abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216442802
quote:
n het Algemeen Dagblad van vandaag staat een uitgebreid artikel over het feit dat Nederlanders de risico’s van alcohol onvoldoende kennen. Het dagblad heeft diverse experts gevraagd wat daarachter zit en wat de overheid daaraan kan doen.

Volgens maag-, darm- leverarts Bart Takkenberg (Amsterdam UMC) is het niet vreemd dat Nederlanders nog altijd denken dat drank niet zoveel kwaad kan. Hij wijst op het drinkadvies van de Gezondheidsraad dat rept over 'in ieder geval niet meer dan één glas per dag'. Dat zet mensen op het verkeerde been. Ook heeft hij moeite met de laatste alcoholcampagne van het ministerie van VWS gericht op mensen met 'problematisch' drankgebruik. Takkenberg vindt het woord 'problematisch' misleidend, want volgens hem is al het drankgebruik problematisch. Volgens Takkenberg moet het roer om. Hij wil dat alcoholreclame wordt verboden, er prijsmaatregelen komen en drank minder beschikbaar en zichtbaar wordt. Zo moet alle drank van de supermarkt naar de slijterij.

KWF Kankerbestrijding, die sinds 2023 een campagne over de risico’s van alcohol voert, vindt ook dat het advies scherper moet. Gemma van den Boog: "De boodschap moet zijn: er is geen veilige hoeveelheid alcohol. Hoe meer je drinkt, hoe meer gezondheidsrisico je loopt." Ninette van Hasselt (Trimbos-instituut) wijst er ook op: "Drank is nooit gezond."

"De tijd is rijp voor een omslag", zegt ook Martijn Planken van IkPas, de Nederlandse versie van Dry January. Daar doen inmiddels ontzettend veel mensen aan mee. Floor van Bakkum (Jellinek) ziet eveneens 'kleine veranderingen'. "Wat me opvalt: dat 'leven zonder alcohol' steeds vaker een issue is en dat steeds meer beroemdheden zich erover uitspreken." Ook oud-presentator Koos van Plateringen merkt dat het makkelijker wordt om het over de minder leuke kanten te hebben.

Het valt verslavingsdeskundige Peter ter Horst vooral op dat jongeren anders over drank denken dan ouderen. "Ze zijn sowieso meer bezig met gezondheid en voeding en dus beter geïnformeerd." Van Plateringen merkt het verschil ook bij dertigers en veertigers. "Tijdens een avondje uit is het niet meer altijd tot het gaatje doorgaan." Dat idee dat een rood wijntje gezond is, begint echt te veranderen. De andere experts zien eveneens positieve ontwikkelingen.

Als het om de harde feiten gaat, kantelt er volgens Van Hasselt ook wel iets. Zo is het percentage jongeren tussen 12 en 16 dat wel eens gedronken heeft tussen 2003 en 2023 gehalveerd. Deze omslag heeft alles te maken met het strengere alcoholbeleid en het verhogen van de leeftijd van 16 naar 18 jaar (in 2014).

Maar alcohol blijft toch nog in veel gevallen de norm. En behoorlijk veel drinkende jongeren bingen vaak. Het zal volgens de experts ook nog wel jaren duren voor niet-drinken net zo normaal is als niet-roken. Drank is een complex verhaal, lastiger uit te leggen. Het is op allerlei manieren schadelijk. Lichamelijk. Geestelijk. Verslavend. Toch zijn de experts niet voor de boodschap "blijf er helemaal van weg". Ze vinden dat we toe moeten naar een situatie waarbij drank alleen bij speciale gelegenheden op tafel komt. Dat het iets bijzonders is. Niet iets normaals.
Bron: stap.nl
Bron van bron: ad.nl | ‘Geen drank meer bij Albert Heijn’: deskundige vindt dat alcohol niet bij dagelijkse boodschappen hoort | premium

Tjah het is goed dat er aandacht is voor de gevaren van Alcohol zoals het verhoogde risico op bepaalde typen kanker.

Maar mogen we ook nog een beetje leven? Moet nu echt alles wat slecht voor ons maar ontmoedigt worden. Leuk dat er mensen zijn die mega-oud worden als hoogste doel hebben, maar ik word liever iets minder oud dan dat ik mijn wekelijkse biertjes laat staan.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  zondag 26 januari 2025 @ 21:20:12 #2
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_216442862
quote:
Hij wil dat alcoholreclame wordt verboden, er prijsmaatregelen komen en drank minder beschikbaar en zichtbaar wordt. Zo moet alle drank van de supermarkt naar de slijterij.
Alcohol wordt het nieuwe tabak?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_216442863
Alcohol is iets wat jouw denkende mind shut off
  Forum Admin zondag 26 januari 2025 @ 21:24:09 #5
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_216442887
Ga eens kijken in een afkickkliniek. De meeste mensen zitten daar door alcohol of alcohol speelt mee.

Het is maatschappelijk geaccepteerd en je kan het overal krijgen, succes met afkicken dus. Het hoeft zeker het verdomhoekje niet in worden gedrukt, maar hoe normaal het nu is om te drinken is ook best gek. Laat staan dat het voor hele volksstammen normaal is om je laveloos te zuipen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 26 januari 2025 @ 21:24:10 #6
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_216442888
Ik ben inmiddels overleden
  zondag 26 januari 2025 @ 21:24:23 #7
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_216442891
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
pi_216442922
quote:
Hij wijst op het drinkadvies van de Gezondheidsraad dat rept over 'in ieder geval niet meer dan één glas per dag'
En hoeveel er in zo'n glas kan is niet van belang?
  zondag 26 januari 2025 @ 21:26:53 #9
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
  zondag 26 januari 2025 @ 21:34:08 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_216443013
Ik snap echt niet waarom alcohol nog steeds zo normaal wordt gevonden. Het is superslecht voor je gezondheid, zowel lichamelijk als mentaal, en het veroorzaakt zoveel ellende. Mensen maken ruzie, maken ongelukken of raken verslaafd omdat ze er gewoon niet mee om kunnen gaan. Hoe kun je dat normaal blijven vinden? Vroeger dachten we ook dat roken geen probleem was, en kijk nu: het is bijna helemaal verdwenen. Dat moet ook met alcohol gebeuren.

Het is veel te genormaliseerd en veel te makkelijk te krijgen. Je ziet het overal in de supermarkt, op tv en in reclames alsof het iets heel gewoons is. Maar wat echt erg is, is de sociale druk. Als je geen alcohol drinkt, ben je ineens 'ongezellig' of 'hoor je er niet bij'. Dat slaat toch nergens op? Waarom moet je drinken om ergens bij te horen? Die hele norm moet veranderen. Het moet normaal worden om geen alcohol te drinken, net zoals het nu normaal is om niet te roken.

En dat 'één glas per dag is prima'-verhaal? Onzin! Er is geen veilige hoeveelheid alcohol. Hoe meer je drinkt, hoe slechter het is. Maak alcohol minder zichtbaar, haal het uit de supermarkten en stop met doen alsof het erbij hoort. Het is tijd dat we hier eindelijk eens eerlijk over zijn en stoppen met die gevaarlijke verheerlijking.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_216443022
nooit echt gesnapt waarom alcohol zo maatschappelijk geaccepteerd is, alcohol is nooit goed geweest, je lichaam heeft er werkelijk niets aan - het ziet het letterlijk als een soort gif, en je lever moet hard werken om het weg te werken. er zit ook helemaal geen voedingswaarde aan.
pi_216443112
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 21:24 schreef Straatcommando. het volgende:
Ga eens kijken in een afkickkliniek. De meeste mensen zitten daar door alcohol of alcohol speelt mee.

Het is maatschappelijk geaccepteerd en je kan het overal krijgen, succes met afkicken dus. Het hoeft zeker het verdomhoekje niet in worden gedrukt, maar hoe normaal het nu is om te drinken is ook best gek. Laat staan dat het voor hele volksstammen normaal is om je laveloos te zuipen.
Daar sluit ik mijn ogen ook niet voor, echter als we alcohol minder beschikbaar maken, vinden ze wel iets anders waar ze verslaafd aan raken.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_216443119
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 21:34 schreef gwn_een_user het volgende:
nooit echt gesnapt waarom alcohol zo maatschappelijk geaccepteerd is, alcohol is nooit goed geweest, je lichaam heeft er werkelijk niets aan - het ziet het letterlijk als een soort gif, en je lever moet hard werken om het weg te werken. er zit ook helemaal geen voedingswaarde aan.
Na vet is alcohol volgens mij de meest calorie rijke vorm van voedsel. Vloeibaar brood.
pi_216443135
:') het volgende wat er aan gaat
U MAD?
pi_216443167
Alcohol is leuk. Het belerende toontje van de mensen in dit artikel niet.

Volgens mij is er echt helemaal niemand meer in Nederland die denkt dat alcohol gezond is. Toch net doen alsof iedereen achterlijk is. En dat rode wijntje? Als mensen al denken dat het gezond is dan komt het doordat het door alles behalve de alcohol. Anders zaten ze wel aan het pils, veel goedkoper.
pi_216443172
Door dat groeiend belerend geevangeliseer van al die vervelende domineetjes die hun meninkje over hoe we allemaal wel en niet zouden moeten doen, waar we ons wel en niet voldoende van "bewust" (braak) zijn, en zelfs hoe we exact ergens over zouden moeten denken, over de ether uitbraken als ware het een uit de hand gelopen stapavondje zou je toch ook aan de drank gaan,
pi_216443180
Boeiend. Legaliseer de wietteelt maar.
pi_216443191
Dat klopt ja, maar dat betekent niet dat de overheid zich daar weer op die manier mee moet gaan bemoeien. Paternalistisch gezever.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  Forum Admin zondag 26 januari 2025 @ 21:50:44 #19
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_216443250
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 21:41 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Daar sluit ik mijn ogen ook niet voor, echter als we alcohol minder beschikbaar maken, vinden ze wel iets anders waar ze verslaafd aan raken.
Dat klopt, net als tabak. En eigenlijk alle andere drugs.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_216443252
Alcohol is vaak een uitweg uit je dagelijkse ellende. Dan voel je je goed.

Ok, op zich kun je dan beter hash gebruiken, maar dat wordt van oudsher gerookt met tabak en dat is natuurlijk helemaal slecht. Alhoewel je daar natuurlijk wel oplossingen voor hebt. Maar als je dat lang gebruikt wordt je paranoïde.

Wetenschappelijk gezien zijn kleine dosis LSD het gezondste en goedkoopste, maar dat staat op de harddrug lijst.
pi_216443276
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 21:24 schreef Straatcommando. het volgende:

Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Deze deskundigen die helemaal niet vanuit relevante deskundigheid spreken zijn fanatici die ieders leven tegen hun wil statistisch met 5 dagen of 3 weken willen verlengen en zo meer zorgkosten willen maken voor ons allemaal om te betalen.

Probleemdrinken ga je op een heel andere manier te lijf.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 26 januari 2025 @ 21:56:03 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_216443358
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 21:51 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Deze deskundigen die helemaal niet vanuit relevante deskundigheid spreken zijn fanatici die ieders leven tegen hun wil statistisch met 5 dagen of 3 weken willen verlengen en zo meer zorgkosten willen maken voor ons allemaal om te betalen.

Probleemdrinken ga je op een heel andere manier te lijf.
Want jij hebt wel relevante deskundigheid?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_216443487
Ik denk dat de meeste mensen heel goed weten wat de risico's zijn van alcohol maar dat dat ze niet bezigt of simpelweg niet interesseert.

Op eenzelfde manier dat ik begrijp dat sperziebonen gezonder zijn dan een frikandel maar ik zo nu en dan toch wel graag een frikandel eet.
Conscience do cost.
pi_216443501
Het wordt tijd dat we dit stalinistische gezwel uit onze samenleving genezen.
Alles wordt zo strak in regels vastgelegd, dat het een George Orwell achtig leven gaat worden.
De pedofielen microwetten van de afgelopen decennia moeten allemaal vernietigd worden.
De politie heeft wel wat beters te doen dan een hardwerkkende man te beboeten voor 45 rijden waar je 30 mag, of dat je uitlaat 2 cm te lang is, of omdat je een openhaard hebt, of vuurwerk afsteekt.

Waar gaan we heen met deze vertyfte tyfus maatschappij. Steek die regels in je kont en steek jezelf in de fik.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
  zondag 26 januari 2025 @ 22:07:50 #25
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_216443545
Mag ik vragen hoe ik dan met de status van de wereld om moet gaan?
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')