abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216633041
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Een feit? Vooral heel veel complottheorieën die met historische feiten juist weinig van doen hebben.

Weishaupt bekeerde zich in 1772 overigens tot het protestantisme en juist daarom was het bijzonder dat hij die positie kreeg.

Het is wel inventief om een soort religieus-seculier monsterverbond te willen zien, dat moet ik nageven. Maar met de realiteit heeft het echt niets te maken.

1798 blijft verder inderdaad een peulenschil, want ook dat juridische aspect stelde bar weinig voor.
Jezuïeten kunnen zich tot alles 'bekeren'. Dat wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Er zijn wel meer Jezuïeten en leerlingen van Jezuïeten die ogenschijnlijk iets anders vertegenwoordigen. Voltaire bijvoobeeld. Er is natuurlijk geen betere dekmantel dan in het openbaar je tegen de kerk uitspreken en te doen alsof dat je vijand is, terwijl je in werkelijkheid (en soms zelfs onbewust) voor haar eigen doeleinden werkt. Net zoals wij binnen onze kerk mensen hebben die zich voordoen als adventisten, maar in werkelijkheid alles doen om de fundamenten van de kerk omver te werpen.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:38:39 #52
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216633051
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jezuïeten kunnen zich tot alles 'bekeren'. Dat wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Er zijn wel meer Jezuïeten en leerlingen van Jezuïeten die ogenschijnlijk iets anders vertegenwoordigen. Voltaire bijvoobeeld. Er is natuurlijk geen betere dekmantel dan in het openbaar je tegen de kerk uitspreken en te doen alsof dat je vijand is, terwijl je in werkelijkheid (en soms zelfs onbewust) voor haar eigen doeleinden werkt.
Weishaupt is nooit een Jezuiët geweest.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216633072
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Weihaupt is nooit een Jezuiët geweest.
Hoogleraar canonwet aan de Jezuïtische universiteit van Ingolstadt.

Je hoeft geen priester te zijn om als Jezuïet te werken.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:40:16 #54
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216633076
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoogleraar canonwet aan de Jezuïtische universiteit van Ingolstadt.

Je hoeft geen priester te zijn om als Jezuïet te werken.
Nee, je wordt Jezuiët door de geloften at te leggen.

Weishaupt is nooit toegetreden tot de orde.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216633094
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Weishaupt is nooit een Jezuiët geweest.
De link moet met Bavaria en de alumbrados gemaakt worden en zou een voortzetting zijn van de jezuïeten die verboden waren geworden. Meer weet ik niet.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_216633096
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, je wordt Jezuiët door de geloften at te leggen.

Weishaupt is nooit toegetreden tot de orde.
Dat is dus maar de vraag. Ik denk niet dat jij noch ik informatie daarover kunnen inzien. Wat hij deed, een plan opzetten voor de omverwerping van de Europese machten die de Jezuïeten hadden verbannen, sluit wel op hun doelen aan, evenals dus de latere omverwerping van het Vaticaan en het herstel van de orde kort daarna.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:42:05 #57
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216633109
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:41 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
De link moet met Bavaria en de alumbrados gemaakt worden.
Niet echt.

Weishaupt is nooit Jezuiet geweest, bekeerde zich in 1772 tot het protestantisme en ligt ook op een protestants kerkhof begraven.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:42:54 #58
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216633128
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is dus maar de vraag. Ik denk niet dat jij noch ik informatie daarover kunnen inzien. Wat hij deed, een plan opzetten voor de omverwerping van de Europese machten die de Jezuïeten hadden verbannen, sluit wel op hun doelen aan, evenals dus de latere omverwerping van het Vaticaan en het herstel van de orde kort daarna.
Ja, zo kun je natuurlijk alles rechtpraten...

De Jezuïeten waren daarentegen de felste tegenstanders van Vrijmetselaars.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216633162
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Niet echt.

Weishaupt is nooit Jezuiet geweest, bekeerde zich in 1772 tot het protestantisme en ligt ook op een protestants kerkhof begraven.
Waarom noemde hij zijn club Bavarian illuminati?
Alumbrados en illuminati betekenen hetzelfde, vandaar.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_216633212
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, zo kun je natuurlijk alles rechtpraten...

De Jezuïeten waren daarentegen de felste tegenstanders van Vrijmetselaars.
... En infiltreerden ze voor hun eigen doeleinden. Zoals in Clermont.

https://www.heritage-hist(...)cret2&story=congress

Dat is de manier waarop de Franse revolutie teweeg werd gebracht. Weishaupt creëerde de Illuminati. De Illuminati infiltreerde de loges om de revolutie teweeg te brengen en het secularisme overal te verspreiden (naast andere groepen natuurlijk, maar we hebben het hier specifiek over de vrijmetselarij) ook in bijv. Amerika. Ogenschijnlijk gaat het dus om twee tegengestelde krachten, maar in werkelijkheid lijken het twee zijden van dezelfde medaille. Yin en yang, zo je wil. Beide niet door God geleid, maar door een andere spirituele kracht.

Ook vandaag de dag nog zijn enkele van de grootste 'protestantse' predikanten openlijk of qua doctrine vrijmetselaars. De vrijmetselarij wordt als tool gebruikt voor andere doeleinden.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:50:05 #61
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216633226
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:45 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Waarom noemde hij zijn club Bavarian illuminati?
Alumbrados en illuminati betekenen hetzelfde, vandaar.
Zo heeft hij zijn club niet genoemd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:53:08 #62
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216633280
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat is de manier waarop de Franse revolutie teweeg werd gebracht. Weishaupt creëerde de Illuminati. De Illuminati infiltreerde de loges om de revolutie teweeg te brengen en het secularisme overal te verspreiden (naast andere groepen natuurlijk, maar we hebben het hier specifiek over de vrijmetselarij) ook in bijv. Amerika. Ogenschijnlijk gaat het dus om twee tegengestelde krachten, maar in werkelijkheid lijken het twee zijden van dezelfde medaille. Yin en yang, zo je wil. Beide niet door God geleid, maar door een andere spirituele kracht.

Vandaag de dag zijn enkele van de grootste 'protestantse' predikanten openlijk of qua doctrine vrijmetselaars. De vrijmetselarij wordt als tool gebruikt voor andere doeleinden.
Zoals ik al zei: als je dingen wil zien, zie je ze ook.

En dus zijn zelfs de felste vervolgers van Vrijmetselaars eigenlijk geallieerden met eenzelfde doel.

Met dit soort paranoïde complottheorieën kan ik niets. Al was het maar omdat elk empirisch bewijs ervoor ontbreekt en er vooral lustig op los gespeculeerd wordt wat partij X en partij Y werkelijk allemaal zouden doen 'achter de schermen', die we dus niet kunnen zien, maar waar we van moeten aannemen dat het zo is vanwege een bepaalde lezing uit de Bijbel.

Dat is niet hoe geschiedenis werkt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216633304
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ook vandaag de dag nog zijn enkele van de grootste 'protestantse' predikanten openlijk of qua doctrine vrijmetselaars. De vrijmetselarij wordt als tool gebruikt voor andere doeleinden.
Ken je voorbeelden van zulke predikanten? Het doel van de vm is de herbouw van de tempel van Solomon meen ik .
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:54:44 #64
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_216633306
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En dus zijn zelfs de felste vervolgers van Vrijmetselaars eigenlijk geallieerden met eenzelfde doel.

Met dit soort paranoïde complottheorieën kan ik niets. Al was het maar omdat elk empirisch bewijs ervoor ontbreekt en er vooral lustig op los gespeculeerd wordt wat partij X en partij Y werkelijk allemaal zouden doen 'achter de schermen', die we dus niet kunnen zien, maar waar we van moeten aannemen dat het zo is vanwege een bepaalde lezing uit de Bijbel.

Ik zou net zeggen, zijn we onderweg naar BNW?
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:54:47 #65
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216633308
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jezuïeten kunnen zich tot alles 'bekeren'. Dat wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Er zijn wel meer Jezuïeten en leerlingen van Jezuïeten die ogenschijnlijk iets anders vertegenwoordigen. Voltaire bijvoobeeld. Er is natuurlijk geen betere dekmantel dan in het openbaar je tegen de kerk uitspreken en te doen alsof dat je vijand is, terwijl je in werkelijkheid (en soms zelfs onbewust) voor haar eigen doeleinden werkt. Net zoals wij binnen onze kerk mensen hebben die zich voordoen als adventisten, maar in werkelijkheid alles doen om de fundamenten van de kerk omver te werpen.
Persoonlijk vind ik dit gedachtegoed buitengewoon gevaarlijk. Dat menen te weten wat mensen 'echt' denken en vinden, op basis van niets dan je eigen vermoedens en speculaties.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216633329
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zo heeft hij zijn club niet genoemd.
Ik weet het niet maar zo wordt het weliswaar genoemd.
pi_216633345
Ik pak er alvast een bak complotpopcorn bij.

Nomnomnom.
pi_216633415
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het is natuurlijk onmogelijk om hier even in een paar forumposts honderden jaren aan geschiedenis gedetailleerd uiteen te zetten om mijn punt te bewijzen. Dan ben je wel weer een paar jaar verder. Maar ik denk dat ook jij kunt erkennen dat de gebeurtenissen rondom de Franse Revolutie en 1798 erg gunstig uitpakten voor de Jezuïeten, en het opvallend is dat de filosofie achter de revolutie verspreid werd vanuit een Jezuïtische universiteit door een hoogleraar canonwet. Dat moet toch te denken geven.

Verder zeg ik niet dat alle mensen betrokken in dit soort bewegingen precies weten waar zij mee bezig zijn.

Wat ik wel zeg is dat er een spirituele oorlog speelt en dat de duivel niet gebonden is aan één organisatie die hij voor zijn doeleinden kan gebruiken.

Die kan dus prima mensen inspireren tot allerei verschillende organisaties die ogenschijnlijk tegen elkaar zijn, maar in werkelijkheid naar hetzelfde doel toewerken. De mensen kunnen er heilig van overtuigd zijn dat ze voor een nobel doel streven, zonder te beseffen dat ze gebruikt worden.

Alleen mensen in de allerhoogste rangen zullen dan weten wat er gebeurt.

Dit is wel degelijk een realistisch scenario, aangezien elke Jezuïet een eed heeft gezworen om zijn overste te gehoorzamen als een lijk en te doen wat hem opgedragen wordt. Als die de opdracht krijgt om zich als een protestant te gaan gedragen, dan zal hij dat dus ook doen.

Hetzelfde geldt voor genootschappen als de vrijmetselarij die een eed van geheimhouding en trouw aan de loge en elkaar zweren.

Dit is de manier waarop mensen worden ingezet als pionnen voor doeleinden waar ze zelf niet eens van weten dat ze die uitvoeren.

Maar inderdaad hebben wij dankzij de bijbel een licht dat schijnt op historische gebeurtenissen en laat zien wat er nu daadwerkelijk gebeurt. Zo worden de profeties dan ook beschreven:

19En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.
20Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat;
21want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken.
pi_216633455
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:54 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik dit gedachtegoed buitengewoon gevaarlijk. Dat menen te weten wat mensen 'echt' denken en vinden, op basis van niets dan je eigen vermoedens en speculaties.
Dat is vrij eenvoudig aan te tonen als je kijkt naar hun schrijfsels en hun gedrag. Zo ook hierboven, men gaat uit van een drogreden en wil daarmee de fundamenten onder de kerk uitzagen. Dat is niet oké. Ook hebben sommige lieden om niet inhoudelijk met zaken om te gaan, maar om de eigen leden te bespotten, belachelijk te maken, juridisch te vervolgen, enzovoorts. Allemaal zaken die niet Christelijk zijn, niet overeenkomen met de waarden en fundamenten van de kerk.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 14:05:15 #70
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216633471
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het is natuurlijk onmogelijk om hier even in een paar forumposts honderden jaren aan geschiedenis gedetailleerd uiteen te zetten om mijn punt te bewijzen. Dan ben je wel weer een paar jaar verder. Maar ik denk dat ook jij kunt erkennen dat de gebeurtenissen rondom de Franse Revolutie en 1798 erg gunstig uitpakten voor de Jezuïeten, en het opvallend is dat de filosofie achter de revolutie verspreid werd vanuit een Jezuïtische universiteit door een hoogleraar canonwet. Dat moet toch te denken geven.

Verder zeg ik niet dat alle mensen betrokken in dit soort bewegingen precies weten waar zij mee bezig zijn.

Wat ik wel zeg is dat er een spirituele oorlog speelt en dat de duivel niet gebonden is aan één organisatie die hij voor zijn doeleinden kan gebruiken.

Die kan dus prima mensen inspireren tot allerei verschillende organisaties die ogenschijnlijk tegen elkaar zijn, maar in werkelijkheid naar hetzelfde doel toewerken. De mensen kunnen er heilig van overtuigd zijn dat ze voor een nobel doel streven, zonder te beseffen dat ze gebruikt worden.

Alleen mensen in de allerhoogste rangen zullen dan weten wat er gebeurt.

Dit is wel degelijk een realistisch scenario, aangezien elke Jezuïet een eed heeft gezworen om zijn overste te gehoorzamen als een lijk en te doen wat hem opgedragen wordt. Als die de opdracht krijgt om zich als een protestant te gaan gedragen, dan zal hij dat dus ook doen.

Hetzelfde geldt voor genootschappen als de vrijmetselarij die een eed van geheimhouding en trouw aan de loge en elkaar zweren.

Dit is de manier waarop mensen worden ingezet als pionnen voor doeleinden waar ze zelf niet eens van weten dat ze die uitvoeren.

Maar inderdaad hebben wij dankzij de bijbel een licht dat schijnt op historische gebeurtenissen en laat zien wat er nu daadwerkelijk gebeurt. Zo worden de profeties dan ook beschreven:

19En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.
20Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat;
21want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken.
Niet echt. De Franse Revolutie heeft de poten onder de religieuze stoel vandaan gezaagd; als er een club is die daar de lasten van ondervindt zijn het wel christelijke kerken en religieuze gemeenschappen. Dat zij ergens alsnog bezig waren en zijn met het verspreiden van seculier gedachtegoed is echt te bizar voor woorden.

Weishaupt was verder geen Jezuïet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216633496
Ze beweren dat de jezuïeten eed een vervalsing is net zoals de brief van Albert Pike aangaande 3 WOs. Hoe is het bewezen vraag ik me af ?
pi_216633504
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Niet echt. De Franse Revolutie heeft de poten onder de religieuze stoel vandaan gezaagd; als er een club is die daar de lasten van ondervindt zijn het wel christelijke kerken en religieuze gemeenschappen.
Hoezo?

De revolutie heeft ook positieve effecten gehad, zoals de scheiding van kerk en staat, en religieuze vrijheid. In ieder geval veel meer dan onder katholieke heerschappij.

quote:
Dat zij ergens alsnog bezig waren en zijn met het verspreiden van seculier gedachtegoed is echt te bizar voor woorden.
Sorry, wat bedoel je hier?
pi_216633535
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:06 schreef Alarmonoff het volgende:
Ze beweren dat de jezuïeten eed een vervalsing is net zoals de brief van Albert Pike aangaande 3 WOs. Hoe is het bewezen vraag ik me af ?
Tja, er werd ook honderden jaren gelogen over een document dat zou bewijzen dat Constantijn een deel van Italië aan de paus had gegeven.

Deze mensen schuwen geen leugens.

Je zou dus naar de acties en waarden van deze orde kunnen kijken om te zien over die overeenkomt met wat er in die eed staat.

Overigens is het principe van kadaverdiscipline iets wat in de standaard werken van Loyola staat, niet in een aparte eed.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 14:11:13 #74
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216633577
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoezo?

De revolutie heeft ook positieve effecten gehad, zoals de scheiding van kerk en staat, en religieuze vrijheid. In ieder geval veel meer dan onder katholieke heerschappij.
[..]
Sorry, wat bedoel je hier?
Omdat het doel rationalisme is en secularisme.

En dat is aardig geslaagd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216633624
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Omdat het doel rationalisme is en secularisme.

En dat is aardig geslaagd.
In die zin wel ja.

Het uiteindelijke doel van de katholieke kerk en de Jezuïeten is dan ook de vernietiging van het protestantisme geweest.

Eerst werp je via revoluties de heersende machten omver en introduceer je secularisme. Je introduceert vrijheid in die mate dat immoraliteit, atheïsme en een afkeer van fundamentalisme de norm wordt. Als vervolgens de maatschappij op die manier moreel en anderszins zo verrot raakt dat hij in lijkt te storten, introduceer je conservatieve, religieuze waarden die al deze ellende weer moeten rechtzetten. En welke religieuze waarden zullen dat zijn? De katholieke uiteraard. Daarom geloven wij ook dat de zondagsrust een prominente rol zal spelen, dat wordt de manier waarop de hele wereld zich om dit nieuwe systeem schaart, met 'respect voor de familie', en 'respect voor de natuur', en dergelijke. Met het hele socio-economische neofeodale systeem dat de machtsverhoudingen van het verleden herstelt. Dat is het plan.
pi_216633631
Ratio studiorum? :P
https://en.wikipedia.org/wiki/Ratio_Studiorum
The Ratio atque Institutio Studiorum Societatis Iesu (Method and System of the Studies of the Society of Jesus), often abbreviated as Ratio Studiorum (Latin: Plan of Studies), was a document that standardized the globally influential system of Jesuit education in 1599.

https://www.educatemagis.(...)o-studiorum-1599.pdf
pi_216633695
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Tja, er werd ook honderden jaren gelogen over een document dat zou bewijzen dat Constantijn een deel van Italië aan de paus had gegeven.

Deze mensen schuwen geen leugens.

Je zou dus naar de acties en waarden van deze orde kunnen kijken om te zien over die overeenkomt met wat er in die eed staat.

Overigens is het principe van kadaverdiscipline iets wat in de standaard werken van Loyola staat, niet in een aparte eed.
De vruchten en het getuigenis van Ignatius in zijn autobiografie zeggen mij genoeg, het waren wonderen van de leugen en hij is dan het fundament van de orde dat een rijke en invloedrijke geschiedenis heeft.

Zelfde geldt voor de vrijmetselarij.
pi_216637083
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:54 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Ken je voorbeelden van zulke predikanten? Het doel van de vm is de herbouw van de tempel van Solomon meen ik .
Ik baseer mijn uitspraak vooral op het soort doctrines dat zij verspreiden, die vaak zeer sterk overeenkomen met vrijmetselaarsleer. De filosofie van de vrijmetselarij is een vorm van humanisme waarin de mens centraal staat. Dat is ook de doctrine van predikanten als Bill Hybels, Robert Schuler, Kenneth Copeland, Billy Graham, Rick Warren, alles wat van Willow Creek komt, Oral Roberts... Praktisch al die grote predikanten hebben heel aparte dingen geschreven en gepreekt, meestal rondom het idee dat de mens zelf goddelijk is.

Het zou te veel zijn om hier nu heel veel over uit te wijden, maar dit is bijv. een boek van Kenneth Copeland:

Met passer en winkelhaak, de voornaamste symbolen van de vrijmetselarij.

edit plaatje doet het niet dus link: https://www.nairaland.com(...)751775aab1b770c3323c

Wat zegt hij zoal? Dingen als dit:

And I say this with all respect, so that it don't upset you too bad. But I say it anyway: When I read in the bible where He says, "I AM," I just smile and say, "Yes, I AM, too." Believers Voice of Victory broadcast, 9 juli 1987
That Adam was God manifest in the flesh. "God's reason for creating Adam was His desire to reproduce Himself. I mean a reproduction of Himself, and in the garden of Eden He did just that. He was not a little like God. He was not almost like God. He was not subordinate to God even... Adam is as much like God as you could get, just the same as Jesus... Adam, in the Garden of Eden, was God manifested in the flesh."

"You don't have a god in you, you are one."

"Now Peter said by exceeding great and precious promises you become partakers of the divine class. All right, are we gods? We are a class of Gods!"

Om een idee te krijgen van wie Kenneth Copeland is (hij wordt geïnterviewd over een privéjet die hij onlangs heeft gekocht omdat hij niet 'in een buis met een stel demonen wil zitten'):

Bekijk deze YouTube-video

Van alle bovenstaande predikanten kun je vergelijkbare statements vinden, waarbij de mens centraal komt te staan, in plaats van God. De mens en zijn behoeften, de mens en zijn goddelijkheid, de mens en zijn eigendunk, de mens en zijn waardigheid, enzovoorts.

Natuurlijk heeft de mens waardigheid, maar de Christelijke religie draait om Jezus Christus, en niet om de mens. Johannes de Doper zegt: ik moet kleiner worden, en Hij moet groter worden. Deze predikanten zeggen: wij moeten groter worden. Dat is dus humanisme en dat is de filosofie van zowel de vrijmetselarij als de Franse Revolutie. Het humanisme heeft beetje bij beetje het protestantisme vervangen.

En om de link sluitend te maken: het Rooms Katholicisme heeft eenzelfde uitgangspunt. Het Christelijke geloof wordt beschouwd als een middel om hier op aarde een soort Christelijk paradijs te maken, waarbij de wereldlijke regering onder de autoriteit van de kerk voor een menselijke gemeenschap zorgt waarin de waardigheid van elk persoon wordt gerespecteerd, en waarin iedereen zijn taken vervult als onderdeel van die gemeenschap. Dit wordt bijvoorbeeld uitgebreid uiteengezet in Gaudium et spes.

De kerk verandert hiermee van een organisatie gericht op het preken van het geloof in Jezus Christus om vergeving voor zonden te ontvangen, Hem te volgen en het eeuwige leven te krijgen, naar een religio-politiek systeem gericht op het onderwerpen van de hele wereld aan een utopie zoals ingevuld door degenen die het opzetten, in naam van God. De focus schuift op van God en wat Hij van ons vraagt te doen (het evangelie verspreiden) naar de mens en zijn behoeften. Die utopie is in de praktijk een collectivistisch systeem waarin iedereen zich moet schikken naar het gemeengoed. In naam van de menselijke waardigheid moet het individu opgaan in het collectief om in de behoeften van dat collectief te voorzien. Wat die behoeften precies zijn, wordt van bovenaf bepaald.

De manier waarop zich dit in de politiek verwezenlijkt, is via mensenrechten. De verklaring van de rechten van de mens werd tijdens de Franse Revolutie aangenomen en vormt de basis voor het moderne internationale recht, zoals we dat bijvoorbeeld in de Verenigde Naties hanteren. Maar paus Benedictus zei bijvoorbeeld dat deze rechten op God zijn gebaseerd. Andere pauzen hebben vaak hetzelfde gezegd. Meerdere pauzen hebben de VN aangewezen als hét middel om een nieuwe, rechtvaardige, internationale orde op te zetten. Een voorbeeld hier. Het Vaticaan erkent in de VN dus een politiek instrument om haar eigen doeleinden te verwezenlijken.

Dit is de manier waarop de Rooms Katholieke Kerk, modern protestantisme, secularisme en de internationale politiek allemaal samenkomen om een 'koninkrijk van God op aarde' te vestigen, waarin zogenaamd de mens, de waardigheid van de mens, de rechten van de mens en de behoeften van de mens centraal staan. Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar in de praktijk kan dit niets anders zijn dan een collectivistische heilstaat zoals in het communisme of simpelweg onder het middeleeuwse Rooms Katholicisme, waar individuele vrijheden onderworpen zijn aan wat de kerk en de staat hebben belist dat het beste voor iedereen is.

Goed, dit is misschien allemaal wat te BNW voor velen, dat snap ik wel. Maar ook dit is gegrond in bijbelprofeties, omdat de profeties zeggen dat dit systeem, waarin de waardigheid van de mens centraal staat (in plaats van dat de mens de boodschap ontvangt dat hij zondig is en vergeving nodig heeft) zich uiteindelijk over de hele aarde zal verspreidt. Het tradtionele geloof zal worden weggezet als een boodschap van haat, 'hate speech', intolerantie, enzovoorts. Die ontwikkeling zien we nu ook al. Als je iemand wijst op zijn zonden, ben je hatelijk. Terwijl God de opdracht heeft gegeven om vergeving van zonden te prediken. Maar als niemand meer kan weten wat zonden zijn omdat dat hate speech is, dan wordt dat natuurlijk een beetje lastig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 11-02-2025 19:10:49 ]
pi_216637273

Hierin komt het ook aan bod. Vrijmetselarij is een gnositicisme in een nieuwe verpakking.
Maker van de video hangt het dispensationalisme aan.

[ Bericht 12% gewijzigd door Alarmonoff op 11-02-2025 19:11:18 ]
  dinsdag 11 februari 2025 @ 19:18:31 #80
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216637483
> BNW.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 11 februari 2025 @ 19:31:35 #81
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216637709
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik baseer mijn uitspraak vooral op het soort doctrines dat zij verspreiden, die vaak zeer sterk overeenkomen met vrijmetselaarsleer. De filosofie van de vrijmetselarij is een vorm van humanisme waarin de mens centraal staat. Dat is ook de doctrine van predikanten als Bill Hybels, Robert Schuler, Kenneth Copeland, Billy Graham, Rick Warren, alles wat van Willow Creek komt, Oral Roberts... Praktisch al die grote predikanten hebben heel aparte dingen geschreven en gepreekt, meestal rondom het idee dat de mens zelf goddelijk is.

Het zou te veel zijn om hier nu heel veel over uit te wijden, maar dit is bijv. een boek van Kenneth Copeland:

[ afbeelding ]

Met passer en winkelhaak, de voornaamste symbolen van de vrijmetselarij.

edit plaatje doet het niet dus link: https://www.nairaland.com(...)751775aab1b770c3323c

Wat zegt hij zoal? Dingen als dit:

And I say this with all respect, so that it don't upset you too bad. But I say it anyway: When I read in the bible where He says, "I AM," I just smile and say, "Yes, I AM, too." Believers Voice of Victory broadcast, 9 juli 1987
That Adam was God manifest in the flesh. "God's reason for creating Adam was His desire to reproduce Himself. I mean a reproduction of Himself, and in the garden of Eden He did just that. He was not a little like God. He was not almost like God. He was not subordinate to God even... Adam is as much like God as you could get, just the same as Jesus... Adam, in the Garden of Eden, was God manifested in the flesh."

"You don't have a god in you, you are one."

"Now Peter said by exceeding great and precious promises you become partakers of the divine class. All right, are we gods? We are a class of Gods!"

Om een idee te krijgen van wie Kenneth Copeland is (hij wordt geïnterviewd over een privéjet die hij onlangs heeft gekocht omdat hij niet 'in een buis met een stel demonen wil zitten'):

Van alle bovenstaande predikanten kun je vergelijkbare statements vinden, waarbij de mens centraal komt te staan, in plaats van God. De mens en zijn behoeften, de mens en zijn goddelijkheid, de mens en zijn eigendunk, de mens en zijn waardigheid, enzovoorts.

Natuurlijk heeft de mens waardigheid, maar de Christelijke religie draait om Jezus Christus, en niet om de mens. Johannes de Doper zegt: ik moet kleiner worden, en Hij moet groter worden. Deze predikanten zeggen: wij moeten groter worden. Dat is dus humanisme en dat is de filosofie van zowel de vrijmetselarij als de Franse Revolutie. Het humanisme heeft beetje bij beetje het protestantisme vervangen.

En om de link sluitend te maken: het Rooms Katholicisme heeft eenzelfde uitgangspunt. Het Christelijke geloof wordt beschouwd als een middel om hier op aarde een soort Christelijk paradijs te maken, waarbij de wereldlijke regering onder de autoriteit van de kerk voor een menselijke gemeenschap zorgt waarin de waardigheid van elk persoon wordt gerespecteerd, en waarin iedereen zijn taken vervult als onderdeel van die gemeenschap. Dit wordt bijvoorbeeld uitgebreid uiteengezet in Gaudium et spes.

De kerk verandert hiermee van een organisatie gericht op het preken van het geloof in Jezus Christus om vergeving voor zonden te ontvangen, Hem te volgen en het eeuwige leven te krijgen, naar een religio-politiek systeem gericht op het onderwerpen van de hele wereld aan een utopie zoals ingevuld door degenen die het opzetten, in naam van God. De focus schuift op van God en wat Hij van ons vraagt te doen (het evangelie verspreiden) naar de mens en zijn behoeften. Die utopie is in de praktijk een collectivistisch systeem waarin iedereen zich moet schikken naar het gemeengoed. In naam van de menselijke waardigheid moet het individu opgaan in het collectief om in de behoeften van dat collectief te voorzien. Wat die behoeften precies zijn, wordt van bovenaf bepaald.

De manier waarop zich dit in de politiek verwezenlijkt, is via mensenrechten. De verklaring van de rechten van de mens werd tijdens de Franse Revolutie aangenomen en vormt de basis voor het moderne internationale recht, zoals we dat bijvoorbeeld in de Verenigde Naties hanteren. Maar paus Benedictus zei bijvoorbeeld dat deze rechten op God zijn gebaseerd. Andere pauzen hebben vaak hetzelfde gezegd. Meerdere pauzen hebben de VN aangewezen als hét middel om een nieuwe, rechtvaardige, internationale orde op te zetten. Een voorbeeld hier. Het Vaticaan erkent in de VN dus een politiek instrument om haar eigen doeleinden te verwezenlijken.

Dit is de manier waarop de Rooms Katholieke Kerk, modern protestantisme, secularisme en de internationale politiek allemaal samenkomen om een 'koninkrijk van God op aarde' te vestigen, waarin zogenaamd de mens, de waardigheid van de mens, de rechten van de mens en de behoeften van de mens centraal staan. Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar in de praktijk kan dit niets anders zijn dan een collectivistische heilstaat zoals in het communisme of simpelweg onder het middeleeuwse Rooms Katholicisme, waar individuele vrijheden onderworpen zijn aan wat de kerk en de staat hebben belist dat het beste voor iedereen is.

Goed, dit is misschien allemaal wat te BNW voor velen, dat snap ik wel. Maar ook dit is gegrond in bijbelprofeties, omdat de profeties zeggen dat dit systeem, waarin de waardigheid van de mens centraal staat (in plaats van dat de mens de boodschap ontvangt dat hij zondig is en vergeving nodig heeft) zich uiteindelijk over de hele aarde zal verspreidt. Het tradtionele geloof zal worden weggezet als een boodschap van haat, 'hate speech', intolerantie, enzovoorts. Die ontwikkeling zien we nu ook al. Als je iemand wijst op zijn zonden, ben je hatelijk. Terwijl God de opdracht heeft gegeven om vergeving van zonden te prediken. Maar als niemand meer kan weten wat zonden zijn omdat dat hate speech is, dan wordt dat natuurlijk een beetje lastig.
Mensen verdienen geen waardigheid, want het zijn van nature zondaars.

Dan is werkelijk alles dat in dienst wordt gesteld om die waardigheid na te leven satanisch, natuurlijk.

Jesaja 5,20.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216637825
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
Natuurlijk heeft de mens waardigheid, maar de Christelijke religie draait om Jezus Christus, en niet om de mens.
Ik zei letterlijk: Natuurlijk heeft de mens waardigheid, maar de Christelijke religie draait om Jezus Christus, en niet om de mens. Daarmee bedoel ik dat we van de mens geen soort idool moeten maken.

Als je in naam van de 'waardigheid van de mens' diezelfde mens niet meer mag zeggen wat Gods verwachtingen voor de mensheid zijn, dan is er iets mis. Want hoe kan iemand vergeving voor zonden ontvangen, als die mens er niet bewust van wordt gemaakt dat hij die vergeving nodig heeft?

Als we een systeem opzetten dat erop gericht is om de mens op aarde een 'waardig' bestaan te geven (wat nog maar de vraag is als je in een collectivistische heilstaat zonder gewetensvrijheid en andere individuele vrijheden en rechten leeft), en we daarbij volledig voorbijgaan aan de vereisten van God, is dat een probleem.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 19:37:18 #83
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216637829
Mensen, in dit geval katholieken of 'moderne' protestanten, die oproepen om een hart te hebben voor de armen, zieken, weduwen en wezen?

Satanisch.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216637836
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
Mensen, in dit geval katholieken of 'moderne' protestanten, die oproepen om een hart te hebben voor de armen, zieken, weduwen en wezen?

Satanisch.
Nee, nu maak je een karikatuur van wat ik zeg.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 19:39:07 #85
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216637873
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik zei letterlijk: Natuurlijk heeft de mens waardigheid, maar de Christelijke religie draait om Jezus Christus, en niet om de mens. Daarmee bedoel ik dat we van de mens geen soort idool moeten maken.

Als je in naam van de 'waardigheid van de mens' diezelfde mens niet meer mag zeggen wat Gods verwachtingen voor de mensheid zijn, dan is er iets mis. Want hoe kan iemand vergeving voor zonden ontvangen, als die mens er niet bewust van wordt gemaakt dat hij die vergeving nodig heeft?

Als we een systeem opzetten dat erop gericht is om de mens op aarde een 'waardig' bestaan te geven (wat nog maar de vraag is als je in een collectivistische heilstaat zonder gewetensvrijheid en andere individuele vrijheden en rechten leeft), en we daarbij volledig voorbijgaan aan de vereisten van God, is dat een probleem.
Mensen voeden, kleden, en bezoeken tijdens ziekte is inderdaad een teken van de antichrist.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 11 februari 2025 @ 19:39:58 #86
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216637892
Stellen dat het kapitalisme heeft geleid tot een ongelooflijke tweedeling tussen haves en have-nots, en dat het niet langer meer gaat om werken maar om vermogen?

Satanisch.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 11 februari 2025 @ 19:41:31 #87
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216637919
Oproepen om de enige wereld die we hebben een beetje te beschermen voor onze nakomelingen?

Satanisch.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 11 februari 2025 @ 19:44:31 #88
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216637983
Oproepen om elkaar niet de hersens in te slaan maar proberen om met elkaar met iets van respect samen te leven?

Satanisch.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 11 februari 2025 @ 19:48:46 #89
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216638078
Maar het meest grappige vind ik nog wel die hersenscheet dat de RKK straks de macht overneemt en, dat is het belangrijkste, de zondag als rustdag gaat invoeren.

Hoe zien al die Adventisten dat precies? Dat al die enorm geseculariseerde Nederlanders die nu al elke zondag de Mediamarkt leegkopen zullen denken: verhip, de paus van Rome wil dat we vandaag rust houden? Laten we dat dan maar doen...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 11 februari 2025 @ 19:50:39 #90
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216638116
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, nu maak je een karikatuur van wat ik zeg.
De mens heeft in jouw systeem geen enkele waardigheid... nul.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216638135
Nou, ik merk dat ik een gevoelige snaar heb geraakt.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 19:56:59 #92
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216638243
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Eerder andersom.

Kennelijk voel je wel aan dat je scholastische zienswijze weinig van doen heeft met God of diens schepping.

Laat staan barmhartigheid.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 11 februari 2025 @ 20:02:56 #93
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216638376
'Die de wil van mijn vader doet'...

Voor mij is het al een tijd duidelijk wat dat betekent.

Dat eenieder, ongeacht religie, afkomst, geloof of kerkgemeente, die barmhartig is jegens zijn naaste een uitverkorene is.

Heb je geen 78.908 boeken theologie voor nodig.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 11 februari 2025 @ 20:04:11 #94
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216638394
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom zou jij compassie moeten hebben met je naaste?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216638446
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

Satanisch.
Welvaartpredikers van de new apostolic reformation zijn bewust fout bezig maar hun aanhang is oprecht. Ze huren mensen om te liegen:
pi_216638534
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Eerder andersom.

Kennelijk voel je wel aan dat je scholastische zienswijze weinig van doen heeft met God of diens schepping.

David dacht er zo over
Psa 139:19-22 KJV 19 Surely thou wilt slay the wicked, O God: depart from me therefore, ye bloody men. 20 For they speak against thee wickedly, and thine enemies take thy name in vain. 21 Do not I hate them, O LORD, that hate thee? and am not I grieved with those that rise up against thee? 22 I hate them with perfect hatred: I count them mine enemies.
pi_216640022
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Eerder andersom.

Tirannie in de naam van religie, liefdadigheid, het gemeengoed of de waardigheid van de mens, is nog steeds tirannie. De communisten wisten daar ook alles van. En we hebben gezien hoe goed dat is gegaan.

Maar je wilt duidelijk niet begrijpen wat ik zeg, dus ik ga hier verder ook niet met je over door.
pi_216641519
Om te illustreren wat ik bedoelde, enkele citaten van televangelist Robert Schuller, die dikke maatjes was met allerlei andere grote televangelisten die allemaal ongeveer hetzelfde preekten:

Robert Harold Schuller (Alton, Iowa, 16 september 1926 - Artesia, Californië, 2 april 2015) was een Amerikaanse televisiedominee, stichter en hoofdpredikant van de Crystal Cathedral-gemeente, bekend van de internationale televisiekerkdienst Hour of Power. Hij was predikant en auteur.

In het voorjaar van 2009 kondigde Robert H. Schuller aan dat hij opnieuw voor een korte termijn samen met zijn dochter Sheila leiding zou geven aan de Crystal Cathedral Ministry. Op 13 maart 2012 deed Robert H. Schuller samen met zijn familie afstand van de aanspraken op de Crystal Cathedral Ministry. Het kerkgebouw kwam in 2013 in handen van het rooms-katholieke bisdom Orange, waarvan het nu als Christ Cathedral de kathedrale kerk is.

'Eigenwaarde' als basis voor een 'nieuwe reformatie':

Self-Esteem: A New Reformation
The prime focus of Dr. Schuller’s ministry today concerns the self-esteem of the individual. This was
reflected in most of his earlier books, but was never specifically formulated until 1982, when he wrote
Self-Esteem: The New Reformation. Dr. Schuller believes that virtually every problem a person has, every ill
that plagues society, all sin and evil in the world, is a result of people having low self-esteem. Therefore,
our greatest need is to have our self-esteem increased.
Self-esteem then, or “pride in being a human being,” is the single greatest need facing the human
race today.14
I strongly suggest that self-love is the ultimate will of man that what you really want more than
anything else in the world is the awareness that you are a worthy person.15
Do not fear pride: the easiest job God has is to humble us. God’s almost impossible task is to keep
us believing every hour of every day how great we are as his sons and daughters on planet
earth.16

According to Schuller, in order to reach the multitudes of nonbelievers today, a new reformation is
needed, a reformation based on building up their self-esteem. This reformation must be anthropocentric,
that is, man-centered, not theocentric, or God-centered.
Indeed, Dr. Schuller believes that classical
theology seriously errs in insisting that all theology be centered around God instead of around man.17

Niet 'het boek' als basis zoals Luther en Calvijn zeiden, maar 'de Heer' (aanval op sola scriptura):

One might legitimately ask why Dr. Schuller believes classical theology errs so gravely. His answer:
Luther and Calvin were listening to the wrong person! He asks the following rhetorical question:
Luther and Calvin, we know, looked to the Book of Romans in the Bible for their primary
inspiration. Were they, unknowingly, possessed more by the spirit of St. Paul than by the Spirit of
Jesus Christ? Are we not on safer grounds if we look to our Lord’s words to launch our
reformation?18

The implication is that what Jesus said in the gospels overrides everything else in the Bible. For Schuller,
then, some parts of the Bible (i.e., what Jesus said as recorded in the gospels) have more authority than
other areas of the Bible. In other parts of Self-Esteem: The New Reformation, Dr. Schuller is more explicit.
But can anything be above the Scriptures? Yes, the Eternal Word transcends the written Word.
Christ is the Word made flesh. Christ is the Lord over the Scriptures; the Scriptures are not Lord
over Christ . . . The Bible must not compete with the Lord for the seat of glory. We are “saved by
the blood,” not “by the Book.” We believe in the holy Trinity, not a holy Quadrangle.
19
Christ must be, at all times, Lord over the Scriptures.20

Zonde is niet zozeer ovetreding van Gods wet, maar het gebrek aan eigenwaarde in de mens:

I am convinced that the deepest of all human needs is salvation from sin and hell .... We come now
to the problem of semantics. What do I mean by sin? Answer: Any human condition or act that
robs God of glory by stripping one of his children of their right to divine dignity.
I could offer
another complementing answer, “Sin is that deep lack of trust that separates me from God and
leaves me with a sense of shame and unworthiness.” I can offer still another answer: “Sin is any act
or thought that robs myself or another human being of his or her self-esteem.”

21
Any analysis of “sin” or “evil”... that fails to see the lack of self-dignity as the core of the problem
will prove to be too shallow.22 Classical Reformed Theology declares that we are conceived and
born rebellious sinners. But that answer is too shallow.

It ignores the tough question: Why should love-needing persons resist, rebel against, and reject
beautiful love? The answer? We are born nontrusting. Deep down we feel we are not good enough
to approach a holy God.23

He (Jezus) never did call them “sinners.” He saw great possibilities in each of these men. How He tried to
give them the sense of self-worth and dignity that they deserved! After all, they were human
beings, descendants of God.27
Christ always tried to give man’s self-image a boost. When he met immoral people He never called
them sinners. Never!28
He believed in the dignity of the individual. So He never called a person a sinner. He always saw
the individual as a saint
.29

Redding is dat je eigendunk hersteld wordt:

What does it mean to be saved? It means to be permanently lifted from sin (psychological selfabuse with all of its consequences as seen above) and shame to self-esteem and its God glorifying
human need-meeting, constructive, and creative consequences.
42
Salvation is defined as rescue from shame to glory.43
To be born again means that we must be changed from a negative to a positive self-image from
inferiority to self-esteem, from fear to love, from doubt to trust.44

Dus van de klassieke hervormde theologie gaan we nu naar een theologie waarin de mens en zijn eigenwaarde/eigendunk/trots/waardigheid/zelfliefde het ultieme te bereiken doel is.

Daarnaast leren deze lieden dingen als visualisatie, de realiteit veranderen door bepaalde woorden te spreken, e kracht van positief denken, enzovoorts. Typische new age / selfhelp / mystieke technieken die niets met het traditionele bijbelse protestantste Christelijke geloof te maken hebben, en alles met het occulte, het zelf gerichte.

Dit zijn dus de zogenaamde 'protestanten' die richting hebben gegeven in vooral Amerika, maar ook wereldwijd.

Dit kunnen natuurlijk simpelweg individuen zijn die het om geld te doen is. Maar allemaal hebben ze met elkaar gemeen dat ze dezelfde soort dingen onderwijzen, van de zelfde scholen afkomen, en ook dezelfde sympathieën voor Rome hebben. Dus dit is allemaal zeer verdachte activiteit.
pi_216641979
Dus de claim is dat die andere kerken teveel mens-gericht zijn, terwijl jij meent als een van de weinigen het nauwe pad van de waarheid der nederigheid te behandelen.

Misschien snap ik het begrip "nederigheid" anders. Precies wat Alan Watts trouwens in zijn "Mind over mind"-lezing benadrukt overigens, niet zelf bedacht.
pi_216644185
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 22:52 schreef Haushofer het volgende:
Dus de claim is dat die andere kerken teveel mens-gericht zijn, terwijl jij meent als een van de weinigen het nauwe pad van de waarheid der nederigheid te behandelen.

Misschien snap ik het begrip "nederigheid" anders. Precies wat Alan Watts trouwens in zijn "Mind over mind"-lezing benadrukt overigens, niet zelf bedacht.
De claim is niet dat ze te veel mensgericht zijn, maar dat de mens zelf wordt verheven tot een god, met 'goddelijke waardigheid', tot een idool waar alles van in het teken moet staan.

Mijn punt is dat als we God centraal zetten, Zijn liefde ook zorgt voor onze eigenwaarde en al onze andere behoeften. Maar we moeten het geloof niet retrofitten naar onze behoefte aan eigenwaarde en andere behoeften. Dan maken we van onszelf een idool en ben je niet meer met godsdienst bezig, maar met zelf-dienst.

Dat is wat ik bedoel met de shift van religie met de focus op God, naar religie met de focus op de mens zelf.

Dit mens-gerichte principe, waarin de mens zelf de plaats van God inneemt, zien we in de profeties terug in het feit dat Babylon en de kleine hoorn gekenmerkt worden door menselijke elementen:

8Terwijl ik op de hoorns bleef letten, zie, een andere, kleine, hoorn rees daartussen op. Drie van de eerdere hoorns werden voor hem uitgerukt. En zie, in die hoorn waren ogen als mensenogen en een mond vol grootspraak.

De zonde van Satan is dat hij als God wil zijn, Zijn positie innemen. Diezelfde mindset geeft hij ook aan degenen die hij daarmee kan infecteren, dat was de ook de allereerste verleiding. Dit is idee is uitgegroeid tot complete religies. Klassiek protestantisme zegt duidelijk dat de mens een schepsel is, en niet God. Deze nieuwe vorm van 'protestantisme' zegt letterlijk dat mensen zelf goddelijk en gelijk aan God zijn.

Zie bijv. hier nog een video van Kenneth Copeland:

Nu klopt het dat de bijbel leert dat Jezus Christus zijn goddelijkheid met ons deelt als wij in Christus zijn om ons leven te redden.

Maar dit is iets anders dan dat wij onszelf op de borst beginnen te kloppen of onze eigenwaarde en eigendunk gaan ontlenen aan het feit dat God dit met ons heeft gedeeld, of beginnen te denken dat wij zelf God zijn of 'gelijk aan God'. Dat is arrogantie.

Dit zijn dus twee tegengestelde mindsets: de ene van dankbaarheid en nederigheid voor wat God voor ons heeft gedaan, en de andere een van arrogantie en trots vanwege onze zogenaamde goddelijkheid. Dat is de ultieme egotrip.

Als je nu een religie opzet waarin de mens op die manier centraal staat en de hele mensheid zich bekommert om zichzelf maar niemand werkelijk acht heeft voor God en Zijn rechtmatige positie, is dat dwaalleer. Er is niets mis met voor elkaar zorgen, maar we moeten het ene doen zonder het andere na te laten.

[ Bericht 33% gewijzigd door Ali_Kannibali op 12-02-2025 07:42:16 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')