Man man man, wat een zooitje weer.quote:Griepgolf naar hoogste niveau in jaren, meldingen in twee weken verdubbeld
De griepepidemie in Nederland is in een week tijd flink uitgebreid. Het aantal mensen dat zich met griepklachten bij de huisarts meldde, is de afgelopen week gestegen van 76 naar 118 op de 100.000 inwoners, melden het RIVM en onderzoeksinstituut Nivel.
Een week eerder stond de teller op 58 op de 100.000. Dat betekent dat het aantal mensen met griep in twee weken in elk geval is verdubbeld. Het is voor het eerst sinds het RIVM in 2020 begon met het publiceren van deze cijfers dat meer dan 100 op de 100.000 mensen griepklachten melden.
Sinds vorige week is er officieel een griepepidemie in Nederland. Dat is zo als twee weken achter elkaar minimaal 53 op de 100.000 mensen met griepklachten bij de huisarts aankloppen.
Hoogtepunt
Het is niet duidelijk of de griepgolf zijn hoogtepunt al heeft bereikt. Vorig jaar duurde de epidemie negen weken, van half januari tot half maart. Toen meldden ongeveer 215.000 mensen zich bij de dokter.
In de monsters die via huisartsen zijn onderzocht komen twee typen van het griepvirus het meest voor, net als vorig jaar.
Vorige week bleek al dat de griepgolf tot problemen leidt in de zorg en op scholen, door het hoge aantal ziekmeldingen.
Voor zover het nog kan. Wappie F Kennedy gaat daar vast een eind aan makenquote:Op woensdag 5 februari 2025 21:03 schreef Mikeytt het volgende:
Snap echt niet waarom we geen systeem hebben zoals in de VS op dit gebied. Daar kan je echt op heel veel plekken gratis een griepprik krijgen.
Zijn jullie ooit wel eens voor een griep naar de huisarts gegaan? Ik niet, die kan weinig (of niks) doen toch?quote:Dat is zo als twee weken achter elkaar minimaal 53 op de 100.000 mensen met griepklachten bij de huisarts aankloppen.
Wel belangrijk voor mensen die al een andere ziekte hebben.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zijn jullie ooit wel eens voor een griep naar de huisarts gegaan? Ik niet, die kan weinig (of niks) doen toch?
Ik heb mijn huisarts nog nooit gezien.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zijn jullie ooit wel eens voor een griep naar de huisarts gegaan? Ik niet, die kan weinig (of niks) doen toch?
En wat doet de huisarts dan?quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:13 schreef Ole het volgende:
[..]
Wel belangrijk voor mensen die al een andere ziekte hebben.
Advies van Thuisarts: "Bel je huisarts als je griep hebt én 1 of meer van deze klachten: benauwd zijn, suf voelen, verward zijn of steeds zieker worden."quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ingrijpen als het richting longontsteking gaatquote:
klopt, en ook voor mensen die geen andere ziekte hebben, maar wel bepaalde klachten hebben!quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:13 schreef Ole het volgende:
[..]
Wel belangrijk voor mensen die al een andere ziekte hebben.
Vrees dat dit nog echt zo is ookquote:Op woensdag 5 februari 2025 21:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Voor zover het nog kan. Wappie F Kennedy gaat daar vast een eind aan maken
Omdat je nog geen 65+'er bent waarschijnlijk, daarna begint de ellende pas.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:14 schreef tralalala het volgende:
[..]
Ik heb mijn huisarts nog nooit gezien.![]()
Afkloppen...
En hoe weet je dat dit geen corona was? Heb je een test gedaan?quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:27 schreef 111210 het volgende:
Hier ook bijna een week met koorts op bed gelegen 3 weken terug.
Dit was voor mij heftiger dan corona.
Nu weer helemaal in orde
Jep, influenza Aquote:Op woensdag 5 februari 2025 21:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
En hoe weet je dat dit geen corona was? Heb je een test gedaan?
Nee precies. Die aantallen die dr griep krijgen, kloppen niet echtquote:Op woensdag 5 februari 2025 21:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Volgens mij heeft het RIVM een soort van meetsysteem voor ziektes dat ze extrapoleren.quote:Op donderdag 6 februari 2025 02:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee precies. Die aantallen die dr griep krijgen, kloppen niet echt
Mijn dokter zei "griep duurt met paracetamol een week en zonder paracetamol 7 dagen." Want ik had het wel eens gevraagd.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Heel veel mensen roepen ook dat ze griep hebben terwijl ze een beetje snotterig zijn.quote:Op donderdag 6 februari 2025 02:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we Gia op FoK! die het beter weet en ons goed onderbouwd scherp houdt!quote:Op donderdag 6 februari 2025 02:23 schreef Gia het volgende:
En dan heb je nog de mensen die griep hebben zonder dat ze het door hebben.quote:Op donderdag 6 februari 2025 07:27 schreef 111210 het volgende:
[..]
Heel veel mensen roepen ook dat ze griep hebben terwijl ze een beetje snotterig zijn.
Dit. Als je echt de griep hebt, wil je naar de dokter, maar ja, je komt niet langs de assistente met griepklachten. Neemt u maar een paracetamolletje en lekker onder de wol.quote:Op donderdag 6 februari 2025 07:27 schreef 111210 het volgende:
[..]
Heel veel mensen roepen ook dat ze griep hebben terwijl ze een beetje snotterig zijn.
Mwa griep is voor de meeste gewoon goed uitzieken, daar heb je geen dokter voor nodig.quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit. Als je echt de griep hebt, wil je naar de dokter, maar ja, je komt niet langs de assistente met griepklachten. Neemt u maar een paracetamolletje en lekker onder de wol.
Veel mensen zien een fikse verkoudheid voor griep aan.
Ik heb sowieso zelden of nooit de griep, maar als ik al eens symptomen heb en me wat grieperig voel ga ik in ieder geval niet naar een dokter, ik blijf gewoon een of twee dagen in bed of op de bank en dan is het wel weer over. Absoluut niet nodig om daar een arts mee lastig te vallen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Bij bepaalde complicaties zoals de hoofd holtes die dicht blijven zitten of je longen uit je lijf blijven hoesten is het soms handig om een huisarts te raadplegen voor een sterker middeltje dan je bij een drogist kan krijgen. Maar ook kinderen die hoge koorts blijven houden en ouderen met een zwak immuunsysteem zullen zich er eerder voor melden bij een huisarts. De rest van Nederland ligt een week in bed te Netflixen met een kop kippensoep en waar nodig een paracetamolletje.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ditquote:Op woensdag 5 februari 2025 21:14 schreef tralalala het volgende:
[..]
Ik heb mijn huisarts nog nooit gezien.![]()
Afkloppen...
Het kan uitmonden in longontsteking, en dan is een gang naar de huisarts toch wel raadzaam.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dit dus. Een hoop mensen noemen een verkoudheid al griep.quote:Op donderdag 6 februari 2025 07:27 schreef 111210 het volgende:
[..]
Die zitten ook niet in de cijfers he.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 08:18 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Dit dus. Een hoop mensen noemen een verkoudheid al griep.
Ik had net vijf dagen koorts, vanwege een echte griep. Omdat ik wel vaker gedoe met mijn longen heb gehad voor de zekerheid even laten checken of mijn longen goed klinken op de vijfde dag. Inderdaad om te voorkomen dat je een longontsteking over het hoofd ziet. Want daar kan de arts inderdaad wel wat aan doen, met antibiotica.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 08:15 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Het kan uitmonden in longontsteking, en dan is een gang naar de huisarts toch wel raadzaam.
Ieder persoon ervaart de griep anders, net als Covid. De een heeft een snotneus, de ander ligt bijna op de IC. Tevens is het juist goed dat diegene thuisblijft, anders steek je straks al je collega's aan.quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit. Als je echt de griep hebt, wil je naar de dokter, maar ja, je komt niet langs de assistente met griepklachten. Neemt u maar een paracetamolletje en lekker onder de wol.
Veel mensen zien een fikse verkoudheid voor griep aan.
Sinds coronaquote:Op donderdag 6 februari 2025 18:04 schreef Bill_Hillie het volgende:
Niet sinds corona permanent in isolatie zitten
Een keertje, begon met griep maar het bleef maar aanhouden. Na een maand waarin het eigenlijk alleen erger werd, de dag bestond uit van mijn bed naar mijn bank en dat al heel zwaar was, en ik moest gaan zitten om mijn haar te kunnen kammen of mijn tanden poetsen toch maar eens naar de huisarts gegaan.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
De meeste mensen noemen Influenza geen griep, omdat ze geen flauw idee hebben of ze daar last van hebben. We verdelen het onder in mate van ernst: snotneus, verkouden, griep, longontsteking. En dat heeft niet direct iets met het virus of de bacterie te maken die het veroorzaakt. Dat kunnen ze je hoogstens in het ziekenhuis vertellen.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 08:18 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Dit dus. Een hoop mensen noemen een verkoudheid al griep.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |