TS is al paar jaar getrouwd met man. Zorgzaam, lief maar als hij in een hoek gedreven wordt merk ik soms signalen van gaslighting. Een andere user had die opmerking gemaakt in een eerdere topic van mij en ik merk dat deze topics mij helpen dingen voor mezelf beter in perspectief te plaatsen. Nou gisteren weer zo een moment dat ik dacht hooo dit gaat niet goed.
Mijn man is zelf niet actief op social media, maar passief erg aanwezig. Hij heeft geen instagram foto’s, volgt 50 profielen waarvan enkele goede vrienden, familie en zijn hobby’s gym/food profielen. Hij volgt opvallen genoeg geen vrouwen en vrouwen volgen hem ook niet, maar ik had hem wel vorig jaar toen hij net instagram had betrapt op dat hij vrouwen opzocht op instagram toen we samen op zijn telefoon een profiel wilden opzoeken. Toen verscheen zijn zoek-historie en ik heb toen paar random vrouwen gezien waarvan de bovenste gelijk onthouden. Niks gezegd verder, eerst mijn eigen onderzoek gedaan en haar zelf opgezocht. En ja hoor, een vrouw (geen bekende) die niet te bloot is maar wel haar rondingen deelt. Ik maakte er geen ding van want ik weet dat mijn man verder geen rare dingen doet. We kijken eenmaal naar het andere geslacht dacht ik.
Tot gisteren.. we zitten weer op de bank en hebben het over een event-profiel weer. Hij zat al op zn telefoon en ik zei joh kan je ff dat profiel opzoeken dan weten we of ze die video X hebben geplaatst die we willen zien. Mijn man weigerde dit te doen en toen begonnen mijn eerste red flags te wapperen. Ik zei waarom op je het niet? “Nee, gewoon”. Hoezo zet je nu je telefoon weg? Heb je wat te verbergen ofzo?Hij lacherig “Nee hoor, gewoon, wat is er?”. Ik zei toen: “Ik krijg het gevoel dat je niet wil dat ik zie op welke profielen je hebt gekeken” Hij lacherig: “misschien” en loopt weg. Ik was verder chagrijnig die avond en hij: je vindt het vervelend he. Ik: ja, ik vind het respectloos. Hij: maar dat is dan toch jouw probleem? Ik: “euh nee, ik zit er wel mee maar ik vind dit niet helemaal mijn probleem. Dit lijkt mij meer jouw probleem.” Hij loopt naar de andere kant van de kamer en ligt op de bank uit mijn zicht. Ik blijf zitten en geef er een vervolg aan en vertel wat ik vorig jaar had ontdekt op zijn insta. Hij werd ongemakkelijk en zei “maar dat was vorig jaar en je verbeeld je dingen.”
Ik schrok van die reactie eerlijk gezegd (want gaslighting) en zei: “ik verbeeld me helemaal niets, heb het zelf gezien en heb ook dat profiel zelf opgezocht” en heb uitgelegd wat ik zag. Ik zei dat ik het vervelend vond omdat hij namen van profielen onthoudt en ze dan opzoekt. Het is niet dat hij ze random tegenkomt op insta, nee je zoekt bewust vrouwen op en dat maakt het voor mij persoonlijk en komen dingen dichtbij. Dat zei ik ook tegen hem en ik zei ook dat ik het zelf niet doen uit respect voor hem zodat ik hem niet naast een andere meetlat leg van een gespierde man met een goed lichaam. Dat zou hem helemaal onzeker maken, want hij weet dat hij is aangekomen en niet de knapste is qua uiterlijk.
Op straat kijken we ook naar mooie mensen die we tegenkomen, volstrekt normaal, maar als je die persoon gaat opzoeken (of volgen) dan zoek je wel naar meer opwinding en in een later stadium zoek je wel de grenzen op vind ik. Ik vind dus dat het iets met de relatie doet. Daarnaast vind ik het respectloos naar mij toe. Het triggert mij enorm. Het is absoluut niet dat ik onzeker ben over mijn uiterlijk, maar het gevoel dat ik denk: hoo er wordt op mij gelet hoe ik mezelf kleed naar de buitenwereld maar tegelijkertijd kijk jij naar schaars geklede vrouwen? Je hebt een vrouw die goed in de markt ligt, maar jij kijkt stiekem (!!!) naar anderen? Als ik op andere mannen zou geilen, zou hij zijn mind verliezen denk ik. Maar he, misschien moet ik dat gaan voorstellen zodat hij leert dat het dan ook ZIJN probleem is en niet mijn probleem dat hij naar andere vrouwen kijkt.
Wat vinden jullie van deze situatie? Ik denk dus dat het onderliggende probleem is: bepaalde dingen stiekem doen en we kunnen het daar niet openlijk over hebben omdat hij wegloopt of emotioneel wordt of zichzelf verdedigt en ik het gevoel krijg dat problemen niet worden opgelost. Iedere vorm van gaslighting triggert mij nu.
Mijn man geeft verder zijn telefoon vaker aan mij als ik dingen moet regelen en ik zou dan ook nooit in zijn persoonlijke berichten kijken. Ik lees niet eens zijn berichtjes als ze oppoppen op zijn telefoon. Zo belangrijk vind ik respect voor andermans privacy. Hij weet dat ook van mij. Maar als hij zijn insta naast mij opent zal ik nu wel meekijken met een andere blik op zaken. Dat is dus jammer, het doet echt wat met de relatie helaas.