abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216608204
Vanochtend gooide ik weer eens wat kaaskorsten weg. Je weet wel, die korst waarmee kazen omhuld zijn. Kaas is biologisch, dus hup in de groenbak.

Maar nou las ik laatst dus dat die omhulling polyvinylacetaat is, PVAc, een echt plastic dus.

Gezien de hoeveelheden kaas die Nederlanders eten, vroeg ik me af in welke bak mensen die kaaskorsten eigenlijk weggooien?

POLL
pi_216608256
Ik zal mijn eigen mening geven:

* Als ze in de Groenbak gaan, dan komen ze als microplastics terug in de natuur, want ze worden vermalen, gecomposteerd, en komen in de compost terecht.
* Als ze in de Grijsbak gaan, dan gaan ze de verbrandingsoven in en komt het verbrandde plastic in de lucht terecht.
* Als ze in de PMD bak gaan weet ik niet wat er zal gebeuren, misschien dat het werkelijk gerecycled kan worden.
* Opeten zou ik niemand aanraden.

Ik gooi ze dus zelf bij het restafvel, in de grijsbak, omdat het niet puur plastic is, maar een mix van plastic en biologisch materiaal.

Volgens mij maak ik niet echt de juiste keuze, vanuit het oogpunt van milieu gezien.

[ Bericht 2% gewijzigd door RetepV op 09-02-2025 15:34:46 ]
pi_216608935
Stormlooptopic _O-
  zondag 9 februari 2025 @ 16:01:40 #4
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216608976
Ik gooi ze altijd in mijn lege tabaksemmer en als die vol is gaat die de grijze kliko in.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_216609105
Ik koop gesneden kaas.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216609561
Sommigen eten ze op.
pi_216609698
Eet het gewoon op..
Ik zwaai naar dieren.
pi_216609962
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 16:54 schreef Geerd het volgende:
Eet het gewoon op..
https://nl.wikipedia.org/wiki/Polyvinylacetaat

quote:
Polyvinylacetaat wordt ook gebruikt als de basis van de "gum" van kauwgom, ter vervanging van natuurlijke gomsoorten. De korst van Nederlandse kazen bevat als hoofdbestandsdeel polyvinylacetaat, Voor de korst wordt dit toegepast in een kaasplastic met een schimmeldodend middel, als Natamycine.
pi_216609967
quote:
Dus? Leef nog steeds
Ik zwaai naar dieren.
  Moderator zondag 9 februari 2025 @ 17:23:10 #10
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_216610021
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 16:10 schreef halfway het volgende:
Ik koop gesneden kaas.
Dit.
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_216610050
quote:
14s.gif Op zondag 9 februari 2025 17:23 schreef R-woud93 het volgende:

[..]
Dit.
Net als jullie voorhuidje zeker :') :') :') :') :')
Ik zwaai naar dieren.
pi_216610225
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 17:18 schreef Geerd het volgende:

[..]

Dus? Leef nog steeds
Hmm. Misschien moet je eens plastic soep proberen te eten? Misschien ben je wel immuun!

Vraagje, uit wetenschappelijke interesse: heb jij kinderen? Zo ja, hoe oud was je toen je de eerste kreeg en hoe lang was je aan het proberen totdat het een keer "raak" was?

https://www.kijkmagazine.(...)spermakwaliteit-aan/
pi_216610299
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 17:41 schreef RetepV het volgende:

[..]
Hmm. Misschien moet je eens plastic soep proberen te eten? Misschien ben je wel immuun!

Vraagje, uit wetenschappelijke interesse: heb jij kinderen? Zo ja, hoe oud was je toen je de eerste kreeg en hoe lang was je aan het proberen totdat het een keer "raak" was?

https://www.kijkmagazine.(...)spermakwaliteit-aan/
Nee ik wil geen kinderen...dus boeiend.
Nog even door inversteren en met 45 met pensioen!!
Ik zwaai naar dieren.
pi_216610321
@Geerd

Ik groef even wat dieper.

quote:
Since when do cheese producers use polyvinylacetate?

ChatGPT said:

Cheese producers have been using polyvinyl acetate (PVA) as a coating for cheeses since at least the mid-20th century. PVA-based coatings became popular because they help control moisture loss, prevent mold growth, and improve the appearance of cheeses, especially semi-hard and hard varieties like Gouda and Edam.

Before PVA, traditional wax coatings and natural rinds were more common. The shift to synthetic coatings like PVA was driven by industrialization and the need for more consistent and hygienic cheese production. Some PVA coatings also include antifungal agents to further protect the cheese during aging and storage.
En

quote:
Since when did we see a decline in the quality of sperm?
ChatGPT said:

The decline in sperm quality has been observed since at least the mid-20th century, with significant attention drawn to the issue from the 1990s onward.

Key Findings:

* 1992: A landmark meta-analysis by Carlsen et al. reported a decline in sperm count of about 50% from 1938 to 1991. This study sparked widespread concern.
* Recent Studies: A 2017 meta-analysis by Levine et al. confirmed the trend, showing that sperm counts declined by over 50% between 1973 and 2011 among men in Western countries.
* 2022 Update: Further research suggested that the rate of decline has accelerated, with global sperm counts continuing to drop at an alarming rate.

Possible Causes:

* Endocrine-disrupting chemicals (EDCs) like BPA and phthalates in plastics.
* Pesticides and pollutants affecting hormonal balance.
* Obesity, poor diet, and lack of exercise.
* Stress and modern lifestyle factors.
* Radiation from electronics and environmental exposures.

The decline is considered a major public health issue, with ongoing research into its causes and potential solutions.
Ik zeg natuurlijk niet dat er een causaal verband is. Dat kan ik niet aantonen.
pi_216610367
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 17:47 schreef Geerd het volgende:

[..]

Nee ik wil geen kinderen...dus boeiend.
Nog even door inversteren en met 45 met pensioen!!
Nou, ik ben dan benieuwd wat je met je 45e gaat doen, wanneer je testosteron uitgewerkt is, al je vrienden bezig zijn met andere zaken (bijvoorbeeld hun gezin), vrouwen alleen nog maar in jouw geld geïnteresseerd zijn en niet in jou, en je alleen nog maar de hele dag bezig bent om bevestiging proberen te krijgen dat je nog steeds relevant bent.

Maar dat is een heel andere discussie. :7

Persoonlijk blijf ik liever bezig tot mijn dood. Pensioen is overrated. Zo lang ik leef zal ik nog iets uit proberen te maken voor de wereld. Maar dat ben ik.
pi_216610371
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 17:49 schreef RetepV het volgende:
@:Geerd

Ik groef even wat dieper.
[..]
En
[..]
Ik zeg natuurlijk niet dat er een causaal verband is. Dat kan ik niet aantonen.
KOmt gewoon door vrouwen die toch niet willen neuken en dan een mokka kindje bestellen uit afrika
Ik zwaai naar dieren.
pi_216610376
Geen last van ;)

Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216610403
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 17:54 schreef Hanca het volgende:
Geen last van ;)

[ afbeelding ]
wtf is dat voor gay shit dan
Ik zwaai naar dieren.
pi_216610439
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 17:56 schreef Geerd het volgende:

[..]

Heel vaag. Waarom zou je in godsnaam een alternatief voor kaas willen hebben?
  zondag 9 februari 2025 @ 17:59:06 #20
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_216610440
GEWOON in de vuilnisbak, restafval?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_216610642
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 17:26 schreef Geerd het volgende:

[..]
Net als jullie voorhuidje zeker :') :') :') :') :')
Nee hoor, gesneden kaas is gewoon makkelijker en hygiënischer.
pi_216610689
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 18:13 schreef halfway het volgende:

[..]
Nee hoor, gesneden kaas is gewoon makkelijker en hygiënischer.
Wat voor ziektes zijn er bekend door niet gesneden kaas te kopen..
Ik zwaai naar dieren.
pi_216610690
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 17:56 schreef Geerd het volgende:

[..]
Plantaardige kaas, ook wel veganistische kaas genoemd, is een alternatief voor kaas dat niet van dierlijke melk is gemaakt. Het is bedoeld om de smaak en textuur van traditionele kaas te benaderen, maar dan op basis van plantaardige ingrediënten.
Ingrediënten:
Plantaardige kaas kan worden gemaakt van verschillende ingrediënten, zoals:
* Noten: Cashewnoten, amandelen, macadamianoten
* Zaden: Zonnebloempitten, sesamzaad
* Soja: Tofu, tempeh
* Kokosolie: Voor een romige textuur
* Zetmeel: Aardappelzetmeel, tapiocazetmeel
* Groenten: Pompoen, wortels
* Andere: Rijst, haver, lupine
Soorten:
Er zijn veel verschillende soorten plantaardige kaas verkrijgbaar, zoals:
* Plakken: Voor op brood of in tosti's
* Geraspt: Voor over pasta of pizza
* Smeerkaas: Voor op crackers of brood
* Blokken: Om te raspen of in blokjes te snijden
* Smeltkaas: Speciaal ontwikkeld om te smelten
Smaak en textuur:
De smaak en textuur van plantaardige kaas kunnen variëren, afhankelijk van de ingrediënten en het productieproces. Sommige soorten lijken qua smaak en textuur sterk op traditionele kaas, terwijl andere een meer eigen smaak hebben. Over het algemeen wordt er geprobeerd om de romigheid, de umami-smaak en de smeltbaarheid van kaas te benaderen.
Toepassingen:
Plantaardige kaas kan op dezelfde manier worden gebruikt als traditionele kaas:
* Op brood: Als beleg
* In gerechten: Pizza, pasta, salades, sauzen
* Als snack: In blokjes of plakjes
* Fondue: Gesmolten plantaardige kaas
Voordelen:
* Veganistisch: Geschikt voor mensen die geen dierlijke producten eten
* Lactosevrij: Geschikt voor mensen met lactose-intolerantie
* Cholesterolvrij: Over het algemeen bevat plantaardige kaas geen cholesterol
* Milieu: De productie van plantaardige kaas is vaak minder belastend voor het milieu dan de productie van traditionele kaas
Nadelen:
* Smaak: De smaak van plantaardige kaas kan verschillen van traditionele kaas en wordt niet door iedereen als gelijkwaardig ervaren
* Textuur: De textuur kan soms anders zijn dan die van traditionele kaas
* Prijs: Plantaardige kaas is vaak duurder dan traditionele kaas
* Ingrediënten: Sommige soorten plantaardige kaas bevatten veel bewerkte ingrediënten
Conclusie:
Plantaardige kaas is een goed alternatief voor mensen die geen dierlijke producten eten of een lactose-intolerantie hebben. Het is verkrijgbaar in veel verschillende soorten en kan op dezelfde manier worden gebruikt als traditionele kaas. De smaak en textuur kunnen verschillen, maar er zijn steeds meer plantaardige kazen die qua smaak en textuur goed in de buurt komen van traditionele kaas.
  Moderator zondag 9 februari 2025 @ 18:17:17 #24
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_216610696
Ik eet het op. Heurrrrlijk.

Nee dat plastic niet. Ben niet gek!
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_216611405
Ik koop plakken kaas.
pi_216616648
In de gft uiteraard!

En kleinere stukken wil de kat nog wel eens opeten, als ze het te pakken krijgt.
pi_216620317
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 15:14 schreef RetepV het volgende:
Ik zal mijn eigen mening geven:

* Als ze in de Groenbak gaan, dan komen ze als microplastics terug in de natuur, want ze worden vermalen, gecomposteerd, en komen in de compost terecht.
Nee, want PVA wordt gewoon op natuurlijke wijze afgebroken door schimmels als het in de natuur komt. Dus geen microplastics.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  maandag 10 februari 2025 @ 15:01:23 #28
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_216620935
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 14:00 schreef knoopie het volgende:

[..]
Nee, want PVA wordt gewoon op natuurlijke wijze afgebroken door schimmels als het in de natuur komt. Dus geen microplastics.
Bron?
I assure you. I have no notion of treating men with such respect. That is the way to spoil them. (Jane Austen, Northanger Abbey)
This is a man's world but women hold it up (Carter Fatih, Man)
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_216621301
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 18:16 schreef halfway het volgende:

[..]
Plantaardige kaas, ook wel veganistische kaas genoemd, is een alternatief voor kaas dat niet van dierlijke melk is gemaakt. Het is bedoeld om de smaak en textuur van traditionele kaas te benaderen, maar dan op basis van plantaardige ingrediënten.
Ingrediënten:
Plantaardige kaas kan worden gemaakt van verschillende ingrediënten, zoals:
* Noten: Cashewnoten, amandelen, macadamianoten
* Zaden: Zonnebloempitten, sesamzaad
* Soja: Tofu, tempeh
* Kokosolie: Voor een romige textuur
* Zetmeel: Aardappelzetmeel, tapiocazetmeel
* Groenten: Pompoen, wortels
* Andere: Rijst, haver, lupine
Soorten:
Er zijn veel verschillende soorten plantaardige kaas verkrijgbaar, zoals:
* Plakken: Voor op brood of in tosti's
* Geraspt: Voor over pasta of pizza
* Smeerkaas: Voor op crackers of brood
* Blokken: Om te raspen of in blokjes te snijden
* Smeltkaas: Speciaal ontwikkeld om te smelten
Smaak en textuur:
De smaak en textuur van plantaardige kaas kunnen variëren, afhankelijk van de ingrediënten en het productieproces. Sommige soorten lijken qua smaak en textuur sterk op traditionele kaas, terwijl andere een meer eigen smaak hebben. Over het algemeen wordt er geprobeerd om de romigheid, de umami-smaak en de smeltbaarheid van kaas te benaderen.
Toepassingen:
Plantaardige kaas kan op dezelfde manier worden gebruikt als traditionele kaas:
* Op brood: Als beleg
* In gerechten: Pizza, pasta, salades, sauzen
* Als snack: In blokjes of plakjes
* Fondue: Gesmolten plantaardige kaas
Voordelen:
* Veganistisch: Geschikt voor mensen die geen dierlijke producten eten
* Lactosevrij: Geschikt voor mensen met lactose-intolerantie
* Cholesterolvrij: Over het algemeen bevat plantaardige kaas geen cholesterol
* Milieu: De productie van plantaardige kaas is vaak minder belastend voor het milieu dan de productie van traditionele kaas
Nadelen:
* Smaak: De smaak van plantaardige kaas kan verschillen van traditionele kaas en wordt niet door iedereen als gelijkwaardig ervaren
* Textuur: De textuur kan soms anders zijn dan die van traditionele kaas
* Prijs: Plantaardige kaas is vaak duurder dan traditionele kaas
* Ingrediënten: Sommige soorten plantaardige kaas bevatten veel bewerkte ingrediënten
Conclusie:
Plantaardige kaas is een goed alternatief voor mensen die geen dierlijke producten eten of een lactose-intolerantie hebben. Het is verkrijgbaar in veel verschillende soorten en kan op dezelfde manier worden gebruikt als traditionele kaas. De smaak en textuur kunnen verschillen, maar er zijn steeds meer plantaardige kazen die qua smaak en textuur goed in de buurt komen van traditionele kaas.
pi_216621566
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 15:01 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Bron?
https://www.simplyplasticfree.com.au/is-pva-biodegradable/
https://www.blueland.com/(...)t-on-the-environment
https://www.sciencedirect(...)ii/S0079670002001491

Kort samengevat; onder de juiste omstandigheden is PVA biologisch afbreekbaar. Als je het achter in de tuin gooit zal het heel erg lang duren, maar als het bij de gemeente in de industriële composteerder gaat, dan is het af te breken. De gft-container is dus de beste optie uit het lijstje van de OP.

Wat mij betreft is pva-folie om je afwastabletten voor de vaatwasser wel een kwalijke zaak. Want pva lost wel goed op in water, maar in de waterreiniging zijn volgens mij niet de omstandigheden zo dat pva daar (goed) afgebroken wordt.
pi_216645994
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 14:00 schreef knoopie het volgende:

[..]
Mooi, maar we praten over PVAc, Polyvinylacetaat en niet over PVA, Polyvinylalcohol.

Nou weet ik niet exact wat dat betekent voor de afbraakbaarheid, hoor. Maar als je een discussie wil starten, moet je natuurlijk wel beginnen met aandacht aan details te geven. :)
pi_216646008
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2025 15:48 schreef knoopie het volgende:

[..]
https://www.simplyplasticfree.com.au/is-pva-biodegradable/
https://www.blueland.com/(...)t-on-the-environment
https://www.sciencedirect(...)ii/S0079670002001491

Kort samengevat; onder de juiste omstandigheden is PVA biologisch afbreekbaar. Als je het achter in de tuin gooit zal het heel erg lang duren, maar als het bij de gemeente in de industriële composteerder gaat, dan is het af te breken. De gft-container is dus de beste optie uit het lijstje van de OP.

Wat mij betreft is pva-folie om je afwastabletten voor de vaatwasser wel een kwalijke zaak. Want pva lost wel goed op in water, maar in de waterreiniging zijn volgens mij niet de omstandigheden zo dat pva daar (goed) afgebroken wordt.
Zoals ik in mijn andere reply schreef:

En hoe zit het nu met PVAc, Polyvinylacetaat?
pi_216652431
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 10:27 schreef RetepV het volgende:

[..]
Mooi, maar we praten over PVAc, Polyvinylacetaat en niet over PVA, Polyvinylalcohol.

Nou weet ik niet exact wat dat betekent voor de afbraakbaarheid, hoor. Maar als je een discussie wil starten, moet je natuurlijk wel beginnen met aandacht aan details te geven. :)
Als ik het goed heb staat jouw naam boven de OP, dus ben jij de discussie begonnen.

Dus je hebt zelf al lang de biologische afbreekbaarheid van PVAC opgezocht voordat je OP schreef, neem ik aan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')