abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216595175
Wij wonen in een geschakelde woning: tussen onze woning en die van de buren zit hun garage. De buren willen hun garage naar voren uitbouwen zodat de garagedeur gelijk is met de voorzijde van de woning. Hiervoor moet een fundering gelegd worden. Aan de achterkant wordt deze bevestigd aan de huidige fundering van de voorzijde van de garage. Aan één zijkant wordt deze bevestigd aan de fundering van hun woning en ze hebben gevraagd of de fundering aan de tweede zijkant aan de fundering van onze woning verankerd mag worden.
Op deze manier hoeven ze niet te heien.

Wij hebben gezegd hier geen bezwaar tegen te hebben. Nu zei een andere buurman dat hij dat nooit toe zou staan en dat ze maar een heipaal moeten zetten. Echt duidelijk werd me niet wat nou precies zijn bezwaar was. Risico’s met verzakking. Daar kwam het op neer.

De woningen zijn gebouwd in 1999. De buren maken - natuurlijk - een eigen binnenmuur (de uitbouw grenst aan onze woonkamer). Er komt geen verdieping op deze uitbouw, alleen een plat dak.

Ik had eea opgezocht op internet en op basis daarvan denken wij dat deze constructie geen kwaad kan maar zien wij iets over het hoofd? Zijn er (andere) zaken waar we rekening mee moeten houden?
pi_216595325
Kans op geluidsoverlast omdat de garage aan jullie fundering vast zit.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_216595341
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 13:47 schreef Serinde het volgende:

Ik had eea opgezocht op internet en op basis daarvan denken wij dat deze constructie geen kwaad kan maar zien wij iets over het hoofd? Zijn er (andere) zaken waar we rekening mee moeten houden?
Hier heb je natuurlijk niet zo veel aan als je geen bouwkundige bent. Zou zeggen dat de buren het eerst moeten laten onderzoeken en je dit op papier wil hebben staan
  zaterdag 8 februari 2025 @ 14:31:36 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_216595581
Ik zou het ook niet toestaan. Verzakking durf ik niet te zeggen, maar klinkt alsof je in een gebied woont waar dat aan de orde van de dag is (als je voor een garage moet heien).

Maar vooral contactgeluid. Dan kan je je lol op als bijv. de buurjongen begint te rommelen met brommertjes (opa praat, issue zal bij Fatbikes minder urgent zijn gok ik :') ) of de buurman gaat klussen in de garage.
pi_216595879
In het voorste deel van de garage is hun puberzoon sinds een tijd dagelijks aan het sporten. Dat horen we af en toe maar zorgt zeker niet voor overlast. In het achterste deel van de garage is een paar jaar geleden een werkkamer gemaakt en ook daar ondervinden we geen overlast. Ik denk dat ze meer last hebben van ons :D :')

Het verankeren van een nieuwe fundering aan een oude gebeurt vaak, meestal gaat het dan om een eigen aanbouw die aan de eigen fundering van de woning wordt bevestigd. Ik geloof niet dat verzakking hier aan de orde van de dag is, maar waarom zou je voor een garage niet hoeven heien? Omdat dat niet zwaar genoeg is ofzo?
pi_216596011
Ik zou gewoon vragen of ze er een bouwkundige naar kunnen laten kijken voor de zekerheid. Maar zelf denk ik ook op het eerste gezicht geen bezwaar hebben.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zaterdag 8 februari 2025 @ 16:13:23 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_216596329
Zou zeker een bouwkundige hier na laten kijken of er bezwaren zijn tegen een dergelijke constructie.
Dit verschilt natuurlijk ontzettend van regio tot regio qua funderingen.
pi_216597689
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 16:13 schreef Vonkenboer het volgende:
Zou zeker een bouwkundige hier na laten kijken of er bezwaren zijn tegen een dergelijke constructie.
Dit verschilt natuurlijk ontzettend van regio tot regio qua funderingen.
En kan in sommige regio's zelfs per straat of wijk verschillen.
  zaterdag 8 februari 2025 @ 18:59:23 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_216598059
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 18:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En kan in sommige regio's zelfs per straat of wijk verschillen.
Hier zelfs de kant van de straat. Wij zitten op de droge zandkant en fundering is gewoon op staal. Andere kant van de straat is een moeras geweest lang geleden en hebben ze te maken met een hoop funderingsgedoe om de boel een beetje stabiel te houden. Scheelt ook een meter of anderhalf qua hoogte.
  zaterdag 8 februari 2025 @ 19:08:57 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_216598222
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 14:31 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou het ook niet toestaan. Verzakking durf ik niet te zeggen, maar klinkt alsof je in een gebied woont waar dat aan de orde van de dag is (als je voor een garage moet heien).

Maar vooral contactgeluid. Dan kan je je lol op als bijv. de buurjongen begint te rommelen met brommertjes (opa praat, issue zal bij Fatbikes minder urgent zijn gok ik :') ) of de buurman gaat klussen in de garage.
Eens. Je weet wat je hebt, je weet niet wat je krijgt.
pi_216600539
Je kunt ja zeggen voor de lieve vrede, maar je neemt best veel risico's en als dan bij jou de boel verzakt zeggen de buren 'oeps. sorry' Dus goed uit laten zoeken en niet zomaar akkoord gaan.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_216601268
Ik vraag me dus af of we “best veel risico’s” nemen. Ik zie niet in waarom en hoe bij ons de boel zou verzakken. Over de hele lengte van de garage zitten we al aan elkaar vast, zou deze paar meter extra (die ook aan de andere zijde aan hun eigen woning bevestigd wordt) nou zoveel uit maken?

Maar daar moet een bouwkundige maar wat over zeggen denk ik dan.
pi_216603167
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 21:57 schreef Serinde het volgende:
Ik vraag me dus af of we “best veel risico’s” nemen. Ik zie niet in waarom en hoe bij ons de boel zou verzakken. Over de hele lengte van de garage zitten we al aan elkaar vast, zou deze paar meter extra (die ook aan de andere zijde aan hun eigen woning bevestigd wordt) nou zoveel uit maken?

Maar daar moet een bouwkundige maar wat over zeggen denk ik dan.
Zoals ongeveer iedereen hier boven al stelde: geluid geluid geluid

Nu is er een werkkamer, voorin een gym en weinig overlast, dan gaan de buren over een paar jaar verhuizen komt daar de tienerdochter te wonen die 24/7/365 k3 op standje oorpijn pompt en sla jij jezelf voor het hoofd dat je dit hebt toegestaan
pi_216608771
Aan de achterzijde van de woning (het grootste deel van onze woonkamer) zitten we al tegen elkaar aan en daar horen we nooit iets.
Geleidt fundering geluid dusdanig dat bijvoorbeeld extra isolatie bij hun binnenmuur dat niet kan voorkomen?

K3 is wel een nachtmerrie :D
pi_216611895
Ik zou om een controle berekening vragen waarbij er rekening wordt gehouden dat jij op termijn het zelfde wil.

als er een funderingsbalk onder jouw pad komt houd er dan rekening mee det daar een bobbel opstaat omdat het pad daar niet kan zakken.
pi_216615920
Ik kan op de iPad even geen paint fabriceren :P

De fundering komt in hun eigen grond. Als je voor de woning staat zie je van links naar rechts: huis buren, oprit met inspringing naar achteren, garage buren, ons huis, oprit met inspringing naar achteren, onze garage, huis buren rechterkant (etc). Als wij dit ook willen (ik heel graag maar mijn man ziet de meerwaarde niet jammer genoeg) moeten we aankloppen bij de buurman aan de rechterkant.

Hun fundering komt dus geheel op/in eigen grond. Het enige van ons is onze hemelwaterafvoer, die loopt nu bij hun garage naar beneden, die gaan ze verlengen/verleggen.

Ik ga vandaag even kijken of ik voor de zekerheid via via iemand kan benaderen die wat meer verstand heeft van bouwkundige zaken, dat lijkt me het makkelijkste.
pi_216615949
Koppelen van fundering kan alleen als er overcapaciteit zit in jouw fundering. Dus is de heipaal voldoende diep geslagen om de extra belasting van de nieuwe garage op te vangen. In theorie kan de fundering wat zetten door de toegenomen belasting. Ik zou dus terughoudend zijn en minimaal vragen om een controleberekening dat jouw fundering de extra belasting aan kan.
pi_216621865
Buren die heien is ook niet altijd een pretje... :) Heb het ooit meegemaakt, ik woon 2 onder 1 kap en naast mijn buur ging er eentje bouwen een palen heien voor een damwand(kelder).

Tijdens dit heien rammelde bij mij het servies in de kastjes. gelukkig was ik nummer 2 in de rij, vond 1 scheurtje in de slaapkamer die ik met wat flexibele kit heb weggewerkt. Maar mijn buurman vond na het heien van zijn directe buur de nodige scheuren in zijn gevel en binnenmuren. Wat hij graag gerepareerd en vergoed wou hebben. Dat hele verhaaltje heeft geleid tot een jarenlange durende rechtszaak. De nodige vijandigheid en querulant gedrag over en weer.

Bezint eer ge begint... ^O^ Zijn ze eenmaal aan het heien is het te laat voor bezwaar.
pi_216625509
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 16:07 schreef Watuntrik het volgende:
Buren die heien is ook niet altijd een pretje... :) Heb het ooit meegemaakt, ik woon 2 onder 1 kap en naast mijn buur ging er eentje bouwen een palen heien voor een damwand(kelder).

Tijdens dit heien rammelde bij mij het servies in de kastjes. gelukkig was ik nummer 2 in de rij, vond 1 scheurtje in de slaapkamer die ik met wat flexibele kit heb weggewerkt. Maar mijn buurman vond na het heien van zijn directe buur de nodige scheuren in zijn gevel en binnenmuren. Wat hij graag gerepareerd en vergoed wou hebben. Dat hele verhaaltje heeft geleid tot een jarenlange durende rechtszaak. De nodige vijandigheid en querulant gedrag over en weer.

Bezint eer ge begint... ^O^ Zijn ze eenmaal aan het heien is het te laat voor bezwaar.
Heien is natuurlijk ook not done in de buurt van bebouwing. Had je nooit moeten accepteren. Ze hadden grondverwijderende systemen moeten toepassen zoals avegaarpalen. Dat type is veel gebruikelijker
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')