Jezuïeten kunnen zich tot alles 'bekeren'. Dat wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Er zijn wel meer Jezuïeten en leerlingen van Jezuïeten die ogenschijnlijk iets anders vertegenwoordigen. Voltaire bijvoobeeld. Er is natuurlijk geen betere dekmantel dan in het openbaar je tegen de kerk uitspreken en te doen alsof dat je vijand is, terwijl je in werkelijkheid (en soms zelfs onbewust) voor haar eigen doeleinden werkt. Net zoals wij binnen onze kerk mensen hebben die zich voordoen als adventisten, maar in werkelijkheid alles doen om de fundamenten van de kerk omver te werpen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een feit? Vooral heel veel complottheorieën die met historische feiten juist weinig van doen hebben.
Weishaupt bekeerde zich in 1772 overigens tot het protestantisme en juist daarom was het bijzonder dat hij die positie kreeg.
Het is wel inventief om een soort religieus-seculier monsterverbond te willen zien, dat moet ik nageven. Maar met de realiteit heeft het echt niets te maken.
1798 blijft verder inderdaad een peulenschil, want ook dat juridische aspect stelde bar weinig voor.
Weishaupt is nooit een Jezuiët geweest.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezuïeten kunnen zich tot alles 'bekeren'. Dat wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Er zijn wel meer Jezuïeten en leerlingen van Jezuïeten die ogenschijnlijk iets anders vertegenwoordigen. Voltaire bijvoobeeld. Er is natuurlijk geen betere dekmantel dan in het openbaar je tegen de kerk uitspreken en te doen alsof dat je vijand is, terwijl je in werkelijkheid (en soms zelfs onbewust) voor haar eigen doeleinden werkt.
Hoogleraar canonwet aan de Jezuïtische universiteit van Ingolstadt.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Weihaupt is nooit een Jezuiët geweest.
Nee, je wordt Jezuiët door de geloften at te leggen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoogleraar canonwet aan de Jezuïtische universiteit van Ingolstadt.
Je hoeft geen priester te zijn om als Jezuïet te werken.
De link moet met Bavaria en de alumbrados gemaakt worden en zou een voortzetting zijn van de jezuïeten die verboden waren geworden. Meer weet ik niet.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Weishaupt is nooit een Jezuiët geweest.
Dat is dus maar de vraag. Ik denk niet dat jij noch ik informatie daarover kunnen inzien. Wat hij deed, een plan opzetten voor de omverwerping van de Europese machten die de Jezuïeten hadden verbannen, sluit wel op hun doelen aan, evenals dus de latere omverwerping van het Vaticaan en het herstel van de orde kort daarna.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, je wordt Jezuiët door de geloften at te leggen.
Weishaupt is nooit toegetreden tot de orde.
Niet echt.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:41 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
De link moet met Bavaria en de alumbrados gemaakt worden.
Ja, zo kun je natuurlijk alles rechtpraten...quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is dus maar de vraag. Ik denk niet dat jij noch ik informatie daarover kunnen inzien. Wat hij deed, een plan opzetten voor de omverwerping van de Europese machten die de Jezuïeten hadden verbannen, sluit wel op hun doelen aan, evenals dus de latere omverwerping van het Vaticaan en het herstel van de orde kort daarna.
Waarom noemde hij zijn club Bavarian illuminati?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt.
Weishaupt is nooit Jezuiet geweest, bekeerde zich in 1772 tot het protestantisme en ligt ook op een protestants kerkhof begraven.
... En infiltreerden ze voor hun eigen doeleinden. Zoals in Clermont.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, zo kun je natuurlijk alles rechtpraten...
De Jezuïeten waren daarentegen de felste tegenstanders van Vrijmetselaars.
Zo heeft hij zijn club niet genoemd.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:45 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Waarom noemde hij zijn club Bavarian illuminati?
Alumbrados en illuminati betekenen hetzelfde, vandaar.
Zoals ik al zei: als je dingen wil zien, zie je ze ook.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
... En infiltreerden ze voor hun eigen doeleinden. Zoals in Clermont.
https://www.heritage-hist(...)cret2&story=congress
Dat is de manier waarop de Franse revolutie teweeg werd gebracht. Weishaupt creëerde de Illuminati. De Illuminati infiltreerde de loges om de revolutie teweeg te brengen en het secularisme overal te verspreiden (naast andere groepen natuurlijk, maar we hebben het hier specifiek over de vrijmetselarij) ook in bijv. Amerika. Ogenschijnlijk gaat het dus om twee tegengestelde krachten, maar in werkelijkheid lijken het twee zijden van dezelfde medaille. Yin en yang, zo je wil. Beide niet door God geleid, maar door een andere spirituele kracht.
Vandaag de dag zijn enkele van de grootste 'protestantse' predikanten openlijk of qua doctrine vrijmetselaars. De vrijmetselarij wordt als tool gebruikt voor andere doeleinden.
Ken je voorbeelden van zulke predikanten? Het doel van de vm is de herbouw van de tempel van Solomon meen ik .quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
... En infiltreerden ze voor hun eigen doeleinden. Zoals in Clermont.
https://www.heritage-hist(...)cret2&story=congress
Dat is de manier waarop de Franse revolutie teweeg werd gebracht. Weishaupt creëerde de Illuminati. De Illuminati infiltreerde de loges om de revolutie teweeg te brengen en het secularisme overal te verspreiden (naast andere groepen natuurlijk, maar we hebben het hier specifiek over de vrijmetselarij) ook in bijv. Amerika. Ogenschijnlijk gaat het dus om twee tegengestelde krachten, maar in werkelijkheid lijken het twee zijden van dezelfde medaille. Yin en yang, zo je wil. Beide niet door God geleid, maar door een andere spirituele kracht.
Ook vandaag de dag nog zijn enkele van de grootste 'protestantse' predikanten openlijk of qua doctrine vrijmetselaars. De vrijmetselarij wordt als tool gebruikt voor andere doeleinden.
Ik zou net zeggen, zijn we onderweg naar BNW?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: als je dingen wil zien, zie je ze ook.
En dus zijn zelfs de felste vervolgers van Vrijmetselaars eigenlijk geallieerden met eenzelfde doel.
Met dit soort paranoïde complottheorieën kan ik niets. Al was het maar omdat elk empirisch bewijs ervoor ontbreekt en er vooral lustig op los gespeculeerd wordt wat partij X en partij Y werkelijk allemaal zouden doen 'achter de schermen', die we dus niet kunnen zien, maar waar we van moeten aannemen dat het zo is vanwege een bepaalde lezing uit de Bijbel.
Dat is niet hoe geschiedenis werkt.
Persoonlijk vind ik dit gedachtegoed buitengewoon gevaarlijk. Dat menen te weten wat mensen 'echt' denken en vinden, op basis van niets dan je eigen vermoedens en speculaties.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezuïeten kunnen zich tot alles 'bekeren'. Dat wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Er zijn wel meer Jezuïeten en leerlingen van Jezuïeten die ogenschijnlijk iets anders vertegenwoordigen. Voltaire bijvoobeeld. Er is natuurlijk geen betere dekmantel dan in het openbaar je tegen de kerk uitspreken en te doen alsof dat je vijand is, terwijl je in werkelijkheid (en soms zelfs onbewust) voor haar eigen doeleinden werkt. Net zoals wij binnen onze kerk mensen hebben die zich voordoen als adventisten, maar in werkelijkheid alles doen om de fundamenten van de kerk omver te werpen.
Ik weet het niet maar zo wordt het weliswaar genoemd.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zo heeft hij zijn club niet genoemd.
Het is natuurlijk onmogelijk om hier even in een paar forumposts honderden jaren aan geschiedenis gedetailleerd uiteen te zetten om mijn punt te bewijzen. Dan ben je wel weer een paar jaar verder. Maar ik denk dat ook jij kunt erkennen dat de gebeurtenissen rondom de Franse Revolutie en 1798 erg gunstig uitpakten voor de Jezuïeten, en het opvallend is dat de filosofie achter de revolutie verspreid werd vanuit een Jezuïtische universiteit door een hoogleraar canonwet. Dat moet toch te denken geven.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: als je dingen wil zien, zie je ze ook.
En dus zijn zelfs de felste vervolgers van Vrijmetselaars eigenlijk geallieerden met eenzelfde doel.
Met dit soort paranoïde complottheorieën kan ik niets. Al was het maar omdat elk empirisch bewijs ervoor ontbreekt en er vooral lustig op los gespeculeerd wordt wat partij X en partij Y werkelijk allemaal zouden doen 'achter de schermen', die we dus niet kunnen zien, maar waar we van moeten aannemen dat het zo is vanwege een bepaalde lezing uit de Bijbel.
Dat is niet hoe geschiedenis werkt.
Dat is vrij eenvoudig aan te tonen als je kijkt naar hun schrijfsels en hun gedrag. Zo ook hierboven, men gaat uit van een drogreden en wil daarmee de fundamenten onder de kerk uitzagen. Dat is niet oké. Ook hebben sommige lieden om niet inhoudelijk met zaken om te gaan, maar om de eigen leden te bespotten, belachelijk te maken, juridisch te vervolgen, enzovoorts. Allemaal zaken die niet Christelijk zijn, niet overeenkomen met de waarden en fundamenten van de kerk.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik dit gedachtegoed buitengewoon gevaarlijk. Dat menen te weten wat mensen 'echt' denken en vinden, op basis van niets dan je eigen vermoedens en speculaties.
Niet echt. De Franse Revolutie heeft de poten onder de religieuze stoel vandaan gezaagd; als er een club is die daar de lasten van ondervindt zijn het wel christelijke kerken en religieuze gemeenschappen. Dat zij ergens alsnog bezig waren en zijn met het verspreiden van seculier gedachtegoed is echt te bizar voor woorden.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is natuurlijk onmogelijk om hier even in een paar forumposts honderden jaren aan geschiedenis gedetailleerd uiteen te zetten om mijn punt te bewijzen. Dan ben je wel weer een paar jaar verder. Maar ik denk dat ook jij kunt erkennen dat de gebeurtenissen rondom de Franse Revolutie en 1798 erg gunstig uitpakten voor de Jezuïeten, en het opvallend is dat de filosofie achter de revolutie verspreid werd vanuit een Jezuïtische universiteit door een hoogleraar canonwet. Dat moet toch te denken geven.
Verder zeg ik niet dat alle mensen betrokken in dit soort bewegingen precies weten waar zij mee bezig zijn.
Wat ik wel zeg is dat er een spirituele oorlog speelt en dat de duivel niet gebonden is aan één organisatie die hij voor zijn doeleinden kan gebruiken.
Die kan dus prima mensen inspireren tot allerei verschillende organisaties die ogenschijnlijk tegen elkaar zijn, maar in werkelijkheid naar hetzelfde doel toewerken. De mensen kunnen er heilig van overtuigd zijn dat ze voor een nobel doel streven, zonder te beseffen dat ze gebruikt worden.
Alleen mensen in de allerhoogste rangen zullen dan weten wat er gebeurt.
Dit is wel degelijk een realistisch scenario, aangezien elke Jezuïet een eed heeft gezworen om zijn overste te gehoorzamen als een lijk en te doen wat hem opgedragen wordt. Als die de opdracht krijgt om zich als een protestant te gaan gedragen, dan zal hij dat dus ook doen.
Hetzelfde geldt voor genootschappen als de vrijmetselarij die een eed van geheimhouding en trouw aan de loge en elkaar zweren.
Dit is de manier waarop mensen worden ingezet als pionnen voor doeleinden waar ze zelf niet eens van weten dat ze die uitvoeren.
Maar inderdaad hebben wij dankzij de bijbel een licht dat schijnt op historische gebeurtenissen en laat zien wat er nu daadwerkelijk gebeurt. Zo worden de profeties dan ook beschreven:
19En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.
20Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat;
21want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken.
Hoezo?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt. De Franse Revolutie heeft de poten onder de religieuze stoel vandaan gezaagd; als er een club is die daar de lasten van ondervindt zijn het wel christelijke kerken en religieuze gemeenschappen.
Sorry, wat bedoel je hier?quote:Dat zij ergens alsnog bezig waren en zijn met het verspreiden van seculier gedachtegoed is echt te bizar voor woorden.
Tja, er werd ook honderden jaren gelogen over een document dat zou bewijzen dat Constantijn een deel van Italië aan de paus had gegeven.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:06 schreef Alarmonoff het volgende:
Ze beweren dat de jezuïeten eed een vervalsing is net zoals de brief van Albert Pike aangaande 3 WOs. Hoe is het bewezen vraag ik me af ?
Omdat het doel rationalisme is en secularisme.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoezo?
De revolutie heeft ook positieve effecten gehad, zoals de scheiding van kerk en staat, en religieuze vrijheid. In ieder geval veel meer dan onder katholieke heerschappij.
[..]
Sorry, wat bedoel je hier?
In die zin wel ja.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat het doel rationalisme is en secularisme.
En dat is aardig geslaagd.
De vruchten en het getuigenis van Ignatius in zijn autobiografie zeggen mij genoeg, het waren wonderen van de leugen en hij is dan het fundament van de orde dat een rijke en invloedrijke geschiedenis heeft.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Tja, er werd ook honderden jaren gelogen over een document dat zou bewijzen dat Constantijn een deel van Italië aan de paus had gegeven.
Deze mensen schuwen geen leugens.
Je zou dus naar de acties en waarden van deze orde kunnen kijken om te zien over die overeenkomt met wat er in die eed staat.
Overigens is het principe van kadaverdiscipline iets wat in de standaard werken van Loyola staat, niet in een aparte eed.
Ik baseer mijn uitspraak vooral op het soort doctrines dat zij verspreiden, die vaak zeer sterk overeenkomen met vrijmetselaarsleer. De filosofie van de vrijmetselarij is een vorm van humanisme waarin de mens centraal staat. Dat is ook de doctrine van predikanten als Bill Hybels, Robert Schuler, Kenneth Copeland, Billy Graham, Rick Warren, alles wat van Willow Creek komt, Oral Roberts... Praktisch al die grote predikanten hebben heel aparte dingen geschreven en gepreekt, meestal rondom het idee dat de mens zelf goddelijk is.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:54 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Ken je voorbeelden van zulke predikanten? Het doel van de vm is de herbouw van de tempel van Solomon meen ik .
Mensen verdienen geen waardigheid, want het zijn van nature zondaars.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik baseer mijn uitspraak vooral op het soort doctrines dat zij verspreiden, die vaak zeer sterk overeenkomen met vrijmetselaarsleer. De filosofie van de vrijmetselarij is een vorm van humanisme waarin de mens centraal staat. Dat is ook de doctrine van predikanten als Bill Hybels, Robert Schuler, Kenneth Copeland, Billy Graham, Rick Warren, alles wat van Willow Creek komt, Oral Roberts... Praktisch al die grote predikanten hebben heel aparte dingen geschreven en gepreekt, meestal rondom het idee dat de mens zelf goddelijk is.
Het zou te veel zijn om hier nu heel veel over uit te wijden, maar dit is bijv. een boek van Kenneth Copeland:
[ afbeelding ]
Met passer en winkelhaak, de voornaamste symbolen van de vrijmetselarij.
edit plaatje doet het niet dus link: https://www.nairaland.com(...)751775aab1b770c3323c
Wat zegt hij zoal? Dingen als dit:
And I say this with all respect, so that it don't upset you too bad. But I say it anyway: When I read in the bible where He says, "I AM," I just smile and say, "Yes, I AM, too." Believers Voice of Victory broadcast, 9 juli 1987
That Adam was God manifest in the flesh. "God's reason for creating Adam was His desire to reproduce Himself. I mean a reproduction of Himself, and in the garden of Eden He did just that. He was not a little like God. He was not almost like God. He was not subordinate to God even... Adam is as much like God as you could get, just the same as Jesus... Adam, in the Garden of Eden, was God manifested in the flesh."
"You don't have a god in you, you are one."
