De Amerikaanse miljardair Elon Musk heeft zaterdag via een videoverbinding deelgenomen aan een verkiezingsbijeenkomst van de Duitse extreemrechtse partij AfD.![miljardair-elon-musk-spreekt-militanten-van-afd-toe-tijdens-een-verkiezingsbijeenkomst-van-de-extreemrechtse-partij-afd-in-halle-duitsland]()
Duitsland organiseert binnen een maand verkiezingen. In Halle in Saksen-Anhalt lanceerde Alternative für Deutschland van Alice Weidel officieel de kiescampagne.
Via een videocall sprak Musk de deelnemers toe. Hij noemde AfD de ‘beste hoop’ voor Duitsland en zei dat het oké is om trots te zijn om Duitser te zijn. ,,Ik denk dat er eerlijk gezegd te veel aandacht is voor schuld uit het verleden en dat we dat achter ons moeten laten. Kinderen moeten niet schuldig zijn aan de zonden van hun ouders of zelfs hun overgrootouders.” Hij zei ook dat Duitsland lijdt onder ‘te veel bureaucratie uit Brussel’.
![afd-topvrouw-weidel-begroet-musk-en-haar-partijgenoten]()
,,Ik hoop van harte dat de AfD het goed doet en dat Alice Weidel kanselier wordt”, zei hij aan het einde van de toespraak die nog geen vijf minuten duurde. Zijn woorden werden met gejuich ontvangen door de ongeveer 4.500 aanwezige AfD-aanhangers in de zaal.
De miljardair flirt regelmatig met extreemrechts. Eerder heeft Musk al de Duitse partij geprezen en had via zijn sociaalmediaplatform X een livegesprek met AfD-topvrouw Alice Weidel. Critici stellen dat de miljardair het bereik van zijn sociaalmediaplatform misbruikt om de Duitse verkiezingen, en meer in het algemeen de Europese politiek, te beïnvloeden.
De Duitse bondskanselier Olaf Scholz noemde Musks steun voor extreemrechts al “compleet onaanvaardbaar”. De Belgische premier Alexander De Croo wil zelfs dat de Europese Unie optreedt tegen Musk.
De techmiljardair zou bijvoorbeeld samenspannen om de linkse Britse premier Keir Starmer af te zetten. En eerder deze week bracht de CEO van Tesla nog een groet die verdacht veel leek op de Hitlergroet tijdens een evenement van de kersverse Amerikaanse president Donald Trump, zoals te zien is in onderstaande video. De techmiljardair blijft dat echter ontkennen.
Hitlergroet van Musk in de link.............
https://www.ad.nl/buitenl(...)-duitsland~a2747350/Ik begrijp niet dat er discussie is over wel of niet een Hitlergroet. Daarbij is hij extreemrechts. Dat gelul over autisme is bullshit.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !