dafuqquote:Op maandag 10 februari 2025 11:25 schreef Metalfrost het volgende:
Je woont samen en omdat zij bij jou inwoont, krijg jij geld van haar?
Wil je haar liever uit huis hebben dan?
Half Nederland zit alleenstaand thuis en bevooroordeeld door de Staat op latere leeftijd hierdoor nog bij papa en mama wonend, en jij eist van je fucking PARTNER dat zij jou BETAALT voor SAMENWONEN?!
Echt hoor, wat een gare kutconstructie. Ik zou er gelijk mee kappen. Houdt ze misschien ook wat geld over.
Ik ben wel getrouwd en spreek dan ook al 14 jaar over 'ons geld', 'ons huis', 'onze auto'. Er is niets wat ik bezit wat niet van mijn vrouw is en vice versa.quote:Op maandag 10 februari 2025 12:08 schreef freak1 het volgende:
[..]
in goede tijden maak je afspraken voor slechte tijden.
zeker niet getrouwd?
mwah. ligt aan de ongelijkheid. ik heb eigen bedrijven en verdien een veelvoud van mijn vrouw. dan moet ik alles maar weggeven mocht er ooit iets gebeuren?quote:Op maandag 10 februari 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben wel getrouwd en spreek dan ook al 14 jaar over 'ons geld', 'ons huis', 'onze auto'. Er is niets wat ik bezit wat niet van mijn vrouw is en vice versa.
Maar goed, ik begrijp nog wel dat er stellen zijn die het anders doen. Maar alles echt naar rato van een subjectief begrip als inkomen verdelen snap ik niet.
Nee, daarom zeg ik ook dat ik nog wel begrijp dat mensen dingen gescheiden houden. Als accountant ook vaak genoeg geadviseerd (en de drama's gezien als het niet was gebeurd).quote:Op maandag 10 februari 2025 12:12 schreef freak1 het volgende:
[..]
mwah. ligt aan de ongelijkheid. ik heb eigen bedrijven en verdien een veelvoud van mijn vrouw. dan moet ik alles maar weggeven mocht er ooit iets gebeuren?
Dit moet wel echte liefde zijn.quote:
Al meer dan 20 jaar zelfs.quote:Op maandag 10 februari 2025 12:08 schreef freak1 het volgende:
[..]
in goede tijden maak je afspraken voor slechte tijden.
zeker niet getrouwd?
Ben het dus voor een heel groot deel met je eens, maar ik vind het ook wel gezond als er nog een deel overblijft wat wel van jezelf is. Mijn vriendin bijvoorbeeld ziet auto's puur als een vervoersmiddel dus die heeft een Opel Corsa, terwijl ik auto's wel leuk vind en een BMW heb. Als je al je geld op 1 berg gooit, dan zal je toch compromissen moeten sluiten en wordt de gezinsauto niet die BMW die ik leuk vind maar een suffe Opel Astra Station ofzo.quote:Op maandag 10 februari 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben wel getrouwd en spreek dan ook al 14 jaar over 'ons geld', 'ons huis', 'onze auto'. Er is niets wat ik bezit wat niet van mijn vrouw is en vice versa.
Maar goed, ik begrijp nog wel dat er stellen zijn die het anders doen. Maar alles echt naar rato van een subjectief begrip als inkomen verdelen snap ik niet. Inkomen is namelijk meer dan wat je van de baas krijgt. Als partner een dag op kinderen past is dat geld waard, want scheelt kinderopvang. Als iemand het huishouden doet is dat geld waard. Als één van beide handig is, is dat ook geld waard.
Geen eigen huis (als de relatie eindigt moet ze dus geld hebben om een huis te kopen) en wellicht ook geen pensioen?quote:Op maandag 10 februari 2025 13:01 schreef herverwijderd het volgende:
Waar komt die drang om alles dat ze overhoudt te beleggen vandaan, vraag ik me dan af.
Echt dit soort reactiesquote:Op maandag 10 februari 2025 12:18 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Dit moet wel echte liefde zijn.![]()
Maar als ik het goed begrijp heeft ze nu geen geld om leuke dingen te doen, maar belegt ze voor een toekomst waarvan niet zeker is dat je die gaat meemaken?
Echt top.
Er is geen creatieve oplossing. Je vriendin wil flink beleggen, er blijft dus weinig over om leuke dingen van te doen. Dat is haar keuze.quote:Op maandag 10 februari 2025 13:05 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Echt dit soort reactiesDus echte liefde bestaat alleen als al het andere loslaat en compleet kostenvrij iets doet voor een ander? Ik vind het bijna schaamteloos dat er hier mensen zijn die schijnbaar willen teren op de zakken van een ander.
Geen zin meer om inhoudelijk op dergelijke reactie in te gaan, maar zie bovenstaande.quote:Op maandag 10 februari 2025 13:24 schreef Gia het volgende:
Jeetje mina, als je zo moet leven!! Wij hebben vanaf het moment van samenwonen alles samen gedaan. Eén rekening waar beide inkomens op gestort worden, en één spaarrekening. Hypotheek op beider naam. Alles is 50/50, behalve het inkomen. Ik ben namelijk ten gevolge van de bevalling van onze oudste in de WAO terecht gekomen en heb dus een inkomen wat ongeveer de helft is van wat mijn man verdient. Overigens al bijna 36 jaar bij elkaar.
Overigens zat ik, toen we een relatie kregen in de bijstand. Geld voor vakantie was er niet. Maar mijn toen nog vriend zei (na 3 weken verkering): "We gaan op vakantie naar Zuid-Frankrijk, jij neemt aan geld mee wat je anders aan boodschappen uitgeeft en ik betaal de rest".
Tenzij je denkt dat deze relatie geen lang leven beschoren is, zou ik zo niet willen hoeven rekenen.
Dan zou ze naar verhouding van inkomen mee kunnen dragen aan de netto rente die je kwijt bent.quote:Op zondag 9 februari 2025 21:08 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Even de situatie bij ons (aangezien geld betalen voor een woonplek bij sommige mensen schijnbaar heel bizar is). Zij betaalde voorheen 1500 euro per maand voor huur, gas, water, licht etc. Nu betaalt ze 400 euro per maand. Ik heb haar aan het begin gewoon gevraagd: doe waar je je goed bij voelt en betaal wat je wil; hier kwam zij zelf mee.
Het zegt andersom ook wel iets over mensen dat ze gratis willen wonen bij iemand die een woning heeft gekocht toch? Nee, ik betaal geen huur. Maar je snapt toch hopelijk zelf ook dat ik een hypotheek heb op deze woning?
Het zal. Ik vind het zo extreem klinken, maar wtf weet ik.quote:Op maandag 10 februari 2025 13:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen eigen huis (als de relatie eindigt moet ze dus geld hebben om een huis te kopen) en wellicht ook geen pensioen?
In het verlengde hiervan: wij hebben een gezamenlijke betaal en spaarpot waar beide naar rato inleggen. D.w.z. ik verdien 60% van ons totaal, zij 40%.quote:Op zondag 9 februari 2025 21:02 schreef Hanca het volgende:
Wat ik als ik jullie was zou doen: maak een gemeenschappelijk potje voor nu en stop daar allebei in wat je nu over houdt.".
Dat doen ze dus al. Ze kunnen wel die naar rato aanpassen, eerst huur er bij haar af en bij hem op (dat is logisch) en bij hem de hypotheek (excl HRA) en bij haar de beleggingen er af. En dan die rato gebruiken. Dat zal een hele andere uitkomst geven dan kaal naar het netto loon kijken.quote:Op maandag 10 februari 2025 13:39 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
In het verlengde hiervan: wij hebben een gezamenlijke betaal en spaarpot waar beide naar rato inleggen. D.w.z. ik verdien 60% van ons totaal, zij 40%.
We hebben vastgelegd dat we maandelijk X euro uitgeven (vaste lasten + leuke uitgaven voor bijv. vakantie) en Y sparen. Het totaal van X+Y wordt voor 40% door haar ingelegd, en 60% door mij.
Misschien kun je dat ook ongeveer zo doen. Enige verschil hier is dat we een huurhuis hebben. Ieder beheert verder zijn eigen kapitaal (ETFs en co).
dat zegt toch niemand?quote:Op maandag 10 februari 2025 12:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, daarom zeg ik ook dat ik nog wel begrijp dat mensen dingen gescheiden houden. Als accountant ook vaak genoeg geadviseerd (en de drama's gezien als het niet was gebeurd).
Maar er zit een verschil tussen je eigen huis/bedrijf/beleggingen aan houden en alles tot op de komma naar rato van iets subjectiefs als inkomen verdelen.
leg mij eens uit wat er dan raar is, of heel Nederlands is, aan als je samen een prettig huishouden runt, alle lasten verdeeld en daar samen blij mee bent, om dan het "overgebleven" geld niet op 1 grote hoop te flikkeren maar eigen beslissingen over je eigen geld te kunnen nemen. niks raars aan of wel dan?quote:
ik geef je groot gelijkquote:Op maandag 10 februari 2025 13:26 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Geen zin meer om inhoudelijk op dergelijke reactie in te gaan, maar zie bovenstaande.
Edit: topic mag ook wel dicht (moderators). Jeetje wat reacties hier zeg.
Overigens wel dank voor de mensen die wél inhoudelijk hebben gereageerd en er geen relatie-analyse op na hebben gelaten. Jullie reacties heb ik even meegenomen
Als mensen hun financiën niet gescheiden houden, wil dat toch niet zeggen dat ze die beslissing niet met verstand maar gevoel hebben genomen? En dat "kansloos" noemen is natuurlijk net zo goed kansloos.quote:Op maandag 10 februari 2025 14:37 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik geef je groot gelijk
wat ik je echter wel aanreken, er is hier geregeld dezelfde vraag gesteld, wiens keus is het dan om de leuke dingen te doen en wat wil zij? dat moet je namelijk wel meenemen.
de situatie verschilt nogal tussen
zij wil leuke dingen doen maar heeft het geld niet ivm de keus om te beleggen dus jij moet betalen
of
jij wil leuke dingen doen maar zij wil dat niet omdat ze het geld wil sparen
2 verschillende situaties.
en puur omdat mensen iets met verstand hebben gedaan ipv gevoel zegt niets over een relatie. wat een kansloze reacties weer in dit topic.
Hahaha, kansloos.quote:Op maandag 10 februari 2025 13:26 schreef Solispolar het volgende:
Edit: topic mag ook wel dicht (moderators). Jeetje wat reacties hier zeg.
Als je haar huur nu eens verminderd? Want het is jouw woning en vermogensopbouw en jullie wonen samen het is geen klant.quote:Op zondag 9 februari 2025 20:55 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Het zijn niet mijn woorden hoor, maar de hare. Verder verdien ik niet per se veel meer maar heb ik (met name door beleggingen in het verleden) wat meer eigen geld.
Mijn eerste voorstel was ook om wat meer te betalen, maar daar voelt zij zich niet prettig bij. Vandaar deze vraag.
Mooi ingevuld, maar nee. Ik heb nooit "overleg" over uitgaven, ik ga toch niet met m'n vrouw vergaderen? We zijn beiden volwassen. Als de ene iets wil aanschaffen, dan hebben we er beiden vertrouwen in dat diegene dat "nodig" vindt. Lekker doen. Ik ga ook niet bijhouden of het wel in balans is. Waarschijnlijk geeft mijn vrouw meer uit dan ik. Alleen doordat we beiden uitgeven wanneer we daar behoefte aan hebben is dat geen probleem.quote:Op maandag 10 februari 2025 14:34 schreef freak1 het volgende:
[..]
leg mij eens uit wat er dan raar is, of heel Nederlands is, aan als je samen een prettig huishouden runt, alle lasten verdeeld en daar samen blij mee bent, om dan het "overgebleven" geld niet op 1 grote hoop te flikkeren maar eigen beslissingen over je eigen geld te kunnen nemen. niks raars aan of wel dan?
jij bent van de, alles moet maar op de grote hoop en alles moet maar in overleg.
daaaaag zelfstandigheid. ik zou gillend gek worden als mijn vrouw iets wil kopen en dat maar de hele tijd moet verantwoorden of vragen. haar centjes, haar probleem.
Ook als jouw geld jouw geld is kan je partner er nog wat van vinden als je dat geld op een bepaalde manier besteedt. Omgekeerd, als je wel financieel samen doet, wil nog niet zeggen dat je partner over alles wat jij zou willen een recht van veto heeft.quote:Op maandag 10 februari 2025 14:34 schreef freak1 het volgende:
[..]
leg mij eens uit wat er dan raar is, of heel Nederlands is, aan als je samen een prettig huishouden runt, alle lasten verdeeld en daar samen blij mee bent, om dan het "overgebleven" geld niet op 1 grote hoop te flikkeren maar eigen beslissingen over je eigen geld te kunnen nemen. niks raars aan of wel dan?
jij bent van de, alles moet maar op de grote hoop en alles moet maar in overleg.
daaaaag zelfstandigheid. ik zou gillend gek worden als mijn vrouw iets wil kopen en dat maar de hele tijd moet verantwoorden of vragen. haar centjes, haar probleem.
Jij noemt deze insteek dus onnederlands, terwijl ik hem hartstikke Nederlands vindt. Zo deden mijn ouders het, zo doen mijn man en ik het ook.quote:Op maandag 10 februari 2025 15:26 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Mooi ingevuld, maar nee. Ik heb nooit "overleg" over uitgaven, ik ga toch niet met m'n vrouw vergaderen? We zijn beiden volwassen. Als de ene iets wil aanschaffen, dan hebben we er beiden vertrouwen in dat diegene dat "nodig" vindt. Lekker doen. Ik ga ook niet bijhouden of het wel in balans is. Waarschijnlijk geeft mijn vrouw meer uit dan ik. Alleen doordat we beiden uitgeven wanneer we daar behoefte aan hebben is dat geen probleem.
En ik vind dat heel Nederlands (al ben ik positief verrast hoeveel anderen zo'n strikt monetair beleid binnen een gezin ook niet zien zitten): het moet wel eERLiJk zijn
Als je haar huur nu eens verminderd? Want het is jouw woning en vermogensopbouw en jullie wonen samen het is geen klant.quote:Op zondag 9 februari 2025 20:55 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Het zijn niet mijn woorden hoor, maar de hare. Verder verdien ik niet per se veel meer maar heb ik (met name door beleggingen in het verleden) wat meer eigen geld.
Mijn eerste voorstel was ook om wat meer te betalen, maar daar voelt zij zich niet prettig bij. Vandaar deze vraag.
Ik zou de hele hypotheek gewoon blijven betalen. Je zou misschien nog de netto rentelasten kunnen splitten.quote:Op maandag 10 februari 2025 10:47 schreef DJKoster het volgende:
Over de huursom:
Je zou kunnen uitrekenen wat het reguliere onderhoud (welke niet zorgt voor waardevermeerdering) van de woning kost en dit naar rato betalen.
Maar dit is ook weer lastig, want elke x jaar een nieuwe keuken of badkamer zou je ook als onderhoud kunnen zien..
Persoonlijk zou ik kiezen om het huis of helemaal separaat te houden of alles naar rato samen betalen en dan een verrekening te doen mocht de relatie eindigen. Maar dat laatste is ook niet ideaal als de verrekening een substantieel bedrag is.
Mee, eens. Zo werkt het voor de meeste mensen. Bij een auto heb je dan natuurlijk wel overleg, als de ene een BMW wil en de andere een Dacia ga je in overleg, maar daar kom je dan wel uit. De ene keer wint dan het verstand, de andere keer het hart. Maar als ik vind dat de laptop aan vervanging toe is, is dat mijn zaak. En als mijn vrouw een nieuwe ketting nodig heeft, geloof ik haar meteen en koopt ze die maar. Beide van onze en/of rekening, de enige rekening die we hebben.quote:Op maandag 10 februari 2025 15:26 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Mooi ingevuld, maar nee. Ik heb nooit "overleg" over uitgaven, ik ga toch niet met m'n vrouw vergaderen? We zijn beiden volwassen. Als de ene iets wil aanschaffen, dan hebben we er beiden vertrouwen in dat diegene dat "nodig" vindt. Lekker doen. Ik ga ook niet bijhouden of het wel in balans is. Waarschijnlijk geeft mijn vrouw meer uit dan ik. Alleen doordat we beiden uitgeven wanneer we daar behoefte aan hebben is dat geen probleem.
Zo werkt het hier ook.quote:Op maandag 10 februari 2025 16:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mee, eens. Zo werkt het voor de meeste mensen. Bij een auto heb je dan natuurlijk wel overleg, als de ene een BMW wil en de andere een Dacia ga je in overleg, maar daar kom je dan wel uit. De ene keer wint dan het verstand, de andere keer het hart. Maar als ik vind dat de laptop aan vervanging toe is, is dat mijn zaak. En als mijn vrouw een nieuwe ketting nodig heeft, geloof ik haar meteen en koopt ze die maar. Beide van onze en/of rekening, de enige rekening die we hebben.
Maar als je het anders wil regelen is dat natuurlijk niet gelijk fout.
Zoek je nog verkering voor halve dagen?quote:Op maandag 10 februari 2025 16:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Zo werkt het hier ook.
