Organiseren en een mooi pandje voor diegene kraken en dan de basics leren. Dat is in ieder geval wat een vriendin van me een tijdje deed voor veel mensen op straat. Eerst aan een dak boven het hoofd helpen en dan leren hoe ze de basics kunnen doen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 19:34 schreef kwiwi het volgende:
Wat kun je nou eigenlijk het beste voor zo iemand doen?
Een mooi pandje kraken???quote:Op donderdag 6 februari 2025 19:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Organiseren en een mooi pandje voor diegene kraken en dan de basics leren. Dat is in ieder geval wat een vriendin van me een tijdje deed voor veel mensen op straat. Eerst aan een dak boven het hoofd helpen en dan leren hoe ze de basics kunnen doen.
Wat bedoel je met "de basics doen"?quote:Op donderdag 6 februari 2025 19:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Organiseren en een mooi pandje voor diegene kraken en dan de basics leren. Dat is in ieder geval wat een vriendin van me een tijdje deed voor veel mensen op straat. Eerst aan een dak boven het hoofd helpen en dan leren hoe ze de basics kunnen doen.
Onbewoond natuurlijk... gewoon een standaard huisje dat al een tijdje leeg staat.quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wat voor pandje bedoel je? En: bewoond of onbewoond?
Hygiëne, financiën, koken, resources voor mentale gezondheid, juiste instanties laten zien etc.quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:09 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "de basics doen"?
hoop ik niet dat ze een pandje van mij kraken want ik flikker gewoon een molotov cocktail naar binnenquote:Op donderdag 6 februari 2025 20:29 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Onbewoond natuurlijk... gewoon een standaard huisje dat al een tijdje leeg staat.
Dat is illegaal en kan je voor vervolgd worden.quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:33 schreef Jahr00n het volgende:
[..]
hoop ik niet dat ze een pandje van mij kraken want ik flikker gewoon een molotov cocktail naar binnen
Dan moet je al behoorlijk veel vrije tijd over hebben, omdat allemaal te doen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hygiëne, financiën, koken, resources voor mentale gezondheid, juiste instanties laten zien etc.
Moet je ook niet alleen doen. Daarom zeg ik ook eerst te organiseren. Bijvoorbeeld aansluiten bij een groep die hier actief in is.quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:48 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dan moet je al behoorlijk veel vrije tijd over hebben, omdat allemaal te doen.
Die mensen zijn dakloos, niet idioot.quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hygiëne, financiën, koken, resources voor mentale gezondheid, juiste instanties laten zien etc.
straks word je nog op gruwelijke wijze afgeslacht als je zo iemand in huis haaltquote:Op donderdag 6 februari 2025 22:49 schreef YoopY het volgende:
Geld is altijd goed.
Maar nu het koud is, zou ik zeggen, nodig diegene uit voor een warme maaltijd. Zelfs MC Donalds is goed. Daarnaast hebben deze mensen amper een netwerk, dus als het kan laat dan wat achter, een telefoonnummer wanneer de nood het hoogst is.
In zeldzame gevallen (wanneer het kan) zou je zo iemand 1 of 2 dagen onderdak kunnen bieden met warme douche etc. (of misschien alleen dat laatste als dat binnen jouw mogelijkheden valt)
De meeste daklozen zijn niet uit vrije wil dakloos. Velen hebben psychische problemen die niet 1,2,3 op te lossen zijn. Mocht je zo iemand bijvoorbeeld dagelijks zien, kun je overwegen om steeds een beetje wat eten mee te nemen. Denk ook aan warme kleding, handschoenen, een slaapzak.
En last but not least:
Vraag het gewoon. Het zijn gewoon mensen.
Nou ja, meningen verschillen maar ik had ook aangegeven als het mogelijk is. Is dit voor jou niet het geval, prima. De vraag was wat deze mensen écht nodig hebben. Ik geef alleen een antwoord. (uit eigen ervaring)quote:Op donderdag 6 februari 2025 22:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Een willekeurige dakloze met waarschijnlijk psychische problemen bij jou in je huis laten overnachten lijkt me niet zo'n goed idee.
Daarom dat er in die landen zoveel op straat leven??quote:Op vrijdag 7 februari 2025 23:12 schreef cosmosis het volgende:
Gewoon in huis nemen, kamertje beschikbaar stellen...Uitnodigen voor boerenkool met worst om 18:00 uur aan de familietafel....Zo werkt dat in elk land buiten de Westerse cultuur....
Nou ja mensen belanden natuurlijk niet zomaar op straat. Helpen met het probleem aanpakken dat het veroorzaakt heeft is dan niet verkeerd lijkt me.quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:49 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
Die mensen zijn dakloos, niet idioot.
zijn dat vaak, tegen de tijd dat ze op straat belanden, niet een hele waslijst aan problemen?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 08:50 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou ja mensen belanden natuurlijk niet zomaar op straat. Helpen met het probleem aanpakken dat het veroorzaakt heeft is dan niet verkeerd lijkt me.
Deze stoere boi!quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:33 schreef Jahr00n het volgende:
[..]
hoop ik niet dat ze een pandje van mij kraken want ik flikker gewoon een molotov cocktail naar binnen
Oneens. Als het mensen zijn die al verslavingsgevoelig zijn en door b.v. ontslag, scheiding etc. in zwaar weer terecht komen, dan kunnen ze zomaar domme beslissingen maken en zich overgeven aan de drugs en of drank, geld meegeven aan foute vrienden, noem maar op. Met alle gevolgen van dien.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 23:08 schreef capuchon_jongen het volgende:
Hoeveel procent van de daklozen op straat in Nederland of België zou dat puur aan zichzelf te danken hebben?
Hierbij denk aan verslaving zoals Alcohol/Drugs/gokken.
quote:Op zaterdag 8 februari 2025 09:10 schreef Marsenal het volgende:
Ik fietste pakketjes door de stad, van het station naar andere plekken in Utrecht. Geen vragen stellen, 5 tientjes per pakketje.
quote:I will look for you, I will find you, and I will kill you.
Na prima, maar hoe doe je dat dan voor een zwerver op straat?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 10:39 schreef Discombobulate het volgende:
Huisvesting en een uitkering. En dan vanuit daar (eventueel met begeleiding) weer de boel opbouwen.
Kan dat niet dan?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 11:09 schreef YoopY het volgende:
[..]
Na prima, maar hoe doe je dat dan voor een zwerver op straat?
Waarschijnlijk is dit een stuk goedkoper dan allerlei trajecten van instanties, hulpverleners en woonprojecten.quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:33 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Soms denk ik wel eens voor dat soort mensen is het antwoord: gratis onbeperkt drugs en alcoho
'Gewone' mensen denken al gauw aan een lange termijn plan, iets waarmee je op kan bouwen en stabiliteit kan bereiken. Maar de meeste daklozen die ik leerde kennen waren al door zo'n molen geweest, en zijn simpelweg niet in staat om zoiets vol te houden. Deze mensen moet je gewoon iedere week zakgeld geven en hopen dat ze van de crack af kunnen blijven. Niet iedereen valt te helpen.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 11:20 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is dit een stuk goedkoper dan allerlei trajecten van instanties, hulpverleners en woonprojecten.
wat heeft dit met de vraag van de TS te maken? Wat probeer je te zeggen?quote:Op vrijdag 7 februari 2025 23:08 schreef capuchon_jongen het volgende:
Hoeveel procent van de daklozen op straat in Nederland of België zou dat puur aan zichzelf te danken hebben?
Hierbij denk aan verslaving zoals Alcohol/Drugs/gokken.
en zie hier het probleem van onder andere de Nederlandse "samen"leving, het moet altijd om geld draaien.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 11:20 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is dit een stuk goedkoper dan allerlei trajecten van instanties, hulpverleners en woonprojecten.
Niet alleen om geld, vaak ook meer een bodemloze put. De post boven die van jou van Marsenal beschrijft het erg goed.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 11:35 schreef Prego het volgende:
[..]
en zie hier het probleem van onder andere de Nederlandse "samen"leving, het moet altijd om geld draaien.
Moeten instanties maar doen, ik toch niet? Mensen hebben iig wel een BSN nummer.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 15:37 schreef YoopY het volgende:
[..]
Ja het kan, maar hoe? Heb je sleutels van een onderkomen bij je? Een tas met geld? Hoe?
Dus het idee is dat instanties de straat op gaan om zwervers een dak boven het hoofd en inkomen te geven? En waarom wordt dit niet gedaan?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 15:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Moeten instanties maar doen, ik toch niet? Mensen hebben iig wel een BSN nummer.
En dan MikeyTeringTroll voor de oplichters truuks.quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Waar ik woon was een jaar of 20 geleden eens een bewuste dakloze. Deze man had alles opgegeven en was vrijwillig op straat gaan leven. Dat een zonderling figuur dat in de stad doet zie ik nog wel voor me, maar deze kerel dwaalde gewoon door een paar dorpen. Na een jaar of wat nooit meer gezien, zal wel tegen wil en dank aan hoger wal zijn geraakt.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 18:07 schreef Chandler het volgende:
Je hebt een aantal verschillende 'zwervers'.
1. De bedelaars... die willen geld...
2. De verslaafden... die willen geld..
3. De zwever... die willen onderdak en eten en gaan spoedig weer een stadje verder
4. De dakloze door tijdelijke problemen, die zie je niet dus zal ook niets aan je vragen.
en als laatste 5 de dakloze die altijd dakloos zal blijven. Die vraagt vaak om geld en niet om andere zaken aangezien deze vaak al voor hem/haar geregeld worden.
Zo dat dus.
Heel triest ja, maar een feit waar niemand omheen kan.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 11:33 schreef Marsenal het volgende:
[..]
'Gewone' mensen denken al gauw aan een lange termijn plan, iets waarmee je op kan bouwen en stabiliteit kan bereiken. Maar de meeste daklozen die ik leerde kennen waren al door zo'n molen geweest, en zijn simpelweg niet in staat om zoiets vol te houden. Deze mensen moet je gewoon iedere week zakgeld geven en hopen dat ze van de crack af kunnen blijven. Niet iedereen valt te helpen.
De daklozen die wel de capaciteit hebben om van straat te komen, nemen zelf al vaak initiatief. Die komen via het leger des heils of de kerk ofzo al in contact met mensen die ze vooruit kunnen helpen.
De junks, dat zijn trieste gevallen, die zou je moeten dwingen, als je er wat van wilt maken. Maar als je drie jaar over straat zwerft met heroine in je lijf, dan is er m.i. niet vaak een weg terug, als de intrinsieke motivatie ontbreekt.
Sommige mensen zijn gewoon gedoemd te sterven in een steeg, en ik denk dat we dat moeten accepteren. Ik geef deze mensen graag een beetje geld of een maaltijd, maar, met alle liefde, ik denk niet dat je ze verder kan helpen.
Of hij heeft zelfmoord gepleegd, is vermoord, is gewoon gestorven van de kou of de honger.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 22:24 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Waar ik woon was een jaar of 20 geleden eens een bewuste dakloze. Deze man had alles opgegeven en was vrijwillig op straat gaan leven. Dat een zonderling figuur dat in de stad doet zie ik nog wel voor me, maar deze kerel dwaalde gewoon door een paar dorpen. Na een jaar of wat nooit meer gezien, zal wel tegen wil en dank aan hoger wal zijn geraakt.
Een zwerver dus!quote:Op zaterdag 8 februari 2025 22:24 schreef Marsenal het volgende:
Waar ik woon was een jaar of 20 geleden eens een bewuste dakloze. Deze man had alles opgegeven en was vrijwillig op straat gaan leven. Dat een zonderling figuur dat in de stad doet zie ik nog wel voor me, maar deze kerel dwaalde gewoon door een paar dorpen. Na een jaar of wat nooit meer gezien, zal wel tegen wil en dank aan hoger wal zijn geraakt.
Ik hoorde laatst op de radio een interview met een man die vier huizen (!) bezit, gewoon voor de lol. Hij komt er nooit en gebruikte het als statussymbool.quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:33 schreef Jahr00n het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat dit het beeld van de gemiddelde zwerver is...quote:Op maandag 10 februari 2025 20:54 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ik hoorde laatst op de radio een interview met een man die vier huizen (!) bezit, gewoon voor de lol. Hij komt er nooit en gebruikte het als statussymbool.
Eigendomsrecht is soms overgewaardeerd hier in Nederland. Net zoals de democratie.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:31 schreef YoopY het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat dit het beeld van de gemiddelde zwerver is...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |