abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216579290
quote:
Grote Duitse bedrijven willen minder vijandigheid tegen asielzoekers
Auteur: ANP
Gepubliceerd op: 06.02.2025 20:04

De topbestuurders van drie van de grootste bedrijven van Duitsland willen dat er een andere toon komt in het felle debat rond migratie. Volgens de topmannen van autofabrikant Mercedes-Benz, industrieconcern Siemens en Deutsche Bank is er sprake van toenemende vijandigheid tegen migranten en asielzoekers en moet Duitsland een land blijven dat buitenlanders verwelkomt, ook omdat zij nodig zijn om personeelstekorten tegen te gaan.

De oproep komt in aanloop naar de Duitse parlementsverkiezingen op 23 februari en maakt deel uit van een bredere politieke campagne van het Duitse bedrijfsleven, waarbij ook grote namen als Volkswagen, BMW, chemiebedrijf BASF en verzekeraar Allianz zijn aangesloten. Dat initiatief is opgezet om voor diversiteit, openheid en tolerantie in Duitsland te pleiten.

Siemens-topman Roland Busch zegt dat er een enorme toename is van xenofobie tijdens de verkiezingscampagne, terwijl Duitsland juist veel arbeidsmigranten nodig heeft. 'We hebben mensen uit de hele wereld voor ons werken en dat waarderen we enorm.' Busch stelt wel dat nieuwkomers snel aan het werk gezet moeten worden.

Economische hervormingen
Ook topman Ola Källenius van Mercedes-Benz wijst op de toenemende personeelstekorten, mede door de vergrijzing. Hij zegt dat die tekorten amper aandacht krijgen in het migratiedebat. 'Illegale immigratie is niet hetzelfde als het aantrekken van gekwalificeerde arbeidskrachten. We hebben slimme mensen nodig voor groei', aldus Källenius.

De topbestuurders zeiden ook dat de Duitse economie hervormd moet worden om zo de groei aan te jagen. Zo moet er bijvoorbeeld veel minder bureaucratische regeldruk zijn en moeten er grote investeringen in infrastructuur komen. Verder verklaarde topman Christian Sewing van Deutsche Bank dat er een sterker Europa nodig is nu de Amerikaanse president Donald Trump met importheffingen op Europese goederen dreigt. Källenius zei groot voorstander te zijn van vrijhandel.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)d-tegen-asielzoekers

beetje een rare titel aangezien er in de tekst zelf niets wordt gezegd over asielzoekers. uiteraard vind ik dat je je niet vijandig opstellen tegenover asielzoekers.

maar goed, het is wel een feit dat duitsland sterkt vergrijst en die grote duitse bedrijven hebben nu eenmaal arbeiders nodig. ik hoor de laatste tijd vaak het argument rondvliegen dat bedrijven meer moeten betalen en dan komen de inheemse mensen vanzelf. sorry maar dat klinkt super naïef - europese landen hebben over het algemeen hoge lonen en goede arbeidsomstandigheden vergeleken met de rest van de wereld. zelfs met enkele uurtjes vakken vullen in de supermarkt was ik een koning vergeleken met de gemiddelde afrikaan of aziaat met mijn koopkracht. dus, waar zijn deze mensen dan? die zijn allemaal al druk bezet. er zijn simpelweg niet genoeg inheemse arbeiders beschikbaar.

ik ben geen fan van massa immigratie. ik ben voor meer investeringen in automatisering, robotica, en toepassing van AI, om een steeds meer vergrijzende bevolking in stand te kunnen houden. ik ben ook vaker voor het in twijfel trekken van het bestaansrecht van vele bedrijven, en voor voor veel meer omscholing. maar die maatregelen en investeringen gebeuren niet, althans niet snel en groots genoeg. vooral duitsland staat bekend om haar technologische stagnatie.

het zal interessant zijn om te zien hoe landen als japan, china, zuid-korea, die ik over het algemeen beschouw als slimme landen vol met slimme mensen, hun demografische problemen gaan aanpassen. één ding is wel zeker, zij investeren meer in technologische oplossingen en ontwikkelen robots om werk uit te voeren, zij zijn vaker een 'high-trust society' dan het gemiddelde europese land, en gaan zeker niet meer immigratie toelaten. china heeft maar 0,1% immigranten in hun bevolking!

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 07-02-2025 01:52:18 ]
pi_216579296
Duitsland :')
pi_216579336
Tja, pak de sociaal-maatschappelijke problemen omtrent migranten hard en snel aan en je hebt veel minder problemen met xenofobie of een antimigranten sentiment.

Het is maar een klein percentage van de migranten dat voor problemen zorgt.

En wanneer je de standaard sociaal-maatschappelijke problemen beter managed en de lager opgeleide en verdienden arbeiders meer tevreden zijn met hun dagelijks leven zullen er veel minder weerstand zijn omtrent veranderingen en progressie.
Echter wanneer je die mensen bewust links laat liggen en sociaal-maatschappelijke problemen pertinent wegwuift en niet wil aanpakken moet je niet vreemd opkijken dat die problemen groter worden en dat zelfs mensen waar het goed mee gaat zich keren tegen migranten en progressie.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  vrijdag 7 februari 2025 @ 04:41:11 #4
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_216579462
Pfoe. Lastige keuze: goedkoop personeel overdag vs steekpartijen s'avonds.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_216579530
De grootste villas hebben allemaal hoge hekken.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_216579553
Duitsland is aan het wegrotten.
Heel veel sambal
  vrijdag 7 februari 2025 @ 06:46:27 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_216579558
Ik zou eerst eens wat minder vijandigheid van de asielzoekers willen zien. Gewoon eens wat minder op mensen inrijden en doodsteken enzo.
pi_216579646
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 04:41 schreef matthijst het volgende:
Pfoe. Lastige keuze: goedkoop personeel overdag vs steekpartijen s'avonds.
Nou het lijkt mij duidelijk dat migranten die werken en mee doen aan de samenleving nou juist niet het tuig zijn wat overlast geeft.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 08:09:41 #9
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216579807
Ik mis een geweldig en groot bedrijf in dat lijstje... heel teleurstellend.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_216579836
Grote Duitse bedrijven: wij willen minder vijandigheid tegen asielzoekers
Ook Grote Duitse bedrijven: statushouders nemen wij niet aan.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 08:14:35 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_216579843
quote:
Siemens-topman Roland Busch zegt dat er een enorme toename is van xenofobie tijdens de verkiezingscampagne, terwijl Duitsland juist veel arbeidsmigranten nodig heeft.
Arbeidsmigratie en asielmigratie zijn gewoon- jammer Frenske - twee totaal verschillende zaken. Maar dat willen sommige mensen gewoon niet zien.

Dan krijg je weer replies met vragen, terwijl élke Fokker dat zelf kan beredeneren.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_216579887
De drogredenering van de eeuw: de economie heeft arbeidsmigratie nodig. Voor 99% onwaar natuurlijk, maar toch slikken we het voor zoete koek en MSM helpt doodleuk mee met het verspreiden van deze leugens.

Beleid voeren op basis van een foute redenering, mensen beseffen niet hoe kwalijk dat is in deze situatie want migratie heeft een giga impact op je land en de toekomst er van.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 09:23:56 #13
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_216580320
Die bedrijven zijn bang dat ze geen goedkope buitenlandse arbeidskrachten meer kunnen krijgen om uit te buiten.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 09:26:52 #14
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_216580336
Lees: Grote Duitse bedrijven willen meer goedkope arbeidskrachten om hun winst te maximaliseren.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_216580370
Ja, logisch dat ze dit vinden. Grote bedrijven hebben baat bij goedkope arbeidskrachten en meer concurrentie op de arbeidsmarkt, en zullen zelf zelden last van de nadelen ervaren.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 09:34:17 #16
28167 matthijst
pi_216580395
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 07:19 schreef 111210 het volgende:

[..]
Nou het lijkt mij duidelijk dat migranten die werken en mee doen aan de samenleving nou juist niet het tuig zijn wat overlast geeft.
Was die dude met die auto geen arts?
  vrijdag 7 februari 2025 @ 09:34:51 #17
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216580400
En weer is het een werknemerslobby die bereid is om de samenleving met grote lasten op te zadelen voor hun lusten.

Het klopt geeneens: alsof Siemens runt op asielzoekers. Het is eerder dat ze bang zijn dat door het xenofobe :') klimaat er geen Indiërs ofzo meer naar Duitsland willen komen. Waarom ze dat niet gewoon zeggen...

Los daarvan is het maar eens klaar met het piramidespel van de eeuwig groeiende economie en de mythe dat meer mensen niet ook betekent meer dokters, leraren, verpleegkundigen, agenten etc. Die verhuizen allemaal niet mee met de asielzoekers / arbeidsmigranten.
pi_216580415
Goh Siemens is Duits zo leer je nog eens wat.

@gwn_een_user
pi_216580426
Dan kunnen die bestuurders mooi een aantal asielzoekers in huis nemen.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_216580495
Grote bedrijven willen extra consumenten om hun omzet en winst te stimuleren.

De kosten van die asielzoekers zijn voor de burgers (belastingbetalers), de opbrengsten voor het bedrijfsleven.
pi_216580522
De grap is natuurlijk doordat je aangesloten bent op de wereldeconomie je als land niet in bevolking hoeft te groeien wil je toch economische groei krijgen. Je hebt dus geen migratie nodig als land voor je economie.
pi_216580561
Het is niet zo erg dat de bevolking krimpt, dat noem je een correctie denk ik.

En ach, er zijn landen genoeg waar je als oudere totaal op jezelf bent aangewezen en deze mensen redden zich rechts of links ook wel. Dus zo erg hoeft het niet te zijn als het even wat minder wordt.
pi_216580589
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 09:30 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ja, logisch dat ze dit vinden. Grote bedrijven hebben baat bij goedkope arbeidskrachten en meer concurrentie op de arbeidsmarkt, en zullen zelf zelden last van de nadelen ervaren.
De rekening voor de mislukte asielmigranten zou ook bij hen terecht moeten komen.
Het zou mij niet verbazen als blijkt dat voor elke werkende er tot misschien wel 10 handophoudende nietsnutten geimporteerd blijken te zijn.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 10:06:16 #24
28167 matthijst
pi_216580622
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 09:51 schreef Alpha0 het volgende:
De grap is natuurlijk doordat je aangesloten bent op de wereldeconomie je als land niet in bevolking hoeft te groeien wil je toch economische groei krijgen. Je hebt dus geen migratie nodig als land voor je economie.
Iemand moet die vaatwassers in elkaar zetten
pi_216580665
Wat vinden die drie grote bedrijven van de vijandigheid van asielzoekers tegenover de Duitse burgers?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 10:46:41 #26
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216580918
Helemaal mee eens; het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat we hun rol gaan overnemen.
pi_216580945
Die Duitsers zitten vast in het oude denken. Al die bedrijven willen nog meer lage lonen personeel, om die fabrieken draaiende te houden. Dat terwijl China op bijbelse schaal automatiseert.

Ik denk niet dat Duitsland meer te redden is. Wij als Nederland moeten afstand gaan nemen van deze vergane glorie.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 11:00:12 #28
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_216581012
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 10:50 schreef Confetti het volgende:
Die Duitsers zitten vast in het oude denken. Al die bedrijven willen nog meer lage lonen personeel, om die fabrieken draaiende te houden. Dat terwijl China op bijbelse schaal automatiseert.

Ik denk niet dat Duitsland meer te redden is. Wij als Nederland moeten afstand gaan nemen van deze vergane glorie.
Ze lopen daar wel op de nodige gebieden flink achter ja. Infrastructuur moet op grote schaal gemoderniseerd worden, qua digitalisering lopen ze hopeloos achter.
pi_216581355
Het aantal inwoners in je land bepaalt niet hoe welvarend je bent. Anders zou Denemarken heel arm zijn en Bangladesh heel rijk. Dus stop met importeren arbeidskrachten.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 11:49:39 #30
182233 thedeedster
pi_216581386
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 11:46 schreef Alpha0 het volgende:
Het aantal inwoners in je land bepaalt niet hoe welvarend je bent. Anders zou Denemarken heel arm zijn en Bangladesh heel rijk. Dus stop met importeren arbeidskrachten.
Dat is altijd de fout geweest. Altijd leuteren over het BNP, terwijl het enige wat telt het BNP per hoofd van de bevolking is.

Als je van - ik noem maar een getal - van 10 naar 15 miljoen mensen gaat, wat denk je dan wat er met een BNP gaat gebeuren? Dat kan alleen maar omhoog gaan.

En daarom klaagde iedereen altijd; dat BNP is flink gestegen, maar de bevolking ook.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_216581813
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd met het standpunt van dit soort bedrijven als er een progressieve vennootschapsbelasting of dividendbelasting op de inzet van arbeidsmigranten wordt geheven ter compensatie van de toegenomen sociale lasten voor de samenleving.
pi_216582262
'ook omdat zij nodig zijn om personeelstekorten tegen te gaan'

LOL
pi_216582271
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 10:50 schreef Confetti het volgende:

Duitsland is juist altijd te redden.
  Forum Admin vrijdag 7 februari 2025 @ 13:16:38 #34
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_216582273
quote:
ook omdat zij nodig zijn om personeelstekorten tegen te gaan.
Val lekker dood 14.gif
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_216582281
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 10:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat vinden die drie grote bedrijven van de vijandigheid van asielzoekers tegenover de Duitse burgers?
Boeit ze niet. Winst naar de bedrijven, het verlies is voor de maatschappij.
pi_216582322
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 08:22 schreef Alpha0 het volgende:
De drogredenering van de eeuw: de economie heeft arbeidsmigratie nodig. Voor 99% onwaar natuurlijk, maar toch slikken we het voor zoete koek en MSM helpt doodleuk mee met het verspreiden van deze leugens.

Beleid voeren op basis van een foute redenering, mensen beseffen niet hoe kwalijk dat is in deze situatie want migratie heeft een giga impact op je land en de toekomst er van.
En iedereen die een maar enigszins vraagtekens zet, of kritiek heeft op enigszins wordt weggezet in de media als radicaal of extreem rechts. Het is zo makkelijk.

Vul dit aan met zielige verhalen over migranten, dat ze minder kansen hebben, het westen schuldig is, "witte mensen" zich moeten aanpassen, en laat verder vaak genoeg het geluid klinken dat het allemaal wel meevalt, en voila: er veranderd nooit iets en er blijft in cirkeltjes gedraaid worden.
pi_216583846
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 11:49 schreef thedeedster het volgende:
Dat is altijd de fout geweest. Altijd leuteren over het BNP, terwijl het enige wat telt het BNP per hoofd van de bevolking is.

Als je van - ik noem maar een getal - van 10 naar 15 miljoen mensen gaat, wat denk je dan wat er met een BNP gaat gebeuren? Dat kan alleen maar omhoog gaan.

En daarom klaagde iedereen altijd; dat BNP is flink gestegen, maar de bevolking ook.
Ik ben het hier in de regel mee eens, maar het BNP zegt wel iets over de (machts)verhouding t.o.v. de Ander, oftwel; het (militaire, economische en politieke) vermogen om invloed uit te oefenen. En dit is op het wereldtoneel wel redelijk essentieel teneinde van het behoud van welvaart. Kleine landen met een hoog BNP per hoofd van de bevolking, hebben dat mede te danken aan de grotere landen (met een hoog BNP) die een status quo afdwingen waarbinnen ze kunnen (mogen) floreren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Akathisia op 07-02-2025 16:05:30 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  vrijdag 7 februari 2025 @ 16:05:03 #38
182233 thedeedster
pi_216583968
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 15:54 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik ben het hier in de regel mee eens, maar het BNP zegt wel iets over de (machts)verhouding t.o.v. de Ander, oftwel; het (militaire, economische en politieke) vermogen om invloed uit te oefenen. En dit is op het wereldtoneel wel redelijk essentieel teneinde van het behoud van welvaart. Kleine landen met hoog BNP per hoofd van de bevolking, hebben dat mede te danken aan de grotere landen (met een hoog BNP) die een status quo afdwingen waarbinnen ze kunnen (mogen) floreren.
Hier heb je wel een punt. :)
  vrijdag 7 februari 2025 @ 16:41:39 #39
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216584375
Personeelstekorten? Al die autofabrieken zijn toch massaal mensen aan het ontslaan? De halve fossiele productie-industrie in de Ruhr gaat volgen. Ik snap het even niet meer?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_216584743
Lees: grote Duitse bedrijven willen grenzen wijd open houden voor de toestroom van goedkope loonslaven.

Hebben ze ook een standpunt over de steekpartijen, verkrachtingen, inbraken tgv massa-immigratie jegens de Duitse burgers?
pi_216585200
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 12:33 schreef Havermout2 het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd met het standpunt van dit soort bedrijven als er een progressieve vennootschapsbelasting of dividendbelasting op de inzet van arbeidsmigranten wordt geheven ter compensatie van de toegenomen sociale lasten voor de samenleving.
Een belasting op inzet van arbeidsmigranten is helemaal geen gek idee!

Daarbij houdt massa instroom van goedkope arbeidsmigranten investeringen in technische innovaties en gebruik van AI tegen, het is gemakzucht van die bedrijven om te blijven leunen op goedkope menselijke krachten.

En zinkt Europa verder het moeras in met import van laaggeletterden.

Minder inzetten op goedkope arbeidskrachten met alle nadelen voor de samenleving. En veel meer inzetten op technische innovaties. Kan Europa weer het verschil maken op het wereldtoneel.
  zaterdag 8 februari 2025 @ 00:31:08 #42
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_216591272
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 01:10 schreef gwn_een_user het volgende:
ik hoor de laatste tijd vaak het argument rondvliegen dat bedrijven meer moeten betalen en dan komen de inheemse mensen vanzelf. sorry maar dat klinkt super naïef -
Is gewoon marktwerking.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_216593311
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 16:41 schreef AgLarrr het volgende:
Personeelstekorten? Al die autofabrieken zijn toch massaal mensen aan het ontslaan? De halve fossiele productie-industrie in de Ruhr gaat volgen. Ik snap het even niet meer?
Inderdaad. Dan moet Duitsland immigranten nu eigenlijk ook weer afstoten. Als we meer handen nodig hebben tijdens hoogconjunctuur, dan moeten er minder zijn tijdens economische tegenspoed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')