Ik houd zoveel van mijn collega's op de haven. Ze weten er nog hoe je dingen af kunt dwingen van de parasiet-bedrijven.quote:Wilde staking bij containerterminal in Rotterdamse haven
Op de containerterminal van Hutchison Delta 2 op de Maasvlakte wordt sinds zondagavond niet meer gewerkt als gevolg van een wilde staking. Het personeel heeft het werk aan de Coloradoweg neergelegd omdat financiële garanties voor een ontslagregeling in de nieuwe cao ontbreken. Ook maandagochtend gaan de stakingen door.
Vorige week kwamen de werkgever en de bonden tot een akkoord over een nieuwe cao die drie jaar loopt. Onderdeel van het akkoord is een financiële garantie voor een ontslagregeling. Die regeling is beter dan de gangbare kantonrechtersformule. Voorwaarde vanuit de bonden is wel dat Hutchison een garantie als dekking op tafel legt. Die termijn verstrijkt maandagochtend om 10:30 uur.
De garantie was zondagavond nog niet binnen. Door het uitblijven van duidelijkheid ontstond onrust onder het personeel. Zondag besloot de avondploeg om het werk neer te leggen. De vijftig medewerkers verzamelden zich bij de poort. De nachtploeg nam de staking over. Dat betekent dat vrachtwagens en schepen niet worden geholpen.
De directie van het bedrijf bevestigt de werkonderbrekingen en laat weten de gesprekken met de bonden maandagmorgen af te wachten.
Mwuah, FNV Havens is echt wel goed hoor. Wordt voornamelijk gerund door mensen in de haven en er wordt goed geluisterd.quote:Op maandag 10 februari 2025 11:26 schreef Het_Bokje het volgende:
Zo zie je maar, je hebt helemaal geen incapable FNV nodig die meer met zichzelf bezig is dan met/voor hun leden.
Maar ik wil wél mijn 'bananen' op tijd!
Nouja, mijn FNV-insteek was ook meer omdat ik vanmorgen op de Radio hoorde dat er weer interne hommeles is bij de FNV. (Maar dit was een wilde staking toch?)quote:Op maandag 10 februari 2025 11:53 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mwuah, FNV Havens is echt wel goed hoor. Wordt voornamelijk gerund door mensen in de haven en er wordt goed geluisterd.
Komt denk ik ook deels door de actiebereidheid van de werknemers.bij FNV elders heb ik wel slechtere ervaringen.
Die salarisverhoging was 2 jaar geleden.quote:Op maandag 10 februari 2025 12:44 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Dus....
a. je gaat staken voordat de deadline verlopen is
en
b. je hebt al een salarisverhoging van 18% gehad
en
c. TS noemt het parasietbedrijven.
Mijn vermoeden is dat TS elk bedrijf een parasietbedrijf vindt als deze winst (wil) maakt (maken).
Ja. Die werknemers weten wel hoe het in mekaar zit van tevoren.quote:Op maandag 10 februari 2025 12:44 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Dus....
a. je gaat staken voordat de deadline verlopen is
Ah ja. Ze hebben 2 jaar geleden 18% gehad, dus nou moeten ze hun bek houden.quote:en
b. je hebt al een salarisverhoging van 18% gehad
Ja. Jij denkt dat die 18% uit de lucht is komen vallen? Het aanbod van de bedrijven was vele malen lager dan die 18%.quote:en
c. TS noemt het parasietbedrijven.
Mijn vermoeden is dat TS elk bedrijf een parasietbedrijf vindt als deze winst (wil) maakt (maken).
Ja is goed hier ben ikquote:Op maandag 10 februari 2025 13:57 schreef Red_85 het volgende:
Snel star/nikkon/mikey ffies met je andere account posten nog.
Goed plan tegen de inflatie: nog meer salarisverhoging zodat de inflatie alleen maar blijft stijgen.quote:Op maandag 10 februari 2025 12:51 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Die salarisverhoging was 2 jaar geleden.
Wel weer tijd voor een nieuwe zeker?
Of zijn de prijzen bij jou gedaald?
Gelukkig maar. Want stel je voor dat je als maatschappij iets tegen de inflatie wil doen. Dan is de beste manier inderdaad om nog meer salaris te vragen.quote:Op maandag 10 februari 2025 13:54 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja. Die werknemers weten wel hoe het in mekaar zit van tevoren.
En ze hadden gelijk. Lees net een update dat ze de regeling inderdaad niet waar konden maken.
[..]
Ah ja. Ze hebben 2 jaar geleden 18% gehad, dus nou moeten ze hun bek houden.
[..]
Ja. Jij denkt dat die 18% uit de lucht is komen vallen? Het aanbod van de bedrijven was vele malen lager dan die 18%.
Dat hebben ze kunnen afdwingen door wekenlange harde acties.
Hebben ze die garantie nog afgegeven vanochtend of hebben de bedrijven zich zoals verwacht niet aan de afspraak gehouden?quote:Voorwaarde vanuit de bonden is wel dat Hutchison een garantie als dekking op tafel legt. Die termijn verstrijkt maandagochtend om 10:30 uur.
Nopequote:Op maandag 10 februari 2025 14:37 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Hebben ze die garantie nog afgegeven vanochtend of hebben de bedrijven zich zoals verwacht niet aan de afspraak gehouden?
Dat ben ik met je eens maar vindt jij het dan een goede oplossing om de bevolking maar uit te knijpen?quote:Op maandag 10 februari 2025 14:35 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Goed plan tegen de inflatie: nog meer salarisverhoging zodat de inflatie alleen maar blijft stijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |