Volgens mij had Trudeau het zelfs over dit al oude plan in zijn speech vorige week. Mexico is al jaren in oorlog met de kartels. Trump is goed in een ding en dat is de half geïnformeerde achterban het idee geven dat hij wat doet door hard te schreeuwen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:00 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Oh oke. Nouja ik volg het allemaal niet zo erg. Ik kreeg het idee dat Mexico en Canada nu dingen toegezegd hebben die ze eerder nog niet gedaan hebben.
Kan er naast zitten hoor. Maar je zult maar moeten dealen met die mafkees ben ik het van de rest helemaal mee eensClown is het inclusief oranje verf
Je zit er inderdaad naastquote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:00 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Oh oke. Nouja ik volg het allemaal niet zo erg. Ik kreeg het idee dat Mexico en Canada nu dingen toegezegd hebben die ze eerder nog niet gedaan hebben.
Kan er naast zitten hoor. Maar je zult maar moeten dealen met die mafkees ben ik het van de rest helemaal mee eensClown is het inclusief oranje verf
kan gebeurenquote:
Ja dit had prima op een respectvollere en volwassenere manier gekund.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 08:53 schreef over_hedge het volgende:
[..]
lijkt wel te werken
Al had een gesprek aan gaan waarschijnlijk het zelfde resultaat gegeven
De economie van de Benelux is qua koopkrachtpariteit.een dwerg vergeleken met Rusland.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:15 schreef RotatoR het volgende:
[..]
rusland stelde al niets voor met hun economie ter grote van de Benelux.
Er is afgesproken dat Canada 10,000 man extra gaat inzetten rond de grens, er een 'fentanyl czar' gaat komen, verscheidene drugs cartels als terreurorganisaties worden aangeduid en er een nieuwe Canadese-Amerikaanse Joint Strike Force komt om georganiseerde misdaad, drugshandel en witwassen te bestrijden. Dit betreft dus allemaal toezeggingen op het originele plan en bovendien een belofte om het nu te implementeren.quote:Op maandag 3 februari 2025 23:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Weet je wat het leukste is?
Dat plan is al in december 2024 aangekondigd door Canada en Trump brengt het alsof hij iets bereikt heeft.
[..]
https://www.canada.ca/en/public-safety-canada/news/2024/12/government-of-canada-announces-its-plan-to-strengthen-border-security-and-our-immigration-system.html
quote:Canada announces new border funding after Trump tariff threat
OTTAWA, Dec 16 (Reuters) - Canada's government on Monday proposed C$1.3 billion ($913.05 million) for border security after U.S. President-elect Donald Trump threatened tariffs unless Canada reduced the movement of migrants and drugs into the United States.
The border funding proposal was part of the mini-budget, or fall economic statement unveiled on Monday. Trump has threatened 25% tariffs on all exports to the U.S. from Canada and Mexico.
The money would go towards Public Safety Canada, the Canada Border Services Agency, the Communications Security Establishment, and the Royal Canadian Mounted Police," the statement said.
...
Dat is ook het geval, zowel Mexico als Canada hebben onder druk van de importheffingen, toezeggingen gedaan. Alleen in bepaalde kringen wil men dit niet erkennen, want dan zou men toegeven dat het dreigen van Trump heeft gewerkt.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:00 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Oh? Vertel, waar haal je dat vandaan? 2015?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
De economie van de Benelux is qua koopkrachtpariteit.een dwerg vergeleken met Rusland.
Dat lijkt me sterk. Volgens mij staat Luxemburg op nummer 1 qua rijkste land ter wereld.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
De economie van de Benelux is qua koopkrachtpariteit.een dwerg vergeleken met Rusland.
Hoe kom je daarbij? Boter is in rusland momenteel een luxeproduct dat achter slot en grendel verkocht wordt.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Wel lachen dat je uitgerekend pariteit voorstelt. Daar komt Rusland er pas echt lachwekkend slecht vanaf.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
En hoeveel militairen hebben die precies? Kun je ook iets vertellen over hun luchtmacht?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 10:14 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk. Volgens mij staat Luxemburg op nummer 1 qua rijkste land ter wereld.
Koopkracht wordt niet gemeten met het aantal soldaten of gevechtsvliegtuigen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 10:25 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
En hoeveel militairen hebben die precies? Kun je ook iets vertellen over hun luchtmacht?
Wat maakt dat uit, ze hebben genoeg landen die helpen als het nodig is. Waarom is het relevant?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 10:25 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
En hoeveel militairen hebben die precies? Kun je ook iets vertellen over hun luchtmacht?
Jij begint toch echt zelf over koopkrachtpariteitquote:Op dinsdag 4 februari 2025 10:25 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Dit was mijn punt.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:18 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Jij begint toch echt zelf over koopkrachtpariteitniet nu ineens over iets anders beginnen he, nu ik je uit je duim gezogen lulkoek kinderlijk eenvoudig weerlegd heb.
De réden dat de koopkrachtpariteit van Rusland zo belabberd is, is inderdaad wel dat ze zo belachelijk veel uitgeven aan defensie. En dat levert ze geen kloot op, alleen maar isolatie. Wat vervolgens de koopkrachtpariteit weer stevig drukt.
Gross domestic product. Overheden opereren in dezelfde economische ruimte, pariteit is niet van toepassing. Niet helemaal hetzelfde want je meet gewoon iets anders maar het is een vergelijkbare indicator voor wat een land zich kan permitteren.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:20 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Dit was mijn punt.
Weet alleen niet hoe je koopkrachtpariteit op overheidsniveau noemt.
De dreiging van Trump heeft zeker gewerkt. De prijs die de USA betaalt is echter veel hoger dan de winst die hier behaald is. Canada en Mexico gaan zich verder loskoppelen van de USA zodat ze niet/minder gechanteerd kunnen worden in de toekomst.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is afgesproken dat Canada 10,000 man extra gaat inzetten rond de grens, er een 'fentanyl czar' gaat komen, verscheidene drugs cartels als terreurorganisaties worden aangeduid en er een nieuwe Canadese-Amerikaanse Joint Strike Force komt om georganiseerde misdaad, drugshandel en witwassen te bestrijden. Dit betreft dus allemaal toezeggingen op het originele plan en bovendien een belofte om het nu te implementeren.
Om hier nog maar te zwijgen over het feit dat deze initiële voornemens ook al kwamen na druk van Trump, zie bijvoorbeeld:
[..]
[..]
Dat is ook het geval, zowel Mexico als Canada hebben onder druk van de importheffingen, toezeggingen gedaan. Alleen in bepaalde kringen wil men dit niet erkennen, want dan zou men toegeven dat het dreigen van Trump heeft gewerkt.
Mijn idee ook.Tevens valt niet te controleren of het ene bureaucratische schijnvertoning is of er daadwerkelijk soldaten bij de grens bij komen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 08:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja. Of gewoon niks doen, want hij heeft helemaal niks nieuws bereiktdit was allemaal al afgesproken.
Ik denk ook dat er in de ministerraden van Mexico en Canada een sfeer heerst die een combinatie is van opluchting, verwarring en hilariteit. Je zult maar met die mafkees moeten dealenhet amateurisme is tenhemelschreiend.
Je kunt er natuurlijk verder donder op zeggen dat die landen hun afhankelijkheid van de VS snel verder gaan afbouwen. Je weet nooit wanneer Trump z'n volgende tantrum krijgt.
Canada, Mexico en Zuid-Amerika kunnen zich best optrekken aan elkaar. Daar zitten geen kleine economieën tussen. Het zou nog wel eens meer in hun voordeel kunnen werken dan in hun nadeel.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:03 schreef Domnivoor het volgende:
In de eerste periode van Trump ging Mexico zich al meer richten op Zuid-Amerika. Er werd bv. een handelsverdrag met Argentinië gesloten. Canada doet hetzelfde.
Yup. Ook long term.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Canada, Mexico en Zuid-Amerika kunnen zich best optrekken aan elkaar. Daar zitten geen kleine economieën tussen. Het zou nog wel eens meer in hun voordeel kunnen werken dan in hun nadeel.
EU lees je mee?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Yup. Ook long term.
Trump is niet mee samen te werken natuurlijk maar zelfs als we ervan uitgaan dat er in 2028 gewoon weer verkiezingen zijn: het land is zo gepolariseerd, het electoral college is zo'n volstrekt achterlijk systeem en de president heeft zo buitenproportioneel veel buitenlandse macht dat er na Trump zomaar weer een andere losgeslagen gek aan de macht kan komen.
De VS zijn een buitengewoon onbetrouwbare partner geworden. Logisch dus dat andere overheden en bedrijven daarop de risicos zullen gaan inperken.
Als je bijvoorbeeld voor je energie afhankelijk bent van de VS is het zaak daar heel snel wat aan te doen, want voor je het weet word je gechanteerd door je bondgenoot.
Waarom zouden er in 2028 geen verkiezingen zijn? Eerder al vroeger gelet op de leeftijd van Trump dan later.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Yup. Ook long term.
Trump is niet mee samen te werken natuurlijk maar zelfs als we ervan uitgaan dat er in 2028 gewoon weer verkiezingen zijn: het land is zo gepolariseerd, het electoral college is zo'n volstrekt achterlijk systeem en de president heeft zo buitenproportioneel veel buitenlandse macht dat er na Trump zomaar weer een andere losgeslagen gek aan de macht kan komen.
De VS zijn een buitengewoon onbetrouwbare partner geworden. Logisch dus dat andere overheden en bedrijven daarop de risicos zullen gaan inperken.
Als je bijvoorbeeld voor je energie afhankelijk bent van de VS is het zaak daar heel snel wat aan te doen, want voor je het weet word je gechanteerd door je bondgenoot.
Kunnen we wel fijn nog slechte whiskey en onbetrouwbare voertuigen uit de VS halen maar voor cruciale zaken zullen andere landen toch echt ergens anders gaan kijken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |