abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216644317
Aanvulling op het bovenstaande:

De rustdag, die nu juist Gods autoriteit als schepper, verlosser en herschepper symboliseert, wordt beschreven als een teken dat het God is die ons heiligt. Het is dus niet verwonderlijk dat binnen deze alternatieve religie die de mens op de eerste plaats zet (zogenaamd, want in werkelijkheid wordt de mens hier het slachtoffer van door middel van misleiding) er ook een alternatieve sabbatdag is, als teken van de autoriteit van de mens, en dan specifiek die mensen of die mens die zichzelf tot Gods plaatsvervanger hebben benoemd.

Daarom claimen Rooms Katholieken ook dat zij zelf die rustdag veranderd hebben en dat dat een teken van hun autoriteit boven de bijbel is.

Een verlichtend document werd door de Catholic Mirror gepubliceerd (de officiële stem van het Vaticaan in de Verenigde Staten), waarin wordt uitgelegd dat het protestantisme wel sola scriptura claimde, maar zichzelf tegensprak omdat het de zondag vierde, en niet de sabbat. Rome geeft hierin zelf aan dat de bijbelse sabbat de zevende dag van de week aka zaterdag is, en dat de zondag een creatie van haar zelf is. Op die grond werd de reformatie afgedaan als een ketterse rebellie zonder grond:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In hetzelfde document zegt Rome ook dat Zevendedagsadventisten de enige protestanten zijn met de bijbel als hun leraar:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En daarom ben ik dus een Zevendedagsadventist, en geen andere protestant. Omdat het Zevendedagsadventisme de enige protestantse kerk is die zich daadwerkelijk op de bijbel baseert.

Het hele document is een perfecte studie van waarom de zevende dag de bijbelse sabbat is, en de zondag een creatie van de kerk. Ik kan iedereen met interesse in dit onderwerp dan ook van harte aanraden om het te lezen. Twee versies: een kopie van het origineel en een transcript:

https://ia801903.us.archi(...)abbath_or_sunday.pdf

https://documents.adventi(...)/RLT/RLT1893-107.pdf

Over de bron: "
SPOILER
Opvallend genoeg werd dit artikel gepubliceerd in een tijd waarin de protestantse kerken in Amerika om zondagswetten vroegen. Die gelegenheid werd door Rome aangegrepen om protestanten onder de neus te wrijven dat de zondag een traditie van de kerk is, en niet op de bijbel gebaseerd:

SPOILER
Hierboven werd hardop afgevraagd hoe de katholieken nu ervoor zullen zorgen dat er overal zondagswetten zullen komen.

Maar dat hebben we in het verleden dus al een keer gezien: 'protestantse' kerken die in tegenspraak met hun eigen credo een traditie van de Rooms Katholieke Kerk volgen, zullen daarvoor gaan lobbyen bij de politiek. De zondag wordt een politieke kwestie die begint in Amerika, waarna de rest van de wereld zal volgen.

Daarom lezen we in Openbaring 13 niet over maar één beest, maar over twee beesten:

SPOILER
De beesten in Daniël 7 en het eerste in Opebaring 13 komen 'uit de zee' op, de zee staat voor volkeren, naties (openbaring 17:15).

Dit beest komt 'uit de aarde' op, oftewel een dunbevolkte plek.

Het heeft de verschijning van een lam, met twee hoorns, maar het spreekt als de draak. Het is dus ogenschijnlijk een Christelijke natie, maar voert in de praktijk de wil van het eerste beest uit, van Katholicime, waarvan de dodelijke wond was genezen.

Het zou nu te veel zijn om hier enorm over uit te wijden, maar dit tweede beest stelt de Verenigde Staten voor, een ogenschijnlijk Christelijke natie die is opgekomen op een dunbevolkte plek, uitgroeit tot een wereldmacht, en onder invloed van zogenaamd protestantse kerken de wil van Rome begint te doen. Vanuit die kerken en de Amerikaanse politiek zal een beweging voor zondagswetten ontstaan, dat is de manier waarop Rome dit voor elkaar zal krijgen. De inmenging van protestantse kerken (en de katholieke kerk) in de Amerikaanse politiek is een gegeven. Het is dus wat mij betreft slechts een kwestie van tijd totdat we dit ook in de praktijk zullen zien worden gebracht. En dit soort bewegingen zijn daar misschien wel de aanloop naar:

https://www.pbs.org/newsh(...)o-faith-announcement

SPOILER

[ Bericht 9% gewijzigd door Ali_Kannibali op 12-02-2025 09:12:17 ]
  woensdag 12 februari 2025 @ 09:30:47 #102
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216645235
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 07:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En daarom ben ik dus een Zevendedagsadventist, en geen andere protestant. Omdat het Zevendedagsadventisme de enige protestantse kerk is die zich daadwerkelijk op de bijbel baseert.
Dat claimt het Wachttorengenootschap ook hoor.
pi_216645303
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 09:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dat claimt het Wachttorengenootschap ook hoor.
Ja, van zichzelf.

Rome claimt het over ons.

Getuigen van Jehovah hebben hun eigen bijbelversie. Dat is dus wc eend.
  woensdag 12 februari 2025 @ 09:38:57 #104
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_216645320
Overigens is in Nederland en Belgie nu officieel maandag de eerste dag van de week, en zondag dus de laatste. Hoe wordt daar tegen aan gekeken?
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  woensdag 12 februari 2025 @ 09:46:10 #105
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216645412
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 09:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja, van zichzelf.

Rome claimt het over ons.

Iedere christen baseert zich op de (een) Bijbel.
quote:
Getuigen van Jehovah hebben hun eigen bijbelversie. Dat is dus wc eend.
Jullie ook. Het blijven vertalingen (van een vertaling vwb OT) Met alle gevolgen, zoals de zogenaamde voorspellingen van de "maagdelijke" geboorte in het OT.

En nee, daar beginnen we niet opnieuw over.
pi_216645448
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 09:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Iedere christen baseert zich op de (een) Bijbel.
[..]
Jullie ook. Het blijven vertalingen (van een vertaling vwb OT) Met alle gevolgen, zoals de zogenaamde voorspellingen van de "maagdelijke" geboorte in het OT.

En nee, daar beginnen we niet opnieuw over.
Je begint er zelf over.

De JG hebben hun eigen bijbel die niemand anders gebruikt. Omdat hij ontoelaatbare wijzigingen bevat.

Wij hebben geen bijbel die niemand anders gebruikt, want die hebben we ook niet nodig om onze doctrine te verdedigen.

Het doet er niet toe dat het vertalingen zijn als de vertalingen goed zijn.

Maar ga nou eens in op wat er werkelijk belangrijk is hier: dat Rome zelf zegt dat de zevende dag de bijbelse sabbat is, en de zondag een pure creatie van de kerk. En dat protestanten die de zondag vieren daarmee in werkelijkheid een katholieke traditie eren, en niet de geschriften.
pi_216645522
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 09:38 schreef Bargehassus het volgende:
Overigens is in Nederland en Belgie nu officieel maandag de eerste dag van de week, en zondag dus de laatste. Hoe wordt daar tegen aan gekeken?
Mensen kunnen allerlei gebruiken, tradities en wetten verzinnen natuurlijk. Wij geloven dat de wet van God leidend is, en daarin is elke zevende dag sabbat, en dat is al millennia wat wij de zaterdag noemen. Niet voor niets wordt die in veel talen ook 'sabbat' genoemd, zoals het Italiaanse 'sabato'. Een ambtenaar in Nederland of België kan daar niets aan veranderen.
  woensdag 12 februari 2025 @ 10:11:00 #108
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216645722
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 09:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je begint er zelf over.

De JG hebben hun eigen bijbel die niemand anders gebruikt. Omdat hij ontoelaatbare wijzigingen bevat.

Wij hebben geen bijbel die niemand anders gebruikt, want die hebben we ook niet nodig om onze doctrine te verdedigen.

Het doet er niet toe dat het vertalingen zijn als de vertalingen goed zijn.

Maar ga nou eens in op wat er werkelijk belangrijk is hier: dat Rome zelf zegt dat de zevende dag de bijbelse sabbat is, en de zondag een pure creatie van de kerk. En dat protestanten die de zondag vieren daarmee in werkelijkheid een katholieke traditie eren, en niet de geschriften.
Dat laatste ben ik met je eens.
pi_216645923
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 06:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De claim is niet dat ze te veel mensgericht zijn, maar dat de mens zelf wordt verheven tot een god, met 'goddelijke waardigheid', tot een idool waar alles van in het teken moet staan.

Mijn punt is dat als we God centraal zetten, Zijn liefde ook zorgt voor onze eigenwaarde en al onze andere behoeften. Maar we moeten het geloof niet retrofitten naar onze behoefte aan eigenwaarde en andere behoeften. Dan maken we van onszelf een idool en ben je niet meer met godsdienst bezig, maar met zelf-dienst.

Dat is wat ik bedoel met de shift van religie met de focus op God, naar religie met de focus op de mens zelf.

Dit mens-gerichte principe, waarin de mens zelf de plaats van God inneemt, zien we in de profeties terug in het feit dat Babylon en de kleine hoorn gekenmerkt worden door menselijke elementen:

8Terwijl ik op de hoorns bleef letten, zie, een andere, kleine, hoorn rees daartussen op. Drie van de eerdere hoorns werden voor hem uitgerukt. En zie, in die hoorn waren ogen als mensenogen en een mond vol grootspraak.

De zonde van Satan is dat hij als God wil zijn, Zijn positie innemen. Diezelfde mindset geeft hij ook aan degenen die hij daarmee kan infecteren, dat was de ook de allereerste verleiding. Dit is idee is uitgegroeid tot complete religies. Klassiek protestantisme zegt duidelijk dat de mens een schepsel is, en niet God. Deze nieuwe vorm van 'protestantisme' zegt letterlijk dat mensen zelf goddelijk en gelijk aan God zijn.

Zie bijv. hier nog een video van Kenneth Copeland:

Bekijk deze YouTube-video

Bekijk deze YouTube-video

Nu klopt het dat de bijbel leert dat Jezus Christus zijn goddelijkheid met ons deelt als wij in Christus zijn om ons leven te redden.

Maar dit is iets anders dan dat wij onszelf op de borst beginnen te kloppen of onze eigenwaarde en eigendunk gaan ontlenen aan het feit dat God dit met ons heeft gedeeld, of beginnen te denken dat wij zelf God zijn of 'gelijk aan God'. Dat is arrogantie.

Dit zijn dus twee tegengestelde mindsets: de ene van dankbaarheid en nederigheid voor wat God voor ons heeft gedaan, en de andere een van arrogantie en trots vanwege onze zogenaamde goddelijkheid. Dat is de ultieme egotrip.

Als je nu een religie opzet waarin de mens op die manier centraal staat en de hele mensheid zich bekommert om zichzelf maar niemand werkelijk acht heeft voor God en Zijn rechtmatige positie, is dat dwaalleer. Er is niets mis met voor elkaar zorgen, maar we moeten het ene doen zonder het andere na te laten.

Wat ik bedoel: jij ziet dat soort stromingen waarschijnlijk als dwaalleren met een soort egotrips; ik zie jouw claims van "ik hoor bij het selecte groepje mensen dat Gods boodschap wèl begrijpt" net zo.

Uiteindelijk zitten we allemaal in zo'n soort trip, dus ik vrijwaar mezelf er ook zeker niet van; ik denk alleen dat dat proces zich bij jou en andere bijbelfundamentalisten slechts op een subtieler niveau afspeelt dan de mensen die jij hier nu aanhaalt. Zoals Alan Watts het omschrijft: ander koekje, zelfde verpakking.
pi_216646030
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 10:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Wat ik bedoel: jij ziet dat soort stromingen waarschijnlijk als dwaalleren met een soort egotrips;
Daar valt denk ik ook wat voor te zeggen als je wordt ingeprent dat je zelf God bent, vind je niet? Is zo'n claim hard te maken? Is het conform wat de geschriften zeggen over de mens en God? Ik denk van niet.

quote:
ik zie jouw claims van "ik hoor bij het selecte groepje mensen dat Gods boodschap wèl begrijpt" net zo.
Maar zo zie ik mijzelf helemaal niet. Ik zie mijzelf als iemand die de verantwoordelijkheid heeft gekregen om deze waarheden naar buiten te brengen. En zo voel ik dat ook, als iets dat ik wil, omdat ik ervan overtuigd ben dat in het belang van iedereen is, zoals het ook in mijn belang is. Ik voel mij niet als een soort speciaal iemand die uitverkoren is om tot een select groepje te horen waar anderen niet bij kunnen horen, of waardoor ik op anderen neer kan kijken. Daar heeft het niets mee te maken. Ik voel mij er ook niet speciaal door ofzo. Het is simpelweg wat het is. Mijn verlangen is dat mensen deze dingen begrijpen zodat ze zich erop kunnen voorbereiden en zelf tot geloof in Jezus Christus kunnen komen. Ik beschouw dat als het hoogste goed in het leven.

quote:
Uiteindelijk zitten we allemaal in zo'n soort trip, dus ik vrijwaar mezelf er ook zeker niet van; ik denk alleen dat dat proces zich bij jou en andere bijbelfundamentalisten slechts op een subtieler niveau afspeelt dan de mensen die jij hier nu aanhaalt. Zoals Alan Watts het omschrijft: ander koekje, zelfde verpakking.
Dat mag je natuurlijk denken. Ik denk ook dat iedereen van nature dat soort neigingen heeft, dat zijn 'de werkingen van het vlees'. Maar de geest van God doodt het vlees, en laat ons leven door de Geest: 13Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven. Als u echter door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven. De Geest roept op tot bekering, roept op tot het verspreiden van geloof, van waarheid, en al die dingen. Je kunt niet claimen dat ik niet mijn stinkende best doe om iedereen hier van repliek te dienen, met bijbelverzen, historische bronnen, tekst en uitleg, allerlei documenten, inhoudelijke argumentaties. Voor wie doe ik dat? Voor mijzelf, om mijzelf speciaal te voelen? Daar zijn effectievere methoden voor, denk ik.