Ja, een auto overleg je.
En een nieuwe inrichting of tuin ook.
Maar voor de rest vertrouwen we elkaar volledig, als je iets nodig hebt, dan koop je het gewoon.
Alles en/of hier. Maar goed. Wij zijn ook in gemeenschap van goederen getrouwd.
Een hulp in de huishouding misschien.quote:Op maandag 10 februari 2025 16:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zoek je nog verkering voor halve dagen?
mijn referentie naar kansloos ging niet over de reactie van mensen die wel of niet dat willen scheiden, maar over het type commentaar.. er zitten hier mensen die meteen oordelen over de kwaliteit van een reklatie omdat je financieen wil scheiden.. dat vind ik kansloos..quote:Op maandag 10 februari 2025 14:43 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Als mensen hun financiën niet gescheiden houden, wil dat toch niet zeggen dat ze die beslissing niet met verstand maar gevoel hebben genomen? En dat "kansloos" noemen is natuurlijk net zo goed kansloos.
Mijn man en ik houden behalve het huis en vaste lasten alle financiën gescheiden, maar mensen die alles samengooien hebben daar waarschijnlijk ook gewoon eerst goed over nagedacht.
Excuses dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd!quote:Op maandag 10 februari 2025 16:25 schreef freak1 het volgende:
[..]
mijn referentie naar kansloos ging niet over de reactie van mensen die wel of niet dat willen scheiden, maar over het type commentaar.. er zitten hier mensen die meteen oordelen over de kwaliteit van een reklatie omdat je financieen wil scheiden.. dat vind ik kansloos..
Ja mijn keuze zou het ook niet zijn, maar begrijp op zich wel dat mensen in een relatie alles willen delen, inclusief vermogen/inkomen (met alle potentiële gevolgen van dien). Of het gewoon makkelijker vinden dan steeds alles te zitten uitrekenen.quote:maargoed,
ik vraag mij af of mensen daar dan goed over nagedacht hebben voor ze dingen samen gooien. in mijn ervaring is het toch vaker de romantische insteek.. ik ken niemand bij wie het ooit eens misging in een relatie die in een volgende relatie dan meteen weer alles bij elkaar gaat gooien..
Zo is het bij ons ook gegaan maar ik denk dat er wel een verschil is of je in je jonge jaren samen komt en je begint beiden van ( bijna) nul of dat je wat ouder bent en de één heeft al een aardig vermogen en de ander heeft misschien wel alles uitgegeven. Ik zou dan denk ik ook niet zomaar alles fifty fifty doen.quote:Op maandag 10 februari 2025 13:24 schreef Gia het volgende:
Jeetje mina, als je zo moet leven!! Wij hebben vanaf het moment van samenwonen alles samen gedaan. Eén rekening waar beide inkomens op gestort worden, en één spaarrekening. Hypotheek op beider naam. Alles is 50/50, behalve het inkomen. Ik ben namelijk ten gevolge van de bevalling van onze oudste in de WAO terecht gekomen en heb dus een inkomen wat ongeveer de helft is van wat mijn man verdient. Overigens al bijna 36 jaar bij elkaar.
Overigens zat ik, toen we een relatie kregen in de bijstand. Geld voor vakantie was er niet. Maar mijn toen nog vriend zei (na 3 weken verkering): "We gaan op vakantie naar Zuid-Frankrijk, jij neemt aan geld mee wat je anders aan boodschappen uitgeeft en ik betaal de rest".
Tenzij je denkt dat deze relatie geen lang leven beschoren is, zou ik zo niet willen hoeven rekenen.
Dit.quote:Op maandag 10 februari 2025 17:09 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Zo is het bij ons ook gegaan maar ik denk dat er wel een verschil is of je in je jonge jaren samen komt en je begint beiden van ( bijna) nul of dat je wat ouder bent en de één heeft al een aardig vermogen en de ander heeft misschien wel alles uitgegeven. Ik zou dan denk ik ook niet zomaar alles fifty fifty doen.
...dat is dan misschien ook het verschil in insteek, ik ken maar 1 stel waarbij het mis ging. Scheiden komt niet in alle kringen even vaak voor. En daar komt het verschil in perceptie denk ik ook vandaan.quote:Op maandag 10 februari 2025 16:25 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik vraag mij af of mensen daar dan goed over nagedacht hebben voor ze dingen samen gooien. in mijn ervaring is het toch vaker de romantische insteek.. ik ken niemand bij wie het ooit eens misging in een relatie die in een volgende relatie dan meteen weer alles bij elkaar gaat gooien..
Ik heb in de 2e maand van mijn verkering de (forse) schuld van mijn toenmalige vriendin, nu vrouw, afgelostquote:Op maandag 10 februari 2025 17:09 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Zo is het bij ons ook gegaan maar ik denk dat er wel een verschil is of je in je jonge jaren samen komt en je begint beiden van ( bijna) nul of dat je wat ouder bent en de één heeft al een aardig vermogen en de ander heeft misschien wel alles uitgegeven. Ik zou dan denk ik ook niet zomaar alles fifty fifty doen.
Geen idee hoe oud TS is. Wij waren 27 toen we trouwden. 33,5 jaar geleden. Niet zo piep. Ik had bijstand en was bezig met een secretaresse-opleiding.quote:Op maandag 10 februari 2025 17:09 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
zo zwart wit is het helemaal niet..quote:Op maandag 10 februari 2025 23:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Geen idee hoe oud TS is. Wij waren 27 toen we trouwden. 33,5 jaar geleden. Niet zo piep. Ik had bijstand en was bezig met een secretaresse-opleiding.
Ik kan me niet voorstellen dat, als je nog aan een gezin moet beginnen, om maar wat te noemen, dat je dan alles mijn en dijn houdt.
Maar, dat schijnt modern te zijn.
Risico is dat in dit geval de dame op straat staat als de relatie eindigt. Geen fijn gevoel, lijkt me. Geeft de man in kwestie ook een machtsmiddel.
daar zitten een flinke berg aannames bij..quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:19 schreef Hanca het volgende:
@:freak1: allereerst: ik heb steeds benadrukt dat het prima is als je niet alles op 1 hoop wil gooien. Dat dat niet mijn keus is, maar absoluut geen foute keus.
Ik vind je voorbeelden wel nogal vreemd: alleen bij scheiden moet je de 'hoop' namelijk uit elkaar houden, bij ziekte blijf je als het goed is bij elkaar en bij overlijden gaat de 'hoop' naar die ene overblijver. Ik zie geen enkel issue waarbij de 'hoop' uit elkaar moet, dan bij scheiden. Dus ja, daar draait het toch wel vooral om.
Bij faillissement steun je elkaar, maar ik zei al dat het met een eigen bedrijf verstandig is die los te houden en geen gemeenschap van goederen te doen.
Bij overlijden zou ik juist extra goed regelen als je het niet op een hoop gooit. Ik adviseer TS een testament waarbij in elk geval het huis naar zijn partner gaat bij overlijden. Juist bij overlijden moet je dus meer doen als je het niet op een hoop gooit, anders loop je een enorm risico. Bij gemeenschap van goederen volstaat een overlijdensrisicoverzekering, als je een constructie hebt zoals TS voldoet dat niet.
Ik heb al gezegd dat het topic wat mij betreft dicht kan hoor.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:40 schreef capricia het volgende:
@:Solispolar
Ik laat het wespennest in dit topic even voor wat het is.![]()
Wel heb ik nog een vraagje/opmerking:
Hoe hebben jullie het qua bezit en dan voornamelijk je koopwoning geregeld, mocht jij komen te overlijden?
Heb je een samenlevingscontract plus testamenten? Of moet je partner het huis verlaten?
'Op een hoop gooien' is wat mij betreft de rekening en/of maken en het huis op beide namen zetten.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:33 schreef freak1 het volgende:
[..]
daar zitten een flinke berg aannames bij..
je neemt aan dat als men samen gaat wonen en het op een hoop gooit, men automatisch een samenlevingscontract of iets dergelijks regelt? in mijn omgeving zie ik geregeld mensen samen wonen, de financieen op een hoop gooien "want dat is wel zo eerlijk he!" en dingen op papier zetten en regelen "komt volgende week wel". einde van het verhaal is pas als er gedacht wordt over trouwen, kinderen of geregistreerd partnerschap men eens gaat nadenken over een scheiding. en als je alles maar op 1 hoop gooit terwijl het huis op de naam van een der beiden staat, kan bij onverwacht overlijden de ander gewoon opdonderen.
Doe niet zo gepikeerd. Er zijn echt goede adviezen. Doe er je voordeel mee.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 09:00 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ik heb al gezegd dat het topic wat mij betreft dicht kan hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |