met de pianist van The American van de oude LP van QB.

Zo lang kon broodje brood met aap ertussen mee, en het wordt nog steeds verteld. Crawlend en wel.

[ Bericht 4% gewijzigd door yessie234 op 26-02-2025 04:00:09 ]
pi_216839185
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 22:05 schreef yessie234 het volgende:
https://www.delpher.nl/nl(...)mpeg21:a0485&rowid=4

Primaire bron die Hageman aan het woord laat. (1982) Die zaak is toen gestuit!

Ben benieuwd wat die krullenbol nog meer aan eieren bij mensen hun mail heeft gegooid toen hij bezig was.

Ik spreek niet genoeg Duits om het te kunnen plaatsen naar het kelderlijk.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 03:08 schreef yessie234 het volgende:
Ik kwam er nog een tegen! Er ging de roddel in Amsterdam, dat Herman Brood zich doodgespoten had. Zoals een rock-idool en zijn louche manager betaamden, waren er geruchten dat Herman Brood overleden was, en vervangen was door een ander.

Zoals Paul McCartney ook overkomen is, en nog wel een paar artiesten. Was toen overigens heel toen gewoon, op het podium niet de muzikanten te zien die op de LP meespeelden, foto van een ander dan de artiest op de sleeve enz.

Die roddel zou uit de hoek van Nina Hagen gekomen zijn. Want die was voor de film ChaCha nog echt getrouwd met Herman, terwijl zij dacht dat het alleen maar film was.

Dit muziekclipje met gevangenis-choreografie in het jeugdprogramma Toppop, dat was iets van "bewijs" erbij.

Complete reconstructie van dit verhaal moeten oudere Brood-fans uit Amsterdam nog weten. Staat vast ook in schrijfsels van de fanclubs want Herman Brood was wel zo'n grote rock-held, dat hij de meeste illegale fanclubs van alle Nederlandse artiesten had. Tot grote vreugde van Ko van Dijk, die hoefde niets te doen, alleen te weten wat ze allemaal bedachten over zijn "pupil".

Maar er was iets te doen om de blote rug in de acrobaten act voor gevangenisdanseressen in dit filmpje, dat was het bewijs dat Herman dood was en in het huis van Nina Hagen verstopt lag want graffity artiesten schreven in code, en gaven huizen zo tekens, dat ze er bekend waren.

Je moet erbij geweest zijn om te kunnen accepteren dat dit soort dingen werkelijk verteld, en soms ook nog geloofd werden. Maar het geeft aan waartoe menselijke psyche toe in staat is te geloven.

Nina kende de tattoo natuurlijk, en andere liefjes van Herman. Het was gewoon leuk om dit verhaal te verspreiden, en voor sommige als broodje aap als waar te accepteren omdat het met Hermans levensstijl te maken had, drugsverslaafde. Dat was de moraal van het verhaal, de moderne sprookjes over Herman.

Herman Brood was vervangen door een ander omdat ome Ko dat wilde, want Herman had contracten om in Amerika op te gaan treden, en de manager kon niet met een Nederlandse Sid Vicious op pad. Dat was niet goed voor de Nederlandse muziekindustrie.

Later is dit verhaal afgezwakt toen bleek dat het helemaal niet waar kon zijn, zowel fans en de lolbroeken. De ex-gelovigen van het verhaal excuseerden zich dat Herman vrijwillig was afgekickt en bij vrienden op het het platteland logeerde.

Bij ene Harrie Moskee. Dat ook nog.

Broodje aap ging verder, met kringen rond Herman Brood die te maken hebben met het geheime netwerk Pepe the Frog. Dat kan je ook zien aan de clip met die kikker.

Later werd dit verhaal weer in verband gebracht met met de pianist van The American van de oude LP van QB.

Zo lang kon broodje brood met aap ertussen mee, en het wordt nog steeds verteld. Crawlend en wel.

En wat is hier je punt?
  woensdag 26 februari 2025 @ 11:49:35 #10
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216839218
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 11:46 schreef Blues het volgende:

En wat is hier je punt?
de zoveelste waanzinnige complottheorie....
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_216839617
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 11:46 schreef Blues het volgende:

[..]
Ik spreek niet genoeg Duits om het te kunnen plaatsen naar het kelderlijk.
[..]
En wat is hier je punt?
Dat is een woordspelletje uit het milieu van toen, dat doorliep tot na de veroordeling van een andere Hageman voor de moord op een stewardess, want dat soort mensen bleven elkaar bestoken wie er de baas was bij Justitie. Verhalen over Demmink, Friso, Pieper komen ook allemaal uit die hoek.

Zelfs een persoonsverwisseling van Hageman is toen nog naar voren gebracht in de verhalen. Dat de trambestuurder hem niet of wel herkend had. Volgens mij weet Raptorix inhoudelijk veel over deze zaak.

Peter de Vries heeft die zaak van de moord op de stewardess van El Al en haar kinderen natuurlijk niet zelf gestuit, maar zich er wel zeer nadrukkelijk mee bemoeid, met succes, de zaak werd heropend. Al beweren anderen weer dat hij slechts de promotie voor het OM voor heropening van de zaak heeft gedaan, want er was allang besloten achter die Hageman aan te gaan. Die had wat teveel foute grappen gemaakt ofzo, of probeerde onder iets uit te komen met een verhaal, misschien wel dit met dit verhaal over Herman, Nina en het kelderlijk waar brigadier Hageman nog onderzoek naar gedaan had.

Het is natuurlijk een rechter die een straf oplegt, en niet Peter R de Vries. Levenslang krijgen voor moppentappen lijkt mij niet helemaal de bedoeling, dus het kan haast niet anders, dat hier een partij bij betrokken is waar simpelweg niet mee te sollen is, anders had het OM niet gereageerd met het heropenen van de zaak.

De vraag is waarom, en van wie hij de stukken gekregen heeft om de zaak onder de aandacht te brengen. Dat ligt ergens bij de Amsterdamse politie of justitie. Blijkbaar wilde hij er, net zoals Jaqueline Schaap gisteren, er een statement mee maken.

"Een uitspraak is ook maar een mening" Jaqueline Schaap, en haar kompanen over uitholling van de rechtsstaat gisteren. Jaqueline Schaap is in meerdere auteursrechtszaken, Peter R de Vries zijn advocaat geweest en vandaag is het rapport verschenen hoe politie en justitie faalden in bescherming van de omgeving van de kroongetuige in de Taghi zaak.

Zaak Hageman zat stevig Hells Angels (drugs, wapens, prostitutie etc) geurtje aan. Met raketwerper schieten op de Bunker in Osdorp en het Telegraaf gebouw. Die uitholling van de rechtstaat is er niet sinds er gisteren over geschreven is.

Veel mensen geloven dat Hageman onterecht veroordeeld is. Die groep rond verspreiders van Herman's Broodje aap verhalen, is niet helemaal ademfris. "Herman was een snackbar waar je ook broodjes kon kopen, met een verhaal erbij, stond op het servet, een barend servet"

Nina Hagen heeft kort in Nederland verbleven en was -voor zover ik begrepen heb van bronnen- een heldin in de vroege cyberpunk beweging. Ze kenden haar, en zij kende hen. Maar het verhaal is lastig te reconstrueren, want er liepen nogal wat junkerige Nina-look-a-likes rond in Berlijn, en tegelijkertijd in Amsterdam. Speelt in de jaren zeventig-tachtig.

Maar er zijn mensen, en ja ik heb ze wel eens met hun gesproken, die beweren dat de make up van Inez Weski een verwijzing is naar het Hageman-Nina Hagen verhaal en dat daar nog een LLM en AI van gemaakt is ook. Dit soort nihilistische verhalen zijn van alle tijden, die bestonden over de rock 'n roll helden van toen ook. Meestal een broodje aap van Herman, anders wel van zijn manager.

Zelfs De Drie van de Balie doen er tegenwoordig aan mee.

[ Bericht 3% gewijzigd door yessie234 op 26-02-2025 15:30:37 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')