Verder wil ik je niet aansporen om in mij te geloven natuurlijk. Ik ben ook maar een mens. Waar ik toe aan wil sporen, is om in Jezus te geloven. Die was vrij van dat soort neigingen, die heeft geen ego. Alleen in Jezus is die puurheid te vinden die de mens niet in zichzelf heeft, omdat Jezus God is. De stromingen die we hier bespreken, claimen zelf goddelijkheid, in zichzelf. Daarom is het dwaalleer. Het is religie die God buiten de deur houdt en op de mens zelf vertrouwt. Maar in de mens zelf is geen verlossing te vinden, alleen God kan ons die geven.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 12-02-2025 10:41:44 ]
pi_216646269
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 10:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Daar valt denk ik ook wat voor te zeggen als je wordt ingeprent dat je zelf God bent, vind je niet? Is zo'n claim hard te maken? Is het conform wat de geschriften zeggen over de mens en God? Ik denk van niet.
Nee, ik denk dat zo'n Copeland flink van het padje is. Maar de evolutie van het jodendom naar het christendom zie ik ook gewoon als dat: een ontwikkeling waarop mensen nieuwe openbaringen krijgen en/of nieuwe dingen in de teksten zien. Zo bekijk ik in de Abrahamitische context ook b.v. de gnostiek, de islam, de adventistische stromingen, de Christian Science kerk, de Jehova's Getuigen, de mormonen, en noem het hele rijtje maar op. En dan hebben we het alleen nog maar over het christendom.

Jij claimt ook een heleboel wat "conform de geschriften" zou zijn, bijvoorbeeld als het gaat om profetieën, en dat zie ik net zo min als "conform de geschriften". Jij bent "gewoon" één van die vele christenen in een specifieke stroming die meent "de" waarheid in pacht te hebben, en jij hebt een denksysteem/paradigma ontwikkeld waarin het allemaal als één grote kruiswoordpuzzel schitterend in elkaar schuift. En daarom vind ik je commentaar op die stromingen ook enigszins ironisch, hoewel ik me natuurlijk besef dat jouw wereldbeeld voor jouw een levende werkelijkheid is. Als buitenstaander heb ik die ervaring niet, en kijk ik vooral met verwondering naar al die mensen die menen de ware boodschap van God te hebben begrepen. Wat dat betreft doet het me toch denken aan een doorontwikkelde variant van de kamer waarin iemand claimt Napoleon te zijn, en een ander roept dat dat niet kan omdat hijzelf Napoleon is. Ok, iedereen is Napoleon, iedereen blij. Ik vind echter de argumenten van de ene Napoleon niet bepaald sterker dan de andere: ik zie het allemaal als een stevige illusie.
pi_216646371
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 10:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, ik denk dat zo'n Copeland flink van het padje is. Maar de evolutie van het jodendom naar het christendom zie ik ook gewoon als dat: een ontwikkeling waarop mensen nieuwe openbaringen krijgen en/of nieuwe dingen in de teksten zien. Zo bekijk ik in de Abrahamitische context ook b.v. de gnostiek, de islam, de adventistische stromingen, de Christian Science kerk, de Jehova's Getuigen, de mormonen, en noem het hele rijtje maar op. En dan hebben we het alleen nog maar over het christendom.

Jij claimt ook een heleboel wat "conform de geschriften" zou zijn, bijvoorbeeld als het gaat om profetieën, en dat zie ik net zo min als "conform de geschriften". Jij bent "gewoon" één van die vele christenen in een specifieke stroming die meent "de" waarheid in pacht te hebben, en jij hebt een denksysteem/paradigma ontwikkeld waarin het allemaal als één grote kruiswoordpuzzel schitterend in elkaar schuift. En daarom vind ik je commentaar op die stromingen ook enigszins ironisch, hoewel ik me natuurlijk besef dat jouw wereldbeeld voor jouw een levende werkelijkheid is. Als buitenstaander heb ik die ervaring niet, en kijk ik vooral met verwondering naar al die mensen die menen de ware boodschap van God te hebben begrepen. Wat dat betreft doet het me toch denken aan een doorontwikkelde variant van de kamer waarin iemand claimt Napoleon te zijn, en een ander roept dat dat niet kan omdat hijzelf Napoleon is. Ok, iedereen is Napoleon, iedereen blij. Ik vind echter de argumenten van de ene Napoleon niet bepaald sterker dan de andere: ik zie het allemaal als een stevige illusie.
De tijd zal leren of mijn paradigma klopt of niet.

Ik heb vooralsnog geen redenen om eraan te twijfelen.

Verder behandel ik deze onderwerpen omdat er vragen over worden gesteld. Dat zijn vaak goede vragen, dus daar zijn ook goede antwoorden voor nodig. Die probeer ik te geven, en inderdaad gaat dat soms heel ver, tot in de kleinste details. Maar ze zeggen niet voor niets 'the devil is in the details'. Zodra je op zoek gaat naar waarheid, komt het op de kleinste details aan. Dus dan moet je ook wel een zeer uitgebreid pakket aan doctrine en onderbouwing hebben, anders kun je het ook niet verdedigen. Ik zat zelf ook met allerlei vragen, en nieuwe vragen zullen altijd blijven komen. Dus dat kun je dan construeren als 'je hebt een heel paradigma voor jezelf opgebouwd dat als een puzzel in elkaar past', of als 'je hebt gezocht naar antwoorden op vragen en kunt die antwoorden ook onderbouwen'. Het is maar net met welke vooringenomenheid je naar iemand kijkt natuurlijk. Uiteindelijk zijn de bewijzen doorslaggevend, niet hoe je naar iemand die die bewijzen voordraagt kijkt. Feiten zijn feiten.

De kern is en blijft altijd echter geloof in Jezus Christus voor verlossing, en de relatie die men op basis daarvan zelf met God ontwikkelt voor heiligmaking. De realiteit daarvan kan iedereen zelf ervaren door geloof.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 12-02-2025 11:11:18 ]
  woensdag 12 februari 2025 @ 12:39:19 #113
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216647851
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 10:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb vooralsnog geen redenen om eraan te twijfelen.
Vind je het niet vreemd dat anderen daar, met behoorlijke onderbouwing, dus niet zomaar, wèl aan twijfelen? Als het zo klip en klaar was als jij voortdurend beweert dan moeten onze ogen toch makkelijk geopend kunnen worden?
pi_216650007
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 10:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Uiteindelijk zijn de bewijzen doorslaggevend, niet hoe je naar iemand die die bewijzen voordraagt kijkt. Feiten zijn feiten.
Het punt is alleen dat jij een heel ander begrip van "bewijs" en "feit" hebt dan de niet-christenen in dit topic.

Uiteindelijk is de kernvraag (!) in dit alles hoe betrouwbaar je methodiek oftewel epistemologie is. "Geloof" speelt een enorm belangrijke rol in jouw methodiek (nee, niet de enige), en het is een feit dat heel veel verschillende mensen met diezelfde methodiek "geloven" tot compleet andere of zelfs tegengestelde conclusies komen als jij. Dat is evidentie (of, zoals je wilt, "bewijs") dat die methodiek van geloven zeer waarschijnlijk onbetrouwbaar is. Daarvoor hoef je niet in al die details te duiken, dat is een simpele rationele conclusie. Die jij alleen maar kan weerleggen met, jawel: geloof.

Dat is ook waarom ik meestal geen zin meer heb om op fora in al die details te duiken als het om apologetiek gaat: er wordt dan de verkeerde discussie gevoerd die weinig oplevert. We snappen ondertussen allemaal dat jij met Bijbelteksten denkt je wereldbeeld te kunnen onderbouwen, maar dat zegt een buitenstaander helemaal niks. Dat jij een wereldbeeld hebt dat consistent is met een hele specifieke lezing van een enorme bak aan teksten zegt bar weinig over of het ook waar is. Mijn conclusie "water op aarde is droog" onder de premisse "water wordt pas vloeibaar bij tienduizend graden Celsius" is consistent, maar niet waar.
pi_216650125
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 12:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Vind je het niet vreemd dat anderen daar, met behoorlijke onderbouwing, dus niet zomaar, wèl aan twijfelen? Als het zo klip en klaar was als jij voortdurend beweert dan moeten onze ogen toch makkelijk geopend kunnen worden?
Ogen openen is één ding, zien is een ander, en geloven dat het echt is, is weer iets anders.
pi_216650147
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 15:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Het punt is alleen dat jij een heel ander begrip van "bewijs" en "feit" hebt dan de niet-christenen in dit topic.

Uiteindelijk is de kernvraag (!) in dit alles hoe betrouwbaar je methodiek oftewel epistemologie is. "Geloof" speelt een enorm belangrijke rol in jouw methodiek (nee, niet de enige), en het is een feit dat heel veel verschillende mensen met diezelfde methodiek "geloven" tot compleet andere of zelfs tegengestelde conclusies komen als jij. Dat is evidentie (of, zoals je wilt, "bewijs") dat die methodiek van geloven zeer waarschijnlijk onbetrouwbaar is. Daarvoor hoef je niet in al die details te duiken, dat is een simpele rationele conclusie. Die jij alleen maar kan weerleggen met, jawel: geloof.

Dat is ook waarom ik meestal geen zin meer heb om op fora in al die details te duiken als het om apologetiek gaat: er wordt dan de verkeerde discussie gevoerd die weinig oplevert. We snappen ondertussen allemaal dat jij met Bijbelteksten denkt je wereldbeeld te kunnen onderbouwen, maar dat zegt een buitenstaander helemaal niks. Dat jij een wereldbeeld hebt dat consistent is met een hele specifieke lezing van een enorme bak aan teksten zegt bar weinig over of het ook waar is. Mijn conclusie "water op aarde is droog" onder de premisse "water wordt pas vloeibaar bij tienduizend graden Celsius" is consistent, maar niet waar.
O ja, het probleem is nu dat ik een ander begrip van feiten en bewijs heb. Want een geschreven document is nu geen bewijs of feit meer. Een geschiedkundige datum is geen feit of bewijs meer. Dat is het alleen als het wordt gebruikt om de onwaarheid van de schriften of het geloof aan te tonen, en niet andersom.

Sorry maar ik vind dit geen serieuze, inhoudelijke bijdrage.
pi_216650228
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 15:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Want een geschreven document is nu geen bewijs of feit meer. Een geschiedkundige datum is geen feit of bewijs meer.
Dat ligt eraan hoe je tot die bewijzen of feiten komt. Nogmaals: methodiek.

Maar goed, prediken en hele lappen tekst van websites halen zoals al -tig topics gebeurt is de veilige manier, dus ga vooral verder als je je daar goed bij voelt. Ik hoop alleen dat je niet de verwachting hebt niet-christenen daarmee te overtuigen. Je overtuigt vooral jezelf ermee. Ook mooi, natuurlijk. :P
  woensdag 12 februari 2025 @ 15:41:23 #118
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216650417
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 15:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar goed, prediken en hele lappen tekst van websites halen zoals al -tig topics gebeurt is de veilige manier, dus ga vooral verder als je je daar goed bij voelt. Ik hoop alleen dat je niet de verwachting hebt niet-christenen daarmee te overtuigen. Je overtuigt vooral jezelf ermee. Ook mooi, natuurlijk. :P
zoals

https://www.bijbelsfundam(...)s/sprekend-de-draak/

Leuk leesvoer maar niet geloofwaardig. Zo wordt bv de schrijver van Openbaring zonder ook maar een spoortje van twijfel gelijkgesteld aan de discipel die jarenlang met Jezus optrok.
pi_216650717
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 15:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, de veilige manier is om niets werkelijk inhoudelijk te onderzoeken, maar vooral te zeiken op degene die dat wel doet.
pi_216650952
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 16:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, de veilige manier is om niets werkelijk inhoudelijk te onderzoeken, maar vooral te zeiken op degene die dat wel doet.
Als je mij bedoelt: dat lijkt me nogal vreemd. Ik heb boekenplanken vol boeken over de historische Jezus, het jodendom en christendom liggen en gelezen, en heb zowel Hebreeuws als Grieks geleerd (of: geprobeerd te leren) om de grondteksten te kunnen lezen. Blijkbaar versta jij wat anders onder "inhoudelijk onderzoeken". Maar wat weet ik. Ik ben slechts een eenvoudige natuurkundige opgeleid tot onderzoeker :P

Als jij mijn kritische vragen als "gezeik" ervaart, dan houdt het op, natuurlijk. Maar dan rest de vraag, die je hier overigens niet hoeft te beantwoorden (nog meer gezeik): wat verwacht je eigenlijk precies dat je epistels en internetgegrasduin hier gaan bereiken? De duivel zit em hier namelijk inderdaad in de details: op dat terrein kun jij je namelijk veilig verschuilen onder bergen "informatie" en dwarsverbanden zonder de (naar mijn idee) ècht relevante vraag omtrent methodiek te behandelen: niet het wat, maar het waarom.

Zie ook Magnabosco's Street Epistemology. Mijn 2 centjes. Succes verder :)
pi_216651521
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 16:21 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Als je mij bedoelt: dat lijkt me nogal vreemd. Ik heb boekenplanken vol boeken over de historische Jezus, het jodendom en christendom liggen en gelezen, en heb zowel Hebreeuws als Grieks geleerd (of: geprobeerd te leren) om de grondteksten te kunnen lezen. Blijkbaar versta jij wat anders onder "inhoudelijk onderzoeken". Maar wat weet ik. Ik ben slechts een eenvoudige natuurkundige opgeleid tot onderzoeker :P

Als jij mijn kritische vragen als "gezeik" ervaart, dan houdt het op, natuurlijk. Maar dan rest de vraag, die je hier overigens niet hoeft te beantwoorden (nog meer gezeik): wat verwacht je eigenlijk precies dat je epistels en internetgegrasduin hier gaan bereiken? De duivel zit em hier namelijk inderdaad in de details: op dat terrein kun jij je namelijk veilig verschuilen onder bergen "informatie" en dwarsverbanden zonder de (naar mijn idee) ècht relevante vraag omtrent methodiek te behandelen: niet het wat, maar het waarom.

Zie ook Magnabosco's Street Epistemology. Mijn 2 centjes. Succes verder :)
Tja, en ik ben maar een eenvoudige taalkundige met een opleiding psychologie en een brede werkervaring en interesses die ook tientallen boeken en andere informatie heeft gelezen en Grieks en Latijn heeft geleerd. Wat zegt dit verder over je inhoudelijke argumenten hier op dit forum? Bewijst dit dat je een goede analist bent, of onderzoeker van dit soort zaken? Ik weet het niet hoor. Het riekt een beetje naar een autoriteitsargument, vind je niet?

Goed, laat ik je post analyseren dan:

quote:
Dat is nogal een stelling. Wat is je bewijs hiervoor? Welke definities hanteren 'de anderen' (wie dat ook zijn, wat mij betreft generaliseer je hier allerlei individuen zonder enig benul te hebben wat zij denken, wat dat kun je helemaal niet weten) voor deze termen en welke hanteer ik ervoor? Waaruit blijkt dat die wezenlijk anders zijn en tot andere resultaten leiden? Wat zijn daar concrete voorbeelden van?

quote:
Uiteindelijk is de kernvraag (!) in dit alles hoe betrouwbaar je methodiek oftewel epistemologie is. "Geloof" speelt een enorm belangrijke rol in jouw methodiek (nee, niet de enige), en het is een feit dat heel veel verschillende mensen met diezelfde methodiek "geloven" tot compleet andere of zelfs tegengestelde conclusies komen als jij.
Over welke methodiek om wat te bereiken hebben we het? Welke rol speelt 'geloof' daarin en waarom?

quote:
Dat is evidentie (of, zoals je wilt, "bewijs") dat die methodiek van geloven zeer waarschijnlijk onbetrouwbaar is. Daarvoor hoef je niet in al die details te duiken, dat is een simpele rationele conclusie. Die jij alleen maar kan weerleggen met, jawel: geloof.
Nogmaals: om wat te bereiken precies? Je hebt het over methodiek, maar legt daar niet bij uit waar het uberhaupt over gaat.

quote:
Dat is ook waarom ik meestal geen zin meer heb om op fora in al die details te duiken als het om apologetiek gaat: er wordt dan de verkeerde discussie gevoerd die weinig oplevert.
Wat versta je onder 'verkeerd'? En wat is dan 'goed'?

quote:
We snappen ondertussen allemaal dat jij met Bijbelteksten denkt je wereldbeeld te kunnen onderbouwen,
Ik 'denk' met bijbelsteksten 'mijn wereldbeeld' te 'onderbouwen'.

Dit vind ik een vreemde uitspraak, waaruit blijkt dat je het niet snapt. Ik 'onderbouw' met bijbelsteken namelijk niet mijn 'wereldbeeld', ik onderbouw daarmee mijn geloof. Omdat ik mijn geloof op de bijbel wil baseren. Daarnaast probeer ik uit te leggen wat diezelfde bijbel over bepaalde zaken vertelt. Dat doe ik niet in de veronderstelling dat dit bewijs is voor de waarheid ervan en dat anderen dat dan ook maar klakkeloos moeten aannemen, maar om te laten zien dat mijn overtuigingen consistent zijn met die bijbel en dat die bijbel naar mijn overtuiging consistent is met de werkelijkheid. Dat geloof ik ja. Ik ben niet in de veronderstelling dat dit 'bewijs' is in de zin van wetenschappelijk bewijs van de waarheid van mijn geloof.

Jij lijkt nog steeds te denken dat ik hier een soort wetenschappelijke methode probeer te hanteren om aan anderen te bewijzen dat mijn geloof waarheid is, alsof dat een manier zou zijn om aan anderen te bewijzen dat het feitelijk zo is. Maar dat is helemaal niet zo. Dat denk jij zelf alleen.

Dan zijn er allerlei feiten die bij mij een rol hebben gespeeld waarom ik geloof. Die feiten zijn voor iedereen feiten. Als ik die wil bewijzen, draag ik daar bronnen voor aan. Als je van mening bent dat die bronnen niet goed zijn, kun je daar inhoudelijk op reageren met andere bronnen die het tegengestelde beweren. Daar kunnen we over discussiëren, en daar heb ik ook totaal geen moeite mee. Dus ik weet niet wat nu precies je probleem is.

quote:
maar dat zegt een buitenstaander helemaal niks. Dat jij een wereldbeeld hebt dat consistent is met een hele specifieke lezing van een enorme bak aan teksten zegt bar weinig over of het ook waar is.
Nee, dat is nogal wiedes, en dat zeg ik hierboven dus ook. Jij gaat hier uit van een veronderstelling dat ik zou denken dat dat wel zo is. Waarom?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 12-02-2025 17:07:43 ]
pi_216651951
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 16:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[...] een soort wetenschappelijke methode probeer te hanteren om aan anderen te dat mijn geloof waarheid is, alsof dat een manier zou zijn om aan anderen te bewijzen dat het feitelijk zo is. Maar dat is helemaal niet zo. Dat denk jij zelf alleen.

Nee, dat denk ik juist niet. Daarom noem ik het "geloof", maar wat jouw kennismethode precies is kan ik ook niet goed benoemen, want je hebt b.v. ook nogal afwijkende natuurwetenschappelijke overtuigingen. Voor mij persoonlijk is het een eigenaardige mengelmoes van geloof en pseudowetenschap, met een flinke scheut complotdenken en apofenie. Daarom stel ik ook dat jouw "feiten" en "bewijzen" niet overeenkomen met de noties van niet-christenen hier.

Ik zeg dit niet om je op stang te jagen oid, ik zeg je alleen hoe een niet-christen als ik jouw argumentatie ervaar.

Daar laat ik het verder even bij :)
  woensdag 12 februari 2025 @ 17:54:20 #123
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216652340
Ben vooral benieuwd hoe men dat voor zich ziet, dat miljoenen geseculariseerde NL'ers weer in de pas van Rome gaan lopen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 februari 2025 @ 17:55:56 #124
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216652361
Openbaring voorspelt geen toekomst.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:00:04 #125
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216652420
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 10:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
[..]
Maar zo zie ik mijzelf helemaal niet. Ik zie mijzelf als iemand die de verantwoordelijkheid heeft gekregen om deze waarheden naar buiten te brengen. En zo voel ik dat ook, als iets dat ik wil, omdat ik ervan overtuigd ben dat in het belang van iedereen is, zoals het ook in mijn belang is. Ik voel mij niet als een soort speciaal iemand die uitverkoren is om tot een select groepje te horen waar anderen niet bij kunnen horen, of waardoor ik op anderen neer kan kijken. Daar heeft het niets mee te maken. Ik voel mij er ook niet speciaal door ofzo. Het is simpelweg wat het is. Mijn verlangen is dat mensen deze dingen begrijpen zodat ze zich erop kunnen voorbereiden en zelf tot geloof in Jezus Christus kunnen komen. Ik beschouw dat als het hoogste goed in het leven.
[..]
Dat mag je natuurlijk denken. Ik denk ook dat iedereen van nature dat soort neigingen heeft, dat zijn 'de werkingen van het vlees'. Maar de geest van God doodt het vlees, en laat ons leven door de Geest: 13Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven. Als u echter door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven. De Geest roept op tot bekering, roept op tot het verspreiden van geloof, van waarheid, en al die dingen. Je kunt niet claimen dat ik niet mijn stinkende best doe om iedereen hier van repliek te dienen, met bijbelverzen, historische bronnen, tekst en uitleg, allerlei documenten, inhoudelijke argumentaties. Voor wie doe ik dat? Voor mijzelf, om mijzelf speciaal te voelen? Daar zijn effectievere methoden voor, denk ik.

Verder wil ik je niet aansporen om in mij te geloven natuurlijk. Ik ben ook maar een mens. Waar ik toe aan wil sporen, is om in Jezus te geloven. Die was vrij van dat soort neigingen, die heeft geen ego. Alleen in Jezus is die puurheid te vinden die de mens niet in zichzelf heeft, omdat Jezus God is. De stromingen die we hier bespreken, claimen zelf goddelijkheid, in zichzelf. Daarom is het dwaalleer. Het is religie die God buiten de deur houdt en op de mens zelf vertrouwt. Maar in de mens zelf is geen verlossing te vinden, alleen God kan ons die geven.
Die waarheden, wat hebben we daar precies aan?

- Je deugt als mens nooit niet;
- Je bent als mens tot niets goeds in staat;
- De wereld is een satanisch mijnenveld;
- Je moet kiezen om te geloven, ook al heb je niet echt een vrije wil
- Geloof is 24 uur per dag op je knietjes liggen 'toegeven' hoe nietig, slecht en kwaadaardig je bent, en hoe blij je bent dat God je waardig heeft bevonden alsnog van je te houden omdat je de juiste kerk hebt gevonden.

Met als hoofdwaarheid: je deugt niet.

sorry, ik pas.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216652580
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 17:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ben vooral benieuwd hoe men dat voor zich ziet, dat miljoenen geseculariseerde NL'ers weer in de pas van Rome gaan lopen.
Door een zondagsrust op te leggen ...
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:11:20 #127
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216652590
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Door een zondagsrust op te leggen ...
Gaat echt lekker he... Met al die volle Mediamarkten, zwembaden, bossen, Efteling, cafe's, restaria, eettenten, sport
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:12:48 #128
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216652608
De Eredivisie gaat niet door want de paus wil op zondag rust...

Kom ALSJEBLIEFT een keer terug naar de realiteit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216652694
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 17:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, dat denk ik juist niet. Daarom noem ik het "geloof",
Dat doe ik toch ook? Dus waar heb je het dan over?

Dit forum is niet 'wetenschap', maar 'filosofie en levensbeschouwing'. Dat betekent ook dat we niet elke gedachte aan een rigoureuze empirische of anderszins wetenschappelijke methode hoeven te onderwerpen voordat we het recht hebben om die te uiten. Daar is ruimte voor, omdat de manier waarop een mens, inclusief jijzelf, de realiteit benadert en die navigeert, ook niet bestaat uit louter empirische en anderszins wetenschappelijke methoden. Kun jij bewijzen dat je morgen nog leeft? Kun jij bewijzen dat je een rationele gedachte hebt? Er zijn zoveel dingen die je niet kunt bewijzen, maar waar je allerlei aannames (oftewel geloofsovertuigingen) over hebt en op basis daarvan maak je keuzes in het leven. Wat ik bij jou de inrduk krijg, is dat je vrije gedachten wilt doodslaan met het argument 'het is niet per se waar'. Nee, dat klopt nee, daarom is er ook vrij verkeer van ideeën, zodat in die grote 'marktplaats' van ideeën wij met zijn allen een poging kunnen doen om aan een schat aan informatie de waarheid te destilleren. Als je daar geen interesse in hebt, wat doe je dan in een forum als levensbeschouwing en filosofie?

quote:
maar wat jouw kennismethode precies is kan ik ook niet goed benoemen, want je hebt b.v. ook nogal afwijkende natuurwetenschappelijke overtuigingen. Voor mij persoonlijk is het een eigenaardige mengelmoes van geloof en pseudowetenschap, met een flinke scheut complotdenken en apofenie. Daarom stel ik ook dat jouw "feiten" en "bewijzen" niet overeenkomen met de noties van niet-christenen hier.
Dat zal ik je haarfijn uitleggen. Hoe ik uiteindelijk tot het geloof ben gekomen, is door met een open geest alle informatie die relevant was voor het onderwerp tot mij te nemen. Als ik iets tegenkwam waarvan ik niet meteen kon zeggen of het klopte of niet, heb ik die informatie als nulhypothese gebruikt. Vervolgens heb ik gepoogd om die hypothese te falsificeren door tegengestelde informatie te vinden. Als ik die had gevonden, ging ik weer op zoek naar andere informatie om die nieuwe informatie te falsificeren die die informatie ontkracht. Op die manier kun je dus steeds onnauwkeurige informatie wegschrappen. Als je dan weer iets tegenkomt wat een eerdere aanname in twijfel brengt, ga je weer terug om dat weer te falsificeren. En als je dat maar lang genoeg blijft doen, zou je normaal gesproken steeds dichter bij de waarheid moeten uitkomen. Dat is de standaard manier waarop journalisten ook aan waarheidsvinding doen. Dat is niet 'wetenschap' volgens de natuurkunde nee, maar we zijn dan ook met totaal andere dingen bezig dan bètaweteschappen, we hebben het hier over literatuur, geschiedenis, taalkunde, theologie, enzovoorts.

quote:
Ik zeg dit niet om je op stang te jagen oid, ik zeg je alleen hoe een niet-christen als ik jouw argumentatie ervaar.

Daar laat ik het verder even bij :)
Tja, en ik vind dat je slecht bent in informatie en bronnen analyseren en verbanden leggen. Je lijkt ook totaal blind te zijn voor je eigen cognitieve biassen en vooronderstellingen op basis waarvan je stropoppen aanvalt en er een handje van hebt om in ad-hominems te vervallen. Dat zeg ik ook niet om je op de stang te jagen, maar als iemand die is opgeleid om dat soort dingen te analyseren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 12-02-2025 18:24:54 ]
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:22:16 #130
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216652730
Haushofer is de meest intelligente user hier...

Hem verwijten bias te hebben... Tja...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216652788
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
De Eredivisie gaat niet door want de paus wil op zondag rust...

Kom ALSJEBLIEFT een keer terug naar de realiteit.
Waarom denk je dat dat niet meer kan?

Hoe was dit pak 'm beet 70 jaar geleden? En de honderden jaren daarvoor?

Kun je je corona nog herinneren? Quarantaines anyone?

Mensen gaan overal in mee als je ze maar genoeg reden geeft.
pi_216652790
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 17:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
Openbaring voorspelt geen toekomst.
Het begint direct met:

quote:
1 Openbaring van Jezus Christus, die God Hem gegeven heeft om Zijn dienstknechten te laten zien wat spoedig moet geschieden, en Hij heeft die door Zijn engel gezonden en aan Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven.
2 Deze heeft van het Woord van God getuigd en van het getuigenis van Jezus Christus, alles wat hij gezien heeft.
3 Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.
7 Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, [...]
[...]
19 Schrijf nu op wat u hebt gezien, en wat is, en wat hierna zal geschieden.
En eindigt met:
quote:
22:7 En zie, Ik kom spoedig. Zalig is hij die de woorden van de profetie van dit boek in acht neemt.

22:10 En hij zei tegen mij: Verzegel de woorden van de profetie van dit boek niet, want de tijd is nabij.

22:18 Want ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn.
22:19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn.
Vraag me af hoe je dit dan leest.
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:27:48 #133
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216652801
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waarom denk je dat dat niet meer kan?

Hoe was dit pak 'm beet 70 jaar geleden? En de honderden jaren daarvoor?
En hoe gaat de paus dat precies aanpakken?

Maak dat eens concreet. Geen Eredivise meer op zondag.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216652810
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En hoe gaat de paus dat precies aanpakken?

Maak dat eens concreet. Geen Eredivise meer op zondag.
Via de politiek. Jij als RKK-kenner moet dat toch ook weten.
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:29:11 #135
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216652825
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:27 schreef Kerelx het volgende:

[..]
Het begint direct met:
[..]
En eindigt met:
[..]
Vraag me af hoe je dit dan leest.
Juist. En hoe is dat precies een bewijs dat het de toekomst voorspelt?

Evangelie van Judas stelt dat het de echte woorden van Jezus bevat/.

Hoe lees jij dat?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:29:52 #136
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216652838
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Via de politiek. Jij als RKK-kenner moet dat toch ook weten.
De enige partij in NL die voor zondagsrust is, is de SGP.

Ergens wel ironisch.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216652866
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De enige partij in NL die voor zondagsrust is, is de SGP.

Ergens wel ironisch.
Stel dat het wel gebeurt, wat dan?
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:31:54 #138
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216652882
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Stel dat het wel gebeurt, wat dan?
Dat gaat niet gebeuren.

Geen hond in NL die dat gaat accepteren.

Mijn vraag was hoe je dit voor je ziet... via de politiek... OK... hoe zal dat gaan?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216653021
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat gaat niet gebeuren.

Geen hond in NL die dat gaat accepteren.

Mijn vraag was hoe je dit voor je ziet... via de politiek... OK... hoe zal dat gaan?
Ik heb geen glazen bol. Ik ben er alleen van overtuigd dat het gaat gebeuren, beginnend vanuit de VS, maar je ziet nu al overal ballonnetjes opgaan. Naarmate kerk en staat meer verenigd raken, worden gewetenskwesties politieke kwesties.

Wat ik al wel zie, is dat er allerlei clubs en organisaties zijn die hier al voor pleiten, en dan vooral in naam van de familie en in naam van de natuur:

https://www.greensabbathproject.net/

https://europeansundayalliance.eu/

https://familysolidarity.(...)-common-day-of-rest/

Enzovoorts.

De paus is er duidelijk over: zondagsrust is goed voor de familie en om de aarde te redden van klimaatverandering en natuurvernietiging door ongebreideld kapitalisme. Dat zijn de twee hoofdkenmerken.

Lobby's voor klimaatactie hebben we al jaren. Het verzet tegen wat velen beschouwen als een aanval op de familie via Woke begint ook steeds meer te groeien.

Zondagsrust zal een oplossing zijn waar de hele wereld zich in kan vinden als middel om de grote kwesties van vandaag op te lossen.

Dat mensen daar zich niet aan onderwerpen? Tijdens corona lieten miljarden mensen zich ook praktisch in hun huis opsluiten en werd commerciële activiteit ingeperkt, soms maanden aan een stuk. Je moet echt niet denken dat mensen zich niet aan zoiets onderwerpen als de omstandigheden niet zo zijn dat mensen daar vrijwillig voor kiezen of zich simpelweg laten dwingen. Je voorstellingsvermogen is geen maatstaf voor wat mogelijk is en wat niet.
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:43:17 #140
545 dop
:copyright: dop
pi_216653030
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat doe ik toch ook? Dus waar heb je het dan over?

Dit forum is niet 'wetenschap', maar 'filosofie en levensbeschouwing'. Dat betekent ook dat we niet elke gedachte aan een rigoureuze empirische of anderszins wetenschappelijke methode hoeven te onderwerpen voordat we het recht hebben om die te uiten. Daar is ruimte voor, omdat de manier waarop een mens, inclusief jijzelf, de realiteit benadert en die navigeert, ook niet bestaat uit louter empirische en anderszins wetenschappelijke methoden. Kun jij bewijzen dat je morgen nog leeft? Kun jij bewijzen dat je een rationele gedachte hebt? Er zijn zoveel dingen die je niet kunt bewijzen, maar waar je allerlei aannames (oftewel geloofsovertuigingen) over hebt en op basis daarvan maak je keuzes in het leven. Wat ik bij jou de inrduk krijg, is dat je vrije gedachten wilt doodslaan met het argument 'het is niet per se waar'. Nee, dat klopt nee, daarom is er ook vrij verkeer van ideeën, zodat in die grote 'marktplaats' van ideeën wij met zijn allen een poging kunnen doen om aan een schat aan informatie de waarheid te destilleren. Als je daar geen interesse in hebt, wat doe je dan in een forum als levensbeschouwing en filosofie?
[..]
Dat zal ik je haarfijn uitleggen. Hoe ik uiteindelijk tot het geloof ben gekomen, is door met een open geest alle informatie die relevant was voor het onderwerp tot mij te nemen. Als ik iets tegenkwam waarvan ik niet meteen kon zeggen of het klopte of niet, heb ik die informatie als nulhypothese gebruikt. Vervolgens heb ik gepoogd om die hypothese te falsificeren door tegengestelde informatie te vinden. Als ik die had gevonden, ging ik weer op zoek naar andere informatie om die nieuwe informatie te falsificeren die die informatie ontkracht. Op die manier kun je dus steeds onnauwkeurige informatie wegschrappen. Als je dan weer iets tegenkomt wat een eerdere aanname in twijfel brengt, ga je weer terug om dat weer te falsificeren. En als je dat maar lang genoeg blijft doen, zou je normaal gesproken steeds dichter bij de waarheid moeten uitkomen. Dat is de standaard manier waarop journalisten ook aan waarheidsvinding doen. Dat is niet 'wetenschap' volgens de natuurkunde nee, maar we zijn dan ook met totaal andere dingen bezig dan bètaweteschappen, we hebben het hier over literatuur, geschiedenis, taalkunde, theologie, enzovoorts.
[..]
Tja, en ik vind dat je slecht bent in informatie en bronnen analyseren en verbanden leggen. Je lijkt ook totaal blind te zijn voor je eigen cognitieve biassen en vooronderstellingen op basis waarvan je stropoppen aanvalt en er een handje van hebt om in ad-hominems te vervallen. Dat zeg ik ook niet om je op de stang te jagen, maar als iemand die is opgeleid om dat soort dingen te analyseren.
Hee als jij zegt ik onderzoek in de bijbel wat de Bijbel vertelt over het christendom, dan helemaal prima leuk.
Maar als we gaan onderzoeken hoe oud de aarde is of hoe de mens is ontstaan, dan kun je niet telkens tot de conclusie komen dat de vraag te moeilijk is of niet te bewijzen, om vervolgens te komen vertellen. Ja maar de bijbel zegt, en gezien ik geen fouten in de bijbel vind en ik (voor mij zelf ) geen afdoende wetenschappelijke methode kan vinden om die moeilijke vraag te beantwoorden dan is wat de Bijbel zegt het juiste antwoord. Want ik kan geen fouten in de Bijbel vinden dus alle vragen waar ik het antwoord niet op weet kan ik zo uit de bijbel oplepelen.
Dat noemen we allemaal Geloof, helaas voor jouw, dit topic heet, de waarheid over.....
En niet mijn geloof in.....
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:44:45 #141
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216653058
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik heb geen glazen bol. Ik ben er alleen van overtuigd dat het gaat gebeuren, beginnend vanuit de VS, maar je ziet nu al overal ballonnetjes opgaan. Naarmate kerk en staat meer verenigd raken, worden gewetenskwesties politieke kwesties.

Wat ik al wel zie, is dat er allerlei clubs en organisaties zijn die hier al voor pleiten, en dan vooral in naam van de familie en in naam van de natuur:

https://www.greensabbathproject.net/

https://europeansundayalliance.eu/

https://familysolidarity.(...)-common-day-of-rest/

Enzovoorts.

De paus is er duidelijk over: zondagsrust is goed voor de familie en om de aarde te redden van klimaatverandering en natuurvernietiging door ongebreideld kapitalisme. Dat zijn de twee hoofdkenmerken.

Lobby's voor klimaatactie hebben we al jaren. Het verzet tegen wat velen beschouwen als een aanval op de familie via Woke begint ook steeds meer te groeien.

Zondagsrust zal een oplossing zijn waar de hele wereld zich in kan vinden als middel om de grote kwesties van vandaag op te lossen.

Dat mensen daar zich niet aan onderwerpen? Tijdens corona lieten miljarden mensen zich ook praktisch in hun huis opsluiten en werd commerciële activiteit ingeperkt, soms maanden aan een stuk. Je moet echt niet denken dat mensen zich niet aan zoiets onderwerpen als de omstandigheden niet zo zijn dat mensen daar vrijwillig voor kiezen of zich simpelweg laten dwingen.
Totale waanzin....

Klimaatactivisten zijn nu ineens de stoottroepen van de paus, en uitgerekend het conservatief Evangelische Amerika onder Trump gaat met de paus plannen smeden om een verplichte zondagrust op te leggen. Datzelfde Amerika dat schijt heeft aan klimaat en 'sociale rechtvaardigheid', want dat is communisme.

Dit is toch niet serieus te nemen, man.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216653061
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:43 schreef dop het volgende:

[..]
Hee als jij zegt ik onderzoek in de bijbel wat de Bijbel vertelt over het christendom, dan helemaal prima leuk.
Maar als we gaan onderzoeken hoe oud de aarde is of hoe de mens is ontstaan, dan kun je niet telkens tot de conclusie komen dat de vraag te moeilijk is of niet te bewijzen, om vervolgens te komen vertellen. Ja maar de bijbel zegt, en gezien ik geen fouten in de bijbel vind en ik (voor mij zelf ) geen afdoende wetenschappelijke methode kan vinden om die moeilijke vraag te beantwoorden dan is wat de Bijbel zegt het juiste antwoord. Want ik kan geen fouten in de Bijbel vinden dus alle vragen waar ik het antwoord niet op weet kan ik zo uit de bijbel oplepelen.
Dat noemen we allemaal Geloof, helaas voor jouw, dit topic heet, de waarheid over.....
En niet mijn geloof in.....
We hebben het hier toch niet over hoe oud de aarde is?

Ik maak daar toch ook geen stokpaardje van als iets dat we hier moeten bespreken of waarvan iedereen moet aannemen dat wat ik daarover geloof waar is?

Dat wil niet zeggen dat ik geen empirische gegeven heb om mijn standpun te onderbouwen. Maar het is hier helemaal niet aan de orde.
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:45:42 #143
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216653066
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
We hebben het hier toch niet over hoe oud de aarde is?

Ik maak daar toch ook geen stokpaardje van als iets dat we hier moeten bespreken of waarvan iedereen moet aannemen dat wat ik daarover geloof waar is?

Dat wil niet zeggen dat ik geen empirische gegeven heb om mijn standpun te onderbouwen. Maar het is hier helemaal niet aan de orde.
Ja... de wereld is miljarden jaren oud.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216653075
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Totale waanzin....

Klimaatactivisten zijn nu ineens de stoottroepen van de paus, en uitgerekend het conservatief Evangelische Amerika onder Trump gaat met de paus plannen smeden om een verplichte zondagrust op te leggen. Datzelfde Amerika dat schijt heeft aan klimaat en 'sociale rechtvaardigheid', want dat is communisme.

Dit is toch niet serieus te nemen, man.
Ik weet niet of het onder Trump gebeurt, dat heb ik ook niet gezegd.

Weet je dat er eind 19e eeuw al voor zondagswetten in de VS gelobbied werd, en dat die bijna werden aangenomen, maar dat een zevendedagsadventist daar toen een stokje voor heeft gestoken, waardoor ze niet werden aangenomen?

De geschiedenis herhaalt zich altijd.

Verder begrijp ik niet waarom je dit zo onvoorstelbaar acht, gezien de honderden jare lange geschiedenis waarin er overal gewoon een zondagsrust was. Alsof we niet onder de juiste rampen en andere misère terug naar zo'n situatie kunnen gaan. Je heoft mensen alleen maar te traumatiseren door hen te doen geloven dat hun leven in gevaar is, en mensen doen wat je ze opdraagt. Dat zag je tijdens corona ook. Een natuurramp hier, een oorlog daar, een hongeresnood op een andere plek, en mensen zijn bereid om hun hele hebben en houwen op te geven om hun leven te redden.
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:49:15 #145
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216653132
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik weet niet of het onder Trump gebeurt, dat heb ik ook niet gezegd.

Weet je dat er eind 19e eeuw al voor zondagswetten in de VS gelobbied werd, en dat die bijna werden aangenomen, maar dat een zevendedagsadventist daar toen een stokje voor heeft gestoken, waardoor ze niet werden aangenomen?

De geschiedenis herhaalt zich altijd.
Ik heb zo'n vermoeden dat dat geen katholieken waren... _O-

Maar ja, dat zijn dan weer geen 'echte protestanten', en zo kun je je favoriete zondenbok van stal blijven halen, alles om die totaal wereldvreemde 'profetie' maar overeind te houden.

Nogmaals: hoe gaat dat in NL via de politiek, die afgedwongen zondagsrust? Kun je ook aangeven welke katholieke partijen we nog hebben in Nederland? En of de SGP wel echt gereformeerd is?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216653152
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik heb zo'n vermoeden dat dat geen katholieken waren... _O-

Maar ja, dat zijn dan weer geen 'echte protestanten', en zo kun je je favoriete zondenbok van stal blijven halen, alles om die totaal wereldvreemde 'profetie' maar overeind te houden.

Nogmaals: hoe gaat dat in NL via de politiek, die afgedwongen zondagsrust? Kun je ook aangeven welke katholieke partijen we nog hebben in Nederland? En of de SGP wel echt gereformeerd is?
Nee, dat waren 'protestanten' inderdaad.

Daarom ben ik ook geen 'protestant' waar je altijd op af zit te geven, maar een zevendedagsadventist.
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:50:17 #147
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216653154
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
I Je heoft mensen alleen maar te traumatiseren door hen te doen geloven dat hun leven in gevaar is, en mensen doen wat je ze opdraagt.
Zoals jij doet, met je doemprofetieën?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:50:47 #148
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216653162
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, dat waren 'protestanten' inderdaad.

Daarom ben ik ook geen 'protestant' waar je altijd op af zit te geven, maar een zevendedagsadventist.
Ik begrijp sinds kort dat zelfs aartsconservatieve Calvinisten eigenlijk afgezanten van de paus zijn inderdaad...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216653170
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zoals jij doet, met je doemprofetieën?
Welke doemprofetieën? Dat God de wereld zal oordelen?

Heb je trouwens dat artikel van de Catholic Mirror gelezen over de zondagsrust?
  woensdag 12 februari 2025 @ 18:51:50 #150
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216653185
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Welke doemprofetieën? Dat God de wereld zal oordelen?

Heb je trouwens dat artikel van de Catholic Mirror gelezen over de zondagsrust?
De Catholic Mirror...

Ik gok dat dat inderdaad de lectuur bij uitstek is bij geseculariseerd West-Europa.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')