"Now Peter said by exceeding great and precious promises you become partakers of the divine class. All right, are we gods? We are a class of Gods!"
Om een idee te krijgen van wie Kenneth Copeland is (hij wordt geïnterviewd over een privéjet die hij onlangs heeft gekocht omdat hij niet 'in een buis met een stel demonen wil zitten'):
Bekijk deze YouTube-video
Van alle bovenstaande predikanten kun je vergelijkbare statements vinden, waarbij de mens centraal komt te staan, in plaats van God. De mens en zijn behoeften, de mens en zijn goddelijkheid, de mens en zijn eigendunk, de mens en zijn waardigheid, enzovoorts.
Natuurlijk heeft de mens waardigheid, maar de Christelijke religie draait om Jezus Christus, en niet om de mens. Johannes de Doper zegt: ik moet kleiner worden, en Hij moet groter worden. Deze predikanten zeggen: wij moeten groter worden. Dat is dus humanisme en dat is de filosofie van zowel de vrijmetselarij als de Franse Revolutie. Het humanisme heeft beetje bij beetje het protestantisme vervangen.
En om de link sluitend te maken: het Rooms Katholicisme heeft eenzelfde uitgangspunt. Het Christelijke geloof wordt beschouwd als een middel om hier op aarde een soort Christelijk paradijs te maken, waarbij de wereldlijke regering onder de autoriteit van de kerk voor een menselijke gemeenschap zorgt waarin de waardigheid van elk persoon wordt gerespecteerd, en waarin iedereen zijn taken vervult als onderdeel van die gemeenschap. Dit wordt bijvoorbeeld uitgebreid uiteengezet in Gaudium et spes.
De kerk verandert hiermee van een organisatie gericht op het preken van het geloof in Jezus Christus om vergeving voor zonden te ontvangen, Hem te volgen en het eeuwige leven te krijgen, naar een religio-politiek systeem gericht op het onderwerpen van de hele wereld aan een utopie zoals ingevuld door degenen die het opzetten, in naam van God. De focus schuift op van God en wat Hij van ons vraagt te doen (het evangelie verspreiden) naar de mens en zijn behoeften. Die utopie is in de praktijk een collectivistisch systeem waarin iedereen zich moet schikken naar het gemeengoed. In naam van de menselijke waardigheid moet het individu opgaan in het collectief om in de behoeften van dat collectief te voorzien. Wat die behoeften precies zijn, wordt van bovenaf bepaald.
De manier waarop zich dit in de politiek verwezenlijkt, is via mensenrechten. De verklaring van de rechten van de mens werd tijdens de Franse Revolutie aangenomen en vormt de basis voor het moderne internationale recht, zoals we dat bijvoorbeeld in de Verenigde Naties hanteren. Maar paus Benedictus zei bijvoorbeeld dat deze rechten op God zijn gebaseerd. Andere pauzen hebben vaak hetzelfde gezegd. Meerdere pauzen hebben de VN aangewezen als hét middel om een nieuwe, rechtvaardige, internationale orde op te zetten. Een voorbeeld hier. Het Vaticaan erkent in de VN dus een politiek instrument om haar eigen doeleinden te verwezenlijken.
Dit is de manier waarop de Rooms Katholieke Kerk, modern protestantisme, secularisme en de internationale politiek allemaal samenkomen om een 'koninkrijk van God op aarde' te vestigen, waarin zogenaamd de mens, de waardigheid van de mens, de rechten van de mens en de behoeften van de mens centraal staan. Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar in de praktijk kan dit niets anders zijn dan een collectivistische heilstaat zoals in het communisme of simpelweg onder het middeleeuwse Rooms Katholicisme, waar individuele vrijheden onderworpen zijn aan wat de kerk en de staat hebben belist dat het beste voor iedereen is.
Goed, dit is misschien allemaal wat te BNW voor velen, dat snap ik wel. Maar ook dit is gegrond in bijbelprofeties, omdat de profeties zeggen dat dit systeem, waarin de waardigheid van de mens centraal staat (in plaats van dat de mens de boodschap ontvangt dat hij zondig is en vergeving nodig heeft) zich uiteindelijk over de hele aarde zal verspreidt. Het tradtionele geloof zal worden weggezet als een boodschap van haat, 'hate speech', intolerantie, enzovoorts. Die ontwikkeling zien we nu ook al. Als je iemand wijst op zijn zonden, ben je hatelijk. Terwijl God de opdracht heeft gegeven om vergeving van zonden te prediken. Maar als niemand meer kan weten wat zonden zijn omdat dat hate speech is, dan wordt dat natuurlijk een beetje lastig.
Ik zei letterlijk: Natuurlijk heeft de mens waardigheid, maar de Christelijke religie draait om Jezus Christus, en niet om de mens. Daarmee bedoel ik dat we van de mens geen soort idool moeten maken.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 19:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
Natuurlijk heeft de mens waardigheid, maar de Christelijke religie draait om Jezus Christus, en niet om de mens.
Nee, nu maak je een karikatuur van wat ik zeg.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 19:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
Mensen, in dit geval katholieken of 'moderne' protestanten, die oproepen om een hart te hebben voor de armen, zieken, weduwen en wezen?
Satanisch.
Mensen voeden, kleden, en bezoeken tijdens ziekte is inderdaad een teken van de antichrist.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 19:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zei letterlijk: Natuurlijk heeft de mens waardigheid, maar de Christelijke religie draait om Jezus Christus, en niet om de mens. Daarmee bedoel ik dat we van de mens geen soort idool moeten maken.
Als je in naam van de 'waardigheid van de mens' diezelfde mens niet meer mag zeggen wat Gods verwachtingen voor de mensheid zijn, dan is er iets mis. Want hoe kan iemand vergeving voor zonden ontvangen, als die mens er niet bewust van wordt gemaakt dat hij die vergeving nodig heeft?
Als we een systeem opzetten dat erop gericht is om de mens op aarde een 'waardig' bestaan te geven (wat nog maar de vraag is als je in een collectivistische heilstaat zonder gewetensvrijheid en andere individuele vrijheden en rechten leeft), en we daarbij volledig voorbijgaan aan de vereisten van God, is dat een probleem.
De mens heeft in jouw systeem geen enkele waardigheid... nul.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 19:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, nu maak je een karikatuur van wat ik zeg.
Eerder andersom.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 19:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nou, ik merk dat ik een gevoelige snaar heb geraakt.
Waarom zou jij compassie moeten hebben met je naaste?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 19:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nou, ik merk dat ik een gevoelige snaar heb geraakt.
Welvaartpredikers van de new apostolic reformation zijn bewust fout bezig maar hun aanhang is oprecht. Ze huren mensen om te liegen:quote:Op dinsdag 11 februari 2025 19:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
Mensen, in dit geval katholieken of 'moderne' protestanten, die oproepen om een hart te hebben voor de armen, zieken, weduwen en wezen?
Satanisch.
David dacht er zo overquote:Op dinsdag 11 februari 2025 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Eerder andersom.
Kennelijk voel je wel aan dat je scholastische zienswijze weinig van doen heeft met God of diens schepping.
Laat staan barmhartigheid.
Tirannie in de naam van religie, liefdadigheid, het gemeengoed of de waardigheid van de mens, is nog steeds tirannie. De communisten wisten daar ook alles van. En we hebben gezien hoe goed dat is gegaan.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Eerder andersom.
Kennelijk voel je wel aan dat je scholastische zienswijze weinig van doen heeft met God of diens schepping.
Laat staan barmhartigheid.
De claim is niet dat ze te veel mensgericht zijn, maar dat de mens zelf wordt verheven tot een god, met 'goddelijke waardigheid', tot een idool waar alles van in het teken moet staan.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 22:52 schreef Haushofer het volgende:
Dus de claim is dat die andere kerken teveel mens-gericht zijn, terwijl jij meent als een van de weinigen het nauwe pad van de waarheid der nederigheid te behandelen.
Misschien snap ik het begrip "nederigheid" anders. Precies wat Alan Watts trouwens in zijn "Mind over mind"-lezing benadrukt overigens, niet zelf bedacht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |